Hout CV wordt niet warm
Moderator: Moderators
Hout CV wordt niet warm
Mijn houtcv wordt niet warm genoeg.
Ik heb het als volgt aangesloten:
- pomp en automatische watervuller op koude retour naar de kachel
- beveiligingsset op warme aanvoer van de kachel af
- retour meng ventiel op koude retour
- terugslagklep op warme aanvoer van de kachel af
- terugslagklep op warme aanvoer van de cv ketel af
Eerst wordt het water tot 60 graden gebracht, daarna springt de pomp aan en gaat het water rond in het korte circuit, totdat het mengventiel 60 graden bereikt. Dan wordt er bijgemengd vanuit het cv systeem.
Ik stook op droog hout, eik en zachter door elkaar. Alle mogelijke luchtstanden van de kachel heb ik ook al geprobeerd. Twee van de 12 radiatoren worden warm, de rest blijft ijskoud. Na 2,5 uur intensief stoken is de temperatuur in de kamer waar de kachel staat (30m2) van 15 naar 16,5 graden gestegen, bijna niets dus.
Wat ik geprobeerd heb: radiatoren dicht, verschillende radiatoren open. Maakt geen verschil. Pompsnelheid veranderen van moduleren naar 1, van 1 naar 2 en nu staat de pomp op 3. De kachel heeft een piekvermogen van 22kw, nominaal is dat uiteraard minder. Alles is verder correct en netjes aangesloten. De radiatoren die warm worden, worden dit echter alleen bovenin. Het systeem is goed ontlucht.
Iemand enig idee wat er fout gaat?
Ik heb het als volgt aangesloten:
- pomp en automatische watervuller op koude retour naar de kachel
- beveiligingsset op warme aanvoer van de kachel af
- retour meng ventiel op koude retour
- terugslagklep op warme aanvoer van de kachel af
- terugslagklep op warme aanvoer van de cv ketel af
Eerst wordt het water tot 60 graden gebracht, daarna springt de pomp aan en gaat het water rond in het korte circuit, totdat het mengventiel 60 graden bereikt. Dan wordt er bijgemengd vanuit het cv systeem.
Ik stook op droog hout, eik en zachter door elkaar. Alle mogelijke luchtstanden van de kachel heb ik ook al geprobeerd. Twee van de 12 radiatoren worden warm, de rest blijft ijskoud. Na 2,5 uur intensief stoken is de temperatuur in de kamer waar de kachel staat (30m2) van 15 naar 16,5 graden gestegen, bijna niets dus.
Wat ik geprobeerd heb: radiatoren dicht, verschillende radiatoren open. Maakt geen verschil. Pompsnelheid veranderen van moduleren naar 1, van 1 naar 2 en nu staat de pomp op 3. De kachel heeft een piekvermogen van 22kw, nominaal is dat uiteraard minder. Alles is verder correct en netjes aangesloten. De radiatoren die warm worden, worden dit echter alleen bovenin. Het systeem is goed ontlucht.
Iemand enig idee wat er fout gaat?
- Paul Joosten
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
- Locatie: Zuidwending / Veendam
- Contacteer:
Re: Hout CV wordt niet warm
Een groot raadsel, de warmte van het vuur moet toch ergens blijven. Of je hebt koudvuur in je kachel of ergens een enorm warmtelek. Enig idee van de schoorsteentemperatuur? Zijn de ramen in de kamer wel dicht?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Re: Hout CV wordt niet warm
In 1e instantie zeg ik toch: lucht..
Keerkleppen in de goeie richting ingebouwd?
Maar verder is het op een stukje tekst lastig oordelen.
Keerkleppen in de goeie richting ingebouwd?
Maar verder is het op een stukje tekst lastig oordelen.
- Paul Joosten
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
- Locatie: Zuidwending / Veendam
- Contacteer:
Re: Hout CV wordt niet warm
Wat foto's zouden inderdaad wel iets kunnen verduidelijken. Mijn kamer is aanzienlijk groter maar na een uurtje rustig stoken 's morgens alleen al door de directe warmte van de kachel in temperatuur gestegen van 17 naar vaak 21 graden. Als het niet direct afstraalt en niet in je water 'verdwijnt', waar blijft dan de warmte? Enig idee?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Re: Hout CV wordt niet warm
Ik heb het geheel wederom ontlucht. Eén extra radiator wordt nu warm, maar het hete water komt het systeem nog niet helemaal door. Het vermoeden van JantjeV8 klopt waarschijnlijk deels. Morgen zal ik de radiatoren opnieuw ontluchten om te zien of er ergens anders nog bel(len) zitten. De helft van de radiatoren wordt nu warm, waarbij sommige radiatoren in het geheel, en anderen enkel in het bovengedeelte.
Vandaag is de kamertemperatuur na 4 uur flink stoken gestegen van 17 tot 21.5, hierbij worden de radiatoren in de woonkamer (waar de kachel staat) nog niet verwarmd door heet water. Verlies van hitte is er op dit moment ook nog door gebrek aan leidingisolatie, maar ik moet zeggen dat de kachel niet veel hitte aan de omgeving af geeft.
Nog een vraag over de pompschakelaar. Monteer ik die op de koude retour van de kachel, of op de warme aanvoer? Dit werkt namelijk nog niet lekker. De pomp schakelt in als de temperatuur bereikt is, maar schakelt niet uit als de temperatuur onder de ingestelde 60 graden komt. Momenteel hoor ik de kachel "sissen" bij het opwarmen, maar hij wordt te heet alvorens de pomp inschakelt. Dit resulteert in het in werking treden van de beveiliging, die het te hete water loost. Het teveel aan druk (zo'n 2 bar) breng ik vervolgens manueel terug via het overdrukventiel naar 1.8 bar. De koude retourleiding warmt bij dit proces het snelst op, de warme aanvoer blijft nagenoeg koud.
Foto's zal ik nog even maken. Graag verneem ik jullie reactie(s)!
Vandaag is de kamertemperatuur na 4 uur flink stoken gestegen van 17 tot 21.5, hierbij worden de radiatoren in de woonkamer (waar de kachel staat) nog niet verwarmd door heet water. Verlies van hitte is er op dit moment ook nog door gebrek aan leidingisolatie, maar ik moet zeggen dat de kachel niet veel hitte aan de omgeving af geeft.
Nog een vraag over de pompschakelaar. Monteer ik die op de koude retour van de kachel, of op de warme aanvoer? Dit werkt namelijk nog niet lekker. De pomp schakelt in als de temperatuur bereikt is, maar schakelt niet uit als de temperatuur onder de ingestelde 60 graden komt. Momenteel hoor ik de kachel "sissen" bij het opwarmen, maar hij wordt te heet alvorens de pomp inschakelt. Dit resulteert in het in werking treden van de beveiliging, die het te hete water loost. Het teveel aan druk (zo'n 2 bar) breng ik vervolgens manueel terug via het overdrukventiel naar 1.8 bar. De koude retourleiding warmt bij dit proces het snelst op, de warme aanvoer blijft nagenoeg koud.
Foto's zal ik nog even maken. Graag verneem ik jullie reactie(s)!
Re: Hout CV wordt niet warm
de pomp in het kachel circuit brengt vermoedelijk niet genoeg water in beweging omdat het meeste water in het korte circuit blijft rondpompen
en maar een klein deel dit verlaat.
de voeler van de schakelaar moet op het punt waar het water als eerst heet word dus boven op of horizontaal aan de bovenste uitgang op de kachel
water moet ook van beneden naar boven stromen in de kachel.
de kleinste cv ketels zijn ook al snel 24 kw en die hebben ook moeite met een groot pand opwarmen op temperatuur houden gaat makkelijker natuurlijk.
en maar een klein deel dit verlaat.
de voeler van de schakelaar moet op het punt waar het water als eerst heet word dus boven op of horizontaal aan de bovenste uitgang op de kachel
water moet ook van beneden naar boven stromen in de kachel.
de kleinste cv ketels zijn ook al snel 24 kw en die hebben ook moeite met een groot pand opwarmen op temperatuur houden gaat makkelijker natuurlijk.
-
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10
Re: Hout CV wordt niet warm
Ik monteerde destijds bij mijn Wamsler een automatische ontluchter op de uitgang van de kachel, hierop kan eenvoudig een aanlegthermostaat geplaatst worden om de pomp te bedienen. Werkte goed, zowel bij aan als uitschakelen.
Bertocello
Bertocello
Re: Hout CV wordt niet warm
Als je werkelijk systeem-water loost, heb je iets niet goed gedaan. Normaal gesproken zou er op de kachel een extra spiraal aanwezig moeten zijn, waar je koud water invoert en opgewarmd weer afvoert, maar niet het systeemwater lozen.Sputnik schreef:Dit resulteert in het in werking treden van de beveiliging, die het te hete water loost. Het teveel aan druk (zo'n 2 bar) breng ik vervolgens manueel terug via het overdrukventiel naar 1.8 bar. De koude retourleiding warmt bij dit proces het snelst op, de warme aanvoer blijft nagenoeg koud.
Foto's zal ik nog even maken. Graag verneem ik jullie reactie(s)!
Om te ontluchten: de zaak opstoken, je kamerthermostaat op 27 zetten zodat je zeker weet dat de pompen draaien. Dan punt voor punt ontluchten. Het kan erg hardnekkig zijn. Op sommige plaatsen even een leidingwartel los zetten kan ook wel eens helpen.
Die 2 bar zou ik niet bang voor zijn. Zeker niet als dat de druk is bij hoge systeemtemperatuur. Als het hele zaakje uiteindelijk goed is ontlucht zou je gemiddeld af kunnen tappen tot 1,7 bar ongeveer.
Als je je systeem recent hebt gevuld met leidingwater, ben je de komende weken nog wel aan het ontluchten. Dat water is erg zuurstofrijk.
Re: Hout CV wordt niet warm
Die extra spiraal is er. Als de temperatuur in de kachel te heet wordt, wordt er koud water direct vanuit de leiding bijgemengd. Dit gebeurt achterop de kachel. Het hete water wordt, indien de druk door het uitzetten van het watervolume in de kachel te hoog wordt, afgevoerd via een overdrukventiel. Omdat de pomp in de huidige situatie niet op tijd gaat pompen, wil het overdrukventiel wat gaan druppen. Als dit gebeurt, zet ik de pomp manueel aan en gaat het systeem draaien.
In de situatie waarin de pomp nog niet draait, wordt de retourleiding die onderin de kachel het retourwater anvoert, het eerst warm. In de situatie waarin de pomp draait, is de aanvoer uiteraard het warmst. De pompschakelaar is een voeler, die bij 60 graden de bruine draad van de pomp laat verbinden. Is het standaard om de pompschakelaar op de retourleiding te plaatsen?
Ik ga vanmiddag even foto's maken.
In de situatie waarin de pomp nog niet draait, wordt de retourleiding die onderin de kachel het retourwater anvoert, het eerst warm. In de situatie waarin de pomp draait, is de aanvoer uiteraard het warmst. De pompschakelaar is een voeler, die bij 60 graden de bruine draad van de pomp laat verbinden. Is het standaard om de pompschakelaar op de retourleiding te plaatsen?
Ik ga vanmiddag even foto's maken.
Re: Hout CV wordt niet warm
Mijn visie:
De pomp zelf in de retour inbouwen, hoe minder heet water er door stroomt, des te beter het is.
De schakelaar/voeler op de aanvoer plaatsen. Immers naar mate je kachel warm wordt, wil je dat het water circuleert. De reactie op retourtemperatuur komt pas veel later, of zelfs helemaal niet want je hebt keerkleppen die natuurlijke stroming voorkomen.
De pomp zelf in de retour inbouwen, hoe minder heet water er door stroomt, des te beter het is.
De schakelaar/voeler op de aanvoer plaatsen. Immers naar mate je kachel warm wordt, wil je dat het water circuleert. De reactie op retourtemperatuur komt pas veel later, of zelfs helemaal niet want je hebt keerkleppen die natuurlijke stroming voorkomen.
Re: Hout CV wordt niet warm
Hoezo de pomp in de retour? Het water dat vanuit het cv systeem komt (en dus in de aanvoer naar de kachel) is koeler dan het water dat de kachel heet retour stuurt het systeem in. Wellicht is een foto (kelderplafond, kachel staat er boven) handiger:
Wat er gebeurt: aanvoerleiding A wordt veel sneller warm dan retourleiding R bij het stoken zonder pomp. Is het een idee om de pompschakelaar op aanvoerleiding a te plaatsen? Dit is mij namelijk niet verteld bij aanschaf.
Wat er gebeurt: aanvoerleiding A wordt veel sneller warm dan retourleiding R bij het stoken zonder pomp. Is het een idee om de pompschakelaar op aanvoerleiding a te plaatsen? Dit is mij namelijk niet verteld bij aanschaf.
Re: Hout CV wordt niet warm
Maak eens een tekening van je situatie en zet daarbij duidelijk wat jij als aanvoer en retour benoemd. Ik heb het idee dat er daar verschillend over gedacht wordt....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Hout CV wordt niet warm
Bijgaand een overzichtsfoto van het systeem, waar het korte circuit en beveiliging niet op staan:
Let wel; de cv leidingen zijn nog niet helemaal correct ingetekend, was nog met de tekening bezig. Maar het verschil tussen aanvoer en retour voor mij staat er iig wel op. Klopt mijn redenatie tussen aanvoer en retour?
Let wel; de cv leidingen zijn nog niet helemaal correct ingetekend, was nog met de tekening bezig. Maar het verschil tussen aanvoer en retour voor mij staat er iig wel op. Klopt mijn redenatie tussen aanvoer en retour?
Re: Hout CV wordt niet warm
Hallo sputnik,
Naar mijn overtuiging moet de pomp tijdens het bedrijf van de ketel altijd lopen. Bij het aansteken kan direct de pomp lopen en zorgen voor gelijkmatig opwarmen van alle water in de ketel en het opwarmcircuit.
Er wordt dan tijdens het opwarmen ook niets te heet, alles bouwt zich gecontroleerd op.
Mijn Atmos had ook bij het eerste aansteken problemen met ontluchten en werd te warm. Na goed ontluchten is de boel probleemloos en werkt al acht jaar zonder aanpassing.
Welke mengventiel heb je? Velen krijgen van de kachelboer een Taco Nova of iets dergelijks, deze zijn voor zover ik kan beoordelen geschikt voor het bijmengen van koud water in zonneboilersystemen om te voorkomen dat je gloeiend heet tapwater krijgt. Ongeschikt voor houtgestookte CV.
Bruikbare mengventielen komen van Heimeier, Oventrop, en nog enkele, meestal staat er Dreiwege Mischventil op en kun je ze regelen met een thermostaatknop en een aanlegvoeler. Een Laddomat is ook een bruikbaar mengventiel.
Zestig graden mengtemperatuur is aan de lage kant, beter mengen op 65 à 70, dan wordt de aanvoer temperatuur ook iets hoger, richting 75 graden of hoger.
Beginnen met de pomp op maximale snelheid, bij te weinig waterverplaatsing wordt de ketel ook te warm.
Iedere houtgestookte CV dient te zijn uitgerust met een rookgasthermometer. Daarmee kun je de kachel afstellen, zodanig dat de rookgastemperatuur niet te hoog is en zo veel mogelijk energie in het CV water wordt opgenomen.
Er zijn houtgestookte ketels die een rookgastemperatuur hebben van ca. 170°C maar vaak gaat het boven de 200 graden.
Bij mij wisselt het, bij het opwarmen loopt het soms richting 300 graden totdat de luchtklep sluit en de boel stabiliseert richting 220 graden.
Met mijn oude instellingen die ik gebruikte voordat ik de rookgasthermometer had bereikte ik met gemak 400 graden waarbij je natuurlijk een stuk minder warmte overhoudt voor je systeem. Je hebt dan een slecht rendement. Daarom per sé meten, met een insteekmeter en niet zo'n magnetisch opplak ding.
Groet Jos.
Naar mijn overtuiging moet de pomp tijdens het bedrijf van de ketel altijd lopen. Bij het aansteken kan direct de pomp lopen en zorgen voor gelijkmatig opwarmen van alle water in de ketel en het opwarmcircuit.
Er wordt dan tijdens het opwarmen ook niets te heet, alles bouwt zich gecontroleerd op.
Mijn Atmos had ook bij het eerste aansteken problemen met ontluchten en werd te warm. Na goed ontluchten is de boel probleemloos en werkt al acht jaar zonder aanpassing.
Welke mengventiel heb je? Velen krijgen van de kachelboer een Taco Nova of iets dergelijks, deze zijn voor zover ik kan beoordelen geschikt voor het bijmengen van koud water in zonneboilersystemen om te voorkomen dat je gloeiend heet tapwater krijgt. Ongeschikt voor houtgestookte CV.
Bruikbare mengventielen komen van Heimeier, Oventrop, en nog enkele, meestal staat er Dreiwege Mischventil op en kun je ze regelen met een thermostaatknop en een aanlegvoeler. Een Laddomat is ook een bruikbaar mengventiel.
Zestig graden mengtemperatuur is aan de lage kant, beter mengen op 65 à 70, dan wordt de aanvoer temperatuur ook iets hoger, richting 75 graden of hoger.
Beginnen met de pomp op maximale snelheid, bij te weinig waterverplaatsing wordt de ketel ook te warm.
Iedere houtgestookte CV dient te zijn uitgerust met een rookgasthermometer. Daarmee kun je de kachel afstellen, zodanig dat de rookgastemperatuur niet te hoog is en zo veel mogelijk energie in het CV water wordt opgenomen.
Er zijn houtgestookte ketels die een rookgastemperatuur hebben van ca. 170°C maar vaak gaat het boven de 200 graden.
Bij mij wisselt het, bij het opwarmen loopt het soms richting 300 graden totdat de luchtklep sluit en de boel stabiliseert richting 220 graden.
Met mijn oude instellingen die ik gebruikte voordat ik de rookgasthermometer had bereikte ik met gemak 400 graden waarbij je natuurlijk een stuk minder warmte overhoudt voor je systeem. Je hebt dan een slecht rendement. Daarom per sé meten, met een insteekmeter en niet zo'n magnetisch opplak ding.
Groet Jos.
Re: Hout CV wordt niet warm
Ik denk dat het met de begrippen aanvoer en retour niet goed gaat.
Op de foto noem jij R de bovenuitgang van de kachel, je pijltje is wel rood, maar in de vermoedelijk verkeerde richting.
Bij de A omgekeerde verhaal.
Op je tekening zijn blauwe en rode lijnen aan elkaar gekoppeld met daarin ook lussen die niet kunnen stromen.
Of de tekening klopt niet of je installatie zitten wat fouten in.
Als het om de opwekker (ketel) gaat noem het dan maar intrede en uittrede voor het gemak, je installatie, retour is koud (blauw) aanvoer (rood). Logischerwijze is de bovenste aansluiting van de kachel de uittrede. De stroming moet dan van de kachel af zijn.
Gezien je leidingen na de kachel omlaag gaan, zijn er wel stijgleingen achter de kachel of een andere wijze om de kachel zelf te ontluchten?
Ik vermoed wel dat het niet zo is aangesloten als getekend want dan heb je nog wat te doen.
Wat betreft het schakelen van de pomp als de opnemer op een leiding zit die neerwaarts gaat, kan deze de pomp niet aanschakelen, beter dit gewoon handmatig doen, de kachel brandt ook niet vanzelf.
Op de foto noem jij R de bovenuitgang van de kachel, je pijltje is wel rood, maar in de vermoedelijk verkeerde richting.
Bij de A omgekeerde verhaal.
Op je tekening zijn blauwe en rode lijnen aan elkaar gekoppeld met daarin ook lussen die niet kunnen stromen.
Of de tekening klopt niet of je installatie zitten wat fouten in.
Als het om de opwekker (ketel) gaat noem het dan maar intrede en uittrede voor het gemak, je installatie, retour is koud (blauw) aanvoer (rood). Logischerwijze is de bovenste aansluiting van de kachel de uittrede. De stroming moet dan van de kachel af zijn.
Gezien je leidingen na de kachel omlaag gaan, zijn er wel stijgleingen achter de kachel of een andere wijze om de kachel zelf te ontluchten?
Ik vermoed wel dat het niet zo is aangesloten als getekend want dan heb je nog wat te doen.
Wat betreft het schakelen van de pomp als de opnemer op een leiding zit die neerwaarts gaat, kan deze de pomp niet aanschakelen, beter dit gewoon handmatig doen, de kachel brandt ook niet vanzelf.