Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door gerard »

Lijkt mij vreemd dat het enkel een halfsteensmuur is. Dan zouden de kozijnen volgens mij aan de binnenzijde moeten uitsteken en zou je geen invallende vensterbanken hebben (buiten verdere bouwkundige onmogelijkheden, zoals oplegging balklaag) Weet je zeker dat er hier geen sprake is van 2x halfsteens (met minimale spouw) of eerder nog 1½ steens (zonder spouw) zoals Lieve al opmerkte?
Vraag bij blijvende twijfel gewoon een bouwkundige voor consult. Zal toch echt niet meer dan €150,- incl. hoeven te kosten, en je kunt voor dat geld dan echt nog wel en paar extra vragen stellen. Maar hoe uitgebreider zo'n consult hoe duurder uiteraard.
Groet,
Gerard
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Ramon84 »

Bèr schreef:Ook bij ons was het isoleren een probleem in verband met een dikke enkelsteense muur. Van buiten was geen optie, ivm monumentaal karakter. Uiteindelijk gekozen voor Pavatex pavadentro in combinatie met wandverwarming en leemstuc. Van binnenuit is het niet gewenst om te dik te isoleren, bij ons dragen de houtenbalken in de buitenmuur. Bij te dik isoleren komt het dauwpunt meer naar binnen te liggen en kunnen de houtenbalken nat worden en gaan rotten. Wij hebben gekozen voor 6 cm isolatie. Door wandverwarming te gebruiken is er altijd restwarmte die de buitenmuur in kan en het dauwpunt dus naar buiten toe wegdrukt. Hierdoor blijven de balken droog. De relatief dikke leemlaag zorgt tevens voor een zeer prettig binnenklimaat, acclimatisering van vocht en warmte / kou. Uiteraard wel verven met een damp open verf (geen latex) Wij willen niet anders meer!
Wij willen zelf ook voor wandverwarming gaan, echter hebben mijn vriendin en ik geen idee wat we daar bij moeten voorstellen.
Binnenkort gaan we op bij bezoek bij een leverancier van wandverwarming, om het te ervaren
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Krelis »

gerard schreef:Lijkt mij vreemd dat het enkel een halfsteensmuur is. Dan zouden de kozijnen volgens mij aan de binnenzijde moeten uitsteken en zou je geen invallende vensterbanken hebben (buiten verdere bouwkundige onmogelijkheden, zoals oplegging balklaag) Weet je zeker dat er hier geen sprake is van 2x halfsteens (met minimale spouw) of eerder nog 1½ steens (zonder spouw) zoals Lieve al opmerkte?
Vraag bij blijvende twijfel gewoon een bouwkundige voor consult. Zal toch echt niet meer dan €150,- incl. hoeven te kosten, en je kunt voor dat geld dan echt nog wel en paar extra vragen stellen. Maar hoe uitgebreider zo'n consult hoe duurder uiteraard.
Groet,
Gerard
houten schot aan binnenkant, bekleed met jute en behang. Zo ging dat tot de jaren 1950.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens muren

Bericht door deleted »

Ramon84 schreef: De muren zijn zover wij weten overall even dik,we hebben dit nog niet met eigen ogen kunnen bekijken.
We krijgen namelijk eind mei de sleutel, en zijn druk aan het onderzoeken hoe we het best kunnen isoleren
Vergeet dat onderzoek maar als dat betekent dat je alles bekijkt wat er te koop is in de handel.
Het onderzoek begint bij het huis.
Eerst maar eens kijken wat voor muren je hebt. Op de foto staan halfsteens muren. Dus ofwel zijn het gewoon halfsteens muren, ofwel zit er nog een spouw en binnenblad achter. Als het halfsteens muren zijn kan er langs binnen eventueel ook een 'lath and plaster' voorzetwand achter staan. (Krelis spreekt van Jute, maar dat heb ik nog nergens gezien,maar zou ook zo maar kunnen natuurlijk).
Als er toch nog een stenen binnenblad + spouw is, ligt spouwisolatie plaatsen natuurlijk voor de hand.
De voor ( oosten ) en achterkant ( westen ) zouden van buiten af gedaan kunnen worden.
Ik leid hier uit af dat je aan de zijmuren absoluut niet langs buiten wil isoleren.
Is een optie, maar besef dat met binnenisolatie je nooit een geweldig resultaat gaat behalen.

