Houtworm in haardhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door swake »

Dit genre tips vind ik gewoon prachtig. Straks de kids naar wat eikels laten zoeken. Der staan hier genoeg eiken. En dan hang ik preventief een zakjes hier en daar in de schuur en de zolder.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door JantjeV8 »

20151228_105403 (Small).jpg
Vandaag een hele hoop van deze jongens wakker gemaakt. Hout (grotendeels eik) was vorig jaar gezaagd, en vandaag in mooie kleine stukjes gekloofd. Erg veel van die witte larven gezien. Voor de zekerheid wat diesel er over nevelen?
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door WernerDeJong »

Voor de zekerheid wat diesel er over nevelen?
Zou ik niet doen. Je kan ze dan niet meer gebruiken in een salade.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door Pietje »

Larven gaan onder normale omstandigheden niet van het ene blok naar het andere blok. Misschien wel als ze onvrijwillig buitenshuis geplaatst zijn, maar eigenlijk denk ik dat het veel te koud is voor de larven om aktief te zijn.
Diesel in het hout stookt heel vies...

Ik zou het hout apart houden, en een tijdje volgen of die larven nog iets anders doen dan dood gaan...

Volgende keer direct kloven: behalve dat het makkelijker gaat, is het hout ook veel sneller droog waardoor larven het niet meer zo lekker vinden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door Joepie »

Soortspecifieke larven houden van soortspecifieke bomen. Dit betekent dat een willekeurige larve niet zomaar van Es, via Eik naar Wilg over zal springen. Het aantal houtaantastende insekten - met hun meerdere stadia - is vrij groot, maar niet altijd een even groot risico voor verschillende houtsoorten.
Als je kwalitatief goede foto;s kan maken van de larven, van boorgangen, insecten en dergelijke, dan zullen deskundigen daar snel iets over kunnen roepen. Ik zou beginnen bij de WUR.

http://www.vhn.org/pdf/rdmz_22-insecten.pdf
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door Erikvr »

Wormen/larven horen er bij, ze maken de schors ook lekker los waardoor het hout sneller droogt.
groet,
Erik
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door holtere »

Wat is de calorische waarde van de verschillende varianten :lol:
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef:Larven gaan onder normale omstandigheden niet van het ene blok naar het andere blok. Misschien wel als ze onvrijwillig buitenshuis geplaatst zijn, maar eigenlijk denk ik dat het veel te koud is voor de larven om aktief te zijn.
Diesel in het hout stookt heel vies...

Ik zou het hout apart houden, en een tijdje volgen of die larven nog iets anders doen dan dood gaan...

Volgende keer direct kloven: behalve dat het makkelijker gaat, is het hout ook veel sneller droog waardoor larven het niet meer zo lekker vinden.
Een week of 3 goeie vorst er overheen zal ook wel bijdragen denk ik. Wel denk ik dat die larven er al in gezeten hebben. Het hout heeft vanaf voorjaar 2015 bij mij op de stoep gelegen, gewoon in de open lucht, maar niet tussen/nabij ander hout. Het hout heb ik gezaagd na een voorjaarsstorm in een perceel van het waterschap. Een perceel waar al 20 jaar geen onderhoud was gepleegd, en dus erg veel dood hout aanwezig is (van dat snelgroeiend waterhout). Dat afstervend hout is volgens mij het paradijs voor dat ongedierte.
Deze stammen zijn van vorig jaar blijven liggen, te druk met andere bezigheden zal ik maar zeggen. Inderdaad, van dezelfde zaaglichting vorig jaar heb ik alles handmatig gekloofd, nu met de klover want die eerste indroging heeft toch al plaats gevonden. Ik heb het geprobeerd, maar het ging niet lekker met de bijl.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door ritsaert snijder »

Hoe groot zijn die larven eigenlijk (ze lijken wat groot voor houtworm)?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door JantjeV8 »

Deze zijn een mm of 6 dik, en ongeveer 25 a 30mm lang. Zal nog eens kijken en er 1 langs de meetlat leggen.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Houtworm in haardhout

Bericht door frans »

Gewoon een boktor (achtige) maakt ovale uitvlieg gaten.
Hier hebben we dat soort maar dan in een oranje/rode variant.
Vliegen wat onbeholpen.
Als het warm wordt vliegt het uit.
De larven hoor je goed knagen.
Denk dat de enige natuurlijke vijanden een soort van sluipwespen zijn.
Die zijn er in de zomer nogal veel bij het houthok.
Vogels hebben er geen trek in, wat de vogel niet kent...
Heb maar een keer een stel mezen bezig gezien die de smaak te pakken hadden.
Jammer genoeg hebben ze het recept niet doorgegeven aan de soortgenoten die er later zijn gekomen.
Rest niet anders dan ze te cremeren. ( de larven, niet de mezen :fff )
RIP.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie