Verkoeling, dak wit maken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Matthijsb »

Ik zit al een tijdje na te denken hoe ik het in de zomer op mijn bovenverdieping wat koeler kan houden/krijgen.
Mijn eerste plan was het platte dak wit te schilderen met wegenverf maar aangezien daar nu zonnepanelen in oost-west opstelling op liggen zal dat niet echt meer helpen, de zon kan enkel aan de randen nog een klein stukje dak verwarmen, dat is te verwaarlozen, misschien dat ik er nog eens een paar stukjes Sedum op ga leggen.

Dan heb ik aan de voorkant van mijn huis (oostkant) sneldekkers die grijs/zwart van kleur zijn.
Die zorgen (neem ik aan) voor ook best veel warmte binnen.
Ik wil ze eigenlijk laten begroeien met een plant, ik zat te denken aan een druivenstruik.
Dus ik heb vorig jaar geprobeerd van mijn huidige druivenstruik stekken te nemen, maar zo het nu lijkt zijn die mislukt.
Misschien dat ik toch maar in het tuincentrum nog 2 druivenstruiken moet halen, maar die zijn natuurlijk niet in 1 jaar zo groot dat ze het dak bedekken, ik mag al blij zijn als ze tot aan het dak (2.5m) geraken het eerste jaar.

Daarom had ik het idee het dak te beschilderen met Witvast, een middel wat ze normaliter op de ramen van de kassen spuiten tegen de hete zonnewarmte.
Enkel heb ik geen idee of dat goed zal werken op dakpannen, misschien dat er hier iemand is die er ervaring mee heeft?
Als het goed is blijft dat spul zo'n 2 maanden zitten, afhankelijk van het weer, dus misschien zal ik het 2 keer per zomerseizoen moeten doen.
Mocht iemand tips of ideeën hebben dan hoor ik dat graag.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door pelletpower »

Als het puur om verkoeling gaat, kun je het beste een zeil spannen op een halve meter boven je dak. Zonlicht warmt je dak niet op en er ontstaat een stroming die extra koelt.
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Matthijsb »

Dankjewel Pelletpower.
Dat zou theoretisch ook een oplossing kunnen zijn maar in de praktijk zal dat niet zo goed werken hier denk ik.
Als eerste omdat het een zeil moet zijn van 12 meter lang bij een meter of 3, wat best een heel lang stuk is en niet heel goedkoop zal zijn.
Daarnaast kan het hier nogal hard waaien en ik denk dat het zeil zo vast spannen dat het niet weg kan waaien erg lastig zal gaan worden.

Vandaar dat het idee in me op kwam om de bestaande pannen tijdelijk wit te maken.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door pelletpower »

Hier een beetje dezelfde afmeting 11-3.5 m voor over een glazen serre. Ook vol in de wind, maar dat gaat toch zo gebeuren. Afgelopen zomer in het beste oesterrestaurant van Kroatie zitten eten (Ston bij Dubrovnik). Het was zowat 40gr geen airco in een 400 m2 aanbouw, platdak met veel glas. Boven het dak was een zeil gespannen. Binnen aangenaam koel, zonder airco!
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Matthijsb »

Dan zal je een of andere constructie op het dak moeten maken en dan stormlijnen naar de grond of iets dergelijks?
Ik ben benieuwd hoe je dat voor je ziet.

Wat voor soort doek zou je daar voor gaan gebruiken?
gert-s
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 sep 2014, 11:34

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door gert-s »

Een oplossing kan zijn zwembad verwarming op je dak leggen. Rubbermatten met kanaaltjes. Ik had dat op mijn (ongeisoleerde) recreatie bungalow voor het zwembad. Toen het aangelegd was bemerkte ik dat het in de zomer stukken koeler was binnen.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door pelletpower »

Inderdaad een of andere constructie waar vrachtwagenzeil over een kabel loopt. Lijkt me niet zo spannend. Wel om het netjes te maken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Tim »

Haha,

Buiten in de schaduw gaan zitten :mrgreen:

Tim
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door pelletpower »

Nou, in de zon kan ikke ook goed hebben, maniana, maniana, of zoiets. In de zon in de kas wordt teveel van het goede.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Ruuben »

Dat witvast kalkachtige spul zal goed werken op je dakpannen. Het is wateroplosbaar, maar na opdrogen is het heel sterk en verdicht dichte laag dat het de hele zomer en herfst mjjn auto koel heeft gehouden tijdens een vakantie naar polen. Nadeel is wel dat je wat vaker door de politie wordt staande gehouden. Ik denk wel dat je het erg lastig werr van je dakpannen zult krijgen Omdat het zo goed hecht daarop.
Het reflecteert geweldig. Dus wees voorbereid op ontevreden overburen.
Maak je een foto voor ons?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Pigion »

De meest effectieve manier om warmtestuwing onder het dak te bestrijden, is een dubbel dak en ventilatie van de ruimte tussen de daken. Wij hebben 10 jaar in de tropen gewoond in huizen met enkel airconditioning in de slaapkamers. De huizen hadden een kap en alleen vertrekken op de begane grond. De ruimte tussen de kap en plafonds werd sterk geventileerd. Het idee met een vrachtwagen zeil, zal zeker verkoeling brengen en beter werken dan de witte verf.
Een zei op de pannen zal geen fraai gezicht zijn, doch cement dakpannen zijn ook geen schoonheid.
Pigion
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door MaartenB »

Zonnepanelen op je dak een optie?
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Matthijsb »

Gert-s, een zwembad heb ik niet, en de ruimte ervoor ook niet. ;)

Het vrachtwagenzeil werd me een beetje een te dure oplossing, enkel zal het wel beter werken dan de kalk.

Het hecht inderdaad best goed Ruben, enkel met de reflectie valt het best mee, buiten dat de buren het maar weer een vreemde actie vinden, heb ik weinig commentaar gehad. :mrgreen:

Ach Pigion, fraai hoeft het niet te zijn, als het maar wat doet, dan ben ik al lang blij.

MaartenB, zonnepanelen heb ik op het platte gedeelte van mijn huis, het schuine dak is daar niet ideaal voor.


Inmiddels heb ik het dak dus wit gekalkt, of het echt werkt weet ik nog niet.
Het lijkt me dat de pannen wel minder heet worden.
Ik zal van de week eens een foto er van maken, het is niet super dekkend geworden, misschien binnenkort nog maar eens eroverheen kalken.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Ruuben »

Zo min mogelijk water gebruiken. Of heb je een kant en klare waterige oplossing?
Matthijsb
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2015, 20:39

Re: Verkoeling, dak wit maken

Bericht door Matthijsb »

Ik heb het met een vloeistofspuit op de compressor aangebracht en heb het zelf gemengd.
Daar kwam ik ook achter dat het met minder water beter/sneller dekte.
Maar dan nog valt het niet mee om het overal gelijk te krijgen.
Plaats reactie