Uitstoot fijnstof door houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Ik zal dat nog eens opvragen bij Fetze Tigchelaar. TNO schijnt ooit bij hem metingen te hebben gedaan.

Maar hoezo Gandalf. Ben je echt geinteresseerd in de waarden voor de FinOfen, dan kan je dat zelf ook aan Fetze vragen. Hij is zeer benaderbaar voor dit soort zaken.Of is jouw opmerking alleen voor de Bühne......

Pigion
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

Pigion schreef:Maar hoezo Gandalf. Ben je echt geinteresseerd in de waarden voor de FinOfen, dan kan je dat zelf ook aan Fetze vragen. Hij is zeer benaderbaar voor dit soort zaken.Of is jouw opmerking alleen voor de Bühne......
Voor de buhne?
Is dat zoals je voordoen zeer geïnteresseerd te zijn in andermans fijnstofwaardes , maar die van je eigen eigen kachel nog niet opgevraagd hebben, hoewel de benaderbaarheid van de bouwer toch bepaald niet de belemmering is ?

Neen, in dat geval gaat het niet op voor mij.


G
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door MatthiasD »

Roetmeetapparatuur uit de garage is niet geschikt om fijnstof mee te meten.
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Kweethetniet »

Er is een bedrijf in Texas, Dragon Heaters, die hun kachels baseren op, en gebouwd hebben rondom een ontwerp van PeterBerg. En die kachels hebben een 'ultra-lage emissie'. Met Peter's ontwerpen zit het dus wel snor denk ik, tenzij ik de informatie op internet verkeerd interpreteer.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Om iederéén tevreden te houden, ook de mee-blaters (valt niet mee), heb ik een e-mail doen uitgaan naar Fetze Tigchelaar voor een meetrapport t.a.v uitstoot van fijnstof van de FinOven. Als ik het antwoord ontvang zal ik jullie op de hoogte brengen. Mocht ik eind deze week nog niets hebben ontvangen, dan probeer ik hem te bezoeken in combinatie met een bezoek aan de beurs "Caravana" in de Frieslandhallen te Leeuwarden.Reduzum is met een nieuwe weg zeer goed te bereiken vanuit Leeuwarden-zuid-west.

Pigion
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door holtere »

Ook als niet-graseter ben ik benieuwd naar het rapportje :mrgreen:

Grz,
Holtere
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

@Holtere,
Goede gelezen, het schaap heeft nog niet geregeerd, kennelijk ligt de opmerking zwaar op de maag :D

Nu even serieus. Ik alle respect voorde techneuten van achter geavanceerde stookinrichtingen en zeker voor de "uitvinder" die met een goed doordachte ontwerpen komt. Aan de andere kant zie ik hier ook heel wat broddelwerk voorbijkomen.

Zo heb je ook 2 soorten contribuanten op dit forum. Sommigen zijn innovatief, komen zelf met iets. Er zijn echter ook mee-blaters, die een onbedwingbare nijging hebben altijd te moeten reageren. Dat zie je op alle fora. :mrgreen:

Pigion
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

Pigion schreef:Goede gelezen, het schaap heeft nog niet geregeerd, kennelijk ligt de opmerking zwaar op de maag :D
Pigion schreef:Om iederéén tevreden te houden, ook de mee-blaters (valt niet mee)
Nou Pigion,

Ik hoop dat je mij bedoeld.
Dat kan ik gezien jouw persoonlijkheid die je in je laatste "bijdrages" aan de wereld ten toon spreidt alleen maar als een compliment opvatten. Bij deze: compliment aanvaard !

Zo heb je ook 2 soorten contribuanten op dit forum.
Je hebt meerdere soorten. Veruit de ergerlijkste is de soort is die alleen maar uit is op relschoppen.
Pigion schreef:Om iederéén tevreden te houden, ook de mee-blaters (valt niet mee)
Om "mee" te blaten moet er natuurlijk eerst geblaat worden. En dat doe je blijkbaar liever alleen. Het zou me bovendien verbazen moest er hier nog iets concreet gemeld worden, of moest de toonaard van je 'blaat' ineens nog vriendelijk worden.
Bij deze: vrije baan aan het solitaire schaap(of was het bok ?) met de vriendelijke en welluidende blaat !

Succes ,

G
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Erikvr »

Afbeelding
Je suis Mouton!
groet,
Erik
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Wie de schoen past, trekke hem aan. :idea:

Pigion
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door kockie »

Hier spreekt de goede herder: Graag weer on-topic verder :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

kockie schreef:Hier spreekt de goede herder: Graag weer on-topic verder :!:
Goed idee,

Als Pigion zijn bokkenschoenen aan heeft kan hij misschien hier eens naar kijken:
http://www.heatkit.com/research/2010/20 ... mmary3.pdf

Hij vraagt dan wel expliciet om meningen, maar is precies wat normatief als hij ook meningen krijgt.
Pigion schreef:HOE DENKEN DE LEDEN VAN DIT FORUM OVER DEZE ZAKEN?
En kan hij misschien ook ipv 5 bladzijden 'mening' eens bedenken dat een massakachel niet geschikt is om met de huidige normen te gaan benaderen. De massakachel is namelijk batchgestookt. Dat geeft een korte brandperiode met relatief veel hout (en dus relatief gezien: uitstoot), maar ook een langdurige warmte-afgifte zonder verbranding.(zonder uitstoot)
De norm zou dan al op z'n minst naar uitstoot per geproduceerde 'warmte-eenheid' aan de binnenruimte moeten verschuiven.
Hoe nuttig die warmte dan aangewend wordt is nog zo'n arbitrair gegeven. Terrasverwarmer, hottubverwarmer en saunabrander kunnen elk afzonderlijk net onder de norm zitten, maar tesamen het dubbel uitstoten van de arme buur met een houtkachel als enige warmtebron die net boven de norm zit...
So, hoe gaan we dat in de norm steken ?
Pigion schreef: een bezoek aan de beurs "Caravana"
Misschien de BBQ van Pigion's nieuwste sleurhut ook nog even intellen ? (De wagen die ervoor hangt voldoet zeker al aan de uitstootnormen ? ... maar met de caravan eraan ? )

Als er nog meningen moeten zijn, laat je het maar weten.


G
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Goede tests in Canada, echter is de daar gebouwde massakachel vergelijkbaar met de Europese massakachels. Ik jaren geleden eens iets gelezen van zo´n massakachel in Canada. Ik kan mij herinneren dat deze veel lucht kreeg via het rooster. Ik weet geen details meer van secundaire verbrandingslucht. Het was wel een joekel van een ding, asafvoer en luchttoevoer via de kruipkelder. Of een massakachel wel of niet geschikt is, kan je van mening verschillen. Ik vind het een groot voordeel dat ik niet continu hoef te stoken, kan ook rustig een middag weggaan, blijft lekker warm.
Over de norm voor uitstoot van fijnstof, is m.i. nog niets in Nederland vastgelegd. Bij onze Oosterburen is de wettelijke norm naar ik meen 1 gr per M3 rookgas.
Pigion
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

Pigion schreef:Mij persoonlijk zal het ook niet raken. De FinOfen doet het ook in dat opzicht goed. Tigchelaar heeft ook in dat opzicht een goed product in de markt, is gecontroleerd door TNO!!!! :D Laat de regulering maar komen.
Pigion schreef:Ik zal dat nog eens opvragen bij Fetze Tigchelaar. TNO schijnt ooit bij hem metingen te hebben gedaan.

Maar hoezo Gandalf. Ben je echt geinteresseerd in de waarden voor de FinOfen, dan kan je dat zelf ook aan Fetze vragen. Hij is zeer benaderbaar voor dit soort zaken.Of is jouw opmerking alleen voor de Bühne......
Pigion schreef:Om iederéén tevreden te houden, ook de mee-blaters (valt niet mee), heb ik een e-mail doen uitgaan naar Fetze Tigchelaar voor een meetrapport t.a.v uitstoot van fijnstof van de FinOven. Als ik het antwoord ontvang zal ik jullie op de hoogte brengen. Mocht ik eind deze week nog niets hebben ontvangen, dan probeer ik hem te bezoeken in combinatie met een bezoek aan de beurs "Caravana" in de Frieslandhallen te Leeuwarden.Reduzum is met een nieuwe weg zeer goed te bereiken vanuit Leeuwarden-zuid-west.
Pigion schreef:Over de norm voor uitstoot van fijnstof, is m.i. nog niets in Nederland vastgelegd.
To Bühne or not to Bühne ?

Spannend, nog maar 2 dagen Caravana ....



Béh.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pigion »

Au, au, wat doet pijn als iemand op lange tenen stapt.......

Vandaag, maandag, ondanks grieperig gevoel (hoestende kleinzoon te logeren gehad....) toch in mijn 6 cilinder limousine met dieselmotor gestapt en de Caravana in de Expo te Leeuwarden bezocht. Heerlijk zo langs 's-Heeren wegen te glijden, kachel lekker hoog, muziekje erop en natuurlijk met een beetje tempo voorbij al die miezerige 100 km. Eco-karretjes. Lekker uitgerust kwam ik aan bij de Expo hallen, kon comfortabel bijna voor de deur parkeren. De expositie viel echter een beetje tegen. Veel klap-wagens en instap=sleurhutten, weinig uit het topsegment. Ik heb mijn zinnen gezet om een comfortabele Motorhome aan te schaffen, waarin ik naast de gebruikelijke spullen ook een electrische BBQ en 2 stevige teras-heaters kan meevoeren voor de koele avonden. Echter zoals gebruikelijk in de toeristen-branche, alles is afgestemd op het gemiddelde en aangezien ik 1,93 M meet wil ik graag min.een 200 -205 cm slaapplaats. Dus zal het wel uitdraaien op het op specificatie laten bouwen van "iets".

Daarna op naar Tigchelaar in Reduzum. Helaas heb ik Fetze daar niet getroffen. Hij is druk met het verbouwen/inrichten van zijn nieuwe vestiging in Drachten. Gelukkig waren de spullen die ik nodig had, stooksteentjes en een vuurbeton deel voor de riser, klaar gelegd.
Met de gevraagde papieren t.a.v. resultaten van beproevingen van diverse stookapparaten ging het wat minder vlot. De man van dienst heeft met enige moeite wat uit de pc gewrongen:
- Certificaat van TNO dat de Tigchelkachel 8d voldoet aan de Environmental requirements -DIN 18891
- Certificaat van TNO in het frans, dat de Tigchelkachel 8d een verbrandingsrendement heeft van 87% , gemeten volgens de normen EN 13240 en EN 13229 en geheel voldoet aan die normen.
--Certificaat afgegeven door SP Swedish National Testing and Research Institute, dat de Log-fired tiled stoves 12, 18, 24 en 36 voldoen de "applicable safetty en environmental requirements in accordance with SP Test Method no 1425 on the basis of their similarities to the Tigchel-Oven 4D stove.

Kennelijk is de 4 D gestest en voldoet aan de normen.

Zo, hiermee heb ik mijn belofte m.i. ingevuld. Behoudens voor het verbrandingsrendement (13%) weet ik niet wat de genoemde normen precies inhouden. Ik heb daar op dit moment ook geen tijd voor, moet voor de wintersportvacantie (per limousine naar Zwitserland) nog flink aan de bak in en om het huis. Maar ik weet zeker dat Gandalf daar wel tijd voor heeft, moet over massa's vrije tijd beschikken met ruim 4000 bijdragen aan dit forum..... :mrgreen:

pigion
Plaats reactie