Afdekken heatpipes !!

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hvv
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 dec 2012, 17:57

Afdekken heatpipes !!

Bericht door hvv »

Geachte leden,

ik ben van plan om heatpipes te nemen, ongeveer 24 a 30 stuks, ter vervanging van mijn twee vlakke plaat collectors.
Wil wat meer capaciteit !!
Nu hoor ik van een gebruiker in mijn omgeving, en lees er op internet ook over, dat
men de heatpipes afdekt als er langere tijd, bv bij vakantie geen warmte afname is.
Anders zouden de headers verbranden !!
Herkennen jullie dit ??
Heb nu een leegloop systeem, maakt dat nog uit tov een constant (glycol) gevuld systeem ?
Weten jullie ook nog een "goed" merk ??

gr Hvv
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door pelletpower »

Het zou ook mijn idee zijn. Beter de temp wat beperken is goed voor de levensduur. Ik heb nog niet gehoord dat er wat geautomatiseerd voor aangeboden wordt. Dus naar mijn idee experimenteel maar wel de juiste oplossing.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ruuben »

Automatisch afdekken bestaat wel. Dan zitten heatpipes in een kast waarin een rolluik zit. In nl heb ik ze nog niet aangetroffen, wel op chinese websites.

Goede heatpipes... kan een behoorlijke discussie worden. In zin van rendement ten opzichte van prijs en zin van hogere prijs daarvan. Kijk eens hier

http://www.123-kaminofen.de/burg-platinstar.html

Ik heb mijn buffer bij hen gekocht. Goede support.

De genoemde heatpipes in de vergelijking zijn mainstream.
Winkel met goede verhalen is bijvoorbeeld 2-improve uit zaandam.
Ook goed lijkt me econo.nl, heb ik een cursus gedaan. Zij verkopen blueclean buizen.
Goedkoop zijn de heatpipes als je ze in duitsland op gaat halen bij ravensbergsolar.

Mijn heatpies worden altijd gekoeld door langsstromend water. Of ik stop de energie in mijn buffer of ik pomp het door radiatoren buiten, of ik koel mijn buffer door de cv er warmte uit te laten trekken. Ik wil niet dat mijn heatpipes extreem heet worden. Dat is nooit goed voor je spullen, en tyfocor, isolatie e.d. ondanks dat fabrikanten zeggen dat de heatpipes er tegen kunnen. Koper gaat zweten. Knelkoppelingen gaan lekken.
Ik heb koud gesoldeerd met 'resist 2' en bij een storing is alles erg heet geworden, maar geen lekkages.

Ik heb geëxperimenteerd met afdekken met gespannen worteldoek met zelf ingenaaide ogen om het vast te maken. Tot mijn verbazing bleef alles heel bij de recente storm, en het scheelt inderdaad in opbrengst. Nu liggen bij de aldi dergelijke zeilen, is echt een koopje.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 05 sep 2015, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door pelletpower »

Ja rolluik op tempsensor zat ik ook aan de denken. Affakkelen ( wat een raar woord) heeft niet mijn voorkeur. Onze pelletketel gooit de restwarmte het huis in als sani buffer op temp is. Is ook wel lekker en in de zomer eigenlijk niets van gemerkt. Met een zonnecollector wordt dat in de zomer een ander verhaal. Afdekken ga ik serieus overwegen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ruuben »

Fakkelen is alleen nodig bij te veel buizen of te kleine buffer en/of weinig gebruik.
Verander 1 vd drie.
Afdekken is theoretisch goed, maar praktisch onhandig. Daarom is een koelcirquit om 2 redenen geen luxe.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door MaartenB »

Dan zou je beter je vlakke plaat collectors kunnen houden/bijkopen. Naast dat deze makkelijker zelf te repareren zijn, zijn ze minder efficient bij hoge deltaT (temperatuur collector - temperatuur buiten), ze zullen dus wanneer je ze niet gebruikt niet zo heel heet worden. Vlakke plaat collectoren zijn wat minder populair geloof ik, maar onterecht.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Dutch John »

Leegloopsysteem. Kan niet oververhitten, niet bevriezen, geen chemisch medium, geen ontluchting, geen vulpomp, minder onderdelen..... Maar door zijn eenvoud misschien niet interessant voor fabrikanten en installateurs?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door pelletpower »

Leegloop raakt helemaal oververhit. Dat is als een lege pan op het vuur. Misschien met heatpipes waar de vloeistof als gas bovenin blijft hangen. Verkeerd beredeneerd?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mijn besch*ten mening en ervaring allemaal onnodig.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door holtere »

Wij hebben hier 60 pipes en een buffer van 500 liter, de schakeltemp is 5 graden. In de zomer "fakkelen" we flink af d.m.v. een put-radiator die buiten hangt. Teveel capaciteit zeg je? Ik zeg van niet. Als je zomers niet over hebt kan het in de najaar, winter en voorjaar hooguit lauw water worden en daar heb je niets aan! Het spul hangt nu drie jaar en voor mijn gevoel klopt het in verhouding wel. Zou het vat alleen beter moeten isoleren :?
Overigens blijft de sensor in de heatpipes lang hoge temperaturen aangeven. Waarschijnlijk door de goede isolatie van het omhulsel.

Grz,
Holtere
hvv
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 dec 2012, 17:57

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door hvv »

Ik verwacht wat meer capaciteit te hebben met heatpipes tov mijn vlakke platen !
Maar misschien valt het in de praktijk tegen.
Heb nu 2 collectors van 180 x 180 cm en wil naar 24 a 30 pipes gaan !
Weet iemand wat de warmte opbrengst van de platen zijn tov pipes ?

Praktisch is het bij een schuindak gewoon lastig om wat "simpels" te maken om af te dekken !
Wat is vreemd vind is dat alleen het bedrijf 2improve er over begon, de rest zegt dat het kan !
Als ze na 5 jaar de geest geven ........
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door MaartenB »

Dit is ongeveer het gedrag:
Afbeelding
Wil je bijv in de lente en herfst bij 10 graden buiten je huis verwarmen met water van 40 graden, dan zit je met een deltaT van 30 vaak bij een vlakke plaat collector efficiënter. Gebruik je het alleen voor douchewater, en heb je een kleine boiler, dan kom je mssn al snel in het regime waar de vacuumbuizen beter zijn. Hoe de energieverschil is over een heel jaar is een wat lastigere berekening.
Maar je moet zelf even kijken naar de specs van de collector, zie bijv hier:
http://www.imp.gda.pl/pea/intro.htm
en zoek eta_0, k_1 en k_2 in en neem wat deltaT's om het verschil te zien, of maak een grafiekje in een spreadsheet programma.

Mijn voorkeur (heb nog niets gekocht trouwens) gaat uit naar een vlakke plaat collector. Ik heb enige tijd een setje gekocht via marktplaats met vacuumbuizen. De buizen was weinig meer mee te beginnen, fabrikant bestond niet meer en zelf repareren was niet te doen, geen vervangende buizen, wartels of rubbers etc te krijgen, total loss dus. Een vlakke plaat collector is (denk ik) veel makkelijker te repareren.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ruuben »

on topic please
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door swake »

Telkens ik over die zonnecollectoren (vlak of pipes) lees wil ik er ook zetten want ze lijken echt wel goed te werken. Echter na wat doorlezen en nadenken kom ik toch weer tot dezelfde conclusie. -> steek in godsnaam toch PV panelen.

Het enige nadeel van PV panelen is dat er meer oppervlakte nodig is voor éénzelfde vermogen. Anders hebben ze alleen maar voordelen tov de vloeistof variant.

- Je moet ze niet afdekken, dat is voor niks goed.
- De reputatie van die PV panelen is dat ze niet snel kapot gaan, en als het toch gebeurt en de leverancier is verdwenen dan zijn al de onderdelen van een PV systeem ook te vervangen door een ander merk. Je bent nooit je hele investering kwijt.
- Die elektrische energie kan je desgewenst ook gewoon opslaan in het SWW- of buffervat. Maar dat hoeft niet want met elektriciteit kan je nog zoveel andere dingen doen. Nu mag je zelfs nog salderen.
- De installatie vind ik persoonlijk zoveel eenvoudiger. Alleen al als je 15 meter dubbele pijp moet trekken met isolatie er rond, dat kan je niet zomaar wegwerken.
- Etc...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Afdekken heatpipes !!

Bericht door Ruuben »

Om mijn zeil vast te maken en onder strakke spanning te zetten om klapperen te voorkomen heb ik onderstaande band gebruikt.

Het is een rekbaar rubber met hard gevlochte ommanteling wat om de paar centimeter aan elkaar is geknoopt. Zo dus heel eenvoudig te bevestigen.

Het is op elke gewenste lengte af te knippen van een rol bij hornbach.

Het is uv en hoge temperatuurbestendig, kan tegen water en rot niet.

http://www.hornbach.nl/shop/Loadfix-Mam ... tikel.html
Plaats reactie