afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door TLS »

Het probleem is waarschijnlijk wel gekend onder de houtstokers, of misschien vooral de partners ervan: De luchttoevoer staat nét niet ideaal en alweer moet je uit de comfortabele sofa, langs het tv-scherm, gaan prullen aan je kachel.

Arduino to the rescue:


Op m'n telenet afstandsbediening had ik nog wat ongebruikte knopjes, en het ding is altijd in de buurt.
Automatische regeling in de maak, eerst zien of de boel heel blijft.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door Dutch John »

Ik gebruik ook de afstandsbediening om de kachel te regelen. Hij is net lang genoeg om vanaf de bank de luchtschuif te verzetten.

Heb je nog knopjes over om ook het zagen, kloven en stapelen te regelen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door JW te R »

Hier speelt de omdat-het-kan factor waarschijnlijk ook een rol.
Erg leuk!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door TLS »

Uiteraard zoek je als elektronicus naar nuttige projectjes. Maar na enkele dagen vind ik het toch een grote toename van comfort.

Nu heb ik een thermokoppel in de verbrandingsruimte, en laat de Arduino de luchttoevoer moduleren. Als ik net hout opgelegd heb laat ik dit weten aan de Arduino dmv een drukknop.

- In 't begin moet de lucht vol open om snelle ontbranding te krijgen, en zo weinig mogelijk rook en geur voor de buurt te maken
- daarna de maximale tempereratuur begrenzen (500°C) om niet in oververmogen te gaan - houtverspilling en ook zwarte rook
- op 't einde van de cyclus lucttoevoer dicht om de gloeifase te verlengen en zo weinig mogelijk ballast-lucht (koelt alles af) te trekken

Naast hout stook ik ook met kolen, zeker hier is het gemakkelijk om de arduino gedurende een stooksessie (op laag vermogen) van 4 à 5 u het commando over de luchttoevoer te geven, want gedurende deze periode moet de luchttoevoer geleidelijk worden verhoogd.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door kockie »

Nu nog een lambdasensor toevoegen, sturing voor een pomp en een sturing voor een extra luchtklep en je hebt een prachtige controller voor een houtcv ketel ontworpen!

500 graden in de verbrandingsruimte?? Da's m.i. wel erg laag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door TLS »

Ik heb zo'n wideband lambdasensor liggen, maar is minder evident om aan te sturen. Vereist een PID stroomsturing om het systeem in evenwicht te brengen. adhv de 'vereffeningsstroom' kan je dan de lambda afleiden.

Die 500 (à 550) °C is proefondervindelijk vastgesteld, ik kan tot 740°C gaan maar dan zijn m'n buren niet blij met wat er uit m'n schouw komt.

Ik zit evenwel beperkt met m'n kachel zelf, is geen cv gekoppeld type. Met een tweede servo de secundaire lucht regelen is nog een optie. Maar zal ondanks alle elektronica nooit de rendements-beperkingen van m'n kachel overkomen tov moderne systemen.

Ik merk wel dat die zelfbouw 'moderne' systemen kwa regeling behoorlijk primitief zijn en waarschijnlijk hun geclaimde rendement slechts in strikte omstandigheden behalen. Regelelektronica zou het gemiddelde rendement bij dagelijks gebruik mijns inziens gevoelig omhoog kunnen brengen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door Pietje »

TLS schreef:Ik merk wel dat die zelfbouw 'moderne' systemen kwa regeling behoorlijk primitief zijn ...
Welke "moderne zelfbouw" bedoel je?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door TLS »

rocket, finnoven, speksteen....

Commerciële high-end kachels, of industriële vergassers hebben meestal een elektronische regeling. Het zou me verbazen moesten zelfbouw-types dit allemaal niet nodig hebben om steeds optimaal te werken onder variabele omstandigheden.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door JantjeV8 »

Vooropgesteld dat ik het geweldig vind wat jij hier laat zien. Ook in andere topics, je barst van de kennis over onderwerpen waar ik alleen maar jaloers en verdwaasd wat mee lees.

Toch blijf ik bij: "eenvoud".
Mijn zonnecollector omgebouwd tot eenvoud zonder besturing--> geen meetbaar verschil t.o.v. een besturing, en geen storing in de besturing.

Ik denk dat die eenvoud heel ver kan komen.

Wellicht is de visie van een industriele kachelbouwer ondertussen wel: "We bouwen een kachel, kijken helemaal nergens maar, als er maar brandstof in kan, lucht er bij kan en een schoorsteenpijp opgeschoven kan worden, de electronica van mijn toeleverancier doet de rest wel. "
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door TLS »

Thanx, leuk dat je 't een tof projectje vindt.

Maar als elektronicus voel ik me net zo nederig als ik anderen hun projectjes zie; kachelbouwers, houtvergassers, hernieuwbare of autonome energie... Fantastisch forum!

Over die elektronische regelsystemen: het klopt inderdaad dat de basis goed moet zijn, en de regeling is de top-coat voor die laatste paar procent. Zelfs een team NASA-ingenieurs krijgen mbh van een een elektronische regeling 't rendement van m'n oude kachel niet op niveau van pakweg een standaard rocket-stove. Toch denk ik dat de meeste kachels gebaat kunnen zijn met een regeling die hen in die 'sweetspot' houdt en er de laatste procenten uitperst. In bijzonder houtverbranding/vergassing heeft te maken met sterk wisselende omstandigheden: houtsoort, vocht%, fijn/grof hout, schouwtrek, warmtevraag, kacheltemp, fase van verbranding,....

Ik wil gerust m'n elektronisch steentje bijdragen in een community-level project moest daar interesse voor zijn.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: afstandsbediening voor m'n oude kachel - Arduino

Bericht door Dutch John »

JantjeV8 schreef: Toch blijf ik bij: "eenvoud".
Mijn zonnecollector omgebouwd tot eenvoud zonder besturing--> geen meetbaar verschil t.o.v. een besturing, en geen storing in de besturing.
Jantje,

Kun je uitleggen hoe je dat gedaan hebt? Gewoon zelf aanzetten als de zon schijnt? Ben tegenwoordig ook alle storingsgevoelige overbodigheden aan het wegsnijden in het kader van eenvoud, onafhankelijkheid en weerbaarheid.

Groet,
DJ

Gaat verder in: viewtopic.php?f=3&t=4922%20 (Pietje)
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie