ervaring zonnepanelen.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

ervaring zonnepanelen.

Bericht door le_pilaf »

Ik wil een set zonnepanelen aanschaffen met net gekoppelde omvormer.
Ik denk aan een set van ongeveer 5500 Wattpiek( verlies door ligging dak ZW).

De aanschaf van zonnepanelen is al eerder op dit forum behandeld maar we zijn een aantal jaren verder.

De Duitse panelen zouden betrouwbaar zijn maar na het stopzetten van de Duitse subsidie vallen deze bedrijven om.

De Chinese panelen zouden goed zijn maar na een aantal jaren zou 25% het niet meer doen.

Kortom je ziet door de bomen het bos niet meer.
Ongetwijfeld zijn er op dit forum ervaring deskundigen die zelf een pv set hebben of er ervaring mee hebben.


Mijn vragen:
met welke zonnepanelen / omvormers zijn de beste ervaringen en waar moet je zeker naar kijken cq. op letten.

B.V.D Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door JantjeV8 »

le_pilaf schreef: De Chinese panelen zouden goed zijn maar na een aantal jaren zou 25% het niet meer doen.
B.V.D Frank
Dan zijn ze toch niet goed. Dat vergemakkelijkt de keuze aanzienlijk.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door Ingir »

Misschien is een gewone omvormer niet zo'n goed idee. Momenteel krijgt iedereen een slimme meter waarmee binnen enkele jaren stroomdiftar mogelijk wordt. Dat betekent dat er verschillende stroomtarieven gerekend gaan worden afhankelijk van het moment van stroomafname of van teruglevering. Simpel gezegd ga je in de winter veel betalen voor stroomafname en een redelijke vergoeding krijgen voor teruglevering maar 's zomers krijg je (vrijwel) niets meer voor je zonnestroom die dan in overvloed geproduceerd wordt. Het opsparen van een saldo in de zomer die in de winter dan opgemaakt kan worden gaat dan niet meer lukken.

In plaats van een gewone omvormer te nemen zou je daarom beter een omvormer met eilandbedrijf kunnen kiezen zodat de overtollige stroom opgeslagen wordt in accu's voor gebruik in de avond/nacht of dat je je stroom kunt verkopen via het net op momenten dat dit veel oplevert. Zo'n omvormer kan ook de stroomvoorziening opvangen bij een black-out, wat met een gewone omvormer niet mogelijk is, die schakelt dan uit veiligheidsoverwegingen uit zodat je geen back-up hebt van je eigen zonnepanelen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door le_pilaf »

Dan zijn ze toch niet goed. Dat vergemakkelijkt de keuze aanzienlijk.
25 % van de panelen zouden het niet meer doen wordt dit verteld door de lobby van tegenstanders van chinese panelen of kloppen deze cijfers .

daarom mijn vraag voor forum leden om gebruikerservaring .
enkele jaren stroomdiftar mogelijk
hier loop ik ook tegen aan maar voorlopig is het nog niet zo ver en kan ik nog gebruik maken van de huidige regeling.

omvormer met eilandbedrijf
dit is een goed idee om rekening mee te houden .


B.V.D Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door nck »

Op dit moment ben ik mijn solar installatie aan het aanleggen.
Heb vele gesprekken gevoerd en veel gelezen maar heb toch mijn eigen weg gekozen.
Ik leg alles zelf aan zonder subsidie, ten eerste vind ik dat iemand anders niet voor mijn installatie hoeft te betalen en ten tweede dient een dergelijke installatie in mijn ogen zonder subsidie rendabel te zijn. Ook al komt die rentabiliteit voor het grootste deel uit het ontwijken van belasting.

Nog een reden om zonder subsidie te werken is dat deze enkel wordt verstrekt wanneer men alles door een installateur laat doen en men is begrenst in de maximale grootte.
Ingir schreef:In plaats van een gewone omvormer te nemen zou je daarom beter een omvormer met eilandbedrijf kunnen kiezen zodat de overtollige stroom opgeslagen wordt in accu's voor gebruik in de avond/nacht of dat je je stroom kunt verkopen via het net op momenten dat dit veel oplevert. Zo'n omvormer kan ook de stroomvoorziening opvangen bij een black-out, wat met een gewone omvormer niet mogelijk is, die schakelt dan uit veiligheidsoverwegingen uit zodat je geen back-up hebt van je eigen zonnepanelen.
Mee eens, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Met een goede moderne netgeschakelde inverter ben je altijd voordeliger uit.
Mocht het salderen opgeschort worden kunnen we dan zien wat er mogelijk is om de bestaande installatie uit te breiden met een eilandbedrijf.
Zolang ik van een gratis accu gebruik kan en mag maken doe ik dat niet op voorhand, maar het is wel degelijk in de planning meegenomen.

Wat betreft de panelen en de omvormer: Ik ga niet voor chinezen, maar voor Europees materiaal.
Een Fronius omvormer en AXsun panelen van 285 Wp.
De montage rails heb ik nog niet gekozen, ik heb verschillende systemen beoordeeld en wacht nu op de definitieve offerte.
Ondertussen gaan we verder met het monteren van de groepenkast en de aanleg van elektra in de nieuwe kapschuur waar de panelen op komen te liggen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door SanderL »

Ik heb 9 REC zonnepanelen van 260Wp.
Een SMA omvormer.
dak 40 graden pal zuid.
Deze panelen zou ik nu kopen:
http://www.alma-solarshop.nl/qcells-zon ... 65-g3.html

voor 215,- incl BTW

Mijn installatie functioneert al 1,5 jaar prima, opbrengst boven verwachting.
Als het salderen nog 4,5 jaar door gaat, dan is de installatie economisch terugverdiend.
Het geld dat ik er mee ga besparen wordt geïnvesteerd in meer duurzaamheid, Isolatie massakachel enz.


De huidige netomvormers zijn in staat om netjes stroom terug te leveren aan het net. Sommige hebben een netwerkaansluiting of andere data aansluiting om opbrengsten te monitoren.
Leuk om bij te houden of alles goed functioneert, maar in eerste instantie weinig zinvol.

Als het salderen stopt, dan is het nog belangrijker om de verbruikers aan te hebben op het moment dat de zon schijnt. Bijv. wasmachine staat standby en gaat draaien als de kleine bufferaccu geladen is en/of de opbrengst van de panelen groot genoeg is om het apparaat te voorzien. Wasmachine mag pas gaan draaien als de zonverwachting voor de komende uren goed is en er geen verbruiker met hogere prioriteit staat te wachten. Het zou kunnen dat de wasmachine een dagje wacht omdat er een betere zonnige dag aan staat te komen en de koelkast het ondertussen ook moet blijven doen.
Wasmachine mag geen vol vermogen trekken, maar slechts het vermogen dat de panelen op dat moment opwekt.
Het kan dus zijn dat het water verwarmen wat langer duurt dan gebruikelijk.
Alle apparatuur moet dus goed met elkaar communiceren en er moet een goede zonnevoorspeller pc aan het systeem gekoppeld zijn.


Probleem: verbruikers en netinverter zijn hier nog niet op ingericht. (Uitdaging voor mensen die kunnen programmeren en solderen..)
Tot die tijd hopen dat salderen mogelijk blijft.
Laatst gewijzigd door SanderL op 30 apr 2015, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door SanderL »

Om nog wat tips te geven:
5500 Wp op zuidwest 40 graden helling levert ongeveer 4700Kwh elektrische energie op per jaar. Kun je niet enorm bezuinigen?

let op dat je een vrije groep hebt voor je zonnepanelen.
Voor 5500W heb je een 3 fasen aansluiting en omvormer en groepenkast nodig.
Let op dat je geen schaduw hebt op de zonnepanelen, ook niet als de zon laag staat in de winter.
Alle panelen in dezelfde string moeten hetzelfde georiënteerd zijn. Hellingshoek en richting.
Het aantal panelen in een string moet aangepast zijn op de omvormer. SMA heeft een goede rekentool gratis te downloaden!
Ga je een omvormer gebruiken met 1 maximum werkpunt of met 2 maximum werkpunten?
Je hebt 2 maximum werkpunten nodig op de omvormer als de 2 strings niet gelijk georiënteerd zijn, anders kun je gewoon 2 strings parallel zetten.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door Sandman79 »

25% van de chinese panelen die het iet zou doen na een korte periode? Dat lijkt me heel sterk :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door Ruuben »

Het kopen van panelen is in zoverre lastige dat er weinig bekend is per paneel hoe ze tot nog toe presteren.
Een enkele fabrikant is wel door het ijs gezakt en van de markt weg. Maar hoe goed een paneel is in de zin van verlies van vermogen blijkt natuurlijk pas veel later, te laat. Garantie is dus een groot goed, maar dan wel via een grote club die ook echt geld heeft. En vermogens verlies staat al beschreven in de voorwaarden. Toch de grote energie clubs aanhouden als je die garantie wil, en niet eenvoudige of middelgrote ondernemers; die leunen op fabrieksgarantie en die valt natuurlijk snel om.

Maar als je het vanuit ecologisch oogpunt doet is er natuurlijk echte winst :)

Maar reken er op dat salderen in 2020 uiterlijk verleden tijd is. Of het blijft maar je betaald meer belasting... precies wat Ingr zei.

Overweeg een zonneboiler (tje) met electro element. Met de pomp op zonnenergie.

Misschien niet wat je wilde horen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door dormos »

Ruuben,

Begin jij nu ook al:
Maar reken er op dat salderen in 2020 uiterlijk verleden tijd is. Of het blijft maar je betaald meer belasting... precies wat Ingr zei.
2020 is een eind weg, en als je nu installeert heb je je installatie in 2020 economisch zo goed als terugverdiend. Verder is het jouw en Ingir's verwachting dat salderen afgeschaft wordt, maar dit is geen feit. Stel dat in 2020 overgestapt wordt op het Belgische systeem; je installatie is terugbetaald en daarna betaal je een bedrag per geplaatste kWP. Nou en? Je bent nog steeds goedkoper uit in vergelijking met het van het net kopen van atoom- en kolenstroom, en je weet zeker dat jouw stroom echt groen is. Daarbij, in 5 jaar kan er een hoop gebeuren (van Nu.nl):

Tesla, vooral bekend om zijn auto's, brengt een grote accu op de markt. Met de Powerwall moet het makkelijker worden voor huishoudens om helemaal op zonne-energie te draaien.

De accu van Tesla slaat zonne-energie op, zodat de energie later beschikbaar is momenten dat er minder energie wordt gegenereerd, zoals in de nacht. Er bestaan al wel accu's die dat doen, maar volgens Tesla-ceo Elon Musk zijn de accu's van concurrenten duur, onbetrouwbaar en "slecht op elke manier". Tesla denkt dat beter te kunnen.

De Powerwall is van hetzelfde type als Tesla gebruikt in zijn auto's: het is een grote lithium-ion-accu, die bijvoorbeeld in de garage aan de muur kan worden gehangen. De huis-accu komt in twee varianten: een 10 kWh-versie en een 7 kWh-versie. De accu's kunnen oneindig worden gecombineerd voor een grotere capaciteit.

Naast de accu's voor huishoudens zal Tesla ook met grotere versies komen voor zakelijk gebruik: Powerpacks. Die zijn beschikbaar in blokken van 100 kWh, die gecombineerd kunnen worden tot een capaciteit 10 mWh.

De accu laadt in principe op met zonne-energie, maar kan ook worden aangesloten op het energienetwerk om op die manier op te laden wanneer dat nodig is. In dat laatste geval gebeurt dat op een 'slimme' manier: de batterij laadt tijdens daluren zodat er geld wordt bespaard.

De accu's zijn komende zomer in de Verenigde Staten beschikbaar, voor 3.000 dollar voor de 7 KwH-versie of 3.500 dollar voor de 10 kWh-versie. Europese beschikbaarheid en prijzen zijn nog niet bekend
Wat mij betreft dus snel panelen leggen en profiteren van salderen zo lang het kan, met een gewone netgekoppelde inverter.

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door pelletpower »

Zo is dat. Andersom, als je tegen de tijd dat de salderingsregeling afgeschaft wordt, nog steeds verslaafd bent aan electriciteit. Dan is zelf je electr opwekken niet meer te betalen. Afkicken of panelen op het dak, en pronto. Dan heb je straks budget beschikbaar voor een powerpack en kun je afkoppelen.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef:Overweeg een zonneboiler (tje) met electro element. Met de pomp op zonnenergie.
Misschien niet wat je wilde horen.
Die zonneboiler heb ik al geplaatst, alles DHZ met vooral tweedehandsmaterialen, vooral om de kosten (€350) laag te houden. Naast verwarming van SWW draait hier de wasmachine met hotfill via de zonneboiler. Laaghangend fruit!
Zonnepanelen wacht ik liever nog even mee, stroom is nu nog redelijk goedkoop en er valt ook veel geld te besparen door onnodig verbruik te voorkomen. Bovendien zakt de prijs van zonnepanelen elk jaar... ik heb geen haast.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door Ruuben »

:pp
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door Ingir »

Foto's van een dak zonder zonnepanelen? :mrgreen:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: ervaring zonnepanelen.

Bericht door Tim »

Ingir schreef:Die zonneboiler heb ik al geplaatst, alles DHZ met vooral tweedehandsmaterialen, vooral om de kosten (€350) laag te houden. Naast verwarming van SWW draait hier de wasmachine met hotfill via de zonneboiler. Laaghangend fruit!
:pp
Plaats reactie