Uitstoot fijnstof door houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Vraagje aan Markmetsterachteraan: Welk energielabel heeft uw woning?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

Mark*,

We gaan er nog geraken. Over ons 'fare share' , de wereldwijde eerlijke verdeling en het denken in duurzame cycli zijn we het alvast eens.
Laten we daar dan maar eens verder op borduren om de alternatieven te bekijken.
Mark* schreef:Er is alleen al genoeg olie en gas genoeg om te vergassen in bestaande/aangepaste energie-centrales.
Nederland heeft zelfs een energie-overschot en worden nieuw gasgestookte energiecentrales buiten werking gesteld...
Mark* schreef:Alles heeft een cyclus, zelfs steenkolen, al duurt dat ongeveer 300 miljoen jaar.
Steenkool is een interessante casestudie.
Van de fossiele energievoorraden is steenkool de grootste. Reserve wereldwijd: 826 miljard ton.

Laten we gemakshalve voor onze Westerse 'fare share' ons recent verleden even vergeten en de teller terug voor iedereen op "0" zetten. (is wel zo makkelijk als we uberhaupt nog ergens aanspraak op willen maken ...)
Wat is het jaarlijkse deel dan dat we uit de reserve mogen onttrekken om duurzaam om te gaan met deze voorraad/cyclus. 300 miljoen jaar opbouw? Dus .... Gemiddeld jaarlijkse aangroei: 1/300miljoenste van de voorraad ==> 826miljard ton/300miljoen= 2753,3 Ton per jaar mogen we ontginnen als we er geen roofbouw op willen plegen.
Dat gaan we vanaf nu eerlijk verdelen.... over 7,3 miljard mensen ...

Dat wordt dan 0,377 GRAM steenkool per JAAR per inwoner.
Mooie cyclus die steenkoolcyclus.

De voorraden gas en olie zijn een stuk kleiner.

Fair share en duurzame cyclus zal toch biomassa worden denk ik ...

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door pelletpower »

Wow , heb ik hier een hoop gemist. De eerste postings heb ik nog gezien, daarna al snel afgehaakt . Het onderschrift van Rits zegt eigenlijk alles.
Maar om nog wat op het vuur te gooien: vandaag pellets gemaakt van koemest. Is dat geen oplossing voor nog nader te bepalen probleem?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

pelletpower schreef:Wow , heb ik hier een hoop gemist. De eerste postings heb ik nog gezien, daarna al snel afgehaakt . Het onderschrift van Rits zegt eigenlijk alles.
Maar om nog wat op het vuur te gooien: vandaag pellets gemaakt van koemest. Is dat geen oplossing voor nog nader te bepalen probleem?
Het probleem vinden we vast wel. Methaan ?

G
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Brit »

Beste Mark,

Ten eerste even over de zee-mist foto's.

Ja! Die site liegt!
Dat er ook een rokende schoorsteen is te zien zegt nog niet dat deze ook de zichtbare mist hebben veroorzaakt. De meeste foto's zijn ook van steden die helemaal niet dichtbevolkt genoeg zijn om zichtbare smog te kunnen produceren. Veel steden hier zijn minder dicht bevolkt dan een dorp in het oosten van Nederland. Zelfs Christchurch, waar wij wonen, geeft ons meer een dorpsgevoel dan dat van een stad. Een dorp met zo'n 400.000 inwoners....

De enige steden met een smog-probleem zijn die liggen in Canterbury, en dan voornamelijk Christchurch, en Auckland. In Canterbury komt het voornamelijk door de ligging en in Auckland door de grotere bevolkingsdichtheid. Daar zijn nu plannen om ook de houtkachels aan banden te leggen, omdat die de fijnstof niveau boven het acceptabele niveau laten stijgen op de paar zeldzame dagen dat het daar koud genoeg is om de kachel te moeten stoken.


Je opmerking over het vuile hout dat je buren stoken, daar kan ik me helemaal in vinden.
Het zijn vaak zulke types die het voor stokers zoals je ze hier veel vind, verpesten. In mijn optiek mag er een hele hoge boete op staan als zulk spul word verbrand, of zelfs maar wordt aangeboden als brandhout.
Misschien dat je ze kan overtuigen met het feit dat zulk vuil hout het leven van hun kachel drastisch zal verkorten door de chemische stoffen (veel zuren) die dan vrijkomen. Daardoor zal hun hout toch opeens niet zo goedkoop meer zijn.....


Daarnaast word ik op geen enkele manier warm van de Thorium-oplossing.
Zelfs als de overheden en bedrijven de doorontwikkeling niet meer zouden tegenhouden/vertragen èn het met een jaar of 10 beschikbaar zou zijn, is het nog steeds een energiebron die wordt beheerd door de overheid en/of bedrijf. We zijn dan dus aan de goden overgeleverd voor de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid, net als dat nu al het geval is met onze gas en elektriciteits voorziening.
In het geval van een ramp (of een simpele technische storing) heb je opeens niets meer en uit praktijkervaring kan ik je vertellen dat het een zegening is als je dan nog regenwater kan koken op een houtkachel om het te ontsmetten en daarna het avondeten erop klaar kan maken voordat het in de vriezer ligt te verrotten. :fff


Daarnaast heb ik nog steeds totaal geen reactie gehad over het feit dar er verschillende gradaties zijn in hoe schadelijk fijnstof van verschillende bronnen is. Dit wordt zelfs in de door jouw aangeleverde links gesuggereerd.

Hier een link naar de publicatie over een onderzoek naar fijnstof:
http://www.nzma.org.nz/journal/read-the ... iew-moller

Ik zou graag daar een inhoudelijke discussie over voeren!


Als laatste zou ik nog een oplossing willen aandragen voor het fijnstof-probleem, zelfs als je alle fijnstof op èèn hoop wil gooien;
Plant zo veel mogelijk bomen!
Bomen en struiken zijn de beste fijnstof-filters die er zijn. Plant er veel aan met genoeg tussenruimte zodat de lucht er tussendoor kan stromen, en niet alleen eroverheen zoals in een bos. Plant ook zoveel verschillende soorten als mogelijk, want iedere boom heeft z'n eigen specifieke soort stof wat ie het beste uit de lucht kan filteren. Ik heb deze informatie uit het vakblad 'Tuin en Landschap' van meer dan 6 jaar geleden.
Ga dus lobbyen om zoveel mogelijk bomen en struiken aangeplant te krijgen op open stukken berm en grasland, en niet kilometers van dezelfde boom, maar een mix van groot/klein, loof/conifeer, bladhoudend/blad verliezend, enz. De zwarte aanslag op de bladeren van Hulst en Klimop is een heel aardige indicatie hoe goed ze dat spul oppakken en vasthouden.

Daarnaast zou het ook helpen als het beleid van kapvergunningen helemaal wordt afgeschaft. Dan zijn mensen tenminste niet meer bang om een boom aan te planten in hun tuin en zullen de steden weer een beetje gaan vergroenen.


Je bedoeld het volgens mij allemaal best goed, maar je bent tè gefocust op je eigen gelijk en te weinig op een redelijke oplossing waar we nu al iets mee kunnen, en niet misschien over 20 jaar als....

Vriendelijke groet van de zomerse kant van de wereld.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

Brit schreef: Je bedoeld het volgens mij allemaal best goed, maar je bent tè gefocust op je eigen gelijk en te weinig op een redelijke oplossing waar we nu al iets mee kunnen, en niet misschien over 20 jaar als....

Vriendelijke groet van de zomerse kant van de wereld.
Ik ben van die bedoelingen nog niet zo overtuigd, hij heeft teveel lompe beschuldigingen rond geslingerd.

En z'n frustratie over z'n buren, is die terecht? Veel mensen (lees 'klagers') ruiken iets, en zetten er direct het stempel geverfd hout, plastic afval, nat hout of wat dan ook op. Ook terwijl ze er helemaal niets van afweten, gewoon als ze al iets ruiken.

Of van dat volk dat nabij een kroeg een huis koopt, en vervolgens binnen een jaar die kroeg te gronde richten, beroepsklagers zeg maar. Klagen om te klagen.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Brit »

Je zou daar best gelijk in kunnen hebben Jan, maar ik ga liever uit van het beste in de mens totdat het tegendeel is bewezen.
Die lompe beschuldigingen komen natuurlijk niet alleen van zijn kant..... :oops:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

Brit,

Mee eens. Ik vind dat je de laatste tijd een erg dik vel moet hebben op het forum.
Heb het laatst zelfs mijn avatar van een extra vel voorzien.

Ik zou een warme oproep aan iedereen willen doen om die trend terug een beetje om te buigen.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Pietje »

Mooie post, Brit!

Ik ga met Brit zeker mee als het gaat om high tech energieoplossingen. Laten we er vanuitgaan dat het mogelijk is een betrouwbare Thorium-reactor te bouwen. Daar komt zeker een patent op, zodat de investeerders de enigen zijn die er van gaan profiteren. Bovendien zullen ze proberen zoveel mogelijk geld te verdienen, dus vergeet het maar dat de energieprijs naar beneden gaat. En verder is iedereen afhankelijk van de grillen van deze mensen. Nee, afgezien van het afval dat (slechts!!) 500 jaar bewaar hoeft te worden :roll: is kernenergie op geen enkele manier een "alternatief".

Wat wel degelijk een alternatief is, is een transitie naar een permacultuur gebaseerde maatschappij. Dat kan, enkelen op dit forum zijn hier al heel ver mee. Dat is het enige alternatief dat we moreel gezien voor ons hebben.

Daarnaast moet de wereldbevolking aan banden. Anders gaan er gewoon veel mensen dood over een zekere periode.

En we moeten meer tijd in persoonlijke ontwikkeling steken. Meer bloei ipv groei.

Groet,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Brit »

Mooi gezegt Gandalf en helemaal mee eens.

Ik krijg het altijd lekker warm als ik naar je nieuwe avatar kijk.... 8)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Tim »

frans schreef:Ha ha die Tim.
Pas op kearul, ik weet waar je woont. Ow, sorry G, ik zal inderdaad op mijn woorden letten :mrgreen:.

Frans: Volgens mij rookt het ding niet, maar is het waterdamp.

Ik ben best voor een apk op houtstokers. Alleen gaat zoiets met onze roverheid nooit simpel worden.

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door Brit »

Tim schreef:Ik ben best voor een apk op houtstokers. Alleen gaat zoiets met onze roverheid nooit simpel worden.
Eeehhhhhh, Nope :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

Tim schreef:Pas op kearul, ik weet waar je woont. Ow, sorry G, ik zal inderdaad op mijn woorden letten :mrgreen:.
Goed zo. Want ik weet zelfs hoe je voornaam gespeld wordt ...

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb gezocht naar de fijnstofuitstoot van houtkachels en ik heb eigenlijk alleen dit gevonden; http://www.ecn.nl/docs/library/report/2006/c06010.pdf. Duidelijk is dat open haarden en veel kachels een hoge uitstoot hebben. Pelletkachels doen het al een stuk beter. Ik dacht dat massakachels met een bell constructie het ook heel goed zouden moeten doen omdat de rookgassen redelijk tot rust komen in de bell. Bij het schoonmaken tref ik ook altijd een laag aan.

Heeft iemand deze gegevens van een massa-bell kachel?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Uitstoot fijnstof door houtkachels

Bericht door deleted »

Doorklikken op de 7 links onderaan de persmededeling aub:

http://press.dutry.com/fijnstof/

G
Plaats reactie