is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door Ruuben »

Ik moet een buffer hebben.

mijn dilemma is welke isolatie erbij te kopen. Ik heb te weinig verstand van lamda waarden.

Dus of 238 euro bijbetalen voor voorgevormde pu schalen om mijn beoogde 1000 liter buffer

Of een combinatie van80mm EPS (Expandiertes Polystrol) + 20mm PV (Polyestervaservlies)

De ene met labda van 0023 = dure versie tegenover labda 0045.

Hoe moet ik dit interpreteren naar rendent of minder daling verlies van temperatuur?
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door le_pilaf »

Ruuben schreef:Ik moet een buffer hebben.

mijn dilemma is welke isolatie erbij te kopen. Ik heb te weinig verstand van lamda waarden.

Dus of 238 euro bijbetalen voor voorgevormde pu schalen om mijn beoogde 1000 liter buffer

Of een combinatie van80mm EPS (Expandiertes Polystrol) + 20mm PV (Polyestervaservlies)

De ene met labda van 0023 = dure versie tegenover labda 0045.

Hoe moet ik dit interpreteren naar rendent of minder daling verlies van temperatuur?
hoe lager je lambda waarde hoe minder verlies dus een hoger rendement.
als je handig bent kunt je buffer ook isoleren met glaswol om extra rendement te krijgen.

suc6 Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door Ruuben »

Sorry, heb niet goed gelezen. De 80-20 heeft labda van 0038.
dat ligt gevoelsmatig wel erg dichtbij 0043.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door sfj »

Het kost 238 Euro om van Lambda 0.043 naar 0.038 te gaan. Begrijp ik dat goed?
Je moet ook de dikte van het isolatiemateriaal bekijken. Iets meer dikte met een iets hogere lambda geeft eenzelfde isolatie resultaat.

238€ lijkt mij ook redelijk kostelijk voor de isolatie van een buffervat. Toch vergeleken met zelf doen. Heb hier net een aanbieding gezien voor 28cm glaswol met Lambda 0,040W/mK aan 8,58€/m2. Stel dat je een verkwistend 10m2 nodig hebt (86€). En evenveel folie om het in te pakken (10m2 x 2.5€ =25€) en wat plakband (5€) of zo om het af te plakken. Kost 116€, oftewel net minder dan de helft voor een R van 7.

Mogelijks is het esthetisch ietwat minder, die buffer staat toch niet in de living mag ik hopen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door Ruuben »

:lol:
Van mij mag ie in de living. Nee, hij staat in de verwarmde schil. Ik vind 238 inderdaad ookwel erg veel. Maar rendement technisch kan ik het slecht overzien. Je suggestie van flink inwikkelen is natuurlijk ijzersterk. Ik denk dat ik inderdaad maar voor de goedkopere variant ga.
JanLaarhuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2015, 21:31

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door JanLaarhuis »

Ik heb gekozen voor 10cm PIR IKO TF_KR ALU, zie bijlage 0.022W/(m.K)
Bestand tegen vocht en goed bewerkbaar. Heb €15,- per plaat (1x1.2m) betaald.
Bijlagen
PIR IKO TF_KR ALU_NL.pdf
(317.09 KiB) 130 keer gedownload
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door sfj »

Heb je er met die PIR dan een rechthoekig blok rond gezet? Wil daar wel een beeldje van zien want kan me het eindresultaat niet helemaal voorstellen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door JantjeV8 »

Je kunt er V-tjes in snijden. Dan krijg je het best mooi in een ronding gezet.
JanLaarhuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2015, 21:31

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door JanLaarhuis »

Heb rond de buffer, diameter van 110cm een achthoekig honingraat gemaakt. Dus 8 platen in de juiste vorm gezaagd. Mijn collega had het eerst uitgetekend in SolidWorks, paste precies.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door sfj »

