Houtworm in stookhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door sfj »

De woorden van mijn vorige post waren wat ongelukkig gekozen, ik bedoelde: Direct in het vuur ermee. Ook in de tuin niet langer laten liggen dan strikt noodzakelijk. In huis zijn die beestjes je vrienden niet.

Kijk ook na of ze geen ander (onbehandeld) hout aanvreten zoals in een tuinhuisje, de dakconstructie, het terras, stoelen, kunststukken, etc. want dan moet je gaan behandelen. Meestal vreten ze dood hout, maar soms ook levend hout.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Brit »

Houtwormen in levend hout zijn bijna altijd (of altijd, ik weet geen uitzondering te noemen :oops: ) soort selectief. Voor dood hout geld dat al een heel stuk minder.

Over het algemeen zullen deze beestjes niet uit het hout kruipen als je ze binnen naast de kachel legt. Dat zou normaal gesproken een veel te groot risico opleveren dat ze opgegeten worden, dus ze blijven het liefst in hun "veilige" huisje zitten :twisted:
Ik ben zelf nog nooit een houtworm tegen gekomen in mijn houtbak.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door ritsaert snijder »

Brit,
de larven (die blijven in het hout) ontwikkelen zich in het hout tot houtwormkevers. In de komende periode (mei - augustus) komen de kevers uit het hout om eieren te leggen en zich zo dus ook te verspreiden. Ze hebben dan in het algemeen de voorkeur voor hetzelfde (meestal vochtige) hout. Je hebt dan ook soorten die juist eik uitkiezen of zelfs hardhout.

Ik zou het hout snel verbranden en ik zou aangetast hout in de periode mei - augustus helemaal direct verbranden of behandelen. Bestrijden is lastig omdat je er niet goed bij kan komen en ze kunnen heel veel schade veroorzaken.

In een houtopslag zou ik het hout met gaatjes ook snel verbranden om te voorkomen dat ze zich in de komende periode gaan verspreiden. Een houtopslag is natuurlijk vaak ideaal.
groet!

Ritsaert
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Brit »

Helemaal mee eens Ritsaert. Ik wou alleen maar aangeven dat er erg veel verschillende soorten houtwormen/larven zijn en dat 1 a 2 dagen binnen leggen geen problemen oplevert voor verspreiding. Daar zijn volwassen exemplaren voor nodig die eitjes leggen. Een fijnmazig net om de houtstapel is een goede wijze om te voorkomen dat er eitjes worden gelegt.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door JantjeV8 »

Hmmm, de foto's die ik had geplaatst zijn van stukken amerikaanse eik. De laatste paar kuub die voor dit seizoen bedoeld is/was. Maar stapel die gaat niet op. Ik vind het zonde om de stapel omwille van de beestjes 'maar ff gauw' op te stoken.
De verse stapels liggen er direct naast. Het is een behoorlijke gatenkaas. Sommige stukken laat de schors los, dan blijkt die nagenoeg helemaal los gevreten te zijn van het kernhout. Je ziet dan een compleet pac-man labyrint. Maar de beestjes zelf zie je niet.
Dat wordt toch even met een sproeier en een kannetje dieselolie los gaan in het houthok denk ik.. :|

Waar komen ze eigenlijk vandaan. Brengen de vogels het mee, of zit het al in de levende boom, vliegt het zelf?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door ritsaert snijder »

Het zijn zelf vliegende kevertjes. De vraag is wat het meeste schade geeft. Die schade kan heel omvangrijk zijn? Bestrijden geeft geen garanties. Zeker niet met petroleum.
groet!

Ritsaert
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Brit »

Als de gangen alleen onder de schors en in het spinthout zitten, is het waarschijnlijk iets dat er al in zat voor het kappen. Net zoiets als de iepenspinkever.
Probeer eerst een larve te vinden door een blok aan splinters te slaan. Als je niets vindt, is er ook (nog) niets te bestrijden.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door ritsaert snijder »

en kijk naar de versheid van de gaatjes (kleur van vers hout) en van het boormeel
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Pietje »

Brit schreef:Net zoiets als de iepenspinkever.
Zullen we die dan gewoon eikenspintkever noemen..? ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Brit »

Pietje schreef:
Brit schreef:Net zoiets als de iepenspinkever.
Zullen we die dan gewoon eikenspintkever noemen..? ;-)
Way not....? :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Houtworm in stookhout

Bericht door Erikvr »

Ik heb ieder jaar zwermen kevers rond mijn houthokken hangen (zowel zwart als rood) maar de schade lijkt alleen maar in de schors te zitten. Als ik een droog stuk eiken nog wil kloven vliegt het zaagsel in het rond en komt de schors meestal los. Bij oudere houtstapels zie je hoopjes zaagsel op het hout liggen maar het is nooit echt veel. Vanuit de houtmand bij de kachel hoor je regelmatig nog geknaag, maar dat is over het algemeen een dodenmaal :-)
groet,
Erik
Plaats reactie