Fin oven: Lengte rookgaskanaal/bypassklep/temperatuur muur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Fin oven: Lengte rookgaskanaal/bypassklep/temperatuur muur

Bericht door Pigion »

Hoewel nog niet zo lang op dit forum, heb ik alle postings over Fin ovens en (Berg) kachels met interesse gevolgd. Ik wil n.l. ook een fin oven bouwen, sterker nog het begin van een Fin 24 staat er al. Ik heb hem nog niet afgebouwd omdat er enige twijfels zijn en ik wil de rookgasafvoer n.l.wijzigen.
Even enige gegevens:
- Het grondplan van de te verwarmen ruimte is Z-vormig met een opp. van 100 M2. De fin oven staat in de vertikale poot van de Z, waar ook de trapopgang is en nabij de keuken. Zie tekening en foto's.
- Het huis is gebouwd in 1976, matig geisoleerd, 3 cm wol in de spouw , 3 cm wol onder de pannen. Aan de vloerisolatie wordt druk gewerkt.
De doorsnede van het rookgaskanaal van de ex. open haard is 20 x 22 cm
A.
Vanwege de plaats van de finoven krijg ik in de living geen directe straling. Om daar toch meer warmte heen te brengen zou ik de rookgassen naar het bestaande schoorsteenkanaal willen leiden met een 2,5 m kanaal over de vloer. Dat kanaal gaat voor het deel in de living ook als warme bank gaat fungeren en tezamen met een nieuw te metselen kanaal van de vloer tot aansluiting bij het plafond. Met een 2 wegklep blijft er ook een mogelijkheid te stoken in voorkamer.
Omdat de rookgassen dan na de 1e omkering laag uit de fin oven komen, heb ik niet meer de mogelijkheid een by-pass t.b.v. het opstoken te maken.
- Gaat dat problemen geven met opstoken??
- Kan ik (tijdelijk) kunstmatige trek opwekken met fan of door injectie van lucht ( venturi werking)in de schoorsteen?

B.
In de oorspronkelijke opzet zou de fin oven werken met omloopstroming, dus geen stijg-kanaal over de vole breedte aan de achterzijde. Het linker kanaal zit tegen de 1/2 steens scheidingsmuur met de living en de muur is zelfs onderdeel van het kanaal.
- Kunnen de zachte stenen die temperatuur verdragen en komen er geen problemen met expansie van dat muurdeel. Achter de gietijzeren haardplaat van de open haard zijn n.l. wel scheuren te zien en ook aan de slaapkamerzijde is het stukwerk gescheurd.

Nu nog even de prentjes erbij, als het lukt???
Mijn dank al vast voor de adviezen.
Pigion
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Pigion, alhoewel je fantastisch je best hebt gedaan met je plaatjes, heb ik het een en ander toch even gewijzigd. Je plaatjes waren nogal groot en vern**ktenn (is een normaal nederlands woord, maar ik doe maar even aan zelfcensuur) de layout van het forum. Vandaar heb ik ze even op de server van het forum gezet en een thumbnail gemaakt zodat je kunt doorklikken op de plaatjes. Zo is de layout van het forum weer zoals het bedoeld is.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Bedankt kokie voor je goede zorgen voor het forum en mijn plaatjes. Ik moet bekennen dat dit de eerste keer is dat ik een plaatje meestuur. Ik heb geheel de hanldeiding gevolgd op dit forum. Ik zag naderhand ook wel dat de afbeeldingen te groot werden, doch zag geen mogelijkheid dit nog te corrigeren. Ik zal trachten het in het vervolg beter te doen, doch ben geen crack op dit terrein.
Pigion
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Alles moet geleerd worden... Geen probleem. Nu allemaal duimen dat de nieuwe versie van phpbb snel uitkomt. Die doet dit allemaal automagisch :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Fin oven: Lengte rookgaskanaal/bypassklep/temperatuur muur

Bericht door Pigion »

De kogel is door de kerk en we gaan de finoven 24 verplaatsen naar de living. Hij komt definitief op de plaats van de huidige open-haard en schouw Die eiken balk komt in de aanbieding, schouw trouwens ook. Dat wordt nog en stevige klus die schouw te laten zakken zonder dat je blauwe tenen krijgt. Ik denk dat ik hem ga onderstoppen met pallets en dan met een kelderwinch zijde om zijde 10 cm laat zakken.
De fo 24 wordt wel wat gewijzigd. Hij wordt 10 cm minder diep en geen achter-kanaal. Totale diepte wordt dan 70 cm. Hij komt dan wat minder de kamer in. Naast de finoven komt een warme bank en mogelijk een warmte muur. We moeten nog even kijken of dat estetisch verantwoord is. De afwerking wordt in leemstuc, Dover wit. Tussen de stookkamer en de scheidingsmuur naar de slaapkamer is een warmtewisselaar voorzien om te sterk doorwarmen naar de slaapkamer tegen te gaan. Ik heb nog geen idee hoe ik die warmte van de wisselaar ga benutten. Ik voorzie nog niet dat ik zonne-collectoren ga plaatsen. De warmte nar het cv circuit te brengen heeft ook nog al wat voeten in de aarde. Misschien maak ik wel een opzetje voor een lucht-WW met ventilator ondersteuning.
De vormgeving wordt strak,aan sluitend tot het plafond en met weinig tierelantijnen.
Tijdsplanning is rekbaar, doch in verband met gewijzigde en nieuwe elementen voor de stookkamer zal het bouwen niet voor 1 maart beginnen. Incl. renovatiewerk in de living (convectorbak voor schuifpui weg, 2 stukjes warmtemuur ter weerszijden, parket of vloerverwarming met tegels) zal het niet voor 1 mei af zijn!!! En ik weet dat ik altijd te optimistisch ben. :mrgreen:
Ik moet me ook nog bekwamen in leemstucen, nooit gedaan.
Ik houd jullie op de hoogte.
Pigion
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Fin oven: Lengte rookgaskanaal/bypassklep/temperatuur muur

Bericht door mark »

Je kunt de ww gebruiken voor je vloerverwarming. Buffervat met een pompje voor je vloerverwarming met een thermostaat schakeling. Vloerverwarming kun je altijd later nog aansluiten op je ww. Maar het is wel iets om gedachten te houden voor je vloer keuze. Als ik het goed onthouden heb is er nog een klant bij tigchelaar die direct zijn vloerverwarming heeft aan gesloten. Misschien even bellen naar Reduzum hoe ze het daar gedaan hebben.

Groet Mark
Plaats reactie