Zo eenvoudig en goed idee....
Het lijkt me onmogelijk om dat met de hand te snijden en dan ook nog eens perfect te laten aansluiten. Hoe hebben jullie de stukken of de V-groeven geplakt? Met een dun laagje PU schuim misschien?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door Ruuben »

sfj schreef:Zo eenvoudig en goed idee....
Het lijkt me onmogelijk om dat met de hand te snijden en dan ook nog eens perfect te laten aansluiten. Hoe hebben jullie de stukken of de V-groeven geplakt? Met een dun laagje PU schuim misschien?
waarom plakken? Je snijd de v er toch uit aan de kant die tegen de ketel komt?
Ik neem aan langs een lat insnijden. Ik vind het puik idee.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door sfj »

Het moet perfect aansluiten, anders heb je geen goede isolatie op de plek van de snede en dan is het eigenlijk een maat voor niks geweest want zeer groot verlies op die plekken.
Als dat schuim (PIR;PUR; whatever) iets samendrukbaar is kan het goed aansluiten door een paar millimeter overmaat te gaan bij iedere snede. Wanneer het schuim enigszins buigbaar zou zijn is het ook mogelijk van alleen de binnenkant in te snijden om zo langs de buitenkant een centimeter of 3 vol materiaal te laten staan. Dat sluit dan veel beter aan en is continu.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door Ruuben »

goed punt.
Misschien de reden dat ze bij moderne ketels eerst een vlieslaag om de buffer doen en dan pas vaste isolatie.
JanLaarhuis
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 feb 2015, 21:31

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door JanLaarhuis »

Het PIR is prima met een (hout) handzaag tot op de mm nauwkeurig onder een hoek van 45gr. te zagen. (mijn collega heeft zelf zijn hele vloer in de kruipruimte ermee geïsoleerd). Voordeel het PIR neem geen vocht op! Vele ander materialen doen dit wel waardoor ze op termijn slechter isoleren. Naar mijn idee vind je niet zo veel betere isolerende materialen. Heb het uitgerekend en kwam bij een delta T van 80gr. geloof ik op circa 150W verlies. De platen steken 6cm op de hoeken uit (afstand buffer tot plaat). Mocht er toch nog iets niet geheel aansluiten, heb ik volgende gevonden op dit forum: in Duitsland gebruiken ze korrels om de losse ruimte mee op te vullen. Helaas kon ik exacte korrel naam niet 123 terug vinden :( . Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik bij deze zoektocht op de Kamineinsatz Schmitzker No. 4 stuitte. Wellicht dat ik naast de zonnecollector deze er de buffer van 950ltr aansluit. De 10kW lijk me prima (ons gas verbruik is 1500m3/y). Kan ik zelfs de 20mm kunstofbuis die Ruuben me hier aan beviel voor gebruiken http://www.ebay.de/itm/100m-Aluminum-Me ... 2c7f7c9f2b . Lees dat 22 mm kan maximaal belast worden tot ongeveer 13.4 kW http://www.atho.nl/leidingdiameters verder staat er:
de inwendige weerstand van kunststof leiding is aanzienlijk minder als bij andere leidingssoorten, zodat de inwendige diameters vaak kleiner zijn. In theorie zou ik zelfs de 15kW Schmitzker op 20mm op kunnen aansluiten: 12.57kW kachel warmteafgifte, tegen afvoerkapacitiet van max. 13.4kW. Maar eerlijk gezegd zou ik dan voor 1" gaan volgens de bedienungsanleitung. De kachel wil nog wel eens harder branden dan nominaal...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: is pu schuim op buffertank 238 euro extra waard?

Bericht door Ruuben »

Ik heb een smitzker. Kom gerust kijjen.
ik denk dat 20 wel past, maar het probleem lijkt me dat de temperaturen wat hoog zijn. De levensduur bekort nogal bij temperaturen boven de 70 graden. Kiik nog eens op henco.nl naar de buiseigenschappen
dn 20 kan bij 1m/s 17kw aan bij 70 graden water.
Plaats reactie