Spul uit schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Spul uit schoorsteen

Bericht door midas »

Weet iemand wat dit is?
We wonen een maand of 4 in dit huis uit de jaren 70 en dit spul komt uit het kanaal zetten.
Het is lijkt op ontbrandbaar piepschuim, maar dan zwart
Bijlagen
IMG_0913.JPG
IMG_0913.JPG (52.01 KiB) 6215 keer bekeken
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door Lieve »

Dit zijn kleikorrels. Op zeer hoge t° gebakken.
Een zeer goed isolatie materiaal dat ook bij grote warmte inert is.
Het word ook veelvuldig in hydrocultuur gebruikt om aan wortels de kans te geven te hechten.
Probeer het gaatje te vinden waar het vandaan komt, anders ga je vlug een hele lading kleine korreltjes krijgen.
Je kan het gaatje/scheur vullen met leem en zandmengsel.
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door midas »

Aha ja dat zijn het!
Die zullen dan aan de buitenkant van onze potten potten zijn gestoord!

Als de korrels eruit kunnen kan de hitte er ook aan de buitenkant langs denk ik.....
Ik zag laatst dat de onderste twee potten namelijk totaal niet recht op elkaar staan.
Waarschijnlijk is daar nu wat cement losgekomen waardoor alles naar beneden komt zakken.


Ik sta op t punt om een pijp te laten trekken maar weet eigenlijk nog altijd niet of dat nu wel nodig is....
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door Pietje »

Lieve schreef:Je kan het gaatje/scheur vullen met leem en zandmengsel.
... zolang de rookgastemperatuur aldaar lager blijft dan 500 graden. Maar dat zal in een schoorsteen waarschijnlijk wel het geval zijn :mrgreen:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door Lieve »

Deze schoorsteen is behandeld nog een buis in trekken is nutteloos.
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door midas »

Ok bedankt voor de antwoorden
Zoals ik al schreef wonen wij nu een paar maanden in dit huis uit de jaren 70
De vorige bewoner heeft altijd hout gestookt, de laatste jaren uiteraard in een oud model.
Wij hebben er een nieuwe kachel onder gezet.

Laatst ontstond er boven een bruine vlek in de muur. zie foto
Deze vochtplek zou kunnen komen omdat deze nieuwe kachel minder en een lagere temp afgas heeft?

Ik weet niet hoelang welke potten normaal goed blijven.
Als ik de kachel goed vol stop en de lucht dus knijp geeft dit problemen met vocht.
Bijlagen
IMG_0924.JPG
IMG_0924.JPG (18.05 KiB) 6082 keer bekeken
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door dormos »

Daar zeg je het zelf al: de kachel goed vol en dan lucht knijpen...

Je weet wat de naam van dit forum is?

Op deze manier ben je ontzettend vervuilend aan het stoken, en zal je rookkanaal snel vervuilen en daarna gemakkelijk in brand vliegen.

Economischer en ecologischer is het om met minder hout in 1 keer en de zuurstof vol open te stoken. Je verbranding is dan schoner, je rendement hoger en je rookkanaal blijft schoner.

Groet,

Hans
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door midas »

Nou nou ontzettend vervuilend..... Ik rij geen brommer
De kachel is nieuw en zo ontworpen dat hij op geknepen stand nog altijd aan alle normen voldoet.

deze slechtere verbranding moet toch gewoon mogelijk zijn. Als ik weg ga leg ik een paar blokken hout op t vuur en knijp de luchttoevoer.

Heb inmiddels wat kachelzaken gesproken en die zeggen dat t vaak voorkomt bij nieuwe kachel op oud kanaal. Er ontstaat meer condens met de nieuwe modellen. ( lagere afgastemp. En minder luchtdoorvoer)

Maar meer warmte mijn pijp doorjagen lijkt me nu ook niet echt ecologisch?
Volgasok betekend in mijn ogen ook volgas de schoorsteen door of heb ik dat mis



En voor ik te horen krijg heel t forum te lezen en alleen een rocket goed genoeg is voor in huis, ja ik weet wat t is. viewtopic.php?f=3&t=3858&start=60
Er komt hier over een paar jaar wel een mooie massa kachel maar voorlopig eerst een keuken badkamer zolder enz enz
midas
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 sep 2013, 21:24

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door midas »

Maargoed....
Tis wel mijn streven om m altijd volgas te stoken hoor. Wil m alleen wel kùnnen knijpen
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door Sandman79 »

midas schreef:
Volgasok betekend in mijn ogen ook volgas de schoorsteen door of heb ik dat mis

dat heb je mis, met minder hout in je kachel volgas geven, gaat je kachel niet altijd de oertollige hitte door het rokkanaal spuwen, omdat die overtollige hitte er niet is, maar je kachel alle beschikbare hitte in je woonkamer duwt. je haalt zo veel meer effectieve energie uit je hout zodat je ook minder hout gaat gebruiken, echter zal je sneller je kachel wel weer een beetje moeten vullen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door Pietje »

Kachel-verkopers willen kachels verkopen, en ze zullen zeker zeggen dat het goede kachels zijn :mrgreen:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door WernerDeJong »

:) Wij van wc eend........

Dat bruine spul dat door je muur heen komt is inderdaad zuur / creosoot afzetting (condens) dat door de gemetselde schoorsteen heen komt. Je gaat dat helaas niet tegen houden als je een hoog efficiente kachel gebruikt in het oude kanaal. Zie het als een baksteen die vol zit met bruine soep van jarenlang slecht stoken. Zolang je het niet natmaakt gaat de soep nergens heen. Als je met een lage afgas blijft stoken, dan zal dit mettertijd alleen erger worden.

Als je een nieuwe, enkelwandige flexibele buis trekt, dan zal het probleem van doorslag weg zijn, maar let op de afgas. Als je teveel condens hebt, dan zal die buis opgegeten worden. Probeer eens te gaan meten wat de afgas temperaturen zijn bovenaan de schoorsteen en onderaan als ze net je kachel verlaten. Wellicht kan dat een indicatie geven. Oftewel. Voordat je iets doet.... meten is weten :)

Succes!

p.s. Ik heb eens een demonstratie gezien dat ze een nieuwe buis ook van keramiek achtig materiaal kunnen plaatsen. Een lange worst gaat dan door het kanaal heen en die wordt onder stoom druk in het kanaal geperst.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door Lieve »

Die potaarde buizen gaan springen bij snelle t° verschillen.
Ze absorberen ook erg veel warmte.
Maar indien je een buis laat trekken in deze schoorsteen word de diameter ook minder, is er dan nog voldoende?
Een metalen buis gaat de warmte ook doorgeven aan de buizen.
Is een probleem verstoppen een voldoende oplossing?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door Pietje »

Een metalen buis in een gemetselde schoorsteen is vooral een vochtbeschermer. Aan de temperatuur doet een metalen buis inderdaad niets!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Spul uit schoorsteen

Bericht door Wouter Gillis »

Wat ik zou doen:

ventilatieopening maken beneden in de bestaande schacht.
Nieuwe inox pijp plaatsen (liefst vaste buis en geen flexibel, elke lengte geborgd aan de volgende) , op voorwaarde dat er ruimte is.
Dan 1 of 2 seizoenen goed doorstoken. De schouwpotten krijgen dan door de warmte en de ventilatie de kans om te drogen.
Als het geheel na controle droog blijkt, kan je de inox buis eventueel nog omstorten met vermiculiet. Voordeel is dan dat de inox quasi onmiddellijk warm wordt bij het aansteken, er minder condens ontstaat en de trek beter is.

Maar in ieder geval zoals hierboven al gezegd, kleinere hoeveelheden hout, met voldoende luchttoevoer doorstoken, droog hout (voor beuk en eik minstens 3 jaar geventileerd gestockeerd) en het vuur omgekeerd aansteken.

Wouter
Plaats reactie