Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door Psyt3k »

Dalende druk in een cv-ketel kan vaak aan een luchtbel te wijten zijn. Enkele keren wat water bijsteken zou voldoende moeten zijn. Maar vanaf wanneer kan je een luchtbel uitsluiten en kan er iets anders aan de hand zijn?

Onze situatie: Onze loodgieter heeft +- 3 maanden geleden alle thermostatische kranen vervangen (veel waterverlies) en daarna terug water bijgestoken. Een drietal weken later zag ik dat de druk in de ketel naar 0 bar was gezakt. De chauffages werden niet gebruikt toen trouwens (zomer). Hij liet weten dat dit door een luchtbel kon zijn. Sindsdien hebben we de bar terug naar 1,5 proberen te krijgen, maar deze blijft geleidelijk zakken. In totaal hebben we ongeveer 6 bar al moeten bijsteken (telkens per 0,25 of 0,50 erbij). Kan dit nog door een luchtbel zijn? Opvallend is ook dat wanneer we de bar naar 1,5 hebben bijgestoken, deze snel terug zakt (naar 1,0 in een paar dagen), en daarna lang rond de 1,0 blijft schommelen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Onze loodgieter zei dat slecht aangespannen thermostatische kranen de oorzaak kunnen zijn. We voelen inderdaad dat deze bij sommige chauffages vochtig aanvoelen.

Alvast bedankt!
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door holtere »

Weet je zeker dat je expansievat nog goed is of toereikend?

Je kunt misschien in de gaten houden of je overdrukventiel loost bij het opstoken.

grz,
Holtere
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door JantjeV8 »

Lekkages verraden zich door kalksporen. Het water verdampt immers de verwarming is warm. Kalksporen zoeken, langs de radiatorkranen, koppelingen en de overdruk op de ketel en/of het expansievat.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door kockie »

Heb je de radiatoren al wel een keer ontlucht? Dan hoor je meteen of er nog lucht in zit. Ik merk dat er bij het opstoken van de installatie na bijvullen zich altijd weer lucht verzameld. (is ook logisch; warm water kan minder O2 bevatten dan koud water. Zal voor CO2 en N2 ook vast zo zijn)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou de hele boel langslopen op zoek naar leksporen en naar luchtbellen. Als het vochtig voelt, voorzichtig een slagje aandraaien. Alles open. Maximale druk en maximale pompstand.
groet!

Ritsaert
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door Ernest Dubois »

ritsaert snijder schreef:Ik zou de hele boel langslopen op zoek naar leksporen en naar luchtbellen. Als het vochtig voelt, voorzichtig een slagje aandraaien. Alles open. Maximale druk en maximale pompstand.
Dat zou ik ook doen en daarna de nieuwe expansievat in zetten.
Werken, das leuk.
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door Psyt3k »

Bedankt voor de reacties!

Als antwoord op de vragen en om bepaalde zaken misschien al uit te sluiten:
- De chauffages zijn 2 keer ontlucht geweest voordat de kranen vervangen werden. Nadien wel nog niet. Ondertussen hebben we wel reeds voor +- 6 bar water bijgestoken. Denk je dat ontlucbten nog zin kan hebben?
- De loodgieter tikte de vorige keer tegen het expansievat en hoorde dat dit nog in orde was. Ik zal hem wel vragen om dit de volgende keer nog eens grondig te checken.
- Het overdrukventiel voelt altijd droog aan wanneer we dit checken.

Wat zou nog het probleem kunnen zijn?
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door Psyt3k »

JantjeV8 schreef:Lekkages verraden zich door kalksporen. Het water verdampt immers de verwarming is warm. Kalksporen zoeken, langs de radiatorkranen, koppelingen en de overdruk op de ketel en/of het expansievat.
We hebben koperen buizen die van uit de grond naar de kranen van de chauffages leiden. Overal komen deze voor +-15cm uit de grond en kunnen we deze dus zien. Bij de helft van de chauffages voelen deze lichtjes vochtig aan wanneer de verwarming werkt. Ook de moeren van de kranen voelen lichtjes vochtig aan. De grond eronder is wel altijd volledig droog. Ook is er hier en daar een groene verkleuring te zien op de koperen buizen. Onze loodgieter zegt dat dit laatste normaal is.

Zouden dit kalksporen kunnen zijn? En zou dit alleen ervoor kunnen zorgen dat onze druk zakt? Onze loodgieter zegt dat dit alleen de oorzaak zou kunnen zijn, maar ik kan dit moeilijk geloven.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door ritsaert snijder »

als in een paar weken de druk wegvalt dan gaat het om een klein lekje of een paar hele kleine lekjes. Het spuit er niet uit! Dus echt zoeken en alle verdachte plekken aanpakken. Een voor die paar tientjes inderdaad het vat vervangen.
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door swake »

Een aantal 'Bar' bijsteken zegt niks over het werkelijk volume water dat je er bij steekt. Kijk hiervoor eens op de waterteller. Opschrijven op hoeveel die staat, dan bijvullen, en het verschil op de meter gaan aflezen. Zo weet je al hoeveel liters er 'ontbreken' en hoe groot jouw probleem al dan niet kan zijn.

Niet ontluchten na het vervangen van de kraantjes. -> Dat is toch wel vragen naar miserie.... Direct ontluchten die dingen, ook waar er geen kraantjes vervangen werden. Mogelijks nodig om dit meerdere keren te moeten doen.

Vochtig aanvoelen: Voelt het alleen maar zo of zie je ook effectief vocht op je hand dan? Want dan lekt het. Zie niet hoe hat anders kan nat zijn.

Hoe groot is het volume van het expansievat? Staat ergens op het type plaatje.

Wat doe je nu:
1/ Bijvullen zoals hierboven beschreven. Bijhouden hoeveel liters het was.
2/ Ontluchten.
3/ Druk nakijken en eventueel opnieuw bijvullen. Indien je veel moest ontluchten zal je ook veel water moeten bijsteken en kan het zijn dat met één keer ontluchten je er niet komt.
4/ Veranderen van chauffagiste. want als die lekkende kranen en een niet ontlucht systeem achterlaat kent hij er niet veel van.
Psyt3k
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 okt 2015, 12:10

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door Psyt3k »

Bedankt voor de info! Ik zal eens nagaan of onze chauffagist het systeem ontlucht heeft of niet, maar ik vrees van niet. Ik zal de stappen opvolgen en verdere info hier komen bezorgen.

Vanaf wanneer zouden we van een lek kunnen spreken? Vooral dit feit vind ik vreemd:
- Van 1,5 bar naar 1,0 bar in enkele dagen (soms in 3 dagen, soms in 4)
- De weken daarna blijft de bar rond 1,0 schommelen
- Enkele keren zakte de bar daarna verder naar 0,8. Vanaf daar staken we terug bij.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door swake »

Bij vergelijken van de druk moet je identieke situaties vergelijken: Het kan zijn dat er op een bepaald moment meer of minder radiatoren open stonden. bvb omdat er geen vraag was naar warmte in een bepaalde ruimte.
Een radiator dat dicht staat zal van geen invloed zijn op het systeem ook al zit er lucht in. Wanneer die terug open gezet wordt (automatisch door de thermostatische kraan bvb) dan komt die lucht vrij en kan het zijn dat de druk daalt omdat het water uit de rest van het systeem nu die lucht kan samendrukken.

Dus het is zaak om zeker te zijn dat alle radiatoren zeker goed ontlucht zijn. Daarstraks vergeten vertellen dat het inderdaad nodig is bij het ontluchten om de radiatoren open te zetten (kraan op max draaien is meestal genoeg).

Een systeem moet verder geen verlies vertonen. Eens dat je zeker bent dat alle lucht er uit is tenminste. Druk kan wel beetje variëren al naargelang de gemiddelde temperatuur van het water. Een 'koud' systeem zal doorgaans minder druk vertonen dan een 'warm' systeem, ook al moet het expansievat, indien het goed gedimensioneerd is, dat voor een groot stuk opvangen.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door holtere »

Hij gooit het water eruit zodra je opstookt na het bijvullen. Het restant is 1 bar en dat blijft zo. Ik brom: Je expansie deugt niet :mrgreen:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door kockie »

Om de situatie nog wat lastiger te maken: zit er geen automatische ontluchter in het systeem die iedere keer een beetje lucht eruit gooit.

Leg eens een tissue/stukje wc-papier/keukenrol onder het overdrukventiel. Dan zie je snel genoeg of deze (ge)lekt (heeft).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Dalende druk in cv-ketel: Luchtbel of niet?

Bericht door SanderL »

Bij mij verloor het systeem ook steeds druk. Eigenlijk hetzelfde (lijkt het) zoals jij het omschrijft. Er waren bij ons ook hele kleine twijfelachtige lekkages op allerlei koppelingen, maar vooral bij de ontluchtingskraantjes. De verbinding tussen de ontluchtingskraantjes en de radiatoren, daar zat wel eens wat vocht.
Na vervangen van het expansievat die dacht ik 30 euro kostte waren de problemen over. Er ontstaat bij verwarmen geen extra overdruk meer waardoor alle kleine lekkages ook verdwenen zijn.
De onderkant van het defecte expansievat klonk met kloppen wel anders dan de bovenkant, maar toch deed het vat haar werk niet goed!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik sluit me dus aan bij de eerdere expansievat-meningen :D
Plaats reactie