Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Erikvr »

Als het staal blauw wordt is het eigenlijk al te heet gestookt. Ga zo door en je kachel is binnen een jaar kapot, de stalen platen trekken dan krom. Ik zou de de aslade iig dichtdoen zodat het vuur wat rustiger en ook wat langer kan branden. Door heel veel zuurstof vliegt je houtvoorraad zo de schoorsteen uit..
groet,
Erik
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Johndc »

Spijtig van al je werk dat je aan dit ding al gedaan hebt, maar een degelijke kachel is het al zeker niet. Een echte kachel mag je "vollen bak" stoken zonder dat je schouwtemp. de hoogte in schiet.
Het is al voor mij geschreven, gooi dat ding weg en zet er iets degelijk voor in de plaats.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door ritsaert snijder »

Nou, ik denk dat je met de verkoop van deze kachel een zelfbouw kachel kan betalen.
groet!

Ritsaert
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door dormos »

Ik zou eens beginnen met de asla dicht te houden tijdens het stoken. Die zou je hooguit even open kunnen hebben tijdens het aansteken, maar daarna moet 'ie dicht. Met de asla open stook je elke kachel, ook een kwaliteitsmerk kapot.
Verder inderdaad gewoon minder hout per vulling en voldoende zuurstof voor een volledige verbranding.

De rookgastemperatuur zakt dan al behoorlijk, en om die nog wat verder terug te brengen kun je overwegen er een bell op te zetten.

Natuurlijk is een rocket of een massakachel het ideaal, maar ook deze kachel biedt nog voldoende mogelijkheden om er efficienter en schoner mee te stoken.

Groet,

Hans
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door swake »

Dopey85 schreef:de pijp zelf nog 170 graden.
'k snap jullie effe niet mensen, 170°C is toch best ok voor zo'n kachel?
Het kan altijd beter natuurlijk, gaat ook ten koste van max vermogen dat er uit te halen valt. En als ik het vergelijk met de haard dat hier staat is het in ieder geval zeer goed.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Pietje »

In een dikke meter van 400 naar 170? Ik geloof dat niet.

Het zou me niet verbazen als de pijp richting de 400 graden is geweest, de rookgassen dus nog hoger. Dat is niet een beetje te warm, maar veel te warm.

Maar goed, Dopey heeft in elk geval veel plezier van zijn kachel! :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dopey85
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:18

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Dopey85 »

onder bij de aanstuiting van de kachel gemeten waar de eerste 50 cm pijp met vinnen zit boven in voor die het plafond in gaat is 2,90 hoog daar is die 170 gemeten!


Soort van oud herenhuis heb ik met extreem hoge plafonds en normale deuren helaas bovenin mijn huiskamer en aanbouw is het zeker heet te noemen.

Helaas gaat niet zo makkelijk de warmte dus via de deuren de hal in om naar bovenvertrekken mee te warmen.
Dopey85
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 mar 2015, 23:18

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door Dopey85 »

ritsaert snijder schreef:Nou, ik denk dat je met de verkoop van deze kachel een zelfbouw kachel kan betalen.
Ooh ja ik heb deze gewoon zelfs gekregen via scouting daar is die ooit gekocht voor een 160m3 gebouw mee te verwarmen.
Was wel veel meer open bouw dus boven zolder daar werdt wel warm.

Ooh ja stook nu gemiddeld met 30 cm doorsnede kwart stukken hout 2 stuks in de kachel 30 min mee.

Essen hout
CvP
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door CvP »

van een goed brandende kachel de asla openzetten voor extra zuurstof? Hout kent een primaire, secundaire en in een goede kachel zelfs een tertiaire verbranding.
Met het openen van de asla zorg je voor een primaire verbranding. Handig bij het aansteken van de kachel maar slecht voor de verbranding, rookgassen en dus rendement. Zodra het vuur fatsoenlijk brand moet de primaire beluchting (aslade) dicht en ontstaat er de secundaire en wellicht zelfs tertiaire verbranding. Hiertoe dienen de overige kleppen op de kachel (rtfm :-)) Domweg alles maar openzetten getuigd niet van verstandig stoken.......:-(
Succes!
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Kachel die teveel hitte kwijt raak in pijp ?

Bericht door willem »

Goed bezig Dopey, ga zo door en eind van de winter heb je een hoop puin en een zooitje verwrongen ijzer in je kamer liggen.
Gezien de zinsopbouw van je eerste verhaal en de smileys vindt je het nog mooi ook dat het zo gaat.
De juiste manier van stoken is al aangegeven door div. , zou die maar opvolgen zodat je geen rotzooi in je kamer krijgt.
Plaats reactie