Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dopey85
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:18

Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Dopey85 »

Ik heb sinds 3 weken nu een kachel in huis werkend en wel en vanavond voor de 4de keer lekker de kachel aangestoken 8)

Maar nu heb ik met schuifjes zitten spelen zitten er 3 op 2 achterop en eentje voor en dan ook nog voor het ruitje zit een sponning die altijd open is.

Als ik alles openzet brand die al fel geel/witheet kwa vlammen :mrgreen:
Maar zet ik ook nog de aslade een klein stukje open dan gaat het zelfs naar blauwe vlammen van mijn hout en een geluid dat die maakt :lol:
Goede verbranding dus maar mijn :lol: stenen worden er wel erg wit van en dat metalen frampje voorin wordt gewoon gloeiende kleur.
Is dit erg voor een kachel?
Zit sinds het begin nieuwe stenen in is van 8cm dikte naar 10 gegaan en heb een pijp met warmte vinnen :lol: bovenop mijn kachel gemaakt die wordt sinds vanavond ook blauw heet.
is 6mm dik staal :shock:
Afbeelding
Dat was naar 20 min met aslade open nu naar 3 uurkes is die geheel blauwe gestookt.
Gooi ik niet teveel hitte mijn kachel uit als zelfs 6mm staal blauw kleurt ?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Pietje »

Een goede schoorsteen temperatuur voor een stalen kachel is 200/300 graden. Dus als je blauw stookt... vul maar in. ;-)

Jouw manier van stoken hoort meer bij een stenen massakachel dan een stalen geval. Misschien ter overweging...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dopey85
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:18

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Dopey85 »

Pietje schreef:Een goede schoorsteen temperatuur voor een stalen kachel is 200/300 graden. Dus als je blauw stookt... vul maar in. ;-)

Jouw manier van stoken hoort meer bij een stenen massakachel dan een stalen geval. Misschien ter overweging...?
Dus kan beter gewoon de aslade dicht houden en misschien zelfs een smore klep in de uitgaande kant van mijn kachel zetten omdat er ook zoveel trek is in mijn kachel.

Weet wel met die 10cm steen rondom de vuurplek binnenin de kachel nog uren heet is en smorgen naar een uurke of 8 nog gewoon douch warm is ;)
Zou dus gewoon niet lang moeten stoken met mijn wanders 12kw kachel
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Pietje »

Tja, wat is "beter"...?

Je kunt er het beste voor zorgen dat de verbranding goed is (geen rook/stank/overlast), en dat de warmte voornamelijk binnen blijft (rendement).

De schoorsteen gebruiken om warmte uit te halen is al niet het beste uitgangspunt: de kachel moet goed verbranden en warmte afgeven, de schoorsteen zorgt voor trek.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door gerard »

In 3 weken tijd 4 keer gestookt en de stenen zijn van 8 cm. naar 10 cm gegaan? Die 3 weken vergeten we voor het gemak maar even. Dus na 4 keer stoken 2 cm van de steen weggestookt? Conclusie: geen vuurvaste steen, mogelijk bagger?
groet,
Gerard
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door JantjeV8 »

Mag ik de opmerking plaatsen dat uw stookseizoen wel heel vroeg begonnen is??
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door ritsaert snijder »

Dopey,
Kan je aangeven wat voor een kachel het is? Een fotootje van de hele kachel? Ik lees dat het een Wanders is maar is er iets aangepast?

Vuurvaste stenen die wegslinken; dat klinkt ook alsof het ook best wat minder veilig zou kunnen zijn...of worden!. In aansluiting op Gerard; heb je specificaties van de gebruikte vuurvaste stenen?

Op zich is een goed heet brandende kachel prima. Je kan overwegen om een bell te bouwen op de kachel om een deel van de hitte te gebruiken.

Maar er simpelweg wat minder hout in gooien lijkt ook een optie. Of heb je de warmte ...straks...hard nodig?
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door pelletpower »

Nou, de kachel krijgt goed te eten. Daardoor zijn de stenen wat gegroeid.......
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door swake »

Ik begrijp dat Dopey de stenen vervangen heeft. ipv 8cm dik vroeger, nu 10cm dik.

Dat stuk pijp met vinnen er op kan je ook aanzien als een stuk van de kachel ipv een stuk van de schoorsteen.
Dat een schoorsteen moet trekken klopt natuurlijk. Maar gezien het blauw worden van dat staal :o denk ik nu niet dat de rookgassen niet warm genoeg zijn om tot boven te geraken (effe verondersteld dat de rest zoals diameter en lengte en zo voldoet)

Het wijst wel in de richting van een slecht rendement, waarschijnlijk door te veel lucht toevoer, en dan verdwijnt al die energie door de schoorsteen. Vogeltjes gaan het deze winter lekker warm hebben daarboven.

Meten is weten natuurlijk.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door ritsaert snijder »

Zolang de verbranding voldoende tempo heeft (hete verbranding) dan kan er best een stuk schoorsteen worden ingeleverd voor een extra warmte wisselaar. Als ik het verhaal lees trekt de schoorsteen waarschijnlijk ruim voldoende en zijn de rookgassen heel veel warmer dan 100 graden.

Ik zou er een extra stuk bell op zetten. Is al vaker gedaan o.a. door Pietje.
groet!

Ritsaert
Dopey85
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:18

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Dopey85 »

dit is mijn kachel Afbeelding
is dus een wanders dubbelwandig en zit een stenen haard in e in de wanden van de kachel.
Is als die eenmaal warm is echt een kachel die blijft warmte afgeven en net boven in mijn afvoer voor dat die door de betongaat naar de volgende verdieping is de pijp zelf nog 170 graden.

Onderin bij aansluiting van de kachel en die eerste 60 cm tegen de 400 wat ik meet met de infrarood meter.
Daarom vondt ik het zo vreemd dat het 6 mm staal blauw kleurde met zulke temperaturen :shock:
Dopey85
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:18

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Dopey85 »

Als de kachel uit is dan trekt mijn schoorsteen ook extreem goed soms zo erg als er een beetje wind buiten staat dat er tocht ontstaat bij mijn klepraampjes achter in de kamer!

Is het dan verstandig voor de trek die je niet wilt hebben als de kachel uit is een klep te maken in de afvoer om hem dicht te zetten?
Ben sind februari in dit huis getrokken en toen het -10 buiten was voelde je toen er gewoon nog een gat zat in het plafond de kou naar binnen trekken door de afvoer bij de kozijnen.

Heb cv maar die wil ik eigenlijk niet meer aan komende winter ;)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door ritsaert snijder »

ik zou een kachel willen hebben die;
* rond de 50 graden wordt
* met een vuurkamer die ongeveer op 1200 graden stookt
* waarbij de schoorsteen niet heter wordt dan 100 graden
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door hotglass »

Ik weet dat ik en volslagen leek ben op het gebied van kachel stoken...........
Maar toch deze opmerking om over na te denken :?
Als mijn houtkachel te heet wordt steek ik er gewoon minder hout in! :geek:
Net als mijn auto die te hard rijdt....... dan haal ik mijn voet van het gaspedaal


groet,

Ed
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Dutch John »

Ik sluit mij aan bij Rits: als de rookgastemperatuur niet met een cv thermometer van 120 graden gemeten kan worden, dan deugt de kachel niet. Haal de deur eruit, gooi de rest bij het oud ijzer en metsel een goede kachel. Voorbeelden genoeg hier op het forum.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie