meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?

Bericht door sfj »

Welke van deze is het meest economisch rendabel in de zin van opwarmen van sanitair warm water?
Afgezien van enige vorm van subsidie en de mogelijkheid om de teller te salderen.

A/ Zonnecollectoren + 300L opslagvat + bijverwarmen met CV
B/ Zonnecollectoren + 300L opslagvat + elektrisch bijverwarmen
C/ PV-panelen + 200L opslag + elektrisch bijverwarmen
C/ PV-panelen + 300L warmtepomp

Eigenschappen Zonnecollectoren:
- Het is moeilijker om de leidingen te leggen + isolatie nodig + risico op lekken.
- Langere leidingen is gevoelig meer verlies.
- Extra leegloop of expansievat nodig.
- Onderhoudskosten in de zin van het vervangen van 'versleten' glycol.
- Verbruik van de pomp.
- een 300L vat met enkel spiraal kost 850€, dubbel is 1055€)
- Overproductie is verloren (ik zie niet in wat ik er mee kan doen tenzij de energie in het CV buffervat opslaan maar wat ben ik hiermee in de zomer)
- Een CV kan dankzij haar vermogen snel warm water leveren (<1uur) indien er nood is aan meer.


Eigenschappen PV-panelen:
- Omvormer nodig (ik zit wel met de vraag wat gebeurd er indien die omvormer minder vermogen (weinig zon) geeft dan die boiler wilt afnemen, geeft de omvormer wat hij kan geven of slaat het ding af?)
- Warmtepomp heeft in de winter zeer slechte COP.
- voor 250€ is een 200L boiler te vinden. 200L is voldoende omdat temperatuur doorgaans hoger gezet wordt.
- Elektrische aansluiting is eenvoudig en overal te vinden.
- In noodgeval rechtstreeks op het net aan te sluiten.
- De opgewekte elektriciteit kan over een grote afstand getransporteerd worden met minimaal verlies (voordeel in mijn geval dus).
- Overschot kan aan het net geleverd worden, voor de Belgen is hier dan wel de netvergoedingsbelasting in rekening te houden, tenzij het systeem niet op het net hangt natuurlijk. Maar dan kan je met de overschot ook niet veel aanvangen tenzij eventueel nog een 2de boiler beginnen vullen om het comfort te verhogen (deze staat dan dichter bij verbruikers mijn geval dus).
- Het duurt redelijk lang om extra warm water op te wekken omwille van het beperkt vermogen van de weerstand (typisch 2000W).


Ik wil dit wel zelf even gaan berekenen maar misschien was iemand me voor en wilt die het resultaat delen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door JantjeV8 »

Ik kan niet direct je rendement berekenen noch beantwoorden, maar zou je die pv panelen niet direct op een gloeispiraal kunnen zetten, zonder omvormer? Hoe harder de zon schijnt, hoe harder hij gloeit. Kan weinig aan mis.

Mijn 300L zonneboiler:
's-winters naverwarming middels de houtvergasser vanuit dat buffer. Gewoon middels een tijdklokje en een cv-pompje, half uur per nacht.
's-zomers naverwarming middels een electrisch spiraal (1kW) direct op het lichtnet. Aangestuurd middels een simpele tijdklok, en sowieso slaat hij af bij 65grC in de boiler. Ik wil niets teveel verwarmen wat de volgende dag eventueel door de zon kan gebeuren, en met 300L op 65grC kan ons gezin prima rond komen.
Wat het me aan stroom kost in de zomer weet ik niet. Als je over de zomer 125 nachten rekent, zeg gemiddeld (soms niks, soms wel wat langer??) 2 uur is 250kW.
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door sfj »

Ja zonder omvormer kan het ook: de weerstanden in boilers zijn gewone weerstanden, dus kunnen ook op de gelijkspanning werken welke de PV panelen afgeven. Die spanning best onder de +/- 250V blijven houden met betrekking tot veiligheid. Door het goed aantal PV panelen te combineren moet dat wel haalbaar zijn. Weer een component uitgespaard dus.

Als er overproductie is, wordt het dan gewoon niet opgenomen, wat jammer is. Ofwel wordt er toch nog een omvormer voorzien 'achter' de boiler. De omvormer best niet kleiner nemen zou ik zeggen, immers wanneer de boiler vol is zal de omvormer nog 100% van de zonne-energie mogen omzetten.

Naverwarmen met netstroom kan ook nog altijd mits een paar contactoren.

Effe grof rekenen:
Zonnecollectoren
-40 vacuumbuizen (7m2)= 1220€
-vat 300 met 2 spiralen en elektrisch element: = 1030€
-Leidingen, sturing, expansievat, glycol en diversen = 1200€ (natte vinger)

Totaal = 3250€
Bijverwarmen: 250kWh aan 23cent/kWh = 57,5€ /jaar.
Kost op 10 jaar = 3825€ (ofwel 382€/jaar)
Kost op 20 jaar inclusief 500€ onderhoudskosten = 4900€ (ofwel 245€/jaar)

PV-panelen
-Om 200L (gemiddeld verbruik 4 personen) water van 12°C tot 65°C te brengen is er 12,3kWh/dag nodig + wat verlies want die boiler staat daar 24uur te staan. Ik schat in dat een 2kWp aan PV panelen dat wel aankunnen.
-Installatie van 2000Wp aan 1,5€/Wp = 3000€

Bijverwarmen (want ook hier zal de zon niet altijd voldoende leveren): 250kWh aan 23cent/kWh = 57,5€ /jaar.
Kost op 10 jaar = 3575€ (ofwel 357€/jaar)
Kost op 20 jaar inclusief 500€ onderhoudskosten = 4650€ (ofwel 232€/jaar)

Licht voordeel voor de PV. Tenminste indien ik me niet vergist heb in de benodigde grootte van de installatie.
Het blijft ook een eenvoudiger systeem naar mijn mening, met ook minder risico dat er iets mis gaat. Als er iets mis gaat is het eenvoudig verholpen.
Geen netvergoeding zolang het ding niet op het net hangt.
Indien je toch een omvormer op het net plaats gaan de kosten hoger maar valt overproductie te salderen. Weet nog niet hoeveel hier uit halen is, als er al iets overblijft.

Bovenstaande geldt ook alleen als de CV in de winter bijspringt zoals in JantjeV8's voorbeeld.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

Interessant. Laatst was op Peterberg passiefhuistopic dezelfde vergelijking met totaal andere uitkomst. Ben wel benieuwd of hierop nog gefundeerde input komt. Wij staan ook in dubio.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Pietje »

Lastig om een appel met een peer te vergelijken.
In plaats van heat pipes kun je ook een gewone, koperen collector meenemen (die kun je zelf solderen, kost niet veel).

Je vergelijking is nu financieel, en alle financiele vergelijkingen hebben een heel korte levensduur (dwz dat ze morgen alweer verouderd kunnen zijn). Als je de vergelijking energetisch bekijkt (hoeveel energie kost het bouwen van de installatie, en hoeveel energie levert de installatie op gedurende de gebruiksduur, oftewel EROEI) dan is die uitkomst blijvend.

De EROEI van PV is niet heel hoog (rond de 2), van een zonnecollector boven de 10.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

Pv was toch iets van 6?
Overschot kunnen gebruiken ingeval pv vindt ik ook een goed argument.
Verder glycol koperen buis versus dun koper kabeltje
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door dormos »

2000Wp hoeft geen 3000 euro te kosten, een compleet systeem met omvormer kan al voor 2000 euro bij zelf leggen, zonder omvormer kan voor nog minder.
Dan wordt PV dus financieel een betere optie.

Groet,

Hans
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Sandman79 »

Zelfde voor een zonneboiler. Deze kan ook voor een dikke 1000 euro minder, als je zelf plaatst.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door deleted »

Voor het financieel aspect zit je bij de panelen aan abonnementen en overeenkomsten. Die zijn veranderlijk. De zonneboiler niet.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Dutch John »

De factor dakoppervlak telt ook mee. Heb je nog dak over voor het geval je naast SWW je stroomverbruik neutraal wilt maken? Of het boze plan wilt starten om elektrisch te gaan rijden? In die gevallen heb je meer aan een compacte collector.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door le_pilaf »

Geachte svj :
Een interessante overdenking om pv panelen met een zonneboiler te vergelijken.
Je wild niet salderen je kiest voor eigen opslag in de vorm van heet water.
Ik weet niet wat je overdenkingen zijn maar welk van de bovenstaande systeem je ook kiest je kunt er ongeveer 24 uur mee vooruit en dat alleen op de dagen dat het mooi weer is.
Als je het hele jaar door wild profiteren zul je helaas toch moeten salderen in de zomer leveren en in de winter gebruiken want er zijn helaas nog geen andere systemen die betaalbaar zijn of geen verlies hebben.

Suc 6 Frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door sfj »

Ben bewust dat deze vergelijking zeer kort door de bocht is. Zeer veel 'natte vinger' werk met natuurlijk het risico op fout resultaat. Je moet ergens beginnen hé.
pelletpower schreef:Overschot kunnen gebruiken
Dit is echt wel een belangrijk punt. Dit zal ook het verschil maken lijkt me. Immers de zon geeft altijd dezelfde energie af aan wat je eronder legt, wat dat ook is, dus je moet zorgen dat je daar maximaal van benut.
dormos schreef:2000Wp hoeft geen 3000 euro te kosten, een compleet systeem met omvormer kan al voor 2000 euro bij zelf leggen
Details aub, waar kan ik dit aan deze prijs vinden? Naast dit project wil ik ook 'gewone' PV's leggen. Ben zelf aan het kijken om rechtstreeks import te doen.
Sandman79 schreef:Zelfde voor een zonneboiler. Deze kan ook voor een dikke 1000 euro minder
Ook hier graag details aub. Kon immers niet direct betere prijzen vinden voor iets vergelijkbaars.
Dutch John schreef:De factor dakoppervlak
Veel dak beschikbaar. Echter niet super gunstig gelegen en moeilijk bereikbaar. Grote stelling of hoogtewerker nodig om het in alle veiligheid te kunnen uitvoeren.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door JantjeV8 »

Tja, de kosten, zelf doen scheelt kosten. Niet iedereen lukt dat. Waar schaf je je spullen aan. Bij de plaatselijk installateur of via die flyers die wekelijks in je brievenbus liggen van de grote energieleveranciers, dan betaal je ook de hoofdprijs.

Toch zet dit je wel aan het denken.

Mijn electrisch naverwarmingselement is een element met 3 spiralen. Je kunt ze onafhankelijk van elkaar aansluiten, dus hebt keuze uit 1, 2 of 3kW.
Stel nu dat ik op 1 van die spiralen een klein windmolentje zet, zo'n ding van een zeilboot o.i.d. Meestal, als de zon niet schijnt waait het wel, en 's-nachts ook. Wordt toch m'n boiler warm of niet?
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door sfj »

le_pilaf schreef:salderen ... want er zijn helaas nog geen andere systemen die betaalbaar zijn of geen verlies hebben.
Ja Frank, ik vrees dat je gelijk hebt. Er speelt ook mee dat salderen in België opeens veel duurder geworden is met de nieuwe belasting die kortelings actief wordt. Ze noemen dat hier 'netvergoeding' en wordt berekend volgens het vermogen van de omvormer. In mijn geval jaarlijks 78€ per kW aan omvormervermogen. Ik wou gaan voor het maximum toegestaan: 12kWp panelen met een omvormer van 10kW. Dit omdat we veel verbruik hebben en met het oog op een elektrische auto. Dit zou me nu jaarlijks 780€ aan belastingen kosten. JAARLIJKS! Het verkloot compleet de rentabiliteit van zo'n project naar +12jaar. Daarom ben ik nu ook op zoek om zelf kwaliteitsmateriaal te importeren, doel is de kost per kwp te verlagen. Maar dit is een andere debat.

Eigenlijk wil ik kunnen kiezen tussen
A/ Leg ik wat PV extra, maar datn dedicated voor het SWW.
B/ Leg ik collectoren voor het SWW.

Beide systemen hebben voor en nadelen. Bij gelijke kost over pakweg 20 jaar zijn PV-panelen zoals het er nu uitziet de betere keuze. Maar zijn die effectief niet duurder? Ik ga nu eens dat topic van Peterberg lezen.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Ingir »

Met een zonneboiler kan ongeveer 50% van de benodigde warmte voor SWW bespaard worden. Voor een gezin van 4 personen is dat zo'n 1.200 kWh warmte of 135 m³ gas per jaar. Een zonneboiler kost ongeveer € 2.400 en is dus in 18 jaar terugverdiend, met een beetje pech is dat langer dan de levensduur... de TVT wordt wel een heel stuk beter als je meer dan normaal doucht, een regendouche gebruikt en langer dan normaal onder de douche blijft staan. Die kortere TVT is dus alleen haalbaar met verspillend gedrag. Omgekeerd wordt de TVT langer bij zuinig gebruik van SWW (kort douchen, minder vaak douchen en douchen met een waterbesparende douchekop).

Een gezin dat z'n best wil doen om het milieu te sparen door zo weinig mogelijk SWW te gebruiken zal daarom niet snel een zonneboiler kiezen. Met het beschikbare budget voor een zonneboiler kunnen beter andere investeringen gedaan worden die meer milieuwinst bieden. Een waterbesparende douchekop is niet alleen zeer goedkoop in aanschaf (10 euro), je beperkt het waterverbruik met zo'n 40% en daarmee ook het gasverbruik voor warm tapwater.

Er is dan nog 2.390 van de € 2.400 over voor andere maatregelen, bijvoorbeeld voor zonnepanelen of extra dakisolatie. Het is duidelijk dat zo meer bereikt wordt dan met de zonneboiler. Het belangrijkste voordeel van zonnepanelen is dat ze voor vele doeleinden ingezet kunnen worden:
- huishoudelijk stroomverbruik
- verwarmen SWW
- ruimteverwarming
- opladen accubuffer voor nachtelijk stroomverbruik
- opladen van accu E-bike/E-auto.

Zonneboilers zijn vooral aan te bevelen in situaties waarin het SWW-verbruik hoger is dan zo'n 400 liter per dag. Je moet dan denken aan zeer grote gezinnen, campings, hotels... voor de meeste huishoudens is een zonneboiler echter een slechte keuze, voor portemonnee en milieu.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie