Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door MaartenB »

Ik zou in dit geval wat gaan rekenen, spreadsheetje maken met oppervlaktes, R waardes (je kan steeds verder gaan door kozijnen en koudebruggen mee te nemen), deltaT (deltaT naar grond is niet dezelfde voor naar buiten) en dan even alleen op gas stoken (zodat je weet hoeveel energie je in je huis pompt), en kijken of je dat met elkaar kan rijmen. Houd dat een poosje bij, voor verschillende buitentemperaturen en eventueel windrichtingen en sterktes, wellicht hoeveelheid zon. En ook al stook je boven niet, verlies je wel energie aan die kamers, je kan de kamer wellicht benaderen met een bepaald oppervlak en R waarde. Desnoods stook te boven ook, om het makkelijk te maken. Makkelijkst is om dit ongeveer elke dag te doen, en de gem buiten temp nemen. Er zijn ook websites waar je dit bij kan houden (iets met gas en minder). Rekenen met graaddagen kan ook nuttig zijn.
Als je berekening er 10 of 20% naast zit, geen probleem, is het groter (factor 2 oid) dan moet je gaan nadenken (wind, isolatieproblemen, ketel niet lekker...).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door ritsaert snijder »

Het lijkt de regel te bevestigen dat de eerste isolatiewinst snel valt te boeken en dat een stap extra veel moeilijker wordt. Je zou zeggen dat je met de overgang van lekkende ramen naar HR++ zeker een merkbaar verschil zou ontstaan. Hoe is de constructie van de kozijnen, is alles al gekit en kierdicht gemaakt? Ik heb hier 1 raam nog niet gekit en dat merk je heel goed.

Heb je het verschil echt goed in beeld?

Ik heb zelf ook een 100m2 beneden en ik heb er spijt van dat ik de tussenvloer niet heb geïsoleerd. De Finoven straalt de verdiepingsvloer toch ook aan en de convectiewarmte gaat toch naar boven. De kap is echt goed geïsoleerd en daar blijft de warmte prima onder hangen.
groet!

Ritsaert
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Pigion »

Allemaal bedankt voor jullie adviezen. Hoewel de energie besparing ( nog) beneden verwachting is, bezorgt het mij geen slapeloze nachten. :wink: Eigenlijk moet ik het effect na het gehele stookseizoen beoordelen. Eens komt het goed. Alles in een spreadsheet narekenen, is mooi om dan te dromen van een perfect huis. Niet aan mij besteed. We gaan eerst de lange latten onderbinden en genieten in de sneeuw met kinderen en kleinkinderen. Dat had ik uit de energiebesparing willen betalen, gaat niet door. De schnitzels bij de lunch worden weer gewoon een broodje, gesmeerd bij het ontbijt en belegd met meegenomen nagel-kaas. :? Kunnen de kleinkinderen ook nog iets van leren.
Vervolgens ga ik bij terugkomst mij serieus werpen op de zware koudebrug bij de voordeur.

Er is absoluut geen tocht rond de ramen, ook geen enkele kier. Raamdorpelstenen moet nog worden aanbracht, doch die zitten in het buitenspouwblad.

Hoe sterk de verdiepingsvloer wordt aangestraald door de Finoven? Geen idee. De gemetselde buitenmantel is wel doorgetrokken tot aan de verdiepingsvloer. en een kleine M2 wordt zelfs direct aan warme rookgassen blootgesteld. Je zou dat goed kunnen meten met een optische thermometer, heb ik helaas niet.

Op jaarbasis denk ik toch 10% te besparen. Met wat extrapolatie heb ik berekend dat het gasverbruik van 1800 M3 naar 1600 M3 gaat.

Pigion
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door JantjeV8 »

Steenwol/glaswol absorbeert geluid beter als een 'harde' schuimplaat (zoals pir/pur/eps/resol etc).

Wat nog een vreemd aspect is, is brandgedrag, ofwel de brandklasse. Van steenwol en glaswol vallen onder brandklasse A1 (geen enkele bijdrage aan brand, onbrandbaar). Alle schuimplaten hooguit onder B (zeer beperkte bijdrage aan brand, zeer moeilijk ontbrandbaar.

Leg eens een 40mm plaatje pir, resol en glaswol langs elkaar en zet er de brander eens op.
Pir en glaswol valt binnen de kortste keren een gat in, het resolschuim kun je minuten lang de vlam op houden zonder dat er een gat in komt. Terwijl je de vlam er op houdt, kun je zelfs aan de achterkant je hand er tegenaan houden.
Ook weer zo'n typisch 'regeltjes' beoordeling. Omdat resol een bakkeliet is, valt het onder kunststof en kom je nooit verder dan brandklasse B.

