Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Pigion »

Wij hebben afgelopen 2 jaar ingrijpende maatregelen genomen ter ter verbetering van de isolatie.
- Oude situatie 3 cm wol in 7 cm spouw, oude thermopane ruiten, 50% bovendien lek
- Nieuwe situatie 15 cm wol in 17 cm spouw, nieuwe ruiten HR++.

Bij temperturen -2 tot +3 , zoals afgelopen week, per dag toch nog 15 M3 gas bijgestookt naast 2 curverboxen hout in de Finoven. Voorheen was dat weinig meer, moeilijk een exact verbruik per dag te geven on de dezelfde omstandigheden.

Ik had als doel het verbruik naar max 10 m3 per dag te brengen + houtstook 2 curverboxen.
Les te leren: wees niet te optimistisch t.a.v besparingen op het gasverbruik door verbetering van de isolatie. Het is nu niet zo dat ik spijt heb van de ingrijpende en dure aanpassingen en ik weet ook waar nog verbeteringen mogelijk zijn echter die 10 M3 gas per dag wordt heel moeilijk. Natuurlijk kan de kamertemperatuur lager, wij willen het echter wel comfortabel houden, overdag 18-19 C en 's-avonds 20 - 21 C.

Pigion
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door wbe »

hallo Pigion,

Uit de tekst begrijp ik dat je alleen de muren beter geïsoleerd hebt was het dak al gedaan of moet dat nog?

Verder heb je het over wol ik neem aan dat je daarmee van die rockwool platen bedoelt. maar zachte isolatie in een spouw vind ik apart ik dacht dat daar alleen maar harde isolatie in gebruikt mocht worden.

Of bedoel je van die voorzet wandjes?

groet Watze
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Pigion »

Het buitenspouwblad is eraf geweest, fundatie verbreed, 15 cm steenwol zorgvuldig geplaatst en vervolgens buitenspouwblad weer opgemetseld. Met stevige Rockwool-platen in de spouw is niets mis. Ook de bestaande 3 cm glaswol zat er nog goed in.
Het dak is nog niet volledig geïsoleerd, heeft nauwelijks invloed omdat boven niet wordt verwarmd.
Om die 15 m3 gas /dag in het juiste perspectief te zien moet wel weten dat de geschakelde ruimte ca. 100 m2 is met een open trap en overloop van 20 M2.
De Finoven straalt in hoofdzaak alleen 45 M2 living aan. Als nadelig aspect hebben we daar ook nog 2 grote ramen tegenover de Finoven. Dat is nadelig want de warmte golven in het infra-rood spectrum gaan gedeeltelijk naar de mussen in de voortuin :( .

Pigion
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door nck »

Wat mij interesseert is of je plafond uit een balklaag bestaat of van beton is, en of je deze ook hebt geïsoleerd.
Wij zijn een vergelijkbare renovatie aan het voorbereiden en bij ons bestaat het plafond uiteen balklaag waartussen ik wel degelijk isolatie wil gaan aanbrengen.
Het dak krijgt bij mij ook een isolatiewaarde die richting rc 6.5-7.0 gaat. Een goed deksel op de pan zeg maar.
In onze oude situatie is het zo dat ik een deel van het plafond (woonkamer) heb geïsoleerd wat direct een behoorlijke besparing opleverde omdat er bij ons boven ook niet werd gestookt.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door le_pilaf »

Hallo Pigion en nck.

In ons huis zijn zowel de plafonds als het dak geïsoleerd met 15 cm steenwol .
We verwarmen zowel boven als onder .
We wonen in een vrijstaand huis uit 1923 met De inhoud van 500 + kuub.
Afgelopen najaar hebben we een nieuwe ketel gekregen een ATAG E325EC 32 kw
De cv water temperatuur staat afgesteld op 58 graden voor het beste rendement.(denk ik).
We zijn met 4 pers 1 pers is hele dagen thuis de cv gaat om 6 uur aan en gaat om 10 uur uit.
We gebruiken alleen de cv en niets anders.
Het verbruik bij buiten temperaturen -2 tot +3 is 12 M3 per 24 uur.

Groet frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Ingir »

De volgorde is wel van belang: eerst het dak, dan de gevels en als laatste de vloer. Met vloerverwarming: dak-vloer-gevels. Ik snap ook niet de keuze voor steenwol van 150mm (Rc 4,0), ik had dan zeker 147mm resol gekozen met een Rc van 7,0... zo'n ingrijpende klus als het vervangen van het buitenspouwblad om een bredere spouw te maken doe je maar één keer, dan ook gelijk maximaal benutten.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door JantjeV8 »

Wellicht omdat Resol het dubbele kost van steenwol bij gelijke dikte.

@Pigeon: Zijn de kieren dicht, heb je een dampscherm tegen het binnenblad gezet vooraleer je de steenwol er tegenaan hebt gezet?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef:Wellicht omdat Resol het dubbele kost van steenwol bij gelijke dikte
Dubbele kost maar ook dubbele isolatiewaarde, prima investering dus...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Pigion »

Ik zie niet in waarom je met het dak moeten beginnen als de slaapkamers boven niet worden gestookt. Dat ga ik nog weldoen, doch ik had ook nog wat af te werken in de living.... Moeders is niet zo blij als ik in het hele huis overal aan het klussen ben.
Ik zie ook geen voordelen van een dampscherm tegen het binnen spouwblad, m.i. zeer ongebruikelijk.

T.a.v. de gebruikte isolatiematerialen:
De achtergevel en zijgevel deels, is geisoleerd met rockwool 15 cm. Dat levert een Rc van 5, m.i. ruim voldoende
De voorgevel en deels de zijgevels zijn afgelopen herfst gedaan met 4 cm wol + 8,4 cm resol, beide zijden met al. afgedekt. Dat levert ongeveer Rc 4,9 op.

De broodjesvloer is geïsoleerd met 4 cm glaswol en 6 cm XPS, op de draagbalken aanvullend met 4 cm EPS.
Verdiepingsvloer is 18 cm beton.

Het huis is geen rijtjeshuis, doch een vrijstaande landhuis, relatief veel glas, zeker als je kijkt naar hutten (weinig glas) die nu worden gebouwd.

Pigion
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Blijfhopen »

Mijn bouwkundige zei dat dit type isolatieplaat in vergelijking met minerale wol op het gebied van geluisdemping duidelijk minder is.
Wellicht heeft dat hier ook een rol gespeeld bij de keuze ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:
JantjeV8 schreef:Wellicht omdat Resol het dubbele kost van steenwol bij gelijke dikte
Dubbele kost maar ook dubbele isolatiewaarde, prima investering dus...
Ik dacht dat jij goed kon rekenen, Ingir... :wink: Als ik een rc van 4 behaal door x uit te geven, of een rc van 8 voor 2x. Het energieverlies van 8 is maar de helft minder dan van 4, dus is je investering minder rendabel (25% om precies te zijn).

Kortom, een rc van 4 is prachtig, en 7 is maar weinig beter.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Pigion »

Ik zie even het verband niet tussen warmte isolatie en geluidsisolatie. Wat er nu in de spouw is aangebracht, Rc = 5, is toch echt voldoende. De Rc naar 7 brengen, geeft weinig besparing. Ik zal het echt moeten zoeken in b.v. betonkern activering, bij de voordeur een hardnekkige koudebrug te elimineren, misschien een voor-portaal maken, op de NW zijde noch een extra ruit voor de 2 grote HR++ ramen. Er is nog potentie. Als laatste zou ik aan compartimentering kunnen denken, een glazen wand tussen living (45 M2 ) en de keuken/achterkamer (55 M2). Of dat laatste veel oplevert moet je nog maar afwachten. In het gedeelte van keuken/achterkamer stoken we nooit hoger dan 18 C.

Pigion
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Blijfhopen »

@pigio
Kennelijk heeft het aspect geluidsisolatie geen rol gespeeld.
Bij mij wel. Een Kingspan isolatie werd afgeraden omdat het qua geluidsisolatie voor buitengeluiden minder doet dan minerale wol.
Vandaar.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Ingir »

Blijfhopen schreef:@pigio
Kennelijk heeft het aspect geluidsisolatie geen rol gespeeld.
Bij mij wel. Een Kingspan isolatie werd afgeraden omdat het qua geluidsisolatie voor buitengeluiden minder doet dan minerale wol.
Bij geluidsdruk op de gevel (bijv. van verkeer) is luchtdichting veel belangrijker dan de dempende werking van zacht isolatiemateriaal. Je kunt dan ook beter een harde spouwplaat met aluminium cachering en de voegen zorgvuldig aftapen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:
Ingir schreef:
JantjeV8 schreef:Wellicht omdat resol het dubbele kost van steenwol bij gelijke dikte
Dubbele kost maar ook dubbele isolatiewaarde, prima investering dus...
Ik dacht dat jij goed kon rekenen, Ingir... :wink: Als ik een Rc van 4 behaal door x uit te geven, of een Rc van 8 voor 2x. Het energieverlies van 8 is maar de helft minder dan van 4, dus is je investering minder rendabel (25% om precies te zijn).

Kortom, een Rc van 4 is prachtig, en 7 is maar weinig beter.
Ik heb het niet over energieverlies maar over de kosten van de isolatie in relatie tot gemaakte kosten van een nieuw buitenspouwblad op een aangestorte fundering. De totale kosten zijn nu relatief hoog in verhouding tot de verbetering van de Rc-waarde.

Ook kun je niet stellen dat een Rc van 7 weinig beter is dan een Rc van 4. Dit kan alleen beoordeeld worden met de overige isolatiewaarden (dak, glas/kozijnen, vloer). In een woning met enkel glas en waar ook geen dubbelglas in komt (bijv. monument) heeft het geen zin om een Rc van 7 te kiezen. In een renovatie naar PH/ZLEW-niveau is die Rc van 7 duidelijk wel op z'n plaats.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie