Uitstoot fijnstof door houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Mark*
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 feb 2015, 20:05

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Mark* »

Dutch John schreef:Mark*,

Citeer alsjeblieft geen kranten. "De krant brengt de leugens in het land" is een uitspraak die nog steeds klopt. Redacteuren interpreteren journalistieke vrijheid zoals het hen het best uitkomt.

LNG heeft een EROEI van maximaal 3. Een kwart van de inhoudelijke energie gaat verloren door het vloeibaar maken. Zelfs economen stellen dat een EROEI van minimaal 5 nodig is om de wereldeconomie overeind te houden.

Schepen die laden in olie-exporterende landen (dus ook LNG schepen, zeker als deze leeg terug varen) bunkeren de restrommel van raffinaderijen die niemand wil. Een soort asfalt. En asfalt laat zich niet bepaald schoon stoken.

De wereld valse hoop geven op een goedkope en langdurige bron van energie zet de bevolking op het verkeerde been. We zitten op verschillende fronten al in overshoot. Energie kan dat niet terugdringen. Dat kan alleen een lager consumptieniveau.

Tenslotte -want ik stop met deze negatieve energie- heb je een wat vreemde methode om mensen van je gelijk te overtuigen. Ik krijg het idee -maar ik kan het mis hebben- dat het averechts werkt.

Groet,
DJ
Hallo DJ,

LNG heeft geen toekomst?

Dus al deze landen/regeringen zien het verkeerd?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LNG_terminals

Groet,

Mark
Mark*
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 feb 2015, 20:05

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Mark* »

MaartenB schreef:Dat laatste ben ik het zeker mee eens, misschien eens wat tips aan een diplomaat vragen. Als je zo in het echte leven probeert mensen te overtuigen, bereik je bij het over grote deel het tegenovergestelde, ik heb zelden zo'n onprettige 'discussie' gezien. Ook het zwart-wit brengen van informatie werkt averechts, zelden zijn de dingen in de wereld zo simpel. Ook ik zie het wat in (modernere) kern (splitsing) energie, maar dat het de heilig graal zal zijn betwijfel ik.
Geachte Maarten,

Met veel houtstokers valt niet te praten.

Argumenten/links worden als onzin afgedaan en/of als negatief betiteld, om er maar niet op in hoeven te gaan.

Zonder een duidelijk voorbeeld te geven, is uw bijdrage daar ook een voorbeeld van...

Groet,

Mark
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door peterberg »

Mark* schreef:Ja, ik heb een auto; deze deelauto gebruik ik alleen als er geen openbaar vervoer aanwezig is en/of fietsen te ver is.
Ja, er wonen "vieze" houtstokers in mijn buurt die helaas niet voor reden vatbaar zijn en gewoon stug doorstoken met dichte mist of windstil weer.
Aha! Dus toch een auto, nou het wordt tijd dat je die van de hand doet, wat een smerige toestand is zo'n ding! Blijf maar eens achter een gewone auto staan, de hoeveelheid CO en PAK's die daar uit komen zijn echt verschrikkelijk.

Dat stug doorstoken doe ik ook, met dien verstande dat ons huis een passief huis is. En de kachel een mini-rocket stove waar per keer 4 ons hout in gaat. Daar hebben wij bewust voor gekozen, minder gebruiken is de enige weg vooruit in mijn opinie. Geen stank buiten, en geen zichtbare rook. En bijgevolg geen klachten van de buren.

Het lijkt er op dat jij de drijvende kracht achter houtrook.nl bent. En zo niet, dan heb jij toch wel dezelfde stijl van schrijven en van steeds maar weer hetzelfde liedje blijven herhalen. Op deze manier komt er geen echte discussie op gang en krijg je op den duur simpelweg geen antwoord meer. Maar mogelijk is een discussie ook niet jouw doel?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Mark*
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 feb 2015, 20:05

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Mark* »

peterberg schreef:
Mark* schreef:Ja, ik heb een auto; deze deelauto gebruik ik alleen als er geen openbaar vervoer aanwezig is en/of fietsen te ver is.
Ja, er wonen "vieze" houtstokers in mijn buurt die helaas niet voor reden vatbaar zijn en gewoon stug doorstoken met dichte mist of windstil weer.
Aha! Dus toch een auto, nou het wordt tijd dat je die van de hand doet, wat een smerige toestand is zo'n ding! Blijf maar eens achter een gewone auto staan, de hoeveelheid CO en PAK's die daar uit komen zijn echt verschrikkelijk.

Dat stug doorstoken doe ik ook, met dien verstande dat ons huis een passief huis is. En de kachel een mini-rocket stove waar per keer 4 ons hout in gaat. Daar hebben wij bewust voor gekozen, minder gebruiken is de enige weg vooruit in mijn opinie. Geen stank buiten, en geen zichtbare rook. En bijgevolg geen klachten van de buren.

Het lijkt er op dat jij de drijvende kracht achter houtrook.nl bent. En zo niet, dan heb jij toch wel dezelfde stijl van schrijven en van steeds maar weer hetzelfde liedje blijven herhalen. Op deze manier komt er geen echte discussie op gang en krijg je op den duur simpelweg geen antwoord meer. Maar mogelijk is een discussie ook niet jouw doel?
U weet wat een deelauto betekent?

Mijn vraag over de zeemist vergeet u te beantwoorden...

http://cleanairnz.com/2013/08/10/100-po ... w-zealand/

Nogmaals, dus dit is volgens u zeemist?

Dat u bewust (schoon?) hout stookt in een relatief schone mini-rocket stove, betekent helaas niet dat andere stokers uw voorbeeld volgen en ernstige overlast veroorzaken in o.a. woonwijken.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Erikvr »

het lijkt wel meer een slecht geschreven trollenscript
groet,
Erik
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door MaartenB »

Als met houtstokers niet te praten valt, kunt u wellicht uw buren ervan overtuigen een rocket stove te bouwen, met als argument dat het veel geld/brandhout uitsparen met als bijeffect dat u niet in de stank zit. Ik weet wel een plekje op internet waar ze hulp kunnen krijgen met de bouw hiervan...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door peterberg »

Mark* schreef:U weet wat een deelauto betekent?
Ja hoor dat weet ik, hoe minder er van die krengen rondrijden hoe beter, dus doe er zelf wat aan in plaats van alleen maar eindeloos oppositie voeren op de verkeerde plek. Net zoals jij tegen houtstook bent, ben ik tegen auto's en ik zal geen gelegenheid nalaten om dat ter sprake te brengen.
Mark* schreef:Mijn vraag over de zeemist vergeet u te beantwoorden...
http://cleanairnz.com/2013/08/10/100-po ... w-zealand/
Nogmaals, dus dit is volgens u zeemist?
Niet zo streng hee! Je beantwoordt zelf ook een heleboel vragen niet. Volgens onze man in Nieuw Zeeland is dit mist, en die geloof ik eerder dan weer een vooringenomen site zoals jouw houtrook.nl.
Mark* schreef:Dat u bewust (schoon?) hout stookt in een relatief schone mini-rocket stove, betekent helaas niet dat andere stokers uw voorbeeld volgen en ernstige overlast veroorzaken in o.a. woonwijken.
Jazeker, het weinige hout dat wij stoken is schoon en zeer droog. Zonder lijm, verduurzamers of wat voor troep dan ook.

Het omgekeerde geldt ook, dat er in jouw buurt vieze stinkerds zijn betekent niet dat je alle houtstokers op dezelfde hoop kunt vegen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door peterberg »

Erikvr schreef:het lijkt wel meer een slecht geschreven trollenscript
Ben ik mee eens Erik, deze Vriend is behoorlijk trollig. Ach, op een gegeven moment wordt-ie er uit gegooid en gaan we over tot de orde van de dag.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Erikvr »

Gewoon niet meer reageren helpt ook, we kennen inmiddels al het mist-url riedeltje.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

'zei' ik toch, valt niet mee te praten, dat soort extremisten. Veel kwekken, niks presteren, ohh wacht even.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Moest even een blokje op het vuur gooien. Mooi, die vlammen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door GTV6 »

Er staan nu vele pagina's met linkjes enz. Veel krantenberichten vooral.
Maar waar gaat het om Mark, heb je ook iets zinvols om het te verbeteren, een goed ontwerp qua houtstook?
Iets anders?
Afgeven is easy, heb je ook werkelijke verbeterpunten waar iemand iets mee kan?
Die kerncentrale heb je door regelgeving VERGUNNINGEN enz. zomaar 15 tot 20 jaar voor nodig eerder is er geen. Niemand van dit forum gaat/kan/wil zo'n centrale bouwen, dus verloren energie.
Schoppen is leuk, maar zeg eens hoe het dan moet. Over politieke beslissingen kun je wel blaten maar dat kun je beter aan de politiek besteden.
Voorlopig zijn de bijdragen weinig zinvol qua opbouwend, want verbeteren is het aandragen van concrete oplossingen.
Beetje roeptoeteren met linkjes draagt weinig bij aan verbetering, dus wat zijn jouw verbetervoorstellen?
Overigens ik stook NOG geen hout.
Je mag ook eigen kennis ventileren, ipv letters van anderen.
Van eigen bekwaamheid of kennis heb ik nog niks gelezen?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Tim »

Hey,

Ik ben het met Mark* eens. Maar volgens dit filmpje kunnen we het simpel oplossen. Waarom ga je die niet verkopen. Win win!!

En dan heb je net zo'n goede oplossing voor het probleem genomen als je aangedragen alternatieven voor de energie hebzucht.

Tim

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door frans »

Ha ha die Tim.
Als er zoveel stof uit een schoorsteen komt als in dit filmpje dan zou de hele omgeving wit zijn. :lol: :fff
Denk dat met de schakelaar de ventilator uit gezet is..
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Als de voorraad fossiel over 30 jaar op is, lig ik precies op schema. We laten een veldje Berkenopschot door schieten. Kan ik ze over 30 jaar mooi oogsten. Dat de olieprijs de gasprijs beinvloed intersseerd me voorlopig ook niet, ik heb m'n energie tot en met 2017 afgekocht.

Dit gaat al lang niet meer over eens of oneens. De manier waarop is simpelweg kansloos.

Overigens, hout stoken is hartstikke gezond. Lekker in de bossen bezig zijn, frisse lucht in de neus, zweet op de rug en beulen. Zit al veelste veel binnen. Vanavond de aanhanger leeg gemaakt, seizoen is weer afgerond. Voel me er keigezond bij. Hout kloven naast een gebouw waar 2 schoorsteentjes bescheiden roken. Eigenlijk zou ik nu met astma binnen op de bank moeten vallen.

Nee, is mooi, ben blij dat ik die keuze ooit gemaakt heb. Tuurlijk kan het beter, zullen we ook niet nalaten, maar voorlopig weet ik zeker dat ik er niemand tekort mee doe of overlast mee bezorg.
Bijlagen
20150211_214710 (Small).jpg
Plaats reactie