Thuisbatterij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Thuisbatterij

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Tesla, is dat niet dat bedrijf dat in zijn bestaan nog nooit winst maakte, vorig jaar ruim $8.000 per verkochte auto verlies leed en verwacht op zijn vroegst in 2020 winst te gaan draaien? Henry Ford zou buikpijn gekregen hebben als zijn model T zolang verliesbrengend geweest zou zijn.

Technisch Weekblad deed onlangs verslag van superbatterijontwikkeling, met name voor auto's. Ook Tesla kwam voorbij. Zij bouwen samen met Panasonic een fabriek in Nevada, om daar een gemodificeerde versie van de huidige Panasonic batterij te ontwikkelen. Moraal van het verhaal: we zijn nog steeds minstens 10 jaar verwijderd van een bruikbare vernieuwing, die zich dan nog moet bewijzen qua veiligheid. Het gaat erg langzaam. Lithium blijft in beeld. Even geduld nog (steeds), hopen dat de wereld genoeg lithium voor iedereen heeft en vooral: sparen.

Groet,
DJ
http://davidstockmanscontracorner.com/t ... -vanities/ (Ook bekend van peakprosperity)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Thuisbatterij

Bericht door mro »

MaartenB schreef:Meer nieuws hierover:
http://tweakers.net/nieuws/102834/tesla ... leven.html
7kWh ~ $3000
10kWh ~ $3500
Batterij staat constant in verbinding met tesla via internet? Dat is voor mij al een reden om het niet te kopen.

En 7kWh voor 3000 dollar/euro? Dat vind ik toch wel veel geld.

Het zou wel kunnen dat dit de toekomst is voor de elektriciteitsvoorziening dat wel maar er zullen waarschijnlijk ook wel opensource DHZ projecten naar boven komen denk ik.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door nck »

Nieuwe tractie accu van 24 volt bij 500 Ah / 5h kost rond de 1600 euro.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuisbatterij

Bericht door Dutch John »

Krelis schreef: http://davidstockmanscontracorner.com/t ... -vanities/ (Ook bekend van peakprosperity)
Asjeblief...... Ik wist dat het erg was, maar zo erg? Als je het geld krijgt toegesmeten, dan is alles haalbaar, gezond of niet. Het enige waar Musk echt goed in is, lijkt zijn gebabbel om geld op te dweilen. Doe het klein, dan ga je de bak in. Doe het extreem groot en je bent de aanbeden held.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Thuisbatterij

Bericht door Krelis »

mro schreef:
MaartenB schreef:Meer nieuws hierover:
http://tweakers.net/nieuws/102834/tesla ... leven.html
7kWh ~ $3000
10kWh ~ $3500
Batterij staat constant in verbinding met tesla via internet? Dat is voor mij al een reden om het niet te kopen.

En 7kWh voor 3000 dollar/euro? Dat vind ik toch wel veel geld.

Het zou wel kunnen dat dit de toekomst is voor de elektriciteitsvoorziening dat wel maar er zullen waarschijnlijk ook wel opensource DHZ projecten naar boven komen denk ik.
iEnergy: van slimme meter tot slimme weter.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Thuisbatterij

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:
Krelis schreef: http://davidstockmanscontracorner.com/t ... -vanities/ (Ook bekend van peakprosperity)
Asjeblief...... Ik wist dat het erg was, maar zo erg? Als je het geld krijgt toegesmeten, dan is alles haalbaar, gezond of niet. Het enige waar Musk echt goed in is, lijkt zijn gebabbel om geld op te dweilen. Doe het klein, dan ga je de bak in. Doe het extreem groot en je bent de aanbeden held.

Groet,
DJ
http://www.forbes.com/sites/christopher ... en-people/
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Thuisbatterij

Bericht door mro »

Tja, blijkbaar is dat tegenwoordig de gang van zaken bij startups:

1. Start een bedrijfje, liefst ergens in een garage voor het mooie verhaal en zo...
2. Zoek een idioot met belachelijk veel geld die 5% van de aandelen koopt voor een belachelijk bedrag.
3. Gevolg: berekening van de 'analisten' -> belachelijk bedrag x 20 = marktwaarde van het bedrijf.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door sfj »

Er ontbreekt iets mro. Eigenlijk 2 dingen.

1/ Een briljant idee (moet het jouwe niet zijn, gewoon ergens afkijken is goed)
2/ Dat ding een sexy look geven en dan mooie foto's maken voor de marketing mensen.

De R&D investeringen zijn nu 20% Technologie - 40% Design - 40% Marketing en Shows
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

Ik heb het eens bekeken voor mijn thuissituatie met een uitgebreide excel file, met mijn dagelijkse injectie en afname van het net, gecombineerd met mijn dagelijkse opbrengsten (lees mijn omvormer uit, en heb een slimme meter) in hoeverre een 7 kw of 10 kw batterij nuttig is... Denk er ook aan dat een Amerikaans gezin gemiddeld rond de 10000 kWh per jaar verbruikt, en hier eerder 3500-4000.

Afgelopen april was vanzelfsprekend wel zonniger als gemiddeld maar dan nog.
Overigens heb ik een installatie liggen die me op dit moment op jaarbasis een 4000-4200 kWh per jaar oplevert. Mijn eigen verbruik zal op dit moment rond de 3600-3700 kWh per jaar bedragen. Ik streef ernaar om dit nog eens met een dikke 1000 kWh te besparen.

In ieder geval (ruw afgerond):

April 2015:

Injectie in het net: 438 kWh
Afname van het net: 189 kWh
Totale productie was 570 kWh
-> onmiddellijk verbruikt 132 kWh
Totaal verbruikt: 321 kWh

Eigen dekking tov productie: 23%
Eigen dekking tov verbruik: 41%

Dus even hernemen: in de huidige situatie 189 kWh deze maand afgenomen van het net.

Met een batterijopslag van 1 kWh zou dit komen op: 163 kWh
Met een batterijopslag van 2 kWh zou dit komen op: 137
Met een batterijopslag van 3 kWh zou dit komen op: 112
Met een batterijopslag van 4 kWh zou dit komen op: 89
Met een batterijopslag van 5 kWh zou dit komen op: 74
Met een batterijopslag van 6 kWh zou dit komen op: 65
Met een batterijopslag van 7 kWh zou dit komen op: 60
Met een batterijopslag van 8 kWh zou dit komen op: 55
Met een batterijopslag van 9 kWh zou dit komen op: 52
Met een batterijopslag van 10 kWh zou dit komen op:50

Stel mijn energiebesparingsmaatregelen zijn allemaal doorgevoerd en ik zou nog de huidige situatie 85 kWh deze maand afnemen van het net.

Met een batterijopslag van 1 kWh zou dit komen op: 59 kWh
Met een batterijopslag van 2 kWh zou dit komen op: 36
Met een batterijopslag van 3 kWh zou dit komen op: 24
Met een batterijopslag van 4 kWh zou dit komen op: 18
Met een batterijopslag van 5 kWh zou dit komen op: 16
Met een batterijopslag van 6 kWh zou dit komen op: 14
Met een batterijopslag van 7 kWh zou dit komen op: 13
Met een batterijopslag van 8 kWh zou dit komen op: 13
Met een batterijopslag van 9 kWh zou dit komen op: 13
Met een batterijopslag van 10 kWh zou dit komen op: 13

Er zit waarschijnlijk nog een heel klein foutje in de excelfile, maar aangezien je ook het moment van je gebruik verder kan optimaliseren naar de productie zijn er sowieso voldoende factoren die ervoor zorgen dat dit geen harde cijfers zijn, maar wel zeer realistische.

Het duurste van batterijopslag is de batterij zelf.
Hierbij moet je vooral kijken naar de levensduur, maar in mijn geval zou ik met 3-4 kWh aan batterij al een erg grote impact maken en bijna autonoom zijn gedurende 9-10 maanden per jaar, terwijl mijn impact op het net ook in de wintermaanden drastisch minder zou zijn.

Een gel batterij met 1200 cycli en een 3.6 kWh opslag zou me via ebay geen 400 euro kosten. Lithium ion batterijen schijnen tot 10000 cycli te worden opgegeven...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuisbatterij

Bericht door Dutch John »

Sandman79 schreef: Overigens heb ik een installatie liggen die me op dit moment op jaarbasis een 4000-4200 kWh per jaar oplevert. Mijn eigen verbruik zal op dit moment rond de 3600-3700 kWh per jaar bedragen. Ik streef ernaar om dit nog eens met een dikke 1000 kWh te besparen.
Als je meer terug levert dan verbruikt, mag je voor de kWh prijs van een parallel autonoom systeem niet langer met de bruto prijs van 23 cent rekenen, maar met de prijs die de stroomleverancier je betaalt voor de extra terug geleverde stroom: ongeveer 7 cent. Dat maakt het terugverdienen van een autonoom systeem onmogelijk. Luxe problemen zijn ook problemen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door sathopper »

Sandman79 schreef: Het duurste van batterijopslag is de batterij zelf.
Hierbij moet je vooral kijken naar de levensduur, maar in mijn geval zou ik met 3-4 kWh aan batterij al een erg grote impact maken en bijna autonoom zijn gedurende 9-10 maanden per jaar, terwijl mijn impact op het net ook in de wintermaanden drastisch minder zou zijn.

Een gel batterij met 1200 cycli en een 3.6 kWh opslag zou me via ebay geen 400 euro kosten. Lithium ion batterijen schijnen tot 10000 cycli te worden opgegeven...
Bij Lood Accu's (normaal, AGM of Gel) gaat de capaciteit bij langere tijd ontladen elke keer achteruit. Dus niet geschikt als thuis batterij. Wel voor in de auto cq noodstroom.
Lithium ion kan daar beter tegen maar heeft vanwege de vervuilende productie en afvoer niet mijn voorkeur en als deze batterijen door een intern defect of externe oorzaak in de brand gaan komen er voor mens en dier ZEER gevaarlijke en agressieve stoffen vrij!

Mijn voorkeur gaat eerder uit naar zoals al eerder hier ergens besproken nikkel ijzer accu.
Lager rendement, duurder maar maar gaat een eeuwigheid mee. :D
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

eens kijken als die niet bij onz in de locomotieven zitten se ;) , die NiFe batterijen :).

@ DJ, ik woon in België, remember? ;). Mijn situatie, op financieel vlak, met de zonnepanelen is anders als bij jullie.
Op dit moment heb ik een productie gehad van 11618 kWh

Mijn installatie was destijds al ietsje duurder ivm plat dak. 8600 euro all in. (Toch ook drastisch bespaard door veel zelf te doen/ kritisch te kijken naar prijzen) Een gemiddelde installatie vergelijkbare installatie kwam op dat moment hier vlot een 12000 euro.
2439 euro heb ik zelf aan stroomkosten bespaart tot nu toe.
2530 euro heb ik via subsidie tot nu toe mogen ontvangen.

Binnen anderhalf tot 2 jaar is ze terugverdiend, een beetje afhankelijk van het tempo waarop ik mijn huidige verbruik kan verminderen.

Sowieso ben ik nog goed voor 17 jaar subsidies wat zou neerkomen op een 17000 euro aan subsidies.
Ik ga wel waarschijnlijk ook die 17 jaar of langer een netvergoeding moeten betalen wat op dit moment zou neerkomen op een 320 per jaar, dit zal wellicht in de toekomst meer dan geïndexeerd worden met de inflatie. (dus minimaal 5440 euro aan kosten)

Ik probeer goed in de gaten te houden hoe ik mijn energieverbruik op alle vlakken kan beperken, en ik hou daarnaast ook rekening met de financiële kant van het verhaal. Dat is nog steeds een belangrijke factor :).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Thuisbatterij

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Als je meer terug levert dan verbruikt, mag je voor de kWh prijs van een parallel autonoom systeem niet langer met de bruto prijs van 23 cent rekenen, maar met de prijs die de stroomleverancier je betaalt voor de extra terug geleverde stroom: ongeveer 7 cent.
Nope, Ik reken gewoon met 23ct.

Dat is ook wat ik terug krijg. En ik heb geen subsidie of een of andere regeling.
Stroom.jpg
Tim
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thuisbatterij

Bericht door pelletpower »

Yep, bij greenchoice kun je na salderen nog 1000 kWh terugleveren tegen hetzelfde tarief. Daarna alleen stroomtarief. Wel altijd goed opletten met verrekenen. Je krijgt 2 facturen voor gebruikt en teruggeleverd. Geen idee hoe dat bij andere maatschappijen gaat.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Thuisbatterij

Bericht door Tim »

Hey,

Met zo'n mooie draaischijf meter krijg je ook maar 1 factuur. Tenminste, wij wel.

Dat van die 1000kWh wist ik niet. Ben toch niet van plan groot producent te worden.

Tim
Plaats reactie