Energielabel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Energielabel

Bericht door benthuis »

In mijn geval tikte de labelaar de opgenomen gegevens in "het systeem". Deze berekende vervolgens het label. (Kwam een krappe A uit)

Toen ik hem vroeg hoe hij het verwijderen van een enkel defect dakraam in ging voeren, vertelde de beste man dat dat niet uit maakte in het systeem!
Dus een gat van 50x30 in je dak maakt niet uit voor het label....

Ook belande ik in een discussie toen ik mn houtkachel wilde meenemen in de berekening. Stond zowizo niet in het systeem, maar ik kon ook niet aantonen hoe het gebruikt werd. Hierop verder boordurend vroeg ik hoe het dan zit met een "zuinig" huis waar mensen 24/7 de thermostaat op sambal hebben "Want dat is zo lekker thuis komen...". Tja, kwamen we dus niet uit.

Zoals hierboven gezegd: dient dit enkel het belang van de bouwsector. Net als de in de zelfde campagne gelanceerde Meer Met Minder. Was de initiatiefnemer ook niet de bouwmaffia?

Lul op drumstel, blindmakerij, schijnbewegingen, bah....

(Zal ik er maar niet bij vertellen dat ik inmiddels in een A label auto rijdt? Terreinwagen van 2 ton schoon aan de haak.... Mitsubsidi-Penlight... accubereik 25 km. 's Nachts laad ik hem op met zonne energie....daarna wordt deze 2000 kilo aerodynamica met de benzine motor aangedreven.)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Energielabel

Bericht door JantjeV8 »

Het dienen van de bouwsector? Geloof er niks van, een hele enkeling zal een klusjesman laten komen om wat naden en kieren vol te stoppen. Maar daar krijg je bouwend Nederland niet mee aan de gang.

Het dient als voorbode om belastingen en heffingen op te gaan baseren. Eerst brengen ze heel NL in kaart zodat ze precies weten waar het energiegedeelte van je inkomen naar toe gaat. Dan kunnen daarna de heffingen op het label berekend worden. Energiebelasting, milieuheffing, Co2 belasting of verzin het maar.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Energielabel

Bericht door Ruuben »

:shock: :shock:
Hedge
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jan 2015, 15:06

Re: Energielabel

Bericht door Hedge »

Toen wij ons huis een paar jaar geleden lieten bouwen, was het volgens mij zo dat de EPC waarde zou dalen door de pijp van de verwarming. Omdat die als open verbinding naar buiten toe wordt gerekend. Of het invloed heeft op het energie label, weet ik niet. Maar dat zou helemaal mooi zijn. Heb je een energie zuinige installatie om je kachel heen gemaakt, wordt het label lager omdat er een "gat" in het huis zit.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energielabel

Bericht door Ingir »

Je bedoelt waarschijnlijk een hogere EPC... :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Energielabel

Bericht door Ruuben »

Iemand al gevonden hoe je energiedeskundige kan worden in Nederland?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Energielabel

Bericht door Tim »

Hey John,

Maak jij je ineens druk om wat een o'craat van je huis vind?

Ik heb een B gekregen, huis is van jaren `70 (Label is 2 jaar geleden gedaan ivm aanvraag subsidie isolatie, schijnbaar meegenomen). De buren C en de andere buren D. Huizen zijn identiek. Alleen die van C zijn 65+.

Tim
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energielabel

Bericht door Ingir »

Het lijkt mij duidelijk dat een hoge energielabelscore van invloed is op de waarde van een woning, dat betekent echter dat je meer OZB en huurwaardeforfait gaat betalen voor een A-label dan voor een G-label. Het energielabel is dan ook contraproductief, een woningeigenaar wordt op deze manier niet gestimuleerd om de woning energiezuinig te maken.

Deze systeemfout kan weggenomen worden door een korting te geven op de OZB en huurwaardeforfait die afhankelijk is van het energielabel: label A geeft de hoogste korting en label G geeft geen korting. Maar ik heb niet de indruk dat de overheid ECHT werk wil maken van energiezuinigheid... het Groningse gas moet immers rijkelijk blijven stromen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energielabel

Bericht door Dutch John »

Tim,

Ik erger mij aan overheidsbemoeienis in het algemeen. Zeker als die verhullend en onbenullig begint, terwijl er mogelijk een dubbele agenda achter zit. Misschien is de overheid echt zorgzaam en ben ik achterdochtig, maar als boerke weet ik dat je je melkkoeien goed moet verzorgen. Maar ik wil juist niet gemolken worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Hedge
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jan 2015, 15:06

Re: Energielabel

Bericht door Hedge »

Ingir schreef:Je bedoelt waarschijnlijk een hogere EPC... :fff
:oops:

Ik vind dat idee van korting op de OZB wel slim. Overigens vraag ik me af of mensen op het label letten als ze een huis kopen en dit dan invloed heeft op de prijs. Emotie is volgens mij nog steeds het belangrijkste argument bij een koop.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energielabel

Bericht door Ingir »

Hedge schreef:Ik vind dat idee van korting op de OZB wel slim. Overigens vraag ik me af of mensen op het label letten als ze een huis kopen en dit dan invloed heeft op de prijs. Emotie is volgens mij nog steeds het belangrijkste argument bij een koop.
De invloed op de prijs zal zeer gering zijn, als er al een invloed zal zijn dan is het hooguit op de duur dat de woning te koop staat. Het doel is niet om de waarde van de woning te verhogen maar om de energiezuinigheid te verbeteren.

Het idee van korting op de OZB is overigens niet nieuw, al in 2009 is het idee geopperd om het energielabel aan de OZB te koppelen, de overheden (rijk en gemeente) hebben dat prima idee desondanks niet opgepakt en daarmee wordt meteen duidelijk dat het weer om een schijnvertoning gaat, bedoeld om voor de buitenwereld een groen jasje aan te trekken en tegelijk de 7 miljard belastinginkomsten uit gas en stroom veilig te stellen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Energielabel

Bericht door Pigion »

Nog niets ontvangen. Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden voor een huis van 1977. Ik schat een D of E wordt. Onderhand zit er wel 15 cm isolatie in de spouw en 16 cm tussen de gordingen, veel zelf gedaan echter geen facturen van alle uurtjes door b.v. metselaar en voeger. Wel de facturen van cement, kalk, isolatiemateriaal, HR++ glas etc. Dus dat wordt lekker kopiëren en corresponderen.
Pigion
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Energielabel

Bericht door nck »

Vanzelfsprekend een G-label, is wel terecht voor die oude keet van ons uit 1920, echter erger ik mij ook groen en geel aan de manier waarop en de oeverloze betutteling.
Mijn ega roept mij tot de orde, en we nemen het hele verhaal voor kennisgeving aan.
Pas als het hebben van een bepaald label, welke dan ook, financiële consequenties gaat krijgen kijken we wel wat we eraan gaan doen, waarbij we bijzonder creatief kunnen zijn omdat het op afstand wordt gecheckt. :fff
Tot die tijd is deze volstrekt nutteloze info van onze zeer hoog geachte (r)overheid uitstekend geschikt om de kachel mee aan te maken.
Letterlijk.

Jan
Laatst gewijzigd door nck op 04 feb 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Energielabel

Bericht door pelletpower »

Zo is dat. Na gelezen te hebben , prima om de kachel aan te maken.
Nog minder dan de epc een middel om mensen in een richting te duwen, niet meer, niet minder.

Een huis kopen/verkopen van 2 ton en een boete van 450 euro? Ai ai ai, zal wel een struikelpunt worden
gewoon peter
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 feb 2013, 23:05
Locatie: Hoorn

Re: Energielabel

Bericht door gewoon peter »

Ik tracht mijn huis te verkopen, dus heb ik dat label omgezet naar een permanent label.
Voor de immense prijs van 2 euro.
Ik heb dan ook niets laten veranderen in het voorlopige label.

Peter.
Plaats reactie