Isoleren van kleine boilers en buffervaten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door Dutch John »

....loont altijd. Zeker de kleintjes hebben relatief veel oppervlak in verhouding tot inhoud en de isolatie lijkt een sluitpost voor de fabrikant. Onlangs een hygiëneboilervat van 200 liter geplaatst. Temperatuurval van 4-5 graden rond het 80 gradenbereik in 12 uur. 14 Cm glaswol rondom en 21 bovenop reduceert dat tot een halve graad.

Eigenlijk belachelijk dat je daar zelf voor moet zorgen. Zelfs bij een Duits kwaliteitsmerk. Het kost de fabrikant misschien een tientje extra om fatsoenlijk te isoleren. Wil ik best het vijfvoudige voor uitgeven. Nu moet je zelf rondom de aansluitingen gaan klooien en lijkt het ding op de verschrikkelijke sneeuwman.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:en lijkt het ding op de verschrikkelijke sneeuwman.....
:pp :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het probleem dat je beschrijft is natuurlijk bij koelkasten en diepvriezers ook.....

En in het groot.... huizen en andere gebouwen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door Dutch John »

Nee, geen foto's. Laat je fantasie maar de loop...

Natuurlijk speelt het ook bij huizen. Maar het verlies is het grootst bij kleine inhouden met grote delta T.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb een evenwichtsfles gemaakt van een boilervatje met zo een schuim isolatie (die er standaard omheen zit) , de nieuwe aansluiting uitgesneden. Mooi is het het niet, maar het isoleert prima.
groet!

Ritsaert
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door WernerDeJong »

Suggestie voor "Mooi" isoleren.

Ik heb wel eens gelezen dat mensen een vierkante constructie om een vat maken van waaibomenhout. (Pellet hout, triplex etc) en dat dan volstorten met oud papier wat vermalen is. Je kan in plaats van papier natuurlijk allerhande materialen gebruiken zolang het maar luchtig is. Het hout is makkelijker voor te vormen voor de leidingen en eventueel af te werken met doppen e.d.

Ik vroeg me net ook af of je dat ding niet geheel in leem kan plaatsen.... Maar wellicht gaat de leem dan als warmtebuffer werken? Ach ja, was, maar een idee.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door swake »

WernerDeJong schreef:Maar wellicht gaat de leem dan als warmtebuffer werken?
Het gaat isoleren dus....
Eigenlijk isoleert ieder materiaal. Ook staal. Maar dat isoleert zo slecht dat je dat niet wilt anders zou er een meters dikke laag nodig zijn. M'n spreekt hier dan ook liever van geleidbaarheid. Nu is er met staal gebruiken niets mis. Zo is de buitenste wand van menig SWW accumulator gegalvaniseerd plaatstaal. Niets belet om meerdere lagen van verschillende materialen te gebruiken. De isolatiewaarde telt zich dan gewoon op. Ook dat hele kleine beetje van de plaatstalen mantel helpt mee.

De meest gepaste isolerende materiaalsoort gebruiken tov de specifieke situatie is dus de kunst. Zonder het ecologisch aspect uit het oog te verliezen.

Waar je stopt met isoleren gaat voornamelijk economische en dan volumetrisch bepaalt worden. Vanaf een bepaalt moment kost het immers zo veel aan materiaal om nog maar een kleine verbetering te verkrijgen dat het niet meer rendeert, of er is niet genoeg plaats om nog meer en dikker te kunnen installeren.

De boiler in een veel grotere palethouten kast steken en die volstorten met papier uit de versnipperaar. Dat klink als een goed idee. Dit papier is niets anders dan cellulose, zei het grover en daardoor waarschijnlijk iets minder goed isolerend, maar wat maakt het uit als er een super dikke laag mogelijk is. En deze vorm van recyclage, hergebruik met geen of minimale transformatie, is ideaal. Hier bovenop komt dat oud papier en paletten gratis te verkrijgen zijn. Als je later aan het ding moet werken kan er kwistig omgegaan worden met die isolatie en weer bijvullen is zo gebeurd. Wel goed afsluiten ivm muizen die zoiets super gaan vinden.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door Dutch John »

Werner,

Met leem zul je lichtleem bedoelen? Isoleert matig en je moet gaan hakken, wil je nog ooit bij een aansluiting kunnen. Hetzelfde geldt voor een kist erom heen. Zal er strakker uitzien, maar stel dat er een aansluiting aan het vat lekt, of de zonneboilerpomp raakt defect, dan moet je gaan graven en slopen om erbij te kunnen. Dan liever een stapel reststukken glaswol aan en over elkaar plakken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door pelletpower »

Bedankt DJ. Dan weet ik wat de winst zal zijn. We hebben dezelfde buffer en dus hetzelfde probleem.

Werner, isoleren gaat niet ongelimiteerd. Op een gegeven moment wordt het verlies aan het buitenopp zo groot dat je bij dikkere isolatie meer verliest dan wint. In het theoretische verhaal van staal wordt dat snel bereikt. Feit is wel dat isolatiediktes af fabriek minimaal zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door kockie »

pelletpower schreef:Op een gegeven moment wordt het verlies aan het buitenopp zo groot dat je bij dikkere isolatie meer verliest dan wint.
Ik heb maar beperkte fysieke kennis, maar iets in mij zegt dat deze bewering niet klopt.

Ik snap dat de meeropbrengst van isolatie bij het dikker worden van de lagen steeds minder wordt, maar dat het op een gegeven moment verlies op gaat leveren (behalve financieel) gaat er bij mij niet in. Het warmtegeleidingsvermogen van isolatiemateriaal is erg klein; anders zou het immers geen goed isolatiemateriaal zijn. Het transport van warmte zal naar de buitenkant steeds minder worden, doordat de warmte een langer traject moet afleggen. Mijn conclusie is dan ook dat je tot in het oneindige door kunt blijven isoleren en je een steeds betere isolatie van je buffer krijgt. Het zal niet zinvol zijn, maar het zal wel werken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door MaartenB »

Isoleren blijft lonen, maar steeds minder en minder, zie deze discussie:
viewtopic.php?f=3&t=4759&start=45
Vooral pagina 3, kort samengevat, ipv dat de wartemweerstand R linear gaat met de dikte, gaat het met log(R2/R1), waar R2 de radius is van de cilinder+isolatie, en R1 van alleen de cilinder.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door WernerDeJong »

Ha Allen,

Dank voor de input.

Kort samengevat. Als je met leem wil isoleren dan kan dat, echter gebruik lichtleem en de R waarde is niet bijster hoog. Ik zie bijvoorbeeld pizza ovens met een dikke laag leem erover, maar eigenlijk stoken die dus voor de vogeltjes...

---
Stel dat er een lekkage is, dan is een krat met papiersnippers sneller te demonteren dan je denkt. Isolatiedekens kan ook maar let op. Glaswol en rockwool zullen in de toekomst worden, wat asbest vandaag de dag is. Is wat mij betreft enorm ecologisch verantwoord en ja er zijn natuurlijk altijd betere methoden. Stel je hebt een schaap...... dat is nog leuker dan papier. :)

Helaas heb ik geen schaap, maar wel een postbode die elke week een stapel isolatiemateriaal komt brengen. :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door Dutch John »

Het vermijden van isolatie per post is waarschijnlijk ecologischer, dan het aan en over elkaar plakken van reststukken glaswol....

Het stoken van een pizza oven kun je niet vergelijken met een buffervat. De eerste gaat af en toe een keer aan. Je wilt daar de verliezen beperken om te voorkomen dat je derde pizza anders niet helemaal gaar wordt. Lichtleem voldoet daar prima, temeer omdat je toch al met leem aan het kleien was en het constructief versterkt.

Heel anders is dat bij een buffervat dat 24/7/365 op temperatuur blijft. Dat moet goed zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door WernerDeJong »

@kockie,

Ik denk dat bedoeld wordt, een cilinder werkt anders dan een vlak. :)

Voor een vlak gaat dikkere isolatie = betere isolatie geheel op, een cylinder niet, daar zal het oppervlakte toenemen. Oppervlakte betekend uitwisseling met een andere temperatuur. (Denk aan koelvinnen waar het oppervlakte dramatisch vergroot wordt ter verbetering van uitwisseling van warmte)

Je moet uitrekenen hoeveel warmte er tegen gehouden wordt bij vergroting van het oppervlakte.

20 cm isolatie is dan 110 hoog, 80 doorsnede. Stel dat de Temp aan de buitenkant van de mantel = 50, buitentemp = 20, Delta = 30.

40 cm isolatie = 130 hoog, 100 doorsnede. Stel dat de Temp aan de buitenkant van de mantel = 35, uitentemp 20, delta = 15.


Stel dat bij 20cm isolatie de totale buiten oppervlakte (zonder de bovenkant voor het gemak):
2 * 3,14 * 40 * 110 = 27646 cm2 (2,7 m2)

En bij 40 cm is dat

2 * 3,14 * 50 * 130 = 40840 cm2 (4 m2)

20 cm extra isolatie betekent een totale oppervlakte vergroting van 1,3 m2. Je kan uitrekenen wat de warmteafgifte per m2 is bij bepaalde delta's. Als je het geheel doorrekent dan kom je op een gegeven moment uit op een nulpunt. Meer isoleren is meer oppervlakte, terwijl de delta niet veel kleiner wordt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door kockie »

WernerDeJong schreef:20 cm extra isolatie betekent een totale oppervlakte vergroting van 1,3 m2. Je kan uitrekenen wat de warmteafgifte per m2 is bij bepaalde delta's. Als je het geheel doorrekent dan kom je op een gegeven moment uit op een nulpunt. Meer isoleren is meer oppervlakte, terwijl de delta niet veel kleiner wordt.
De delta T bij een dik isolatiepakket zal 0 naderen. Er zal dus nagenoeg geen warmteuitwisseling meer zijn. Zet maar eens 1 van je enorme koelvinnen op de buitenkant van het isolatiepakket van een buffer. De buffer zal daar echt niet harder van afkoelen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Isoleren van kleine boilers en buffervaten

Bericht door WernerDeJong »

De delta T.....
Mee eens. Maar zolang er een delta is, blijft er uitwisseling plaatsvinden. :) Thats all.
Plaats reactie