Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Ramon84 »

De huidige bewoner van ons aangekochte woning ( een man van 73 ) verbruikt 3.000m3 gas per jaar en dat vinden wij teveel 8)
Eerst willen we de de wanden op de beneden verdieping gaan isoleren, alleen hier lopen wij tegen een probleem aan.
De woning heeft namelijk geen spouw muren, welke opties blijven er dan nog over en wat is raadzaam?

Zelf zaten mijn vriendin en ik te denken om Pavatex Pavadentro met leem tegen de muur te maken.
En daarna wandverwarming en een leem afwerklaag

Wat is wijsheid? :?:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Ingir »

Je kunt beter isolatie aan de buitenkant tegen de muur plaatsen, dan kun je zelfs veel dikker isoleren zonder kans op inwendige condensatie/vochtschade.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Ramon84 »

Ingir schreef:Je kunt beter isolatie aan de buitenkant tegen de muur plaatsen, dan kun je zelfs veel dikker isoleren zonder kans op inwendige condensatie/vochtschade.
Zou heel graag aan de buitenkant willen isoleren, maar dit is helaas niet mogelijk. :?
We zullen dus echt van binnen uit moeten gaan werken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door deleted »

Ramon84 schreef:
Ingir schreef:Je kunt beter isolatie aan de buitenkant tegen de muur plaatsen, dan kun je zelfs veel dikker isoleren zonder kans op inwendige condensatie/vochtschade.
Zou heel graag aan de buitenkant willen isoleren, maar dit is helaas niet mogelijk. :?
We zullen dus echt van binnen uit moeten gaan werken
Waarom is langs buiten niet mogelijk ?

G
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Ramon84 »

Gandalf schreef:
Ramon84 schreef:
Ingir schreef:Je kunt beter isolatie aan de buitenkant tegen de muur plaatsen, dan kun je zelfs veel dikker isoleren zonder kans op inwendige condensatie/vochtschade.
Zou heel graag aan de buitenkant willen isoleren, maar dit is helaas niet mogelijk. :?
We zullen dus echt van binnen uit moeten gaan werken
Waarom is langs buiten niet mogelijk ?

G
G,

Het probleem is het volgende:

Afbeelding

Links is de steeg voor de buren ( zuidkant ) dit hoor niet bij mijn erf en kan ik niet op bouwen.
Rechts is de steeg waar ik naar mijn tuin kan ( noord ), zou ik kunnen isoleren alleen hou ik dan geen steeg over :D
De voor ( oosten ) en achterkant ( westen ) zouden van buiten af gedaan kunnen worden.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar enkel voor en achter buitenlangs doen schiet ook niet op, de hoeken blijven een te grote koudebrug.

Binnenlangs:
rachels tegen de muur spijkeren.
Waterkerende dampopen folie tegenaanzetten, potdekselend overlappen, zodat spouwvocht altijd aan de spouwzijde blijft.
Voorzetwand, bijvoorbeeld metal stud o.i.d.
Voorzetwand afvullen met isolatie, glas-steenwol of wat anders.
Dampdichtefolie op de m.s. stijlen aanbrengen, naden en aansluitingen luchtdicht aftapen.
Binnenplaat naar keuze: gipskarton, gipsvezel o.i.d.
Afwerken naar keuze.

Aandachstpunten zijn je horizontale aansluitingen. Je vloer loopt onder de voorzetwand door, direct in contact met buitenmuur, koudebrug dus. Mooi zou zijn als je de oude vloer er uit jast, en een nieuw 'zwevend' geisoleerd vloertje er in legt waarop de voorzetwanden gezet worden.

't-Is maar een opzetje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door deleted »

Ramon84 schreef: Het probleem is het volgende:
Links is de steeg voor de buren ( zuidkant ) dit hoor niet bij mijn erf en kan ik niet op bouwen.
Ben je zeker dat er iet nog enkele cm van jou zijn. Je kroonlijst steekt bijvoorbeeld ook nog 10 cm uit.
En zo niet: wat zit er aan de binnenzijde langs deze zuidmuur ? Hoe is de indeling op het gelijkvloers.
NB: Hoe zit het met de binneninrichting ? Ga je die behouden, of wordt die ook veranderd/vernieuwd ?

Rechts is de steeg waar ik naar mijn tuin kan ( noord ), zou ik kunnen isoleren alleen hou ik dan geen steeg over :D
Noordkant heeft het voordeel niet zo nat te worden. Kan je vrij dun houden met een dampopen isolatieplaat met een (kalk)pleister. Dit heeft het voordeel dat het vrij weinig ruimte wegneemt. Bijvoorbeeld 8cm houtwolplaat en 2tal cm pleister. 10 cm kan je toch nog missen in de steeg ?
De voor ( oosten ) en achterkant ( westen ) zouden van buiten af gedaan kunnen worden.
Niet twijfelen dan: langs buiten !


Enkele vraagjes:
-De muren zijn halfsteens gezien het halfsteens metselverband. Maw slechts 9 tot 11 cm dikke buitenmuren ?
Is dit overal zo, ook de achterkant (westen) ?
- Binnenmuren dragen in dit concept ook bij tot de stevigheid van de buitenmuren. Ik veronderstel dat er nogal wat binnenmuren haaks op die buitenmuren staan ?
- Vloeren verdiep: houten vloeren ? Balken lopen van Zuid naar Noord ?
- Binnenkant is OK ? Of wordt helemaal herdaan ? Ik vraag dit om te weten of je met de inrichting/plaatsgebruik nog flexibel kan omspringen.
- Dak wordt uiteraard ook meegeïsoleerd als er geïsoleerd wordt ?
- Kelder/kruipkelder: aanwezig of niet ?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Ingir »

Geen monument, voldoende ruimte rondom, minder fraaie aansluiting cementstrook bij gevelpannen. Volgens mij kan hier prima rondom langs buiten geïsoleerd worden. Bijvoorbeeld met 50-60mm resolschuim en gewapende buitenstuclaag. Vooraf eerst de bestaande spouw volblazen met EPS-parels.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Lieve »

Waarschijnlijk zijn de muren zonder spouw, 1 1/2 steen dik.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Krelis »

Lijkt op halfsteens.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door deleted »

Ingir schreef:50-60mm resolschuim
Resolschuim, dat klinkt mooier dan fenolformaldehydeschuim.
Komt vast weer rechtstreeks van de chemical Ali's van Eco(nomisch)bouwersforum.
De Bond die ook nog ooit eens iets met het leefmilieu had, dat was voor de vermarkting en de sponsoring (van het Beter Leefmilieu, door .... de bouwsector ...Hilarisch )
Onze Deutsche freunden (dat zijn degenen die volgens het ecobouwersforum al lichtjaren voor zijn op ons) zeggen er dit van:
Zur Vermeidung einer zusätzlichen Raumluftbelastung durch 2-Chlorpropan in
den Gebäuden der Stadt Nürnberg empfiehlt die Arbeitsgruppe b u g Resol-
Hartschaumplatten weder im Innen- noch im Außenbereich weiter
einzusetzen.
http://umweltdaten.nuernberg.de/fileadm ... 0512-A.pdf

G
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben geen chemicus, kan dat verder ook niet promoten noch afkraken. Ik weet wel dat Resol op basis van Bakkeliet is, een hele beste Labda heeft en een ontzettend goed brandgedrag. Ondanks dat het brandklasse B heeft, kun je beter resol boven je hebben dan glas en steenwol met hun brandklasse a.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Lieve »

Krelis schreef:Lijkt op halfsteens.
Kan bouwkundig niet, met verdieping en dakgebinte.
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens mure

Bericht door Bèr »

Ook bij ons was het isoleren een probleem in verband met een dikke enkelsteense muur. Van buiten was geen optie, ivm monumentaal karakter. Uiteindelijk gekozen voor Pavatex pavadentro in combinatie met wandverwarming en leemstuc. Van binnenuit is het niet gewenst om te dik te isoleren, bij ons dragen de houtenbalken in de buitenmuur. Bij te dik isoleren komt het dauwpunt meer naar binnen te liggen en kunnen de houtenbalken nat worden en gaan rotten. Wij hebben gekozen voor 6 cm isolatie. Door wandverwarming te gebruiken is er altijd restwarmte die de buitenmuur in kan en het dauwpunt dus naar buiten toe wegdrukt. Hierdoor blijven de balken droog. De relatief dikke leemlaag zorgt tevens voor een zeer prettig binnenklimaat, acclimatisering van vocht en warmte / kou. Uiteraard wel verven met een damp open verf (geen latex) Wij willen niet anders meer!
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Welke keuze voor isolatie enkel steens muren

Bericht door Ramon84 »

Gandalf schreef: Hoe is de indeling op het gelijkvloers.

NB: Hoe zit het met de binneninrichting ? Ga je die behouden, of wordt die ook veranderd/vernieuwd ?
De binneninrichting willen we gaan behouden, alleen gaan moderniseren 8)
Gandalf schreef: Noordkant heeft het voordeel niet zo nat te worden. Kan je vrij dun houden met een dampopen isolatieplaat met een (kalk)pleister. Dit heeft het voordeel dat het vrij weinig ruimte wegneemt. Bijvoorbeeld 8cm houtwolplaat en 2tal cm pleister. 10 cm kan je toch nog missen in de steeg ?
De voor ( oosten ) en achterkant ( westen ) zouden van buiten af gedaan kunnen worden.
Gandalf schreef:
Enkele vraagjes:
-De muren zijn halfsteens gezien het halfsteens metselverband. Maw slechts 9 tot 11 cm dikke buitenmuren ?
Is dit overal zo, ook de achterkant (westen) ?
De muren zijn zover wij weten overall even dik,we hebben dit nog niet met eigen ogen kunnen bekijken.
We krijgen namelijk eind mei de sleutel, en zijn druk aan het onderzoeken hoe we het best kunnen isoleren
Gandalf schreef:
- Binnenmuren dragen in dit concept ook bij tot de stevigheid van de buitenmuren. Ik veronderstel dat er nogal wat binnenmuren haaks op die buitenmuren staan ?
Er staat in de woonkamer 1 klein muurtjes haaks op de buitenmuur, volgens het bouwreport is dit geen draagmuur
Gandalf schreef: - Vloeren verdiep: houten vloeren ? Balken lopen van Zuid naar Noord ?
Balken lopen inderdaad volledig van zuid naar noord
Gandalf schreef:- Binnenkant is OK ? Of wordt helemaal herdaan ? Ik vraag dit om te weten of je met de inrichting/plaatsgebruik nog flexibel kan omspringen.
Binnenkant wordt gemoderniseerd :P
Gandalf schreef:- Dak wordt uiteraard ook meegeïsoleerd als er geïsoleerd wordt ?
Dak willen we in de toekomst van bovenaf gaan isoleren, eerst zal de zolder vloer worden geïsoleerd
Gandalf schreef: - Kelder/kruipkelder: aanwezig of niet ?
Kruipruimte is aanwezig, in woonkamer willen een zwevende begane vloer gaan maken met daar tussenin isloatie
Een moderator wijzigde dit bericht:
Lees svp viewtopic.php?f=8&t=135 over het "beter quoten"
Laatst gewijzigd door kockie op 11 apr 2015, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
Plaats reactie