Een dampscherm is u onbekend, doch bij het moderne bouwen ontzettend belangrijk geworden. Of je een heel gebouw in een plastic zak moet inpakken heb ik ook m'n twijfels over, een regenjas zit ook niet zo comfortabel. Maar wat je wel bereikt, is lucht en tochtdichte aansluitingen die met name rondom (stel)kozijnen, verdiepingsvloeren en muurplaten heel veel extra bieden. Vaak is zo'n stukje plastic daar belangrijker dan die 150mm steenwol waar de warmte alsnog achter weg waait.

Pigeon, fijne doch sobere vakantie.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Pigion »

Als je je huis helemaal afsluit middels een ondoordringbaar membraan, dan denk ik niet at we goed bezig zijn. Kieren bestrijden o.k. maar de binnenschil moet wel kunnen uitwasemen. Zelfs de harde Kingspan platen met Al cachering, is de Al folie geperforeerd.

Ook nog bedankt voor de goede wensen voor de wintersportvacantie. We zullen het "sober" houden en ons niet bezondigen aan extravagante maaltijden.

Pigion
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door TLS »

Ingir schreef:De volgorde is wel van belang: eerst het dak, dan de gevels en als laatste de vloer. Met vloerverwarming: dak-vloer-gevels. Ik snap ook niet de keuze voor steenwol van 150mm (Rc 4,0), ik had dan zeker 147mm resol gekozen met een Rc van 7,0... zo'n ingrijpende klus als het vervangen van het buitenspouwblad om een bredere spouw te maken doe je maar één keer, dan ook gelijk maximaal benutten.

Daar sluit ik me absoluut bij aan, talrijke studies hebben reeds aangetoond dat het dak de belangrijkste energie-verliespost is in geval van slechte isolatie. Zelfs indien je de ruimtes van 't eerste/tweede verdiep niet opstookt.... warmte stijgt
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Pigion »

De volgorde van isoleren wordt bij mij niet gedicteerd door cijfers, doch hetgeen op dat moment het beste in de planning/organisatie past. Het isoleren aan de binnenzijde tussen de gordingen gaat moeilijk als met Kerst de kinderen/kleinkinderen logeren. Ik zet regelmatig het huis op de kop met diverse klussen, maar moet tussentijds wel bewoonbaar zijn. Dat isoleren tussen de gordingen komt nog wel.

Terzijde:
Ik heb even de meterstand van het gas opgenomen. Vanaf juli tot 9 feb 2015 zijn er 1112 M3 gas door gegaan bij een geschat jaarverbruik (Essent) van 1971 M3. Dat biedt perspectief.... Misschien kan ik i.p.v. een broodje kaas een broodje kroket nemen :D

Pigion
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door Ingir »

Pigion schreef:De volgorde van isoleren wordt bij mij niet gedicteerd door cijfers, doch hetgeen op dat moment het beste in de planning/organisatie past.
Een andere volgorde is geen bezwaar, behalve dan dat het effect (energiebesparing) dan tijdelijk tegenvalt, de warmte verdwijnt alsnog via het dak. Pas als de dakisolatie is aangebracht zul je het effect van de gevelisolatie merken. Als er weinig tijd zit tussen het aanbrengen van gevel- en dakisolatie maakt het weinig uit maar als er een paar jaar tussen zit is het wel aan te bevelen eerst de dakisolatie aan te pakken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje,
Je schrijft;
Ook weer zo'n typisch 'regeltjes' beoordeling. Omdat resol een bakkeliet is, valt het onder kunststof en kom je nooit verder dan brandklasse B.
Is dat zo?
groet!

Ritsaert
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door JantjeV8 »

Ja, dat is zo. Het isoleert super, het is veel brandwerender dan glaswol, maar toch maximaal B.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door ritsaert snijder »

Jantje,
je vergeet te zeggen dat het prima water op zuigt...maar dat doet er niet toe. Als ik dit: http://www.paroc.nl/Over-steenwol/Brand ... ssificatie lees en dat kom ik vaker tegen dan denk ik dat het gewoon wordt getest. Mis ik iets?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Teleurstellende resultaten verbeterde isolatie spouwmuur

Bericht door TLS »

JantjeV8 schreef:Ja, dat is zo. Het isoleert super, het is veel brandwerender dan glaswol, maar toch maximaal B.

tja, die brandwerendheid.....
Wat ik niet versta is dat materialen zoals OSB en MDF nog zijn toegelaten in de bouw.
Wie ooit een een restje OSB of MDF stiekem heeft opgestookt weet het wel: het brandt ongelooflijk hard en er zit een massa energie in!
Als dat ooit vlam vat stopt het gewoon niet tot het volledig weg is...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie