De ingebouwde koelkast koelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door sfj »

Een koelkast is een warmtepomp.
Hoe kleiner het temperatuurverschil hoe hoger de COP van de warmtepomp.
Het is dus zaak de radiator achteraan de koelkast zo 'koud' mogelijk te houden.
Onze ingebouwde frigo heeft wel een roostertje onderaan en bovenaan zitten. Bovenaan voelt dat warm aan. Betekend volgens mij dat de verluchting wel werkt, maar niet hard genoeg. Ik vroeg me af of het nut heeft van er een kleine PC-ventilator in te monteren om de luchtstroom te versnellen. Zal het verbruik van die ventilator gecompenseerd worden door de betere COP van de koelkast?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door Pieke »

Ik denk dat een ventilatortje zeker een verschil kan maken.Met de nadruk op >denk<.Meten is weten,maar het is lastig om 2 opvolgende weken, afzonderlijk met elkaar te vergelijken.De ene week met en de andere week zonder fan.Hoe vol zit de koelkast,hoe is de omgevingstemperatuur,hoe vaak wordt ie geopend?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door fireblade »

Ook een factor van belang is hoe warm het is in de ruimte waarin de koelkast staat. Wij hebben achter de koelkast bovenaan een pvc buis van 50mm aangesloten op het mechanisch afzuigsysteem, wat toch al afzuigt voor toilet en badkamers, er ontstaat dan een soort geforceerde trek.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door JantjeV8 »

Een meettest zou 2 jaar moeten duren. 1 jaar met fan en 1 zonder.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door Pieke »

Of..... 2 identieke koelkasten in dezelfde ruimte.Dan zou je na een week al conclusies kunnen trekken.

Wie durft het aan? 2 toestellen kopen,misschien online en ze na een week weer terugbrengen/laten ophalen.Of weet iemand een winkel die adverteert met 'gratis een maand proberen' of iets dergelijks.....
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door kockie »

Dan moet er ook hetzelfde in staan en hetzelfde openingsregime hebben. Verder op dezelfde manier ingebouwd zijn.

Een goede test is lastig uitvoerbaar (kan ik me herinneren van mijn scriptieonderzoek)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door Pieke »

Dat spreekt voor zich.Ik ben ook wel 'ns benieuwd wat meer energie vraagt: een volle koelkast of een lege.Ik heb her en der wel wat gelezen, maar allemaal gebaseerd op aannames.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door Tim »

Hey,

De condesor onder de vloer brengen?

Maar dan mis je de warmte in huis...

Koelkast in de winter :mrgreen:

Tim
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door MaartenB »

Ik kan niets bedenken waarom een volle koelkast meer of minder energie zal verbruiken dan een lege. Het enige verschil is dat de inhoud gekoeld moet worden, dat is eenmalig. In de praktijk zal een goed gevulde koelkast waarschijnlijk vaker gebruikt worden. Maar ook daarbij denk ik dat het niet veel uitmaakt., de warmtecapaciteit van lucht is niet zo hoog.
Ik denk trouwens dat als je een paar week om de dag met en zonder ventilator zou meten dat je al een goed beeld krijgt van het verschil.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door GTV6 »

Dit is echt zoeken naar spijkers op laag water.
Tenzij je door een verkeerde inbouw het de koelkast moeilijk maakt, wat echt wel kan, is er geen energiewinst te behalen.
Heb je de warmteafgifte belemmerd dan is er wat te halen anders is dit niet het geval.
Als er wat te halen is dan is dit ook merkbaar, want dan zou de koelkast slecht functioneren bij een ruimtetemperatuur van 30 graden.
Het voert wat ver om het gehele koelproces uit te leggen, maar alleen voor slecht werkende systemen is dit haalbaar. Hier zijn niet alle gassen vloeistof geworden, dan is er winst.
Maar het ontwerp zal rekening gehouden hebben met voldoende onderkoeling van het koelmedium.
Als er een plusje extra kon komen met een fan van € 10,- dan deed de fabrikant dat.
Wil je zuiniger, dan extra isolatie toepassen met name aan de achterkant en de deursluiting. Helaas tussen condensor en kast isoleren kan niet zomaar.

Het grote manco zit in de sluiting (rubbers) en de isolatie, dit mag twee keer meer. Maar dat is volume en dat willen de meesten niet.

Lege of volle koelkast, de volle koelkast verliest minder bij openen deur, de volle koelkast heeft meer energie gekost toen de producten er warm ingelegd werden. Bij de volle koelkast gaat er minder koude lucht uit als de deur open is. Maar lucht heeft een geringe energie-inhoud.

Wil je minder energieverbruik van je koelkast dan is extra isolatie het devies, dat willen fabrikanten niet want dan is hij niet aantrekkelijk, wel groot geen inhoud.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: De ingebouwde koelkast koelen?

Bericht door Pigion »

Ik weet niet wat de leeftijd van de koelkast is. Als hij nog niet van de nieuwste generatie is en je wilt stroom besparen, dan kan je beter een nieuwe koelkast kopen. Ik heb dat 2 jaar geleden gedaan en was verbaasd over de daling van stroomverbruik over laatste jaar, n.l. bijna 400 Kwh. Ik heb natuurlijk geen bewijzen dat ik dit voor 100% moet toeschrijven aan de nieuwe koelkast, doch aangezien er verder niet zoveel is veranderd, toch een goede indicatie.

Wil je bij de bestaande koelkast een beetje stroom besparen, maak dan minimaal 1 x per jaar de condensor (rooster) aan de achterzijde schoon. En vergeet ook niet onder de koelkast schoon te maken!!!

Zet de koelkast ook niet stijf tegen de muur. Veel fabrikanten schrijven voor meegeleverde afstandhouders te plaatsen om aan de A++ norm te kunnen voldoen.
Een ventilator heeft alleen zin als er onvoldoende schoorsteeneffect kan worden gecreëerd achter de koelkast.

Een andere optie is waterkoeling voor de condensor. Tuinslang erop en een afvoerputje, kan niet moeilijk zijn voor hobbyisten :roll:
Maar even zonder gekheid, de waterkoeling wordt toegepast bij grote installaties en ook op jachten. De laatsten natuurlijk om schaarse accustroom te besparen.

Pigion
Plaats reactie