opbrengst zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Vandaag 54kw van het dak de buffer in. (de koeling moest zelfs bijspringen :roll: ) De collega in het verre westen maar liefst 74kw geoogst.

Ik zit er weer warmpjes bij, helaas kan ik niet stoken. De buffer is te warm :wink:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Vandaag maar 6kwh.
Druilerige natte winddag
Laatst gewijzigd door Ruuben op 04 mar 2019, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ramon »

*kWh
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

En gelukkig weer 28 in de buffer geoogst
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Verdorie, gisteren voor het eerst koud gedouched. Ik pakte mis. De zonneboiler was niet warm genoeg meer, ik had de naverwarming een dag eerder in moeten schakelen.
Ik heb altijd een paar overgangsweken aan begin en einde van het stookseizoen. De vergasser brandt nog niet, is nog niet nodig. Dus ik moet dan een stekker insteken van een gloeielement (met tijdklok en aanlegthermostaat).

De zonneboiler heeft volledig zelfstandig gedraaid van week 13 tot en met ruim week 38, totaal dus 25 weken nergens geen omkijken naar gehad. Geen gas, geen stroom, helemaal niks. :D
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

ja inderdaad, deze week voor het eerst sinds maart weer terug op de cv voor heet water.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door benthuis »

En gemopper als de gasketel bij moet springen en iets te laat bijregelt...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Niet hier, ik gebruik geen gas voor sww.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Yes, daar gaan we weer... vandaag weer eens 43 kwh de zonneboilerbuffer in. Lekker. 70 graden boven in.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

Op deze vorstdag 31 kWh in de buffer geoogst. Lekker 60 graden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door Ruuben »

En op deze super historische schaatsdag waarbij kinderdijke dronelijk werd gefilmd... Hupsakee 33 kwh op deze vorstdag de buffer in met mijn heatpipes.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Leuk man. Zonnepaneeltjes gaan hier ook als een dolle. Ook al is de helft nog onder de sneeuw. Wat wel de panelen bereikt is knap fel schijnbaar.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door remco d »

Hier ook af moeten toppen gisteren en vandaag. 30kwh per dag op 6kwp systeem nu.

Zo'n zonneboiler lijkt me wel interessant maar hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer het lijkt dat er heel veel haken en ogen aan zitten. Bevriezen, afkoelen van buffer, extra pompen, oververhitting?

Ik zou graag iets willen waar ik in de zomer warm tapwater uit kan halen, en als het kan in het voor en naseizoen de gas CV meehelpt. Ik zou mijn 100m2 vloer met vloerverwarming als buffer willen gebruiken + een kleine buffer voor warm water. Zonder risico op oververhitting en dergelijke.

Iemand die me de goede richting op kan duwen? Ofwel een goede installateur regio Noord Limburg? Ik ken er genoeg maar die zeggen allemaal:"leg gewoon PV panelen met warmtepomp er neer, veel makkelijker en beter rendement, zowel aan warmte als financieel".

Mvg Remco
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

remco d schreef: 14 feb 2021, 15:58 Zo'n zonneboiler lijkt me wel interessant maar hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer het lijkt dat er heel veel haken en ogen aan zitten. Bevriezen, afkoelen van buffer, extra pompen, oververhitting?
Niet af laten schrikken door verkeerde ervaringen. Heb ze al een jaar of 12, 1x stormschade gehad, voor de rest geen omkijken naar en afgelopen dagen prima warm water.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: opbrengst zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Ja , dat denk ik ook. Warmtepomp zelf weten, verwarmingselement werkt ook. PV is zo makkelijk, en overschot kun je verkopen ipv affakkelen. Zelf leggen , dagje werk.
Plaats reactie