Tips voor FRIWA

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Tips voor FRIWA

Bericht door Pigion »

Ik wil in de toekomst af van het gas en en denk er sterk over een warmtepomp te plaatsen. Op de bouwbeurs in Utrecht werd mij een aanbod gedaan voor het boren t.b.v. aardsondes a € 22,- per meter. Ik denk dat 2 x 70 M genoeg warmte kan leveren.
Behalve en WP, moet ik ook nog iets installeren voor warm water. Ik wil geen tank-in-tank en ook geen tap-spiraal. Ik zou willen gaan voor een buffervat van 600 L en een FRIWA.
Wie heeft daar ervaring mee? Via de reguliere handel zijn die dingen erg prijzig, zeker als je één met grote capaciteit wil, dus met een platenwisselaar met 40 platen.
Pigion
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door WillemLimmen »

Waarom geen tapspiraal Pigion?

Willem
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door Pigion »

Met een tapspiraal heb nog altijd een bepaalde hoeveelheid stilstaand. Ter bestrijding van legionella, moet je ook eens per week > 65 C verwarmen.
Bij een FRIWA is de voorraad in het buffervat CV water via de warmtepomp. Temperatuur meestal ca. 45 C., kan ook niet veel hoger of dat gaat ten koste van de COP. Bij een FRIWA is dat veilig en bovendien geen kalk-vorming.
Pigion
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door le_pilaf »

is dit wat je bedoelt.
Bijlagen
FRIWA30_Schema_14dde3cc61.jpg
je bespaaart door niet te verbruiken .
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door Pigion »

Ja, dat is een FRIWA zoals ik wil installeren. Het buffervat wordt opgeladen door de warmtepomp (winter) en door een zonne-panelen (zomer). Eventueel wordt de temperatuur van het water in het buffervat nog omhoog gebracht door de spiraal in de Finoven (winter) of electrisch (PV panelen, zomer). De zonnepanelen zouden op de ZZO gevel kunnen, verticaal geplaatst, optimale bestraling in voorjaar en herfst. Bovendien door verticale plaatsing afnemende capaciteit in hartje zomer. Het zou mooi zijn als ik die panelen op thermos-syphon werking zou kunnen laten circuleren.

- Heeft iemand daar ervaring mee?

De beoogde FRIWA's zijn best duur, min. € 850,- , doch met de gewenste groter capaciteit gaat het snel naar € 2000,- en meer. Dat wordt weer erg prijzig voor een speeltje.

Pigion
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door Tim »

Pigeon,

Ook bij de friwa staat de wisselaar gewoon vol water wat in een geïsoleerde verpakking zit. Met je warmtepomp zit je dan ook niet ideaal, omdat je in de wisselaar langere tijd >65grC wilt zitten ivm legionella. Als je 5 minuten doucht is dit niet echt het geval.

Bij m'n ouders hangt er een kleine boiler naast de warmtepomp, welke via een 3weg klep geladen wordt door de warmtepomp (cop is dan niet best). Dan is ie altijd 65grC en heb je geen probleem met legionella. In combi met een zonneboiler kan dit efficiënt werken.

Trouwens, voor verwarming heb je met een warmtepomp helemaal geen buffer nodig.

Tim
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door Pigion »

Natuurlijk staat de WW aan de warme zijde vol water, doch als je geen continue circulatie toepast en een terugslagklep in de warme leiding, dan koelt deze geringe hoeveelheid snel af naar de temperatuur van de het drinkwater. Bij en tapspiraal blijft de gehele inhoud van de tapspiraal t.a.t. warm.
Ook heb je meer flexibiliteit t.a.v. het verbruik. Het buffervat hoeft niet knal heet te zijn om toch een forse straal warm water te krijgen van douche- of badwater-temperatuur mits voldoende opp. in de platenwisselaar.
Nadeel: de prijs.

Pigion
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door le_pilaf »

Pigion
Ik ben een voorstander van het gebruik van platenwisselaars
je heb altijd een autonome circuit
je kunt ook overwegen om zelf een FRIWA te maken.
Een cv ketel bevat alle onderdelen om zelf een FRIWA te maken.
Suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door pelletpower »

Heb je die opp vergeleken? Volgens mij scheelt het niet zoveel. Inhoud van een tapspiraal is naar mijnidee ook te verwaarlozen. Scheelt toch een aanzienlijke investering.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tips voor FRIWA

Bericht door Tim »

Pigeon,

Blijft een feit dat je zowel de buffer als FRIWA niet nodig bent en met een eenvoudige boiler uit de voeten kan.

Met groot voordeel dat je nog warm kunt douchen als de warmtepomp het niet doet.

Tim
Plaats reactie