De spaarlamp computer

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

De spaarlamp computer

Bericht door Bert »

In het landje waar ik woon, België, stijgt het elektriciteitsverbruik nog steeds van jaar tot jaar. Het is geen geheim dat de enorme toename van het aantal computers en de manier waarop die gebruikt worden, daar een grote rol in spelen.

Een tijdje geleden heb ik geprobeerd om een kleine energie-vriendelijke computer te bouwen. Nadat ik daarvan een paar foto's op het net had gezet, kreeg ik nogal wat positieve reacties. Ook kreeg ik technische vragen, die ik vaak nauwelijks kon beantwoorden... Iemand uit Lyon vroeg of ik geen bouwbeschrijving op het net kon zetten. Dat heb ik gedaan en het resultaat is hier te zien. De webpagina is helaas enkel engelstalig.

Het verbruik van het computertje schommelt tussen 14 en 28W, dat is relatief weinig, maar nog niet echt met een spaarlamp te vergelijken. Room for improvement... :idea: :idea: :idea:
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Die vergelijking gaat wel op als je hem vergelijkt met een gloeilamp van een paar 100 watt, dat is wat menig computer consumeert.

Leuk project, mijn complimenten.

Hoe zit het met de preformance van het model? Een cf kaart is niet zo snel met gegevens opslaan. Ook de cpu is niet een topper.
voor vele toepassingen is het natuurlijk snel genoeg, maar de wat rekenkrachtige aplicaties waarschijnlijk niet echt geschikt.

De huidige laptops verbruiken ook niet bijzonder veel en zijn toch behoorlijk snel.
Mischien dat je met die onderdelen ook wat kan in je desktop.
Een hdd. zal wellicht een goede verbetering geven zonder veel extra verbruik.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Wij hebben ook een tamelijk hoog elektriciteitsverbruik, dat inderdaad mede door onze computers zal worden veroorzaakt. Wij hebben drie desktops, waarvan sommige flink wat uren maakten. Je zet ze niet voor elk wissewasje uit.

De laatste tijd echter werken we voornamelijk met laptops. Ik verwacht dat het verbruik daardoor flink zal dalen. Vanwege het kunnen draaien op de accu zijn de laptops geoptimaliseerd op laag verbruik. Worden ze een poosje niet gebruikt, dan gaan ze vanzelf uit.

Niettemin is de internationale trend duidelijk: het verbruik stijgt. We halen steeds meer gadgets in huis, allemaal met een klein voedinkje, allemaal met een paar watt standby-verbruik voor héél veel uren per jaar. Best een goed idee volgens mij dat de EU paal en perk aan dat standby-verbruik wil stellen.
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

John Doh schreef: Je zet ze niet voor elk wissewasje uit.
Gebruik de slaapstand/hibernate. Dit scheelt veel in opstart tijd en scheelt zeker veel stroom...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

chathanky schreef:Die vergelijking gaat wel op als je hem vergelijkt met een gloeilamp van een paar 100 watt, dat is wat menig computer consumeert.

Leuk project, mijn complimenten.

Hoe zit het met de preformance van het model? Een cf kaart is niet zo snel met gegevens opslaan. Ook de cpu is niet een topper.
voor vele toepassingen is het natuurlijk snel genoeg, maar de wat rekenkrachtige aplicaties waarschijnlijk niet echt geschikt.

De huidige laptops verbruiken ook niet bijzonder veel en zijn toch behoorlijk snel.
Mischien dat je met die onderdelen ook wat kan in je desktop.
Een hdd. zal wellicht een goede verbetering geven zonder veel extra verbruik.

Bedankt voor de complimenten!

Over de "performance": de hele opzet is natuurlijk hoe je met een machientje met een zeer bescheiden vermogen toch een bruikbare en snelle computer krijgt. Zoals ik op de webpagina uitleg, is dit een samenspel van hard- en software. Zonder een besturingssysteem zoals bijvoorbeeld Puppy Linux, zou dit inderdaad een trage computer zijn.

Een compact flash kaart is minder snel dan een hard disk, dat is waar. Maar dit wordt deels gecompenseerd door de ultra korte zoektijd van zo'n kaart. Daar waar een HDD staat heen en weer te krassen om een bestand te vinden, heeft de CF kaart dit onmiddellijk gevonden. Bovendien neemt de snelheid van die kaarten nog steeds toe.

Maar eigenlijk is de snelheid van de kaart nauwelijks van belang in deze opzet: het volledige besturingssysteem en de gebruikte programma's worden in het RAM geheugen geladen bij het opstarten.
Dat betekent dat alle toepassingen vrijwel onmiddellijk of binnen de twee seconden zijn gestart en echt razendsnel werken.
Bij Puppy Linux wordt er dan iedere 30 minuten "geflushed" naar de Flash kaart. Dat is tegelijk het werk opslaan en het Ram geheugen weer vrij maken voor verder werk. Verder wordt er alleen naar de kaart geschreven bij het afsluiten van de computer. Op die manier wordt de levensverwachting van de CF kaart minstens zo goed als die van een HD.

De cpu is inderdaad zeker geen topper. Over het algemeen kun je echter stellen dat Linux systemen veel minder vermogen nodig hebben voor een vergelijkbaar resultaat. ( een uitzondering vormen enkele grote distributies, die met elkaar concurreren door het toevoegen van steeds meer grafische krachtpatserij. "Eye candy" lokt nieuwe gebruikers). En als je dan kiest voor een mini Linux met intelligente comprimering en werken in RAM, wordt de behoefte aan rekenkracht weer kleiner.

Kortom, dit is geen computer voor iemand die professioneel beelden bewerkt, video montage doet, 3D Cad gebruikt of de nieuwste spelletjes wil spelen. Maar het is beslist voldoende voor wat 95% van de gebruikers met hun computer doen.

Er zijn veel meer mini Linux varianten dan alleen Puppy. Ik denk aan Damn Small Linux, Slax, Wolvix. Een goed overzicht van al die kleine "distro's" is dit: http://en.linux.wikia.com/wiki/Category:MiniLinux (misschien niet helemaal actueel)

Ja, laptops zijn wat energieverbruik betreft een grote stap in de goede richting. Helaas vaak een stuk duurder.
Toen ik besloot een mini computertje te bouwen heb ik lang gezocht naar een laptop moederbord en processor van de nieuwste, zuinige, generatie. Is bijna niet te vinden en als je al zo'n processor los te koop vind, is de prijs vergelijkbaar met die van een complete instap PC...

Ik ben nu ook met nog een ander computertje bezig en daarin zit een laptop harddisk. Verbruik valt mee, zeker in vergelijking met standaard HD's. Maximaal 5W geloof ik. Een CF-card maximaal 1W, meestal <0.5W!)

Voor wie zoals ik ooit vanaf een zonnepaneeltje wil computeren, maken die uiteenlopende verbruikscijfers een groot verschil!

Bert
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Bericht door Bert »

Gisteren verscheen er een interessant artikel in de duitse versie van Tom's Hardware, over het zelf bouwen van een solar pc. Deze normale pc verbruikt minder dan 60W, inclusief de 19"monitor! De pc wordt enkel door een pv-paneel gevoed en draait 24/24u.

http://www.tomshardware.com/de/solar-pc ... 39777.html
Plaats reactie