Revolutie in de kloofbijl-wereld

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Revolutie in de kloofbijl-wereld

Bericht door willem »

Revolutie in de "kloofbijlwereld"

sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Revolutie in de kloofbijl-wereld

Bericht door sfj »

Het zijn allemaal kleine stukken hout die er af komen. Zo'n stronk splits ik liever in 4 tot 6 stukken. Is uiteindelijk minder werk. Moet wat langer drogen, maar dat maakt niet uit, heb ik ook minder stukken te verplaatsen tot aan de kachel. Je ziet ook dat die kerel op het einde al meer moeite heeft, zo veel lichter werken zal het niet zijn en na een stukje stronk heb je geen boom gekleind. Het is ook zaak van telkens dezelfde kan af te hakken want die bijl werkt maar in één richting, dat kan lang niet altijd, als er een tak aan zat bvb.

Waar ik uiteindelijk het meeste moeite voor moet doen is de stukken goed leggen zodat ik er kan op meppen.
Volgende keer gebruik ik een elastiek van repen rubber gesneden uit een oude binnenband. Daarmee kan ik een stuk of vijf stronken bij elkaar houden en alles in één keer bewerken.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Revolutie in de kloofbijl-wereld

Bericht door JantjeV8 »

Die dingen zijn hier al vaker langs gekomen. Ik zie er geen voordelen in. Rechtdradig hout gaat altijd goed.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Revolutie in de kloofbijl-wereld

Bericht door Dutch John »

Bijl vind ik onbelangrijk. Door kunnen slaan wel. Ik gebruik tegenwoordig een 18 inch motorfietsbuitenband met daaronder drie balkjes van vijf centimeter om wat hoogte te winnen. Band strak volstapelen, tien seconden meppen, band met inhoud kwart slag draaien en in de kruiwagen tillen. Door de verhoging kun je gewoon op een betonnen vloer slaan zonder die met de bijl te raken. Dit setje is de beste prijs/kwaliteit verhouding. Bijl is overigens een tod van een tientje uit een grote-doos-winkel. Maar heeft inmiddels al 200 kuub kort. Met dezelfde steel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Revolutie in de kloofbijl-wereld

Bericht door sfj »

Ik ben het eens over die 'goedkope' bijl. Wel belangrijk dat hij goed scherp blijft.
Wanneer de stukken wat minder dik zijn zodat 1 of 2 keer kloven genoeg is verkies ik een lichtere bijl (Fiskar x27). Die weegt de helft en na een uur of twee kloven voel je dat verschil wel. Ook een groter stuk van pakweg 30cm diameter is met zo'n lichte bijl geen probleem, maar dan is er geen winst meer, je moet er een serieuse zwier aan geven.

De motorfietsband is een goede tip.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Revolutie in de kloofbijl-wereld

Bericht door JantjeV8 »

Het opleggen en wegtassen vind ik veel lastiger dan het kort slaan. Voor het kleinere werk gebruik een Fiskars X11. Lekker handzaam ding. Slaat prima. Voor het lompe werk een zware oks met dikke hamerkop. En lukt het helemaal niet, dan hebben we de hydrauliek nog.
daanV
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 okt 2013, 13:38

Re: Revolutie in de kloofbijl-wereld

Bericht door daanV »

Tegen alles is wel iets in te brengen maar het is toch geweldig dat er altijd geïnnoveerd word ook op het gebied van houthakken :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Revolutie in de kloofbijl-wereld

Bericht door Pietje »

Een heel goede eigenschap van deze bijl is dat hij niet snel in het hout klem komt te zitten, of in elk geval niet heel vast. Daarentegen is het kantelen van de steel niet prettig.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie