meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door kockie »

pelletpower schreef:Is dit op zonnewarmte, of heb je nog bijgestookt?
Enkel en alleen zonnewarmte. De elektrische verwarmingsspiraal ligt nog bovenop de boiler ;)
pelletpower schreef:Gisterenochtend gedouched en vandaag niet?
Kan maarzo.... Ik hou de douchebeurten niet bij :mrgreen:
sfj schreef:Uit de grijze lijn, temperatuur onderaan, denk ik af te leiden dat er 2x een redelijk groot verbruik is van warm water tegen middernacht. Er stroomt dan 2x een 10 minuten koud water binnen. Douche? Of vaatwasser op warm water?
Inderdaad: de douche!
sfj schreef: Het eerste verbruik is in de rode lijn merkbaar, maar niet zo frappant als het tweede waar de temperatuurdaling sterker is. Ik zou ook durven zeggen dat de gelaagdheid tussen boven en onder gerespecteerd blijft, of die echt goed is (beperkte hoogte van het deel waar gemengd water zit) valt hier niet op te maken
De gelaagdheid lijkt inderdaad goed. Ik heb helaas niet meer meetpunten in de boiler. Een dompelbuis blijft een wens, maar is moeilijk uitvoerbaar zonder sloopwerk :(
sfj schreef:Waarschijnlijk staat dit vat in een ruimte met omgevingstemperatuur rond de 21°C of zelfs iets hoger. Mocht de omgeving toch niet zo warm zijn, dan treed er migratie op van energie van boven naar beneden. Dit zou mogelijks komen door geleiding van de wanden van het vat of van de staaf/buis waar de temperatuursonde opzit. En dan is de werkelijke temperatuur van het water iets anders.
Rond de boiler is het inderdaad vrij warm. Wat extra isolatie zou nog wat kunnen helpen. Ik denk ook dat door migratie met daarbij de hoge omgevingstemperatuur de onderkant wat warmer wordt
sfj schreef:Was er iets voor 8u dan verbruik van warm water? Te zien op de retour, maar niet bovenaan.
Ik weet niet wat je bedoelt. Enige dat ik zie is dat de boiler weer begint op te warmen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door sfj »

kockie schreef:Een dompelbuis blijft een wens, maar is moeilijk uitvoerbaar zonder sloopwerk
Misschien kan je een aantal sensoren tegen de wand van het vat drukken. Een fijn buisje door de isolatie steken met een DS18B20 op het uiteinde. Er bestaat thermisch geleidende dubbelzijdige tape, misschien kan dat helpen om goed contact te maken.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door deleted »

le_pilaf schreef:Een vacuümbuis collector met het oppervlakte van 2,8 geeft op jaarbasis 5.77GJ/J
De berekening is gebaseerd op wat je op het moment voor 2000 euro kunt kopen en hoeveel kwh je hiervoor krijgt .
Die collector kan je volgens mij voor een 400 à 600 euro kopen.

G
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

Dan ben je der nog niet. Leidingsystemen en in de meeste gevallen pomp met besturing.
Financieel is er weinig verschil tussen collectoren en pc. Het zit hem in het oppervlak en de verwachte levensduur.
Wat ik zo gehoord heb gaat een collector zelden in de beveiling. Het overschot argument valt dan ook nagenoeg weg bij een dekkingsgraad van 50%. Wordt deze hoger dan krijg je wel met echte overschotten te maken.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door le_pilaf »

Gandalf schreef:
le_pilaf schreef:Een vacuümbuis collector met het oppervlakte van 2,8 geeft op jaarbasis 5.77GJ/J
De berekening is gebaseerd op wat je op het moment voor 2000 euro kunt kopen en hoeveel kwh je hiervoor krijgt .
Die collector kan je volgens mij voor een 400 à 600 euro kopen.

