Thuisbatterij

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Thuisbatterij

Bericht door Blijfhopen »

@Sathopper


Duidelijk dat de hortensia aluin een iets ander product is. Jammer.
Interessante link. Bedankt daarvoor. Aanrader.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Thuisbatterij

Bericht door MaartenB »

Meer nieuws hierover:
http://tweakers.net/nieuws/102834/tesla ... leven.html
7kWh ~ $3000
10kWh ~ $3500
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Als ik het goed begrijp:
10kWh en 2kW continu. Dat wil zeggen dat je 2kW over een periode van 5 uur kan benutten?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Thuisbatterij

Bericht door Pieke »

Leuke accu weetjes >>http://www.energiefeiten.nl/#Batterijen en accu’s( hele site leest trouwens leuk weg, ff plakken naar je browser,hij wordt maar niet blauw)
Thuis heb ik trouwens een gratis accu,doet het altijd,onderhoud heb ik niet,geen verlies,hij slijt niet,levert continue ruim 3.6 kWh,hij staat niet in de weg en sterker nog: Ik krijg er geld op toe, ruim 150 Euro op jaarbasis.

Gr. Pieke
Laatst gewijzigd door kockie op 01 mei 2015, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nu wel blauw. Phpbb houdt niet van spaties in url's...
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Thuisbatterij

Bericht door benthuis »

Thuis heb ik trouwens een gratis accu,doet het altijd,onderhoud heb ik niet,geen verlies,hij slijt niet,levert continue ruim 3.6 kWh,hij staat niet in de weg en sterker nog: Ik krijg er geld op toe, ruim 150 Euro op jaarbasis.

Gr. Pieke
Kind met kinderbijslag?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Thuisbatterij

Bericht door Pieke »

Ddlk een itempje op het RTL nieuws over de accu uit het Tweakers-linkje
Terugkijken van 14.45 min.
http://www.rtlxl.nl/#!/rtl-nieuws-13223 ... 25f4bff885
Laatst gewijzigd door Pieke op 02 mei 2015, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Thuisbatterij

Bericht door Pieke »

benthuis schreef: Kind met kinderbijslag?
Ik doelde eigenlijk op een stopcontact.Die 150 Euro is gebaseerd op het verschil tussen de heffingskorting ( 377 Euro ) en de netwerkkosten ( +/- 229 Euro ) .... enfin een 'kleine 150 Euro'..... Als je off-grid gaat met accu's dan dien je dit wel mee te wegen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door sathopper »

Pieke schreef:Ddlk een itempje op het RTL nieuws over de accu uit het Tweakers-linkje
Deze accu's en ook de Tesla auto accu's maken gebruik van een lithium batterij van het type 18650.
Deze cel is in bijna elke laptop accu terug te vinden en ook in andere apparatuur.
Vanwege de massaproductie van deze batterij en een overshot door teruglopende laptop verkoop kost deze batterij nagenoeg niets meer. Tesla probeerd hier een slaatje uit te slaan. :fff

Klinkt dus allemaal groen maar lithium delven is erg vervuilend. Levensduur beperkt en afvoer kost ook weer veel geld. :( Vul de rest zelf maar in.

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Wat ik van stroom snap: daar waar het het hardste rookt, is de spanning het hoogst.

Nu voor de leek:
Die Tesla batterij kost 3500 knoeten. Dan heb je 10kWh.
Is dat dus 5 uur lang 2kW die je tot je beschikking hebt?

Nu de bekende auto of tractie accu:
Veelal 12V, en bijvoorbeeld 220Ah.
Wil dat zeggen dat die 2.6kWh kan leveren? Dus 4 van die accu's a pak m beet 300,-- kost 1/3 van die Tesla batterij? Of werkt dat zo niet?

En al je jaarverbruik op 5000kW ligt, hoeveel moet je op het dak leggen, en hoeveel batterij heb je dan nodig om de nachten en grijze dagen door te komen?

Waarom wordt die Tesla batterij in kWh aangegeven, en alle andere batterijen in Ah?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuisbatterij

Bericht door Sandman79 »

JantjeV8,

12 volt met 22Oah, is inderdaad een 2.6 kWh. Echter zijn er met batterijen nog een paar factoren waar je rekening mee moet houden, : het aantal (minimum) laadcycli dat een batterij zou moeten kunnen meegaan. Ik heb gisteren batterijen gezien die 1500 cycli zouden moeten kunnen aankunnen bvb. Je hebt ook deep cycle batterijen, waar je meer van de capaciteit van de batterij kan ontladen. Ik weet nu ff niet of de 220ah aanduiding het werkelijke vermogen is wat je eruit kan halen, of de maximale opslag in zo een batterij.. :)

Hoeveel je nodig hebt als je 5000 kWh per jaar verbruikt, dat is ook lastig te zeggen: 5000/365 = 13.7 kWh per dag. Maar er zijn dagen dat je 6-7 kWh verbruikt en dagen dat je er 20-25 verbruikt.

Buiten dat is het ook nog het moment dat je de energie verbruikt, op het moment dat je zonnepanelen stroom opleveren, of op momenten dat ze dat niet doen.

Als je helemaal in eiland bedrijf wilt werken: voor hoeveel dagen wil je energie opslaan? Want de zon schijnt niet elke dag..., dat kost veel extra batterijpower...


In België zegt de regulator dat we met zijn allen ongeveer een 28% van de stroom die we opwekken met panelen, rechtstreeks verbruiken. Ikzelf zat verleden jaar op een 31%. En dit jaar waarschijnlijk rond de 38 a 40%. Zonder Batterijopslag. Dit met zonnepanelen die qua opbrengst (4000-4100 kWh mijn verbruik van 4000 kWh dekken.

Ik hoop met energie te besparen dat ik op een jaarverbruik van een 2300 kWh kan komen. Dit kan een positief maar ook een negatieve invloed hebben op mijn rechtstreeks verbruikspercentage. (De koelkast staat bvb 24u op, en die gaat dan een grotere invloed hebben op mijn rechtstreekse verbruik dan dat ie nu doet),

Maar samen met een kleine batterij van 5-6 kWh opslag zou ik toch vlug naar de 70-80% energie autonomie gaan, voor een redelijk beperkt bedrag. Misschien dat 90% nog wel redelijk haalbaar is, maar 100%, met overbrugging van ettelijke dagen, dat wordt pijnlijk duur.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Thuisbatterij

Bericht door Pieke »

Jan, hier een uitgebreid antwoord op je vraag hoeveel energie,vermogen,stroom je uit een accu kunt halen. https://www.stroomwinkel.nl/t-tips-energieverbruik.aspx

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Thuisbatterij

Bericht door sathopper »

Pieke schreef:Jan, hier een uitgebreid antwoord op je vraag hoeveel energie,vermogen,stroom je uit een accu kunt halen. https://www.stroomwinkel.nl/t-tips-energieverbruik.aspx

Gr. Pieke
Duidelijk verhaal :D

Het verhaal klopt wel dat we eerst de zware verbruikers die kortstondig gebruikt worden de schuld geven maar eigelijk de kleine continu verbruikers de grote boosdoeners zijn.
Ik heb een kWh meter besteld (zie bijlage) die ook retour stroom kan meten en uit te lezen is via rs485. Dit om meer inzicht te krijgen waarom wij dik 10kWh per dag verbruiken. Met mijn ferarris meter is dit een lastige klus. Maar dit is weer te veel off topic :shock: .
Bijlagen
image.jpg
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, keiinteressant.
Ik wil al, vanuit een ander topic hiero, weten wat ik op jaar voor mn waterverwarming nog verbruik, met name dus de naverwarming. Ik moet een kWh metertje hebben op 1 stopcontact, notitieblokje er naast met datum en meterstand.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Thuisbatterij

Bericht door Dutch John »

De periode van rommelmarkten breekt weer aan. Draaischijfmeters heb je daar voor een paar kwartjes. Stekker/contrastekker eraan en je bent klaar.

Wat betreft de mooie rekenarij: neem het laadrendement van de accu mee. En vooral: vol is vol. De cijfers van in het verleden behaalde opbrengsten van netinvoeding gaan zomaar doormidden, op het moment dat deze via een accu moeten. Tenzij je investeert in nog meer elektronica, die eerst de accu's vol stopt en het overschot terug levert. Zoiets bestaat al jaren, maar kost. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden.....

Bovendien vind ik het nog steeds een vreemde gedachtegang, om jezelf onafhankelijk te maken van één tot op heden vrij betrouwbare energieleverancier en tegelijkertijd jezelf over te geven aan meerdere leveranciers van kwetsbare apparatuur, waarbij creatief rekenwerk en vage aannames de beslissing die kant uit moeten sturen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Thuisbatterij

Bericht door JantjeV8 »

Maar blijft die kwaliteit ook in de toekomst gehandhaafd, de nabije toekomst gaat een forse wending geven aan het huidige beeld.
Plaats reactie