Als het dak en de oost-en westgevel wél langs de koude zijde geïsoleerd worden ontstaan eigenlijk thermisch twee verschillende verdiepen: Het benedenverdiep met een matig thermische prestatie en een bovenverdiep met heel goede thermische prestatie.
Dat kan je beter ook de functies omwisselen. Leefruimtes met een hogere warmtevraag onder dak en de slaap-was-opslagruimtes met een lagere temperatuursvraag op het benedenverdiep.
Bij zo'n gebruik zal je het minst energie verbruiken.
Ook de tussenvloer isoleren in dat geval.

Met een lagere streeftemperatuur is een lagere isolatiepeil op het benedenverdiep een aanvaardbaar compromis.
Dak willen we in de toekomst van bovenaf gaan isoleren, eerst zal de zolder vloer worden geïsoleerd
Dak is altijd prioritair omdat je daar het meeste warmte verliest. Ik zou zelfs niet aan de muren denken voordat het dak gedaan is.
Kruipruimte is aanwezig, in woonkamer willen een zwevende begane vloer gaan maken met daar tussenin isloatie
Als het een stenen/betonnen vloer is, dan ook weer best aan de koude zijde isoleren. Dus isolatie onder de vloer aanbrengen.

G
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Krelis »

Jute om spanning op te vangen. Zoals de bekende Bruynzeel behangdeuren. Steens muren zie je vaak een kopse kant van de steen in de muur verwerkt. De binnenkant werd rommelig gemetseld en afgewerkt met stuc en behang.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Lieve »

Op de eerste verdieping gaan wonen is misschien voor de isolatie beter, maar is misschien niet zo leuk alle boodschappen een verdieping naar boven te dragen?
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door gerard »

Krelis, betengeling is mij bekend. In twee huizen waar ik gewoond heb zat het in (met gespannen linnen i.p.v. jute). Heb zelfs een ware muizenplaag achter de betengeling gehad.

Waar ik echter flink twijfels over heb is een halfsteens buitenmuur. Aangezien hier geen sprake is van opgevuld (ge)bindwerk, zouden de balkkoppen zichtbaar moeten zijn, tenzij de verdiepingsvloer exact ter hoogte van de dakgoot is en dan gelijk uit trekbalken bestaat die moeten voorkomen dat de kapconstructie de muren uit elkaar gaat drukken.
Ik houd het, mede gezien de twee raampjes bij de voordeur, op een steensmuur. En dan wel een dubbele halfsteens (zie afbeelding). Je kunt dan de vloerbalken ook onzichtbaar op het binnenste blad leggen.
groet,
Gerard
dubbel halfsteens.png
dubbel halfsteens.png (34.05 KiB) 4475 keer bekeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door deleted »

gerard schreef:Krelis, betengeling is mij bekend. In twee huizen waar ik gewoond heb zat het in (met gespannen linnen i.p.v. jute). Heb zelfs een ware muizenplaag achter de betengeling gehad.
Interessante post Gerard.
Op zich ken ik wel het fenomeen 'wandbekleding'/'betengeling', maar had het idee dat dat vooral iets "zeer exclusief" was van vroegere tijden (kastelen , herenhuizen, enz). Had er geen idee van dat deze techniek zo algemeen werd toegepast in woonhuizen en zelfs tot een stuk in de twintigste eeuw.
Dat zal wel iets te maken hebben met die dunne Nederlandse muren.
Hetzelfde principe werd in Engelstalige landen vaak toegepast in houten huizen (relatief dunne muren ook) met een klakpleister op de tengels. (lath and plaster). Hier in België kom je dat in gewone huizen vrijwel niet tegen. Hier zijn oude huizen (>1930 ) dan ook meestal uit vrij dikke volle muren opgetrokken. De techniek van tengels+kalkpleister vind je bij ons wel massaal voor de plafondafwerking.

Enig idee waarom in Nederland de betengeling/wandbekleding populairder is geworden dan de afwerking met kalk op de tengels ?
Had dit te maken met de (on)beschikbaarheid van kalk ? Was de afwerking met kalk bijvoorbeeld wél populairder aan de kuststreek (=beschikbaarheid schelpkalk) ?

