Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voeding?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ShadowHunter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2015, 11:21

Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voeding?

Bericht door ShadowHunter »

Hallo allemaal,

Eerste post en dit vanwege pure frustratie :evil:

LED verlichting is zuining, gaat lang mee, kostenbesparend... vergeet het... de LED zelf misschien wel ja maar de voeding, de elektronica die de LED voedt is de zwakke schakel.

Toegegeven, ik heb het hier nu wel enkel over 50W ledstralers voor buiten waarmee ze u op internet letterlijk doodsmijten (redelijk in prijs dus)

Ik heb er nu reeds 4 geprobeerd en geen enkele heeft het langer volgehouden dan 6 maanden (aangesloten op een PIR sensor), de ene werkte gewoon niet meer, de andere denkt dat hij een knipperlicht is, nog een andere dimt op spontane wijze... maar de LED chip werkt nog steeds (op één ledje in de matrix na misschien)

Als notoire handige harry heb ik dan maar voedingen besteld en vervangen (ja,ja op Alibaba) maar langer dan enkele maanden hielden die beestjes het niet uit. En dan... als je de stralers opent... jongens dat is levensgevaarlijk: aarding niet aangesloten, de 230V draden zo slordig in het kroonsteentje dat ze bijna kortsluiting maken, krimpkous veel de kort, soldeerbollen op de LED-chip, invoerwartels voor binnenshuis hobby gebruik (past niet ééns een XVB 3x1.5mm² kabel in)... dichtingsrubbers beschadigd... ga zo maar door.

Met andere woorden, ik ben het zat met die rommel :oops: Dit heeft me al veel, veel meer geld gekost dan het me ooit kan uitsparen.

Daarom nu mijn vraag.

1. Wie kan mij een degelijk merk van LED voeding aanbevelen (50W, stroombron, variable spanning dus)
2. Wie kan mij in het algemeen een degelijk merk, type van straler aanbevelen dat ééns niet made in China is (met ingebouwde voeding)

Erg bedankt voor het aanhoren van mijn klaaglied.

Ik hoop op z'n minst dat ik alhier enkele van een miskoop kan vrijwaren.

Met vriendelijke groeten,

ShadowHunter
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door RuudBalk »

Misschien kunnen zij: www.olino.org ("Olie nee") je verder helpen.

Groet,
Ruud Balk.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door TLS »

Meanwell is zeker goed genoeg voor LED, en ze spitsen zich toe op LED-powersupplies.
Prijs valt ook mee...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door kockie »

Het spreekwoord "pay peanuts, get monkeys" is nog vaak van toepassing ( zelf ook door schade en schande wijs geworden, maar ook wel goedkope "juweeltjes" gekocht. Ook bij producten die je uit China koopt. Helaas krijg je ook regelmatig monkeys bij in Nederland gekochte "kwaliteitsprodukten" :(

Even voor de goede orde, mijn mede led-shop-allergie-dragers en ik zullen er zorg voor dragen dat links naar webshops, zeker van net aangemelde leden, per direct in het digitale walhalla verdwijnen. Heb je ervaring met een bepaald produkt, dan mogen merk en type genoemd worden, maar geen verkopende webshop...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door Ruuben »

@shadow-hunter,

Het komt mij meer over als een koelingsprobleem van de led's.
ShadowHunter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2015, 11:21

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door ShadowHunter »

Hoi,

Koeling? Misschien... maar de LED brandt nooit langer dan 2 minuten (timer) en buiten is het niet warmer dan 8 graden... Ik denk eerder aan ongeloofelijke 10de rangs condensatoren in de drivers... geschakelde voedingen = troubles, altijd.

@kockie = das een stelling als een huis, 'k heb de vlooien er ook bij gekregen :wink:

Op aanraden van TLS ga ik nog één keer de merkloze voeding vervangen door een Meanwell LPC-60-1750. Indien geen success komt het klassieke halogeenstaafje er weer in... nooit problemen mee gehad :lol:

Groetjes,

ShadowHunter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door Ruuben »

50 watt aan leds is een onwijs veel energie die vrij komt.
Plak eens een paar temperatuursensors erop. Als ie koel blijft klopt het ook niet!
Vermoedelijk is de kwaliteit van bouw van de leds en hun warmte afvoer waarschijnlijk ook niet perfect.
Koeling vereist hoogwaardige metalen = duur, zowel in voeding als led... en dus zwaar op bezuinigd vrees is. Vraagt ook ruimte; en de consument wil klein en licht...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door Dutch John »

ShadowHunter schreef: maar de LED brandt nooit langer dan 2 minuten (timer) en buiten is het niet warmer dan 8 graden...
Waarom LED gekozen voor zo'n korte inschakelduur? Altijd gedacht dat je LED kiest voor de plaatsen waar je langdurig licht nodig hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ShadowHunter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2015, 11:21

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door ShadowHunter »

Hoi,

Voorgaande stellingen bevestig ik met veel plezier... de "betere" LED-verlichting die ik binnenshuis gebruik zijn inderdaad zwaar gekoeld. Ik besef maar al te goed dat deze producten uit het kraampje "goedkoop" komen... maar een hoogwaardig LED alternatief is dan weer belachelijk duur en zal nooit, in mijn geval, de meerprijs kunnen verantwoorden... een goede middenweg mag ik toch wel verwachten van dergelijk productje?

Ik heb in hoofdzaak LED gekozen omdat de straler op 6 meter hoogte staat en ik voor 10 jaar de ladder niet meer wil uithalen (man, man, wat een vergissing)... een andere straler staat wel uren per dag aan... deze lijkt het ook beter (nou ja... "beter"... dit is de spontane dimmer) uit te houden dan de frequent geschakelde straler.

Bon, heb de voeding besteld, 19€... hoop doet leven maar 'k verwacht er niet veel van :lol:

Groetjes,

ShadowHunter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door mro »

De grootste vijanden van led zijn warmte (>50°C) en statische elektriciteit, dat laatste zal meer spelen bij het installeren van ledstrips omdat je er dan met je handen aankomt.

Maar mogelijk zit er een probleem in je netspanning? Heb je toevallig ook problemen met andere elektronische apparaten?

Dat de kwaliteit van de voedingsmodules in sommige gevallen ondermaats en niet veilig is heb ik ook al gezien op foto's.

Als de lamp maar telkens 2 min hoeft te branden dan ga je inderdaad de meerprijs van led nooit terugverdienen, mogelijk zijn er alternatieve oplossingen? Moeten die lampen persé zo hoog hangen?
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door TLS »

Tijdens de renovatie ook al m'n deel LED-ellende gehad.

Vooral knippervrij dimmen van LED's met een digitale transfo en externe dimmer kan een uitdaging zijn.

Qua LED ben ik gestopt met experimenteren, en ga nu steevast voor Philips. De duurste maar deze hebben me nog nooit teleurgesteld op vlak van prestaties (intensiteit, afstraalhoek en kleur-vastheid). zo heb je in een woonkamer meestal een scala van diverse types sokkels en spanningen, daar is philips behoorlijk consequent in zelfs tussen verschillende types.

Met een paar honderd euro aan LED's ondertussen haal ik er de investering waarschijnlijk nooit uit, maar ik vind voldoening in 't feit dat deze lekker weinig verbruiken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ledstralers: ongelooflijke rommel-Gezocht degelijke voed

Bericht door Ruuben »

Je verwarmingskosten zullen nu ook wel hoger uitvallen
Plaats reactie