G
Sorry mister g de prijs van beide systemen is gebaseerd op een complete set.

suc6 Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door deleted »

le_pilaf schreef: Sorry mister g de prijs van beide systemen is gebaseerd op een complete set.
Dat vind ik een beetje moeilijk dan. Het ene is een autonoom systeem, het andere is een gekoppeld systeem met een gedeelde opslag.
Gelukkig dat je dat achterliggend systeem niet zelf moet betalen, maar het gebruik ervan komt dus wel met een soort huurprijs. Hoe is die huurpijs daarin verrekend ?

G
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Ingir »

le_pilaf schreef:Dat je een punt wilt maken snap ik alleen dat heeft betrekking op wat je met de energie gaat doen en niet hoe je het oogst.
Wat je met de energie gaat doen is hier vrij duidelijk: SWW maken. Punt. Met zonneboiler/zonnepanelen is het niet van belang hoeveel SWW verwarmd kan worden maar alleen hoeveel je werkelijk kunt gebruiken. In de zomer is er warmte in overschot die onbenut blijft en in de winter is er een tekort aan warmte die daarom aangevuld moet worden met een fossiele energiebron. Zonnepanelen zijn in het voordeel omdat na verwarming SWW het overschot aan kWh'en benut kan worden voor huishoudelijk stroomverbruik, opladen van accu van elektrische auto/fiets, koeling en elektrisch koken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door deleted »

Ingir schreef:Wat je met de energie gaat doen is hier vrij duidelijk: SWW maken. Punt.
Duidelijk !
Ingir schreef: huishoudelijk stroomverbruik, opladen van accu van elektrische auto/fiets, koeling en elektrisch koken.
Oeps, dan was het toch niet zo duidelijk ?
Ingir schreef:SWW maken. Punt.
G
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

G, we hoeven jou niet uit te leggen dat een pv zonneboiler heel goed autonoom te organiseren is. De volgende vraag kan zijn, wat te doen met een overschot. Welbeschouwd zullen die er weinig zijn, afgaand op Jantje zijn verhaal ivm aanspreken veiligheid.

Conclusie is dan ook: pv of collector voor een zonneboiler is qua kosten geneuzel in de marge. Dan blijft slechts over ruimtebederf op het dak versus aansluitgemak en persoonlijke mening qua levensduur.

Verder lijkt me in Belgenland goed onder eventuele aansluitboetes (zo noem ik het maar) uit te komen in geval van autonoomsysteem. Er is immers geen aansluiting met het net?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door deleted »

pelletpower schreef:G, we hoeven jou niet uit te leggen dat een pv zonneboiler heel goed autonoom te organiseren is. De volgende vraag kan zijn, wat te doen met een overschot. Welbeschouwd zullen die er weinig zijn, afgaand op Jantje zijn verhaal ivm aanspreken veiligheid.

Conclusie is dan ook: pv of collector voor een zonneboiler is qua kosten geneuzel in de marge. Dan blijft slechts over ruimtebederf op het dak versus aansluitgemak en persoonlijke mening qua levensduur.

Verder lijkt me in Belgenland goed onder eventuele aansluitboetes (zo noem ik het maar) uit te komen in geval van autonoomsysteem. Er is immers geen aansluiting met het net?
Je kan de twee inderdaad autonoom organiseren en er water mee verwarmen.

De vraag is dan wat je nodig hebt aan panelen/collectoren voor pakweg een boiler van 150 liter.
Wat dat kost en wat de duurzaamheid van de installatie is.

Een zonneboiler kan eenvoudigweg gekocht worden als thermosifonsysteem. (Of vacuumbuizen beter zijn dan een vlakke plaat is de vraag).
Voorbeeldje met vacuumbuizen:
zonneboiler.jpg
Een elektrische boiler kan rechtstreeks gevoed (autonoom) worden door zonnepanelen.
Hoeveel panelen(prijs, m²) ? heb je dan nodig om dezelfde hoeveelheid warm water(kwh) te hebben (150 liter en zelfde temperatuur) op dezelfde dag met dezelfde zon-instraling ? En wat kost dat ? (Elektro-techneuten ???)


De vraag wat je met het overschot gaat doen is van tweede orde.
Elektrificeren van mijn fiets, mijn fornuis enz zal ook niet zonder gevolg blijven op de zonloze dagen. In het algemeen(jaarbasis) neemt het elektricteitsverbruik dan toe.
Ook met warm wateroverschot kan je nuttige toepassingen gaan zoeken. Je kan er hout mee drogen, je kan er bier mee brouwen, je kan er een match zoeken in de economie: B&B bijvoorbeeld , dat piekt samen met het goede weer en loopt dus beter in de pas(verbruik SWW-douches) met de collector-overschotten.

Ik had begrepen dat Frank de discussie wou voeren in de eerste orde: kWh in het warm water krijgen. Hoe het efficiëntst en tegen welke investeringskost ?

Iemand misschien een idee wat een installatie op de foto hierboven kost voor een 150 liter boiler ? (betrouwbaar merk van deze formatie; liefst met ingebouwde tapspiraal)?)
En wat kost een elektrische boiler (150l) met tapspiraal (ook betrouwbaar merk; ook open beveiliging) en hoeveel PV-panelen(betrouwbaar merk) heb je nodig om hetzelfde resultaat te boeken op een gelijkaardige dag als de voorgaande config ? (Pompen zijn in beide installaties overbodig)

G
Laatst gewijzigd door deleted op 13 apr 2015, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door MaartenB »

Geisoleerde 'kelder' van 2.5m diep onder je huis volstorten met zand ala:
https://www.youtube.com/watch?v=xJz4cKwddBs
Die opwarmen, en gebruiken in de winter.. maar ja, dat doe je ook niet zomaar bij bestaande bouw.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

G, vlakke plaat of vaccuumbuizen is geen discussie. Buizen winnen hier met een straatlengte.

Boiler op thermohuppie idem. Als je daar mogelijkheden voor hebt is het eerste keus.

Nogmaals electr overschot is geneuzel en vertroebeld de discussie. Voor mezelf zou ik kiezen voor een autonoom systeem om het overzichtelijk te houden. Eventueel later aangevuld met eender wat om eventuele overschotten ten gelde te maken.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door MaartenB »

Ik twijfel wel bij vacuumbuizen. Als de buis stuk is en de fabrikant maakt ze niet meer, dan heb je een probleem (miskoop 2de hands hier). Bij lage deltaT is de plaat efficienter, dus als je bij een buitentemp van zeg 10 graden, je huis met max 40 graden kan verwarmen, zit je met een deltaT van 30 bij een vlakke plaat volgens mij beter. Daarnaast zijn vlakke plaat in harp uitvoering te krijgen, die zijn bij lage deltaT nog weer wat efficienter, en dit type is het makkelijkst te repareren. Ik denk dat je na 20 jaar weinig vacuumbuizen kan nabestellen, een stuk koper solderen of een glazen plaat vervangen wil altijd nog wel.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door le_pilaf »

gandalf schreef:
Ik had begrepen dat Frank de discussie wou voeren in de eerste orde: kWh in het warm water krijgen. Hoe het efficiëntst en tegen welke investeringskost ?



G

de vraag was Warm water met zonneboiler of PV panelen.

om een Objectieve vergelijking te maken kun je het beste gaan rekenen. :geek:

ik heb hiervoor 2 willekeurige systemen gekozen die je voor 2000 euro in een willekeurige winkel zou kunnen kopen.

om een berekening te kunnen maken moet je de zelfde eenheden gebruiken ik heb gekozen voor kwh.

dus hoeveel KWH energie heb je voor 2000 euro.

er is in de berekening geen rekening gehouden met verliezen aanlegkosten , rendement , opslag ,dakoppervlak , zelfbouw , gebruik,overschot enz :

suc6 Frank. :)
je bespaaart door niet te verbruiken .
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

En laat dat nou net de grootte zijn waar G zijn hoofd over breekt.

Levensduur vacuüm buizen deel ik bevenstaande mening. Voor de lange termijn zijn dat goede argumenten.
Plaats reactie