Ontwerp nieuw CV schema

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Ontwerp nieuw CV schema

Bericht door Jimmeuh »

Naar aanleiding van een draadje op "het andere forum" (zie: http://technologieforum.forumatic.com/v ... 163#p15163)
Wil ik hier niemand ervan onthouden :)

Om het verhaal wat in te korten.
Ik moet nu heel binnenkort een nieuwe CV ketel aanschaffen.
De huidige oude mazoutketel draait z'n laatste uurtjes.
Voorlopig is een aardgasketeltje de enige optie.

Wegens eeuwig durende verbouwingen moet ik in stappen werken...
Ik wens tot een totaalsysteem te komen met hout en zonnecollectoren.
Dit om zo weinig mogelijk afhangelijk te zijn van aardgas.

Kortom de aardgas ketel wordt uiteindelijk een backup-oplossing.
Om geen miskopen van formaat te doen, even plannen wat we uiteindelijk willen bereiken.
Voorlopig tot onderstaand schema gekomen:

Afbeelding

Waarom de gasketel over de buffer stoken?
- Ketel met groter vermogen is dan minder een issue
- Regeling gasketel (aan/uit met contact in top buffer) en regeling afneemkring is eenvoudiger
- SWW loopt via spiraal door de buffer en wordt ook zo op temperatuur gehouden door de gasketel
- spoort aan om meer hout te stoken :)

Na wat meer info ingewonnen te hebben ivm stratificatiebuffers, lijkt het beter van een buffer zonder spiralen te gebruiken.
Voor de instroom van de zonnecollectoren wordt iets aparts voorzien.
Ik had de T*s*n Pro***** in gedachten. (mag je hier merken noemen? :))
Deze heeft veel aansluitmogelijkheden waar je alle richtingen mee uit kan.

Voor de gasketel had ik een Inter***/A*v in gedachten.
Kombi model 28/24 met doorstromer om ons te behelpen vooraleer de buffer kan geplaatst worden.
De doorstromer wordt nadien niet meer gebruikt of geschakeld na de tapspiraal uit de buffer(? - gasketel heeft hier wel een optionele tempsensor voor)


Schiet maar!

Alvast bedankt

Jef
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Ontwerp nieuw CV schema

Bericht door Ingir »

Om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van gas neem je allereerst geen nieuwe gasketel. Veel interessanter is om minder afhankelijk te zijn van 'energie' voor ruimteverwarming en SWW, als je dat lukt maakt de energiebron ook weinig meer uit. En je hebt zeker geen kermis aan installaties nodig, dat scheelt je handen vol geld aan dure en kwetsbare techniek.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Ontwerp nieuw CV schema

Bericht door Jimmeuh »

Ingir schreef:Om zo min mogelijk afhankelijk te zijn van gas neem je allereerst geen nieuwe gasketel.

Lukt momenteel niet anders. Zullen we die discussie elders houden? Altijd welkom, dan trekken we een lekkere fles open :)
Ingir schreef:Veel interessanter is om minder afhankelijk te zijn van 'energie' voor ruimteverwarming en SWW, als je dat lukt maakt de energiebron ook weinig meer uit. En je hebt zeker geen kermis aan installaties nodig, dat scheelt je handen vol geld aan dure en kwetsbare techniek.
Ik deel je mening voor 100%. Echter zijn we zo ver nog niet.
Huisje breek mij niet...
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Ontwerp nieuw CV schema

Bericht door Jimmeuh »

Voor de geïnteresseerden een update:

Afgelopen zomer heb ik de nieuwe CV-ketel geïnstalleerd. Alles werkt naar behoren met een veel hoger comfort als ervoor.

SWW wordt sinds kort ook door de CV-ketel verwarmd (defecte elektrische boiler - 1200kwh/jaar minder verbruik!)

Deze week de muurverwarming ingeschakeld op de vernieuwde bovenverdiepingen.
De buizen hiervan liggen nog niet in de leem. Het water staat op 25°c en de pomp van de menggroep (op de benedenverdieping) op stand 1.
De temperatuur in de ruimtes is nu een aangename 21°c

Ik sta versteld van de capaciteit van de muurverwarming! Voor mij een overwinning na maanden werk inzake isolatie en luchtdichting.
Huisje breek mij niet...
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Ontwerp nieuw CV schema

Bericht door Ingir »

Hier dezelfde ervaring met isolatie+luchtdichting+wandverwarming. Het leem voegt daar nog aan toe dat de warmtestraling lange tijd voelbaar blijft als de gasketel uitschakelt. Het comfort is daardoor gelijkmatiger.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie