Spiraal in openhaard

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

hee exroom,


ja ongeveer wel zal aan het eind van de middag even mijn tekening erop zetten als ik weet hoe dat moet heb geen idee hoe ik die tekening op het forum krijg weet jij dat.

michel
Warmte uit mijn Helex halen.
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

beste helex lees ook even wat ik ernet heb bijgezet.

hoe je een tek hier zet, moet je je tek even naar kockie e-mailen zorgt hij ervoor :lol: ik weet het anders ook niet, wordt anders erg omslachtig
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Helex binkie 7 kw,

Als je een pompje gebruikt moet je wel berekenen dat het water wel genoeg de tijd krijgt om op te warmen. Bij dunnere diameter koper pijp zal het water beter warmer worden dan bij dikkere.De kern van het water eerder warmer dan bij grote diameter.In beweging koelt dan het water weer een beetje. Bij dunne diameter veel minder. Onze eerste ww had dikke pijpen en latere dunne en de water temperatuur kwam daar oor veel hoger uit. Dit wel onder thermosifon. Met een pomp die te snel loopt kan de doorstroom snelheid wel eens te hoog worden om de warmte optimaal kunt opnemen.

Het zou mooi zijn als je aan een einde een soort thermostaat klep zou hebben die pas bij een bepaalde temp. open gaat. Maar of dit veiligheid van de installatie ten goede komt..........

mark
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

foto's op forum

Bericht door Bert »

Ik heb in "forum mdedelingen" een korte omschrijving gezet hoe je zelf foto's aan je berichten kan toevoegen.

Hoop dat het duidelijk is. Zoniet, laat maar horen, dan pas ik het zo goed mogelijk aan.
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Hallo,


Ben 2 uur bezig geweest om de tekening op het forum te krijgen zonder resultaat, heb aan Bert gevraagd of hij mij kan helpen.

Hoop dat hij bij deze tekst de tekening bij kan plakken.

Zoals jullie kunnen zien ( als de tekening er op staat ) heb ik voor 2 aparte systemen gekozen en ik denk de werking als volgt gaat:

Het water wordt verwarmt tot +/- 40 graden dan worden de 2 waterpompen 1 voor het cv systeem ( weet niet hoe je de waterpomp moet aansturen van de huis cv ) en 1 voor het korte circuit. Dan door de warmtewisselaar, dan door de vloer naar het kruipruimte gedeelte daar een aftakking voor een overdrukventiel. Dan naar beneden toe naar een radiator met 2 blowers erop die zorgen voor de afkoeling ( sensor 90 graden naast de sensor van de waterpompen ) boven de 90 graden van het te hete water via de radiateur terug naar de spiraal rond de pijp van de kachel. Enz enz enz.....

De cv spreekt voor zich.

Michel

De tekening komt iets later :lol:
Warmte uit mijn Helex halen.
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Hierbij de tekening van Michel:
Afbeelding
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

beste helix,
ik wil geen roet in je eten gooien, maar als ik jouw tekening bekijk doe je dat zelf wel :lol:

waar is je open buffervat waar je het overhad?
wat doe je als er een stroomuitval is? en er onverhoopt een ventieltje niet lekker werkt.

lees eens het volledige topic hout cv aansluiten, dan kom je waarschijnlijk tot de zelfde slotsom als ik
:wink:
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Hai Exroom,

Nu je het zegt ben ik inderdaad vergeten die komt dan na waterpomp 1.
Ik had die vraag van hoe doe je als de stroom uitvalt. Daar heb ik het volgende op bedacht: Ik zet een accu in een kist met een acculader cq druppelaar erop mocht de stroom uitvallen dan kan de accu het nog zeker een paar uur volhouden zodat de openhaard gewoon uit kan branden.

Vind het erg moeilijk ik denk, sorry dat ik het zeg je kunt niet op elke slak zout leggen. Maar ik snap heel goed wat je bedoeld.

Michel

Ps. Heb je een andere oplossing.
Warmte uit mijn Helex halen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Goed, dan van mij het volgende probleem: wat als niet de stroom uitvalt, maar de pomp. Ik wil niet op iedere slak zout leggen, maar wil graag dat mensen die dit forum bezoeken dit blijven doen en dan liefst niet vanuit het ziekenhuis....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Met een open buffervat en thremosifon systeem kun je een drukloos systeem maken zonder goedkeuringen. De mogelijkheid van schoorsteen brand kun je niet uitsluiten en brand het lang en heet door waardoor je systeem wat je wilt bouwen niet veilig meer is. Je moet de warmte dan snel kwijt kunnen in je systeem. Dat redt denk ik je overdruk ventiel niet alleen. Het is wel leuk om hier over na te denken. Misschien kan Chathanky vertellen of het overdruk ventiel voldoende is.

Mark
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

het spijt me verschrikkelijk maar in jouw verwoede poging "verloren energie" te halen uit je kachel pijp, pomp je enorm veel vermogen erin, dit is niet zinvol, ik denk zelfs dat je qua elektra meer kwijt bent dat de "gewonnen" energie.

Lees eens de punten goed door het termosifon gebruikt geen energie, dit is gratis een gratis doorstroming perfect, (zie de tekening hierboven die ik geplaatst heb een pomp heb je dan niet nodig. de stroming ontstaat vanzelf door het temp veschil. hang in dit buffervat een wisselaar zacht koperenbuis in de rondte wikkelen en je hebt een mooie wisselaar. hang deze wisselaar in je cv systeem. in mijn geval heb je daarvoor ookniet eens een pomp voor nodig aangezien ik al genoeg pompen in het systeem heb hangen tbv de vloerverwavring e.d.

kortom dat kost dus niks. een buffervat hoeft niet eens zo groot te zijn, maar wel open. pak een een stortbak met automatische vulling (vlotter)
en je bent relatief goedkoop klaar
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Een paar opmerkingen:
- Thermo-syphon circulatie is natuur mooier, circuit moet wel aan voorwaarden voldoen.
- Oververhitting / stroomuitval. Ik denk dat het gevaar meevalt. In het ergste geval gaan de stoombellen richting expansievat en zal deze overlopen / leeggeblazen. Dan staat de spiraal droog, helemaal geen probleem, het koper zal echt niet smelten.
- Onder het motto meten is weten heb ik de temperatuur gemeten van de enkelwandige 150 mm "kachelpijp" op ca. 0,5 M achter het Tasso haardje bij een goed brandend vuur van zwarte elzen hout: 88 - 95 C. De rookgasafvoer is redelijk schoon, slechts 12 avonden gebrand dit stookseizoen.
Het warmtetechnische vermogen dat uit de rookgassen kan worden gehaald, is m.i. beperkt, dus houdt het simpel.
Pigion
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

als hij een goed open vat gebruikt zijn de kleppen volgens mij niet eens meer nodig, echter de pomp blijft een bottleneck.

precies wat pigion schrijft ik denk dat het je tegen gaat vallen wat betreft het rendement wat je uit die pijp gaat halen

en alle elektriciteit trouwens, ik vind persoonlijk dat er erg veel elektriciteit in wordt geduwd tov een relatief lage opbrengst
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Helex binkie 7 kw
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2007, 20:26
Locatie: Swifterbant

Bericht door Helex binkie 7 kw »

Als ik zo alles hoor denk ik dat alles maar weer naar de tekentafel retour moet aan de ene kan ben ik blij met jullie meningen maar aan de andere kant vind ik het niet leuk maar er zitten allemaal punten in die inderdaad goed over nagedacht moeten worden. de volgende tekening stuur ik vanavond in.

Heb net gemeten op de onderste halve meter van de enkelwandige buis. Dicht bij de allesbrander is het 117 gr. en een halve meter verder 90 graden.



michel
Ps. Is het ook mogelijk om op de bodem van de haard ( zeg maar waar je het vuur en hout is ) een spiraal te maken van zacht koper??????????
Warmte uit mijn Helex halen.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Bericht door Pigion »

Roodkoper direct blootstellen aan de verbrandings-hitte lijkt me geen goed idee. Ik heb ook nog nooit koper gezien in een industrieële oven. Voor een spiraal direct in de vuurzone, zou ik een rvs soort kiezen. AISI 316 is goed te verkrijgen. Voor het maken van een platte spiraal (pannekoek) heb je echt een werkplaats nodig. RVS is tamelijk weerbarstig.
Pigion
Plaats reactie