efficiëntie bergkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bart a
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 feb 2010, 20:08

efficiëntie bergkachel

Bericht door bart a »

Beste,

Ik moet voor mijn nieuwbouwwoning in België een eb aangifte doen.
Daarvoor vraagt men mij om ook de efficiëntie van mijn bergkachel model 7 kernraket op te geven.

Heeft iemand enig idee wat die efficiëntie zou kunnen zijn? Peter ...?

Bart a
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: efficiëntie bergkachel

Bericht door Pietje »

Even los van de "officiële" getallen zou ik gewoon 100% invullen. Je bent namelijk niet bezig fossiele brandstoffen te verbranden maar zonne-energie. In dat licht gezien is het rendement niet meer relevant. 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: efficiëntie bergkachel

Bericht door JantjeV8 »

Niet helemaal on-topic, maar inderdaad Pietje. Da's het enige goede antwoord. Heeft iemand hier al kennis genomen van het invullen/aanvragen van een energie-label van een woning die op hout (o.g.) wordt verwarmd? Hoe gaan ze daar mee om?
ThomasD
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 nov 2012, 14:35

Re: efficiëntie bergkachel

Bericht door ThomasD »

JantjeV8 schreef:Niet helemaal on-topic, maar inderdaad Pietje. Da's het enige goede antwoord. Heeft iemand hier al kennis genomen van het invullen/aanvragen van een energie-label van een woning die op hout (o.g.) wordt verwarmd? Hoe gaan ze daar mee om?
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb het op Vlaamse fora al enkele keren zien langskomen. Alles dat met hout te maken heeft als hoofdverwarming scoort vrij slecht want daar zitten geen lobbygroepen achter.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: efficiëntie bergkachel

Bericht door peterberg »

@Bart,
De gegevens die ik heb zijn van jaren terug. Voor het grootste deel gepubliceerd op dit forum in de draad Metingen Bergkachel. Daarna zijn er wel meer metingen gedaan, onder andere eind 2010. Dat had te maken met uitbreiding van de modellen reeks. En ook nog met een aparte beluchting van de versie 6, die ook op een paar andere modellen is getest en overigens duidelijk verbetering opleverde. Die test gegevens heb ik nog wel ergens maar lijken mij niet relevant als je een model 7 gaat gebruiken. Op de site van Bergkachel staat als het goed is een van de grafieken uit die tijd.

En om te voorkomen dat ik net als jaren geleden besprongen word door een paar leden van dit forum vanwege vermeende reclame laat ik het hierbij.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie