Warmtemuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Warmtemuur

Bericht door kockie »

Zoals onder de topic vloerverwarming al is aangegeven, ga ik dit jaar verhuizen. Het huis waar ik kom te wonen (aan de andere kant van de muur waar ik nu woon) wil ik graag uitrusten met vloerverwarming. Zie bovenstaande topic. Door wat leeswerk ben ik ook geinteresseerd geraakt in een warmtemuur. Ik zou een binnenmuur (tussen kamer en keuken) willen gebruiken als warmtemuur om daarmee icm de vloerverwarming voor een lekker binnenklimaat te zorgen. Zijn er mensen die hier -al dan niet goede- ervaringen mee hebben? Zijn er ook mensen die de werkmap warmtemuren van DTA al eens bekeken hebben? Is die map aanbevelenswaardig?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

tijdelijk

Bericht door Bert »

Kockie,

Ik heb de werkmap warmtemuren. Het was mijn eerste informatiebron over dit onderwerp en ik vond en vind het een goede publicatie. Alleen al door het feit dat ik nog nergens een boek over dit onderwerp heb gezien.

De warmtemuren die DTA adviseert zijn opgebouwd met reflectie-folie als isolatie. Dat is een bediscussieerbaar minpunt, zoals hier op het forum al besproken onder "reflectie-isolatie of niet?"

Maar goed, het boek is zeker bruikbaar.
Hoe groot wordt je muur?

Bert



[/url]
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het is mijn bedoeling om een binnenmuur te gebruiken. Isolatie van deze muur is dus niet van belang. Een denken.... de muur zal totaal iets van 5.5 meter lang zijn, met een onderbreking voor een toog.


Mijn bedoeling is dus om 2 ruimtes met 1 muur van warmte te voorzien.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Kockie,
Ik heb inmiddels 3 goed werkende warmtemuren in huis van ca.14,15 en 7m2
2 ervan zijn op een buitenmuur geplaatst de derde op een binnenmuur.
De eerste is inmiddels al 10 jaar geleden gemaakt en werkt evenals de anderen uitstekend, ik gebruikte daarvoor een ontwerp van Willy Bouwens.
Plaatsing op een binnenmuur is inprincipe eenvoudig daar isolatie niet nodig is, wel moet je rekening houden de vrij grote massa van de muur, die warmt maar traag op. Het lijkt mij handig de buizen dan aan de kamer zijde te leggen omdat die kant dan sneller opwarmt.
De werkmap van DTA heb ik overigens ook en kun van me lenen, ik zit niet zover bij je vandaan dus dat is zo te regelen.
gerbe
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Een hersenbrekertje voor tussendoor: probeer in dit opzicht even na te denken over het feit dat een warmtemuur eigenlijk een gewone muur kan zijn, die alles absorbeert, niets reflecteert, daardoor warm wordt en autonoom warmte uitstraalt.

Wanneer je een muur niet met reflectie-isolatie bewerkt, wordt die muur sowieso een warmtemuur wanneer er een radiator, kachel of een finoven tegen staat.

Dirk Bauwens
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Gerbe Ouwehand schreef:Kockie,
ik gebruikte daarvoor een ontwerp van Willy Bouwens.
Plaatsing op een binnenmuur is inprincipe eenvoudig daar isolatie niet nodig is,
ik vraag me af hoe je die slangen bevestigt op de plaat met methode Bouwens. Hoe krijg je die bandjes doorgelust? Bouwens werkt nu met hwc plaat met ingefraisde groeven, voor zover ik weet.
Gerbe Ouwehand
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 feb 2006, 13:04
Locatie: Twello

Bericht door Gerbe Ouwehand »

Kees,

Bij de eerste muur heb ik dat met nylon trekbandjes gedaan, tamelijk omslachtig daar de toen gebruikte spaanplaat moest worden voorgeboord, de trekbandjes door de gaten moeten worden getrokken, waarna de plaat op de muur kon worden bevestigd, pas daarna kon de buis worden bevestigd.
Bij de overige muren heb ik een simpele stalen beugel 16mm gebruikt, dat was veel eenvoudiger (nog steeds veel geschroef).
Bij een leemstucer heb ik ook vezelplaat (fermacelplaat) gezien waarin de uitsparing is uitgefreesd. Ook zijn er kunststofplaten in de handel die met name ook voor vloerverwarming worden gebruikt (Wildkamp).
Er zijn dus vele mogelijkheden en veel zal afhangen van de ondergrond.
De geprepareerde HPC plaat had ik nog niet gezien, maar daar zal ik eens opletten.
Groet,
Gerbe.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Gerbe Ouwehand schreef:Kees,

Bij de eerste muur heb ik dat met nylon trekbandjes gedaan, tamelijk omslachtig daar de toen gebruikte spaanplaat moest worden voorgeboord, de trekbandjes door de gaten moeten worden getrokken, waarna de plaat op de muur kon worden bevestigd, pas daarna kon de buis worden bevestigd.
.
deze methode vond ik ook niet practisch. Ik heb het gedaan met fermacell gipsvezelplaat en daar slanghouders http://tinyurl.com/mer9o van wth opgeschroefd, precies op de raggel die ik daar om de 30 cm geplaatst had.
vervolgens alles ingekwast met gipsvoorstrijkmiddel (maakt het ruwer op de slang). De totale opbouw van de afwerking wordt dan 3,5 tot 4 cm.
Sleuven fraisen in hwc plaat houdt in dat je of een dikke plaat moet hebben -je kunt dan geen 2deH plafondpanelen gebruiken- of hwc bevestigd op isolatiemateriaal (resol bv.) of op ander plaatwerk erachter.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Gerbe Ouwehand schreef:Kees,
De geprepareerde HPC plaat had ik nog niet gezien, maar daar zal ik eens opletten.
Groet,
Gerbe.
http://tinyurl.com/ndoem
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Mijn idee was, omdat het een binnenmuur betreft, om de buizen in te frezen, net als met electriciteitsleidingen gebeurd. Op deze manier wordt de hele muur verwarmd. Dit is in mijn situatie handig, omdat ik dan meteen in de kamer en in de keuken een verwarmde muur heb. Nadeel is natuurlijk wel dat het systeem behoorlijk traag wordt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gast

Bericht door Gast »

kockie schreef:Mijn idee was, omdat het een binnenmuur betreft, om de buizen in te frezen, net als met electriciteitsleidingen gebeurd. Op deze manier wordt de hele muur verwarmd.
Nadeel is dat het frezen een smerige rotklus is, veel stof geeft en behoorlijk tijdrovend is.
Als de muur niet al te massief is (halfsteens) en er lekt niet teveel warmte weg naar onbedoelde plaatsen kun je overwegen de buizen aan de kant met de grootste warmtebehoefte aan te brengen. Een van mijn warmtemuren is tegen een steens binnenmuur geplaatst die direct de grond inloopt, om die reden heb ik de muur eerst van een 1cm dikke isoltielaag voorzien.
Is de muur te dik en lekt veel warmte weg dan zou ik ervoor kiezen de muur aan beide zijden te isoleren en aan beiden zijden van buizen te voorzien, voordeel is dat je ze apart kunt regelen en een snelle opwarming hebt na langere afwezigheid.
Gerbe.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik denk dat het frezen minder werk is dan het aan 2 kanten voorzien van isolatie en buizen. Het is een redelijk zachte muur, dus de frees zal er door fluiten. Stofhappen zal het wel worden, maar gelukkig zijn daar stofkapjes voor. De hele vloer moet er toch uit, dus een puinhoop wordt het toch :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Ik zie niet in waarom een vlakke, ruwe muur niet als dusdanig zou kunnen dienen om er warmwaterleiding op aan te brengen.

Met andere woorden: waarom zo nodig sleuven slijpen ? De lichte uitzetting van de buizen kan misschien op een andere manier gecompenseerd worden :?:

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Ik zie niet in waarom een vlakke, ruwe muur niet als dusdanig zou kunnen dienen om er warmwaterleiding op aan te brengen.

Met andere woorden: waarom zo nodig sleuven slijpen ? De lichte uitzetting van de buizen kan misschien op een andere manier gecompenseerd worden :?:

Dirk
practisch: er is al een vlakke muur, dus je hoeft alleen de sleuven nog maar dicht te zetten; voor een niet stucadoor wel zo makkelijk.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef: practisch: er is al een vlakke muur, dus je hoeft alleen de sleuven nog maar dicht te zetten; voor een niet stucadoor wel zo makkelijk.
Dat is waar! En soms zal extra wanddikte om allerlei andere redenen ook niet goed uitkomen!

Dirk
Plaats reactie