Top 3 ecologische oplossingen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door mro »

Ik merk bij mezelf sedert ik zelfstandig ben een soort van stress waar ik me wel goed bij voel: ik weet nooit wat ik binnen een paar weken ga doen en het feit dat je zelf moet de nodige stappen zetten om brood op de plank te krijgen geeft veel voldoening.

Eigenlijk is het een constante zoektocht naar meer efficiëntie; niet om meer te verdienen maar wel om meer tijd over te houden.

Vorig jaar had ik bijvoorbeeld nog een smartphone (kleintje van +/-100€). Handig om de weg te zoeken op google maps en om mails te lezen. Die heb ik nu niet meer. Het kost minder tijd om even de route te bekijken op de laptop thuis en die van buiten te leren(dan kan je het ook beter onthouden voor de volgende keer) en 1x per dag je mails lezen gaat evengoed.

Klein voorbeeldje om maar aan te tonen dat het voor mij vooral gaat over meer efficiëntie door zaken weg te laten ipv dingen toe te voegen.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door TLS »

leuke discussie, mijn 2c:

- de elektrische bakfiets op steroïden~45km/hr: perfect om je gezin en spullen mee te vervoeren, snel en aangenaam het stad doorkruisen tijdens de spits. Voor redelijke afstanden een perfect alternatief voor de wagen. vermindert niet alleen de CO2 uitstoot en congestie van de steden, maar zal tevens -voor mezelf althans- bijdragen tot een gelukzalig gevoel als men al die stilstaande wagens met gefrustreerde mensen erin ziet.

- energie-autonome woningen: huidige infrastructuur voor generatie en distributie van elektriciteit en gas is allerminst ecologisch of economisch(voor de gebruiker toch niet). Met het scala aan technische mogelijkheden voor bouwtechnieken, energiewinning en opslag is het vandaag reeds mogelijk om autonoom te zijn.Men kan zich zeker ook voorstellen hoe leuk het moet zijn om tegen de energie-sector te kunnen zeggen: "Bedankt, maar voor mij geen aansluiting...". Geen gedoe met energie-injectie in het net want dat is en doodlopend straatje

- regenwater conditioneren voor algemeen sanitair gebruik; een bad of een douche hoef je niet te nemen in drinkwater.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door mro »

Kleine anekdote:

Vandaag hier in de stad een gevel ingestort van een oude woning. De hele dag het autoverkeer in de soep. Ik verplaats me voor mijn werk met de cargofiets, nergens last van (veel bestelwagens ingehaald).

Grotere anekdote:

Volkswagen-historie (en alle bijhorende staarten die dit verhaal nog gaat krijgen).

Je moet er eens op letten hoe gevoelig complexe systemen zijn voor fouten/, verbazend gewoon. Een kleine actie bvb: de beslissing om een stukje software te schrijven of een gevel die instort kan een gigantische reactie teweegbrengen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Wat zijn voor jou nu echt ecologische oplossingen? Voor de een is dat elektrisch rijden voor de ander zijn het zonnepanelen. Interessant is vooral de onderbouwing.
In ons mechanistisch/technisch wereldbeeld is het blijkbaar evident om ad rem in technische oplossingen, technische mogelijkheden en technische optimalisaties te denken.

Waar we blijkbaar aan voorbijschieten is de vraag wat er nu precies (ecologisch) opgelost moet worden ?
Wat is het probleem eigenlijk waar je een (top-drie) ecologische oplossingen voor wil ?
En is het probleem wel technisch van aard ?
En zoniet, kan de oplossing dan technisch van aard zijn ?

Is het ook mogelijk dat ons technisch/mechanistisch wereldbeeld aan de oorzaak van het probleem ligt ?

G
Plaats reactie