In ieder geval voor de TS: Betengeling/wandbekleding en tengel+ kalkpleister is niet langs binnen te isoleren met pavadentro, dan moet eerst de voorzetwand uitgebroken worden. Ook de 'spouw' die ontstaat tussen de muur en de tengels is niet na te isoleren met spouwisolatie.


gerard schreef:En dan wel een dubbele halfsteens (zie afbeelding)
Ook weer totaal geen gebruikelijke uitvoering van een steens muur in België. Hier zijn steensmuren vrijwel altijd een kruisverband.
Werd 'dubbel halfsteens' veel toegepast in Nederland ?
Deze uitvoering is mechanisch een stuk zwakker dan het kruisverband. Wat zijn de voordelen van dit verband ?

G
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door gerard »

Gandalf schreef:Enig idee waarom in Nederland de betengeling/wandbekleding populairder is geworden dan de afwerking met kalk op de tengels ?Had dit te maken met de (on)beschikbaarheid van kalk ? Was de afwerking met kalk bijvoorbeeld wél populairder aan de kuststreek (=beschikbaarheid schelpkalk) ?
Ik zou het echt niet weten. Maar ik vermoed i.d.d. de beschikbaarheid en/of kosten. En dan bedoel ik niet de arbeidskosten, die waren waarschijnlijk goedkoper dan de benodigde kalk.
Gandalf schreef:Ook weer totaal geen gebruikelijke uitvoering van een steens muur in België. Hier zijn steensmuren vrijwel altijd een kruisverband.Werd 'dubbel halfsteens' veel toegepast in Nederland ? Deze uitvoering is mechanisch een stuk zwakker dan het kruisverband. Wat zijn de voordelen van dit verband ?
Hierover durf ik niets met zekerheid over te zeggen. Al denk ik dat we er in Nederland veel vaker langs fietsen dan we vermoeden. Een kruisverband maar ook een staandverband zijn inderdaad sterker en beide worden in Nederland voor steensmuuruitvoeringen dan ook het meest toegepast. Je ziet daarbij echter altijd ”koppen” en dat moet je dus wel willen. Alle steensverbanden, en dat zijn er nogal wat, zijn meestal gewoon een esthetische keuze. Het dubbel uitgevoerde halfsteensverband met over de gehele lengte een hartvoeg, is waarschijnlijk wel een van de zwakkere. Maar als ondergrond/fundering goed zijn, is sterk genoeg dus ook echt sterk genoeg. En dan worden uiterlijk/kosten mogelijk belangrijker dan kiezen voor een mechanisch sterkere uitvoering.
Het halfsteensverband geeft een heel rustig beeld, terwijl de accenten (zoals een rollaag) juist in het oog springen. In dit geval het huis van Ramon, vind ik het een hele mooie karakteristieke keuze.
De voordelen zijn hier voornamelijk de kosten. Je werkt namelijk met hele stenen (strekken), je hoeft niet te kappen en hebt dus ook geen afval.
Groet,
Gerard
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door JantjeV8 »

Vaak werd de kopgevel met een mooie steen en in een mooi verband gemetseld, de zij- en achtermuren werden met goedkopere stenen en in goedkoper verband uitgevoerd.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef:Vaak werd de kopgevel met een mooie steen en in een mooi verband gemetseld, de zij- en achtermuren werden met goedkopere stenen en in goedkoper verband uitgevoerd.
Met een dubbel halfsteensverband kan voor de binnenlaag en steen van mindere kwaliteit gekozen worden. In de oude steenfabrieken kwamen niet alle bakstenen perfect uit de oven (kleurverschillen, kromgetrokken, gesinterd, scheuren) en deze stenen werden gewoon gebruikt voor kelderwanden (koppenverband) en in steensmuren voor zover geen zichtwerk.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door ritsaert snijder »

Gezien de hoogte van de gevel en het verband denk ik dat Gerard een punt heeft. De gevels zien er ook heel net uit (stabiele ondergrond?). Het zou dan ook weer goed kunnen dat het deels dubbel is uitgevoerd (alleen de begane vloer). Bij een boerderij dan alleen de gevels, maar dan weer wel in kruisverband. Dubbel half steens heb ik vaker gezien in dit soort vooroorlogse woningen.
groet!

Ritsaert
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Ramon84 »

Zo we zijn er achter gekomen dat de buiten muren steens zijn, precies wat gerard al schreef :wink:
De keuze van isolatie is gevallen op Gutex thermoroom, nu nog de keuze welke dikte we zullen gaan toepassen.
40 / 60 MM, wie kan ons hier in adviseren :?:

Om platen Gutex te verlijmen op de buiten muur werden we geadviseerd om een kalk uitvlak en hecht mortel te gebruiken, zijn hier alternatieven voor en dan graag in big bag vorm?

Tevens zullen wij onder de vloer gaan isoleren en in de toekomst het dak vernieuwen.


De keuze voor verwarming is wel genomen, wandverwarming en wel door de gehele woning heen :o
De groepen zullen niet langer dan 90M worden, dit om in de toekomst niet in de problemen te komen als de cv ketel de verwarming niet meer hoeft te verwarming. ( zonnenboiler , warmtepomp )
We zullen hierin begeleid worden door een firma die hier veel ervaring mee heeft.

De wanden willen we dus afwerken met een basis leem, nu zijn hier verschillende merken van, zit daar nog onderling verschil tussen?
En waar moet ik als beginner :roll: op letten, en welk merk kan ik dan het beste kiezen?

Alvast bedankt :mrgreen:
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door gerard »

Ramon84 schreef:De wanden willen we dus afwerken met een basis leem, nu zijn hier verschillende merken van, zit daar nog onderling verschil tussen?En waar moet ik als beginner op letten, en welk merk kan ik dan het beste kiezen?
Ik zou de droge leem kopen bij Oskam. Je hoeft als beginner nergens op te letten dat doet Oskam wel voor je, deze leem is gewoon goed. Het is echt droge leem, en in principe dus onbeperkt houdbaar. De eventuele (hennep)vezel zelf mengen.
http://www.oskam-vf.com/leemstenen-prijzen.html

Voor het mengen heb je beslist een dwangmenger nodig. Dat hoeft niet meteen een (overigens uitstekende) Eibenstock te zijn, maar kan ook prima met bv. een Powerplus POW X084 (=1600 Watt). Nieuwe speciekuipen gebruiken en ook alleen voor leem gebruiken!
http://www.powerplus.net/7139/331044/be ... 1600w.aspx
Groet,
Gerard
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door deleted »

Ramon84 schreef:Zo we zijn er achter gekomen dat de buiten muren steens zijn, precies wat gerard al schreef :wink:
De keuze van isolatie is gevallen op Gutex thermoroom, nu nog de keuze welke dikte we zullen gaan toepassen.
40 / 60 MM, wie kan ons hier in adviseren :?:

Om platen Gutex te verlijmen op de buiten muur werden we geadviseerd om een kalk uitvlak en hecht mortel te gebruiken, zijn hier alternatieven voor en dan graag in big bag vorm?
De platen moeten in elk geval vol 'gekleefd' worden op de ondergrond.
"Vol" houdt in dat alle oneffenheden opgevangen worden door de hechtlaag.
En met een capillair actieve kleefstof. Dus op kalkbasis of leembasis.

De prestatie van de binnenisolatie is altijd merkelijk minder dan dezelfde dikte geplaatst aan de buitenzijde.
De prestatie van de binnenisolatie zal merkelijk verbeterd kunnen worden in de mate dat je de regen van je muren kan afhouden.
Oostzijde heeft weinig last van regen. Zuid en Noord zijn al goed afgeschermd door de buren bij jou.
Westkant(achterkant) heb je er alle belang bij om ook aan de buitenzijde extra af te werken. Beplanking bijvoorbeeld. En als je dat doet kan je meteen ook aan deze zijde extra gevelisolatie aanbrengen.

Binnenisolatie valt/staat met de uitvoering.
Niet besparen op de uitvoering. Nauwgezet alle details netjes uitvoeren.

Als je een soort betengeling hebt, moet die eerst weggehaald. Want geen holle ruimte achter de houtwolplaat laten !
Ook bij pleister blijft het opletten. Oude kalkpleister mag blijven zitten, oude leempleister ook. Idem voor cementpleister.
MAAR gipspleister mag dan weer niet als ondergrond. Die moet er eerst afgehaald.

Bij twijfel geen beroep doen op de verkoper, maar direct met Gutex communiceren.
http://nl.gutex.de/nl/pdf/GUTEX_NL_BR_B ... 2-2012.pdf

G
Plaats reactie