vaste kosten zonnepanelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

vaste kosten zonnepanelen

Bericht door le_pilaf »

hallo.
Ik overweeg om zonnecellen te nemen en het elektriciteit net gebruiken als back-up(salderen).
Met de PV installatie wie ik wil aanschaffen wil ik ongeveer op nul uitkomen.
Maar waar ik door de bomen het bos niet meer zie zijn de vaste kosten van het elektriciteitsnet.
Vastrecht , meter , enz :
Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij vertellen wat deze kosten zijn en waar ik op moet letten.
Bvd : Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door Dutch John »

Ik kan je wat getallen noemen van onze jaarafrekening. Voor elke kWh die we meer terugleveren dan verbruiken, krijgen we ongeveer 8 cent.
Netwerkkosten moeten we betalen: 196 euro, net als de vaste kosten (meter en meteropname?) en administratiekosten: 38 en 2 euro. Maar daar staat tegenover dat we de energiebelasting terug krijgen, net als de korting voor automatische incasso: 315 euro en 2 euro. Inclusief BTW komt het totaal aan vaste kosten neer op een kleine 100 euro retour als je niets verbruikt of netto terug levert.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door WillemLimmen »

-------------------------------------hoeveelheid--Tarief (ex.BTW)-- bedrag
1.Elektriciteit enkeltarief-------585--------------0,0552................32
2.Energiebelasting--------------585-------------0,1177.................69
3.Opslag duurzame energie--585-------------0,0018...................1
4.Heffingskorting----------------365------------ -0,8729.............-319
5.Vastrecht levering-------------365-------------0,0269.................10
6.Netbeheer----------------------365--------------0,5657..............206

Verbruikskosten......................-0
BTW 21.................................. -0
Totaal.....................................-0

Toelichting: Post 1, 2 en 3 zijn afhankelijk van je verbruik (dus afhankelijk van het aantal Kwh)
Post 4, 5 en 6 zijn de heffingen op basis van het aantal dagen waarover het verbruik is berekend.

Bij budgetenergie (hier als voorbeeld) zou je 585 KwH van het net mogen plukken zonder iets te hoeven betalen.
Als je per saldo niets gebruikt ontvang je ongeveer 100 euro retour.

Kun je er wat mee?

Groet Willem
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door le_pilaf »

DJ en Willem bedankt voor het snelle antwoord.

Dus als ik nu niets verbruikt krijg ik op het moment door de heffingskorting 100 euro terug.
klinkt interessant maar wat de regelingen in de toekomst doen weten we helaas niet een PV installatie schrijf je (financieel) af in 10 jaar.
Dus mocht de heffingskorting verdwijnen (waar ik van uit ga ) betaal rond 225 euro per jaar.
Hier kan ik verder mee.

groet frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Kan toch ook niet. De energiemaatschappijen worden gedwongen om de opwekkende burger 6 cent terug te betalen voor kilowatten die ze zelf voor 2 cent opwekken. Dit kan geen blijvende formule zijn.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door Mees* »

Blijft ook niet.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door Ingir »

De huidige salderingsregeling zal ongetwijfeld binnen 5 jaar opgeheven zijn. Nu al verliest de overheid miljoenen aan inkomsten uit energiebelasting, toeslag duurzame energie en BTW daarover. Niet voor niets wordt er serieus werk gemaakt om in de komende 3 jaar alle Ferrarismeters (die altijd onbeperkt salderen) te vervangen door slimme meters waarmee definitief een einde gemaakt kan worden aan die praktijk.

De overheid heeft daar ook een zeer dringende reden voor: de torenhoge kosten van het Energieakkoord heeft men liefdevol op het bordje van de burger geschoven die dat bedrag moet ophoesten via verhoging van belastingen op stroom en gas. Als burgers hun stroomverbruik gaan wegpoetsen door zonnepanelen te gebruiken wordt er gezaagd aan de heffingsgrondslag: de afname van stroom. Dit betekent dat de belasting door een kleinere groep burgers (zonder zonnepanelen) moet worden opgebracht. Het zal duidelijk zijn dat vooral de minst draagkrachtige huishoudens hierdoor zwaarder belast worden, ofwel een neergaande spiraal die resulteert in energiearmoede en hogere staatsschuld.

Men zal heus wel een manier vinden om eigenaren van zonnepanelen een extra heffing te laten betalen, in België betaalt men bijvoorbeeld een vergoeding voor het gebruik van het netwerk, iets van 65 euro per kWp per jaar, zodat ongeveer 1/3e van de opbrengst afgeroomd wordt. We zullen uiteindelijk wel naar een situatie gaan dat het interessanter wordt om zonnepanelen niet aan het netwerk te koppelen, de zonnestroom zoveel mogelijk direct te verbruiken en een deel op te slaan voor nachtgebruik. Daarbij is van het grootste belang om het stroomverbruik te minimaliseren: minder stroomverbruik betekent minder zonnepanelen en minder accu's voor nachtgebruik.

Eigenlijk weten we dit al van de Trias Energetica: eerst het verbruik zoveel mogelijk beperken en pas daarna het resterende verbruik zoveel mogelijk opwekken met hernieuwbare bronnen. Daarom is het niet verstandig om nu al te investeren in stap 2 van de TE. Mensen die nu hun hele stroomverbruik afdekken met gesaldeerde zonnestroom zullen voorlopig weinig moeite doen om het stroomverbruik te verlagen, de stroom is toch gratis. En als in 2020 de salderingsregeling afgeschaft wordt zit men nog steeds met een hoog stroomverbruik, nauwelijks enige vergoeding voor zonnestroom en mogelijk zelfs een extra last voor het gebruik van netgekoppelde zonnepanelen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door dormos »

Aannames, aannames en nog eens aannames.
Lezers die je niet kennen zouden kunnen denken dat het om feiten gaat.

Dat de de salderingsregeling over 5 jaar vervalt denk jij, is geen feit.

Ik ken in mijn omgeving veel mensen met genoeg geld die geen zonnepanelen nemen omdat ze zich er niet in willen verdiepen, het niet snappen en denken dat het niet loont. Heeft niets met weinig geld hebben te maken, meer met dommigheid en onwetendheid van zowel minder vermogenden als meer vermogende mensen. Als je het geld niet hebt kun je er voor lenen, een beter rendement vam je geld is er niet. Is een kwestie van keuzes en prioriteiten.

"Men zal heus wel een manier vinden om eigenaren van zonnepanelen een extra heffing te laten betalen" = nergens op gebaseerd

"En als in 2020 de salderingregeling wordt afgeschaft" Lijkt een feit, is jouw mening!!

Als je nu panelen legt, en salderen wordt per 2020 afgeschaft dan heb je nog 5 jaar om je investering terug te verdienen. Als je scherp inkoopt en zelf legt dan kan dit prima. Daarna is alles winst, zelfs als jouw doemscenario uit zou komen. De grote winst is echter dat je stroom voor de komende 25 jaar wordt opgewekt zonder gebruik van fossiele brandstoffen of kernenergie.


Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Beetje naieve reactie Dormos, althans dat vind ik.

De opschorting van het salderen van 2016 naar 2020 duidt aan dat er wel degelijk veranderingen in gaan komen. Inderdaad heb je nog 5 jaar de tijd, mits je het risico aan durft dat er voor die tijd niets veranderd. Dat veranderen kan zomaar gebeuren met onze draaiende overheid. En dan klopt heel je investeringsplaatje niet meer, of je nu ecologisch goed bezig bent of niet telt dan niet.

En denk er om, politiek is er voor om een interessante in stap te promoten om vervolgens de vruchten van de vele instappers terug te plukken. Prima als je dat anders beschouwd, maar niet klagen als je over een paar jaar geknipt en geschoren wordt doordat je nu niet vooruit wil zien.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door Ingir »

dormos schreef:Aannames, aannames en nog eens aannames.
Lezers die je niet kennen zouden kunnen denken dat het om feiten gaat.

Dat de de salderingsregeling over 5 jaar vervalt denk jij, is geen feit.

Ik ken in mijn omgeving veel mensen met genoeg geld die geen zonnepanelen nemen omdat ze zich er niet in willen verdiepen, het niet snappen en denken dat het niet loont. Heeft niets met weinig geld hebben te maken, meer met dommigheid en onwetendheid van zowel minder vermogenden als meer vermogende mensen. Als je het geld niet hebt kun je er voor lenen, een beter rendement van je geld is er niet. Is een kwestie van keuzes en prioriteiten.

"Men zal heus wel een manier vinden om eigenaren van zonnepanelen een extra heffing te laten betalen" = nergens op gebaseerd

"En als in 2020 de salderingsregeling wordt afgeschaft" Lijkt een feit, is jouw mening!!

Als je nu panelen legt, en salderen wordt per 2020 afgeschaft dan heb je nog 5 jaar om je investering terug te verdienen. Als je scherp inkoopt en zelf legt dan kan dit prima. Daarna is alles winst, zelfs als jouw doemscenario uit zou komen. De grote winst is echter dat je stroom voor de komende 25 jaar wordt opgewekt zonder gebruik van fossiele brandstoffen of kernenergie.
Om met het laatste te beginnen: zelfs als je al je stroomverbruik afdekt met zonnepanelen zijn er nog steeds fossiele en kerncentrales nodig om tijdens de donkere dagen in de winter en 's nachts fossiele stroom te laten terugleveren. Dus als je denkt dat je zonder fossiele stroom kunt dan nodig ik je uit om je stroomaansluiting op te zeggen. :fff

Of de salderingsregeling in 2020 wordt afgeschaft zullen we dan wel zien, voorlopig moeten we het doen met de toezegging van Kamp dat tot 2020 de regeling ongemoeid blijft (= geen zekerheid voor de periode er na), het fanatisme waarmee je een slimme meter aangesmeerd krijgt zodra je je nieuwe zonnepanelen aanmeldt bij de netbeheerder, het in ongebruikelijk hoog tempo afkeuren van bestaande Ferrarismeters en de snelheid waarmee momenteel de slimme meter uitgerold wordt bij alle aansluitingen. En dan heb ik het nog niet over salderen voor de meter (flatgebouwen, VVE, dorpshuizen, bibliotheken...) dat praktisch onmogelijk gemaakt is met de postcoderoos en andere beperkende regels.

Het is méér dan duidelijk dat de overheid werkelijk ALLES doet om decentrale stroomopwekking door burgers zoveel mogelijk te hinderen en centrale stroomopwekking (windmolens en zonneparken) met veel subsidie te stimuleren, nota bene met subsidies die rechtstreeks bij diezelfde burgers gestolen worden via forse belastingverhoging op de energierekening.

Of je daar je ogen voor sluit moet je zelf weten, iedereen moet dat voor zich bepalen. Jouw visie zal me niet hinderen om die van mij telkens opnieuw te ventileren als ik vind dat daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld als zich hier iemand meldt met vragen over zonnepanelen. Geweldig dat zo'n forum daar ook voor bedoeld is. :D
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Als de salderingsregeling afgeschaft wordt, dan heeft dat tot consequentie dat je investering niet in 5 maar in een jaar of 15 terugkomt. Eea afhankelijk van je systeemgrootte en nacht/winterverbruik. Bij onze eerste set werd ongeveer 30% gesaldeerd. Nu we energieneutraal zijn 50%. Dus hier moet ik Dormos toch even bijvallen, het blijft een zeer rendabele investering.

De Trias E staat natuurlijk voorop.

En als de overheid vindt dat we kernenergie paraat moeten houden omdat iemand een paneel op zijn dak heeft, is dat de wereld op zijn kop. Tijd om weer eens te gaan stemmen!
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat burgers het goede voorbeeld geven en dat de overheid of energiemaatschappijen dat verklooien.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Het kan natuurlijk niet zo zijn dat burgers het goede voorbeeld geven en dat de overheid of energiemaatschappijen dat verklooien.
Dat is wel wat momenteel gebeurt, door oversubsidie en leveringsvoorrang van hernieuwbare opwekking wordt fossiele energie uit de markt gedrukt. Dat zie je bijvoorbeeld bij energiebedrijven die steeds verder de rode cijfers in gaan (NUON, RWE, E.On) en op enig moment zullen afhaken. E.On heeft al aangekondigd om uit fossiel te stappen (geen rendabel businessmodel meer mogelijk) en in hernieuwbaar te stappen (15 jaar zekerheid van subsidie). Maar uiteindelijk zal iemand nog onrendabel gemaakte fossiele centrales open moeten houden om stroom te leveren op momenten zonder zon en zonder wind. Deze centrales zullen waarschijnlijk tegen zeer hoge kosten genationaliseerd worden om dan een onrendabele levensduur te hebben met werking in standby-bedrijf (verliesgevend en méér CO2-uitstoot).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door pelletpower »

Da's mooi, dat energiemaatschappijen inzien dat het anders kan.

Die enkele die dan nog open moet zijn mag van mij best onrendabel zijn.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door JantjeV8 »

Dat zal allemaal best geregeld worden.

Punt is dat Jan met de Pet nu investeert, daar voorlopig wat geld voor terug krijgt, die teruggave mogelijk rond 2020 verdwijnt, mogelijk ook al eerder want een belofte van een politicus is niet erg standvast gebleken.

Op dat moment komt er iets anders, wordt je als bedrijf gezien, ziet de belastingdienst het als inkomen, ga je (meer) betalen voor gebruik van het netwerk of wat dan ook. Iets veranderd er waardoor je winst van nu weer terug vloeit in de staatskas. Tot dat moment zal het ongetwijfeld rendabel zijn, daarna niet meer. En ruim je met ecologische gedachte dan de panelen op? Het Haagsche oog heeft je in het vizier, alle m2's panelen zijn geteld, je meter is verwisseld, de zonneuren worden door rivm bijgehouden en hopla, in de tang!
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: vaste kosten zonnepanelen

Bericht door mro »

Als het financieel interessant is om zelf op je eigen huis zonnepanelen te installeren dan verbruik je gewoon teveel.

Hier jaarlijks +/-1500kWh , zelf plaatsen is gewoon niet interessant, zeker als je de wispelturigheid van de overheid en mogelijk technische problemen in rekening brengt.

Ik koop gewoon groene stroom bij een coöperatieve die een mix beheerd van eigen zonnepanelen, windmolens, biomassa en waterkracht. Ik heb er ook enkele aandelen van met mogelijkheid tot jaarlijks dividend ifv de winst.
Plaats reactie