tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

Sinds kort heb ik een tweedehands flam cassette gekocht, en nu probeer ik verschillende brandstoffen en stooktechnieken uit.

1) Exclusief hout: moeilijk om op deellast te stoken; verbrandingskamer moet goed heet zijn om een degelijke secundaire verbranding te krijgen. Ik heb de indruk dat m'n hout er vrij snel door gaat, en er redelijk veel warmte door de schoorsteen gaat (voelbaar warm tot zo'n 4m hoog. Veel gedoe omdat er om de 45min hout moet worden aangevuld, en bijregelen van de luchttoevoer is telkens noodzakelijk bij overgang tussen gas- en gloeifase.

2) Exclusief kolen: Bijzonder comfortabel stoken, slechts om de 3 à 4 uur een 3-tal kg kolen bijvullen, luchttoevoer mag constant blijven. Gemakkelijk om ook op laag vermogen ( ik vermoed correct) te stoken dmv luchttoevoer. Dit stoken verbruikt precies veel minder lucht (bijna alles mag dicht). Door lage kolenverbruik ivg met exclusief hout vermoed ik een veel beter rendement. Schoorsteen staat ook veel minder warm.

3) combi kolen en hout: Dit is voor mij de beste. Nadat de (12/22)kolen mooi branden, één of twee blokken hout erop. Doordat de lucht langs de kolen is gepasseerd vooralleer het hout wordt bereikt is deze superheet en wordt het hout mooi vergast. Mooi, rustig én langdurig vlammenspel. Ik vermoed een een beter rendement van de houtverbranding ivg met exclusief hout vanwege lager brandstofverbruik en constant hoge manteltemperatuur (zit een sonde op). Ook lijkt de laag kolen de luchttoevoer te 'reguleren' voor de houtverbranding, er lijkt me zeer weinig ballast-lucht te passeren door de haard/schouw.

Zijn er redenen om niet tegelijk te stoken met de combi hout-kolen? Wie heeft hier ook ervaring mee?
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door swake »

Ben net hetzelfde aan het proberen. Flam geërfd van de vorige eigenaar en het is onze enige verwarming voor deze winter. Wel een ouder model: fabrikaat 1999, en die zijn iets anders dan de nieuwe. Heb de verschillend nog niet zelf kunnen aanzien dus geen details hierover.

Hout (vooral beuk en eik): Als het volle bak moet gaan dan gaat het ook volle bak. verder dezelfde ervaring als TLS met veelvuldig vullen en regelen en vogeltjes verwarmen. Er komt voelbaar meer warmte vrij dan met andere energiebronnen. waarschijnlijk veel verkwisting. Leuke sfeer. Brand altijd. Ventilatoren helpen goed bij de extractie van de warmte-energie uit de haard. Tot dusver de beste ervaring mee om het huis op te warmen. Met uitzondering van de nacht: het gloeit nog hard voor ik ga slapen en kan de bovenste klep dus nog niet afsluiten. Gevolg is tijdens de nacht veel trek en dus ook warmte verlies, vogeltjes zijn weer happy. Stro en hout pellets gaan op dezelfde manier.

Antraciet: 15/20 met redelijk wat zwart stof aangeplakt: knettert leuk, bijna geen vlammen, duidelijk minder warmte afgifte. Onvoldoende voor ons. Gloed is lekker, maar geen sfeer. ik moet de lucht helemaal openzetten of het gaat stilaan uit. Misschien deed ik er niet voldoende kolen in. De nacht hiermee doorkomen heb ik nog niet geprobeerd want heb geen meer.

Antraciet: 20/30. Stukken zijn per definitie groter. Deze is ook veel properder. Gebruik het nog maar een dag. vanmorgen met hout opgestart om op het rode houtskool wat antraciet te leggen. En zo verder opbouwen door meer kolen te leggen. Warmte afgifte is onvoldoende voor ons. Zelfs indien lucht helemaal open staat. Ik kan de deur openen zonder bescherming, voelt eigenlijk totaal niet heet aan. Het duurt inderdaad langer voor het op geraakt, maar per tijdseenheid komt er ook minder uit.

