Vloer isoleren rendabel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

elsloo
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2015, 08:11

Vloer isoleren rendabel?

Bericht door elsloo »

Ik ga mijn keuken en woonkamer verbouwen en nu heb ik gezien dat mijn vloer niet geisoleerd is. Dit is een betonvloer die direct op de grond is gestort. Ik heb een aantal berekeningen gedaan en die geven aan dat ik veel energie kan besparen als ik een nieuwe geisoleerde vloer stort. Nu is mijn vraag of het juist is dat hiermee veel energie kan besparen? De oppervlakte van de vloer is 32M2.

Alvast bedankt voor de reacties!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door ritsaert snijder »

Elsloo welkom op het forum!

Dat hangt er van af. Warmte stijgt natuurlijk op dus boven de vloer is het relatief kouder. Dus er valt minder isolatiewinst te halen.

Zelf kies ik voor een andere benadering. Een koude vloer geeft een onbehagelijk koudegevoel en dat zorgt ervoor dat je gaat compenseren (met de thermostaat). Dat geeft energieverlies.

Dat is voor mij dan weer reden om alleen te kiezen voor vloer en muurverwarming waarbij de zeer lage retour temperatuur de basis is voor een goed cv rendement. Comfort en zuinigheid gaan dan samen op.

Bij een bestaande installatie kan je de vloerverwarming ook voeden met de retour uit de radiatoren.
groet!

Ritsaert
elsloo
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2015, 08:11

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door elsloo »

Dank voor het antwoord. Ik heb idd al vaker gelezen over een zeer lage retour temperatuur. Hoe wordt dit eigenlijk behaald? Door de cv pomp op lage snelheid te zetten?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door Pigion »

Het isoleren van een "vloer op zand" geeft zeer zeker een besparing. Hoe groot deze is ligt o.a. aan de onderliggende grond. Kei en leem geleiden de warmte beter dan zand. Klei en leem trekken ook gemakkelijk water op door capillaire werking. De warmte van de betonvloer verwarmt de bovenlaag van de onderliggende grond door geleiding. De warmte wordt echter niet "afgevoerd" zoals bij transmissie door een muur.waar de warmte aan de buitenzijde "verdwijnt". Je moet niet denken dat je opeens 25% energie bespaart door de vloer te isoleren. Zoals Ritsaert al heeft aangehaald: het comfort gaat een sterk omhoog, zeker als je er ook nog vvw in aanbrengt.
Pigion
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door Ingir »

Er is nog een reden waarom vloerisolatie minder bespaart bij een betonvloer op zand: het zand (bodem/grond) heeft een vrij constante temperatuur, ook als het buiten extreem koud wordt. Alleen de vloerzones langs de gevels verliezen meer warmte omdat hier wel enige invloed is van de koude buitenlucht.

Hoeveel ruimte heb je op de vloer om te isoleren? Als de betonvloer niet al te dik is (ca. 10-12 cm) valt te overwegen om de vloer uit te breken en dan de vloer opnieuw op te bouwen:
- grond uitgraven
- 10cm egalisatiezand (niet nodig bij zandgrond)
- PE-folie
- 200mm EPS en randisolatie XPS 40mm dik
- PE-folie
- betonvloer 10-12cm met wapeningsnet in het hart en daarop vloerverwarmingsbuizen
- zandcementdekvloer 30mm
- vloerafwerking 20mm
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
elsloo
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2015, 08:11

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door elsloo »

Ha. Nu weet ik ook waar ik met mijn berekeningen de mist in ben gegaan. Ik meende dat de warmte gewoon werd afgevoerd. Ik ben wel uitgegaan van een vast grondtemperatuur van ongeveer 13 graden.

De vloer is ongeveer 12 cm dik, dus die zou ik eruit kunnen halen. Het is wel de bedoeling dat de isolatie zich ooit terugverdient. :D

Allemaal bedankt voor jullie reacties!!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door ritsaert snijder »

Hum, door conductie in de betonvloer wordt de warmte afgevoerd naar de onderliggende massa. De conductie is vaak groot als de onderliggende laag (de grond) nat/ vochtig is. Als er geen sprake is van convectie (zoals bij een buitenmuur door wind en lucht) zal de afvoer van warmte door conductie nog steeds groot kunnen zijn...zeker als de boel vochtig is.

Een cv systeem met convectieradiatoren zorgt ervoor dat de warmte opstijgt en dat de lucht boven de vloer relatief koud is. Hierdoor is de invloed van isolatie minder groot. Je rekent met de luchttemperatuur boven de vloer, (nat?) beton en een temperatuur van 13 graden.

Ingir, bedoel je nu een pakket van 45 cm? 10 cm zand?

Ik zou bijvoorbeeld werken met een drukvast isolatiemateriaal en een laag beton van 6 cm (verzinkt betonstaalmat) met daarin de vloerverwarmingsbuizen.

Maar je moet ook rekening houden met je cv systeem en je stookwijze als je vv toepast.

Als je het zelf doet zou je het normaliter snel terug verdienen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door Pietje »

elsloo schreef:Het is wel de bedoeling dat de isolatie zich ooit terugverdient. :D
Hoe verreken je verhoging van wooncomfort in je berekening? Dat gaat niet... :lol: Dus kun je niet meer zeggen of het zich terugverdient. Je zal voor jezelf moeten afwegen of de kosten en baten (meer dan financieel!) in evenwicht zijn. Maar enkel "terugverdienen" is een te eenzijdige kijk op het nemen van een beslissing ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
elsloo
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 feb 2015, 08:11

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door elsloo »

Ik ben in het dagelijks leven boekhouder en ik probeer alles zoveel als mogelijk in cijfers te vatten. :D Maar ik snap wat je bedoelt. Dank je wel
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door Pietje »

:lol:
Even off topic: Lees "Het Doel" en voornamelijk "Het is geen toeval" van E. Goldrath er eens op na. Als het al niet mogelijk is om uit te rekenen of vloer-isolatie rendabel is, hoe betrouwbaar zijn beslissingen, genomen op basis van een financiële rekensom? Kostprijs...? ;-)

(Echt een aanrader!)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door ritsaert snijder »

Je zou het met een berekening misschien ook wel kunnen benaderen. Maar dan moet je rekening houden met de de manier hoe de mens warmte ervaart. Dat is een bepaalde verhouding tussen de warmte van de massa en de warmte van de lucht. Gandalf heeft dat ooit naar voren gebracht (kan het zo snel niet vinden).

Vanuit die gedachte kan je kiezen voor een bepaald gevoelstemperatuur. Rekenen met die gevoelstemperatuur (ik gebruik bewust niet het woord comfort omdat het woord doet denken aan luxe) is veel realistischer want de gevoelstemperatuur (maar dan wel in het hele huis) bepaald hoe je de thermostaat in stelt. Die gevoelstemperatuur bepaalt dus ook je energiebesparing.

Vervolgens kan je gaan rekenen met de temperatuur van de massa en de temperatuur van de lucht in combinatie met je warmteverlies. Daar zou je een rekenmodel van moeten maken.

Probleem is vervolgens dat er veel variabelen (zie ook hieronder) zijn die heel moeilijk zijn in te schatten en dan ben ik het vervolgens wel met Pietje eens. Aan de andere kant is het wel zinnig om een inschatting te maken.

Je hebt nu een hele koude betonnen vloer. Die moet er uit (dat is het rottige deel denk ik). Dan neem je een goede isolatielaag en vloerverwarming. Als je die kan voeden met een retourleiding waardoor je temperatuur van je retour omlaag gaat dan kun je drie keer winst boeken; meer comfort, een betere isolatie en een beter stookrendement. Ik zou geen tijd besteden aan een rekenmodel maar aan de slag gaan.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door Dutch John »

Wat als je de 80-20 regel erbij betrekt? 80% resultaat uit 20% inspanning? Denk bijvoorbeeld aan een dunne, maar isolerende laag over de bestaande vloer. Zo hoog als de deuren het toelaten. Het zijn immers de eerste centimeters isolatie die het meeste rendement geven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door Ingir »

Vloer uitbreken is inderdaad een nogal drastische werkwijze maar voor een woonkamer/keuken wel het overwegen waard in verband met de hogere comfortwensen van dergelijke ruimtes. Een isolatielaag van enkele centimeters kan de ergste koude wegnemen maar echt comfortabel wordt het niet (oppervlaktetemperatuur blijft enkele graden onder luchttemperatuur). Met vloerverwarming is de vloer enkele graden warmer dan de luchttemperatuur waardoor het comfort sterk verbetert.

Het verschil in kosten is uiteraard aanzienlijk maar als je alles zelf doet valt het weer mee.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Het verschil in kosten is uiteraard aanzienlijk maar als je alles zelf doet valt het weer mee.
Dan vallen de kosten in geld mee, maar de kosten in tijd en moeite worden weer meer. En die tellen ook mee.

Oftewel: kies een afweging die het best past, en gaan met die banaan! Als je meer dan 10 jaar in wilt blijven wonen, dan is het zeker een zinvolle investering (en tijd èn moeite ;-) ) : de kosten ben je snel vergeten, maar het plezier er van zeker niet. Ik heb er spijt van dat we in het vorige huis de vloer niet geisoleerd hadden.

Een groter formaat Kangoo heeft de vloer zo los, dat gaat echt heel snel. Kruien is misschien nog het meeste werk. De opbouw die Ingir voorstelt betekent dat de hele vloer opgewarmd wordt door de vloerverwarming. Hierdoor krijg je een traag opwarmende maar ook lang warm-blijvende vloer. Je kan ook kiezen voor een isolatielaag tussen de betonnen vloer en de laag waar de vloerverwarming in ligt, zodat de vloer sneller op temperatuur is (maar ook weer sneller opwarmt, zie http://vloerverwarming.begetube.com/ind ... taalmatten).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Vloer isoleren rendabel?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik zou niet snel concluderen dat die betonnen vloer er snel uit ligt; we weten toch alleen dat de vloer direct op de grond gestort is. Kan meevallen...slecht beton...geen ijzer...ligt al los. Kan tegen vallen...keihard beton....veel en smerig dik ijzer en ligt zo vast als een huis. Maar ik zou zeggen, eerst met licht materiaal proberen en zonodig zwaarder materiaal inzetten. De enige bedenking die ik zou hebben is voor de situatie dat je boven op de vloer nog een redelijk isolatiepak kan plaatsen. Maar ik geloof niet dat dit het geval is?
groet!

Ritsaert
Plaats reactie