instelling pomp vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

instelling pomp vloerverwarming

Bericht door mark »

hallo,

Bij ons is vloerverwarming aangelegd. Op de pomp ervan kun je drie mogelijkheden kiezen voor pomp snelheid. Graag advies wat de mogelijk beste stand ervan is. Monteur raadde stand drie aan. Ik dacht laat dat maar eens even navragen op het forum. Ik hoor het graag.

groeten Mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Het een en ander lijkt me afhankelijk van de grootte van je systeem. Hoeveel groepen heb je er aan hangen en welk oppervlakte moeten ze verzorgen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Het is een twee groepen systeem en 25 vierkante meter. Het is een serre met daarin een keuken. Het systeem ligt in gemiddeld 35 centimeter dikke vloer.

mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als je 2 temperatuurmeters (aanvoer/retour) hebt zal je bij een opgewarmde vloer ongeveer 10 graden verschil moeten waar nemen.
Berekenen is mogelijk als je de gegevens hebt maar een temperatuursindicatie geeft voldoende zekerheid dat het goed zit.
Wat dit aan gaat heeft kockie het bij het juiste eind.

Let wel dat het wel kouder als nu moet zijn (vol bedrijf hartje winter) alle groepen open staan en 40 graden als aanvoertemperatuur hebt.
Ps. en natuurlijk niet de houtkachel aan want dit beleemert de afgifte van je vloerverwarming.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Bedankt. Er zit maar een temperatuur meter op de aanvoer maar met een digitale tempmeter kan de retour makelijk meten. Zal het dan doen zonder houtkachel maar het is wel de bedoeling dat het buffervat mee gaat verwarmen de vloerverwarming. Met de grootte en temperatuuur in het buffervat moet dit heel goed gaan.

Aardige nieuwe tekst onderaan chathanky maar ik begrijp dat het een advies is. Als het temperatuurs verschil geen 10 graden is de pomp instelling dan veranderen? Ik had hem eigenlijk al op 1 gezet i.p.v. 3. Is dit een bezwaar?

groet Mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Als je hem te laag zet zal je delta T groter worden veel kwaad kan het niet je vloervermogen neemt wel af, dit is binnen de grenzen weer op te lossen door de aanvoertemperatuur te verhogen. De halvering van het debiet betekend grofweg een verdubbeling van je delta T om het zelfde vermogen te blijven handhaven.
De besparing is overgens minimaal op de pompkosten, dit is af te lezen op de pomp.

Dit zijn overgens wat redeneringen hoe het ongeveer werkt en om een idee te hebben waar je mee bezig bent.
Een gelijkmatig verwarmde vloer krijg je met een lagere delta T en dit geeft wel de voorkeur.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Okee, heb hem stand 2 gezet. Stand 1 is 1600 toeren en 40 w, stand 2 2000 toeren en 60 w en 3 2200 toeren en 88w. Zou de pomp ook het buffervat bepompen of moet dan ook de cv pomp meedraaien. Het buffervat staat op zolder vlak naast de cv ketel. Dit is makkelijk om te weten omdat de vloer zich blijft opwarmen met het buffervat terwijl er dan geen warmtevraag is. Dan wordt het wel te warm in huis.

mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Ik ken jou aansluitschema niet Mark, maar de pomp van een vloerunit is enkel voor de vloerunit als je een hydraulisch neutrale verdeler hebt.
De termostaatknop smoort het cv circuit. als hij genoeg heeft dan is het cv circuit gesloten en circuleert de pomp alleen het vloercircuit als er vraag is dan betrekt hij warm water uit je cv net of in jou geval je cv buffer.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Het is nu duidelijk. Bedankt Chathanky.

Mark
Plaats reactie