warmeluchtverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
koen1978
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2015, 09:32

warmeluchtverwarming

Bericht door koen1978 »

iemand een idee van hoeveel dit verbruikt?
ouderdom van uw huis?
goed geïsoleerd of niet?
voor en nadelen van luchtverwarming ?
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door kiekeboe »

hoi.

ik ben geen deskundige, maar kan wel een voorzetje geven:

voordeel:
snel systeem.
je kunt vrij eenvoudig ook koelen/ontvochtigen.

nadeel:
je hebt altijd luchtbeweging, inclusief stof.
moeizaam in te regelen.
luchtkanalen vervuilen (sick building)
ik denk fors duurder in verbruik.
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door PaulBE »

Een ervaring zonder onderbouwing:
Iemand van m'n familie had een oude centrale luchtverwarming op stookolie (daar kan je uiteraard niet mee koelen) en heeft die vervangen door een stookolie CV + radiatoren en stookt sindsdien ongeveer 60% minder. Dit gaat over een oud slecht geïsoleerd huis.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door pelletpower »

Van duur naar zuinig: hetelucht, gewoon cv, massakachel. Of anders: van convectie naar straling.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door GTV6 »

Het rendement van luchtverwarming is tov CV niet perse slechter, het comfort is wel beduidend minder.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door deleted »

Luchtverwarming zet je huis in een lichte overdruk.
Als je dus geen luchtdicht huis hebt krijg je extra veel convectieverliezen door de kieren en spleten.
Als je huis behoorlijk kierdicht is,zal je ook lucht moeten afvoer voor ventilatie. Dus het zal van je ventilatiesysteem afhangen of je een deel van de warmte kan recupereren.

Heb je een huis met veel massa, dan heeft luchtverwarming nog volgend structurele nadelen:
a)Lucht kan maar weinig warmte(kwh) bevatten en heeft het dus erg moeilijk om muren op te warmen (muren kunnen zeel veel warmte(kwh) opnemen alvorens een graad in temperatuur(°C) te stijgen )
De muren blijven dus aanzienlijk kouder.
Je gevoelstemperatuur hangt af van de luchttemperatuur en de muurtemperatuur (en het vochtpercentage en de luchtverplaatsing). Omdat de muurtemperatuur lager is zal je de neiging hebben de luchttemperatuur te verhogen om dit te compenseren. Maar daardoor stijgen ook de convectieverliezen doorheen kieren en spleten.

b)Een tweede nadeel vooral bij zware muren: lucht heeft de neiging om zich gelaagd te gaan verdelen in de kamer.De warmste lucht zit bovenaan het plafond.Nieuwe koude lucht die langs kieren en spleten van buiten binnen komt is zwaarder en verdeelt zich onderaan over de vloer en blijft ook daar.
Je zit dus met een slechte warmteverdeling in de kamer. Ga je de temperatuur verhogen, dan gaat de nieuwe warmere lucht helemaal bovenaan drijven op plafondhoogte en de koudste laag onderaan verandert niet van temperatuur.
Die koude laag onderaan geeft meestal ook problemen met vocht op plinthoogte aan de muur. Maar is dus praktisch niet te verhelpen met luchtverwarming omdat je juist op die hoogte geen invloed hebt met je warme aanvoerlucht.

Tot slot heeft luchtverwarming nog een algemeen nadeel (dus ook in goed geïsoleerde,luchtdichte ruimtes mét warmterecuperatie in het ventilatiesysteem): luchtverplaatsing: de constante luchtverplaatsing heeft ook een negatief effect op je gevoelstemperatuur, waardoor je ook de neiging hebt om de temperatuur te gaan verhogen(waardoor de lucht op zijn beurt weer meer gaat circuleren en zich meer gelaagd gaat gedragen).

Eigenlijk kan je alleen maar van een aanvaardbaar comfort spreken met luchtverwarming in zééééér goed geisoleerde,kierdichte huizen met balansventilatie: Passiefhuizen.
Door de geringe warmtevraag wordt zeer weinig warmte ingebracht, daardoor heb je relatief weinig gelaagdheid.
De gelaagdheid wordt ook tegengewerkt door de goed afgestelde ventilatieopeningen.
De muren zijn ook zo goed geïsoleerd en zonder koudebruggen zodat ze amper achterblijven op de luchttemperatuur. Zelfs onderaan is het temperatuursverschil zo miniem dat er geen vochtproblemen kunnen ontstaan(geen dauwpuntoverschreidingen).
De kierdichtheid en de warmterecuperatie zorgen ervoor dat er geen convectieverliezen zijn.

G
koen1978
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2015, 09:32

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door koen1978 »

PaulBE schreef:Een ervaring zonder onderbouwing:
Iemand van m'n familie had een oude centrale luchtverwarming op stookolie (daar kan je uiteraard niet mee koelen) en heeft die vervangen door een stookolie CV + radiatoren en stookt sindsdien ongeveer 60% minder. Dit gaat over een oud slecht geïsoleerd huis.
welke leeftijd had de luchtverwarming?
hebben ze de woning ook geïsoleerd of enkel cv + radiatoren gehangen?

bedankt
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door Johndc »

Je moet mij niet geloven maar als je een verwarming wil waar je nooit spijt van krijgt neem dan vloerverwarming. Eventueel uitgebreid met muurverwarming in de badkamer, tot zelfs extra radiatoren als je wil.
Maar gooi dat idee van luchtverwarming zo ver mogelijk weg. Of het moest zijn dat je graag "in den trek" zit. Dan moet je dat systeem zeker nemen!
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door MatthiasD »

Mijn ouders hebben luchtverwarming in huis en het is een vreselijk onhandig systeem.
Er liggen kilometers buis (grote diameter) door het hele huis om de warme lucht overal te kunnen krijgen en dit vreet ruimte. Om niet te veel ruimte te moeten offeren ligt dit allemaal ondervloers of achter schotten. Juist de ruimtes die je niet wilt verwarmen.
Energiezuinig is het zeker niet. Het enige fijne is dat je bovenop zo'n rooster kunt gaan zitten of staan als je het koud hebt en dan snel opwarmt...
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb het ook in mijn huis zitten.

Alle nadelen die genoemd worden kan ik onderstrepen, behalve comfort. Ik kan niet zeggen dat het niet comfortabel aanvoelt. En over stof dat rond dwarrelt e.d. is juist met luchtverwarming en de juiste filters een systeem wat de lucht in je huis snel filtert.

Dat de kanalen vervuilen kan ik niet beamen, in ons huis zijn ze van pur-schuimplaten gemaakt met aluminium folie aan de binnenzijde. Als ik de roosters er af neem kom ik daar niets van vervuiling tegen.

De stooktemperatuur moet hoog zijn, anders blaast hij koude lucht door de woning. Hieruit begrijp je direct dat het geen energiezuinige methode is.

Het systeem staat wel op de nominatie om in een grote verbouwing te verdwijnen en plaats te maken voor vloerverwarming. Het is niet een systeem wat ik anderen zou aanraden, anno 2015.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb een tiental jaren gewoond in een huis met gasgestookte luchtverwarming (Brink).

Mijn ervaringen:
-Zuinig is het niet, bijv. de ventilator gebruikt alleen al 1500W/h en draait vaak. Gasverbruik was niet weinig, rookgastemperatuur was ook wel 200 graden C.
-Meer stof t.o.v. een ander verwarmingssysteem geeft het niet, eerder minder vanwege constante filtering.
-Gelaagdheid van warmte was niet echt merkbaar, want uitstroomopeningen zitten in de vloer en het systeem draait veel waardoor constant menging optreedt.
-Wel nemen de buizen op bepaalde plaatsen veel ruimte in.
-Voordeel: supersnelle verwarming, Binnen 5 minuten is je kamer volledig op temperatuur.
-Lucht kan heel droog worden.
-In voor en najaar kan je last hebben van kouval bij de ramen omdat dan het systeem dan eigenlijk te weinig draait.En lucht is z'n warmte zo kwijt.

Ik zou er dan ook niet voor kiezen als ik de keus had, want er zijn andere systemen die veel comfortabeler en zuiniger zijn.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Nog een voordeel:

De was wordt te droge gehangen in de ruimte waar de aanzuiging voor de luchtverwarming zit. Door die luchtcirculatie is de was in een mum van tijd droog.
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door PaulBE »

JantjeV8 schreef:Nog een voordeel:

De was wordt te droge gehangen in de ruimte waar de aanzuiging voor de luchtverwarming zit. Door die luchtcirculatie is de was in een mum van tijd droog.
En daarna moet je de ramen open zetten om die vochtige lucht uit je huis te laten. :mrgreen:
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door Albert van WdJ »

PaulBE schreef: En daarna moet je de ramen open zetten om die vochtige lucht uit je huis te laten. :mrgreen:
Bij luchtverwarming heb je ook aanzuiging van verse buitenlucht. Dit ventilatiepunt wordt geplaatst dichtbij het aanzuigpunt van de binnenlucht van de kachel.
Hierdoor zorgt het systeem gelijk voor luchtverversing in de woning, want je hebt ook 'lekkage' van warme lucht via kieren en ramen.
Je zet dus ook geen ramen open om lucht te verversen, want daarmee blaas je veel warme lucht je huis uit.

En zoveel liter vocht komt er ook niet uit de was, dat je dat echt merkt in de woning. Mijn ervaring was dat juist de lucht eerder te droog werd van dit type verwarmingssysteem.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmeluchtverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, dezelfde ervaring. Ik heb de ramen hier nog nooit aangeslagen gezien. Dat geldt ook voor de ramen en de spiegel in de badkamer. Dat zijn toch wat voordelen.
Plaats reactie