meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Chevman »

ecologisch en economisch ligt aan je verbruik zoals altijd.
legionella is onmogelijk omdat er geen voorraadvat is het is gewoon een electrische geiser.

Wie spoelt zijn waterleidingen als hij langer dan een week geen water heeft verbruikt?
Niemand(bijna) hier is het risico van besmetting groter.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door JantjeV8 »

Vandaag een lekker zonnetje, zo'n beetje de gehele dag. Nog niet erg fel, beetje waterig maar wel lekker!! Het heeft m'n waterkoker van 25grC (onderste helft) naar 63grC gebracht. Dus 150 liter van 25 naar 63....
Morgen weer eens 's-ochtends op de meter kijken, en 's-avonds weer. Leuk zoiets!
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

Verdorie Jantje, wrijf het maar in. Binnenkort gaan ze op het dak!!! Of zo.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door kockie »

graph.php.png
graph.php.png (9.24 KiB) 2444 keer bekeken
Rood is bovenkant boiler; grijs de onderkant. Andere lijnen zijn van de naastgelegen warmtewisselaar en de omgeving van de boiler.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Ingir »

Onze zelfbouw zonneboiler wordt op een dag als vandaag niet zo warm, maar warm water van 40°C kunnen we ook prima gebruiken, 90% van het SWW is immers voor douchen. In de zomer wordt de 60°C wel gehaald (gemeten halverwege de boiler). Daar staat tegenover dat de kosten voor aanschaf en aanleg zeer laag waren (€350).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

Leuk Kockie, doe er nog maar een schepje bovenop. Bedankt hoor. Inmiddels is wel een KWh flowmeter gevonden. Meten is weten, collectie is bijna het volgende dat afgestreepte gaat worden. Eerst nog een notenboom of 10 en wat hazelaar de grond in.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door JantjeV8 »

Vanochtend onder/boven: 44/63
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door kockie »

graph.php.png
graph.php.png (6.28 KiB) 2401 keer bekeken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door pelletpower »

Is dit op zonnewarmte, of heb je nog bijgestookt?

Gisterenochtend gedouched en vandaag niet?
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door sfj »

Uit de grijze lijn, temperatuur onderaan, denk ik af te leiden dat er 2x een redelijk groot verbruik is van warm water tegen middernacht. Er stroomt dan 2x een 10 minuten koud water binnen. Douche? Of vaatwasser op warm water?

Het eerste verbruik is in de rode lijn merkbaar, maar niet zo frappant als het tweede waar de temperatuurdaling sterker is. Ik zou ook durven zeggen dat de gelaagdheid tussen boven en onder gerespecteerd blijft, of die echt goed is (beperkte hoogte van het deel waar gemengd water zit) valt hier niet op te maken.

Waarschijnlijk staat dit vat in een ruimte met omgevingstemperatuur rond de 21°C of zelfs iets hoger. Mocht de omgeving toch niet zo warm zijn, dan treed er migratie op van energie van boven naar beneden. Dit zou mogelijks komen door geleiding van de wanden van het vat of van de staaf/buis waar de temperatuursonde opzit. En dan is de werkelijke temperatuur van het water iets anders.

Was er iets voor 8u dan verbruik van warm water? Te zien op de retour, maar niet bovenaan. Misschien staat de sonde bovenaan ook niet helemaal bovenaan. Aangezien de retourtemperatuur stijgt denk ik dat dit verbruik van de centrale verwarming komt en niet door SWW. Anders zie ik geen uitleg waarom dat water opeens warmer wordt.

Is dat een beetje juist kockie?
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door le_pilaf »

Vergelijking zone boiler VS zonnepanelen.

De investering is ongeveer 2000.00 euro

Een vacuümbuis collector met het oppervlakte van 2,8 geeft op jaarbasis 5.77GJ/J dit komt overeen met 1602 kwh/jaar .
De energie van een kuub Gas = aan 9,2 kWh De energie van een liter olie is gelijk aan 10 kWh.
De besparing is 174 kuub gas per jaar of 160 liter olie per jaar.

De investering is ongeveer 2000.00 euro.

Hier heb je een installatie van ongeveer 2000 w/p voor.
Dit is 1800 kwh/jaar.
Ik heb alle eenheden omgerekend naar kwh omdat je dan de beste vergelijking heb .
voor de berekening heb ik willekeurige aanbieders met complete sets gebruik .
de uitkomst verraste mij.

Suc 6 Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door JantjeV8 »

JantjeV8 schreef:Vanochtend onder/boven: 44/63
Vanavond onder/boven: 64/68 na 1 douchebeurt.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door Ingir »

le_pilaf schreef:Een vacuümbuis collector met het oppervlakte van 2,8 geeft op jaarbasis 5.77GJ/J
Niet het warmteaanbod is van belang maar de benutbare warmte, ofwel het deel van het warmteaanbod dat werkelijk gebruikt wordt. Dezelfde fout wordt ook gemaakt met windmolens en zonnepanelen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door JantjeV8 »

Maar de 'benut' factor heeft hij in z'n berekening op geen van beide toegepast, dus toch wel een reeel vergelijk. Geen reele uitkomst.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: meest rendabel: Warm water met zonneboiler of PV panelen

Bericht door le_pilaf »

Ingir schreef:
le_pilaf schreef:Een vacuümbuis collector met het oppervlakte van 2,8 geeft op jaarbasis 5.77GJ/J
Niet het warmteaanbod is van belang maar de benutbare warmte, ofwel het deel van het warmteaanbod dat werkelijk gebruikt wordt. Dezelfde fout wordt ook gemaakt met windmolens en zonnepanelen.

De berekening is gebaseerd op wat je op het moment voor 2000 euro kunt kopen en hoeveel kwh je hiervoor krijgt .
De berekening is in energie verliezen/rendement heb ik niet meegenomen .

Dat je een punt wilt maken snap ik alleen dat heeft betrekking op wat je met de energie gaat doen en niet hoe je het oogst.

suc6 Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Plaats reactie