radon door betonnen finoven?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ward
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:20
Locatie: belgie

radon door betonnen finoven?

Bericht door ward »

hallo, ik hoop ooit een bergkachel of een tigchel ( compacte betonnen finoven) aan te schaffen, maar ik lees steeds meer over RADON in woningen. Buiten onvoldoende ventilatie zouden beton en cement de grootste boosdoeners zijn.
hoe zit dat dan met een betonnen finoven van 1000 kg die open en bloot in de woonkamer staat te blinken?
is mijn ongerustheid terecht of overdreven?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Je voordeel is dat je je bewust bent van de mogelijke risico`s.
Het beton zal zeker radon vrij laten aan je ruimte, het grootste risico is als je de woning slecht ventileerd.
Bij normaal ventileren van je woning zullen de risico`s aanvaardbaar zijn.

Problematisch is het vaak met kruipruimtes, omdat deze in de nieuwbouw niet geventileerd worden onstaat er een ophoping van radon, en een hoge concentratie is wel schadelijk voor je gezondheid.
Vandaar dat er in een moderne woning meestal geen doorgang is naar de kruipruimte en als er wel een is dan moet deze luchtdicht zijn.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Bericht door Brit »

Hoi Ward,

Ik vond http://nl.wikipedia.org/wiki/Radon_%28element%29 op wikipedia. Ik denk dat bij goed ventileren er geen probleem is! Ook stoppen met roken (Als je dat al doet :wink: ) zal problemen voorkomen.

Groeten, Brit
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Bericht door peterberg »

Ward,

Een heel nieuw gezichtspunt voor mij. Ik heb de link die Brit noemt bekeken en de conclusie is dat het risico van radon uit bouwmaterialen te beperken is door ventilatie.
Die finovens die je noemt hebben allebei een flink deel van hun gewicht in de binnenkant zitten. Die wordt prettig genoeg door het stookproces geventileerd. Tijdens zo'n stookbeurt wordt er immers aardig wat m3's lucht door het ding heen gejaagd.

Blijft alleen de mantel over als mogelijke bron. Hoeveel radon daar afkomt, ik heb er geen idee van. Neem aan dat het ongeveer gelijk is aan andere bouwmaterialen waar een huis van gebouwd wordt. Dan wordt de ruimte waarin zo'n ding staat met 5 m2 muur uitgebreid.

Lijkt mij op het eerste gezicht niet eens een hoog percentage. Hoeveel m2 muur heb jij in je kamer? Dan kun je gemakkelijk uitrekenen wat de toename zou kunnen zijn.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
exroom
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 feb 2007, 00:13

Bericht door exroom »

http://www.radon-info.de/shtml/rn_baumat.shtml

hier is erg veel info te vinden omtrent rn222 (radon),

ik lees zelfs hier dat graniet zeer veel radon afgeeft,
nog meer dan beton.

en hoe meer je leest over radon, hoe meer je de neiging krijgt een houtskeletwoning te bouwen.

Tevens heb ik via mijn leverancier van vuurvast beton opgevraagd hoe het zit met radon en alucement / vuurbeton,
deze zei in eerste instantie dat dat een stuk lager ligt dan "gewoon" beton aangezien de samenstelling volstrekt anders is.

Calcium aluminate cement:
Hauptbestandteil: CA (Monocalciumaluminat)
Nebenphasen: C2AS, CT, C12A7

van de week hoor ik meer van hun.

weet iemand trouwens hoe het zit met een belgisch hardstenen vloer en radon. en of een keramische vloer (bv MOSA) radon afgeeft.
Hoeveel ik ook lees of experimenteer, het is nooit genoeg!,
Plaats reactie