Antraciet 20/30 + hout. Doe ik sinds deze middag om de temperatuur terug naar boven te krijgen. Lukt matig goed. Het lijkt erop dat de dikkere laag kool onvoldoende lucht doorlaat. Het zal wel aan iets anders liggen. wel regelmatige temperatuur, maar nog steeds te weinig. Probeer nu een dikker bed brandende kolen te verkrijgen en uiterst links en rechts hout bij te leggen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door Erikvr »

niets ecologisch aan kolen stoken. :fff
groet,
Erik
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door David86 »

Wel aan een poging om rendement te verhogen, ongeacht de brandstof.

Elkaar wat veren in de reet steken omdat je zo goed op hout stookt is voornamelijk een aangenaam tijdverdrijf en niet zozeer een realistische ecologische bijdrage aan de wereld. Die stook (en elke andere) optimaliseren en je comfort grenzen bijstellen echter wel.

Dus kolen stook optimaliseren klinkt mij zo gek nog niet. Houtstook optimaliseren heeft meneer Berg al erg makkelijk gemaakt voor ieder die wil.
..
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

tja, kolen zijn inderdaad fossiele brandstof. Maar de oorsprong, verwerkingsmethode, en logistiek van houtpellets is ook niet vrij van kritiek. Dit zou ons echter off-toppic brengen.

Ik vrees dat we momenteel nog niet volledig zonder fossiele brandstof kunnen, en een reductie in verbruik ecologisch en economisch ook een stap in de goede richting is.

Ik denk trouwens dat pellets zo'n beetje dezelfde regelerende werking zullen hebben als de steenkool in combinatie met houtblokken. Valt echter nog te testen....


Die rocketstove lijkt me vanuit engineering standpunt bijzonder leuk, maar niet haalbaar voor elke (bestaande)woonkamer. Ook vraag ik me af wat de brandverzekering vindt van zelfbouw-haarden, terwijl commerciële toestellen moeten voldoen aan strenge veiligheidsnormen. Melding van ontplofte rocketstoves op het internet zullen de verzekeraars uiteraard aanwenden in geval van discussie. Ik steun echter dit en elk project waar communities streven naar verbetering op vlak van ecologie.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door hotglass »

Met verbijstering kijk ik naar het ecologische gezwets om het experimenteren met een kolenstook hobby te rechtvaardigen.
Stook dan toch gewoon elektrisch........ dan doen ze in de kolengestookte centrales wel hun best om de boel zo efficient mogelijk te verbranden en zoveel mogelijk rotzooi uit de lucht te halen.

dank u :evil:
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

gezwets verkoopt hij wie denkt dat lokale kolenstook voor warmte te vergelijken is met gecentraliseerde kolenstook voor productie van elektriciteit, met als doel elektrisch te verwarmen...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door swake »

Op de eco-meter kunnen kolen de vergelijking niet aan met hout dat is duidelijk. Het beste is nog altijd niets verbruiken, maar dat is lang niet altijd realistisch.

Back on topic:
De laatste strategie, ttz laagje per laagje gloeiende kolen opbouwen, en daarbij links en rechts in de haard een stuk hout leggen, blijkt resultaat te hebben. Het hout brandt redelijk traag, kalme vlammen, vermoedelijk wel proper, geen rook uit de schoorsteen, het glas blijft schoon, geen teer/creosoot tegen de wanden, enkel witte assen.
Het antraciet gloeit in het midden en vooraan. Achterin en uiterst links en rechts onder het hout blijft het zwart. Ik zie het als een vorm van voorverwarming.

Op het gevoel, want ik heb geen mogelijkheid om het te meten, geeft de haard minder energie af dan enkel met hout, maar het is wel stabieler in de tijd. Netto dus is het beter. Vooral omdat ik na wat ervaring het gevoel heb dat ik niet meer om de 20 minuten moet gaan kijken of alles in orde is.

De hoop dat er deze nacht dankzij de kolen een aantal uren langer kan gestookt worden leeft weer op. Vanmorgen was het hier 13,5°C. toch beetje fris sé.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

@Swake: Ik heb extreem hoge manteltemperatuur gemeten bij hout icm kolen (véél hoger dan exclusief hout). Die kolen zijn inderdaad moeilijk te forceren om veel vermogen te geven, ik denk dat de beste manier er gewoon meer opleggen is voor meer warmte ipv alles opendraaien. Maar icm hout wordt er precies een overmaat lucht doorgetrokken en branden de kolen ook een heel stuk heviger. Ik regelde eigenlijk het vermogen met de frequentie van hout opgooien.

Nu brand ik met vrij weinig kolen en hout erop, maar heb geen goede gaswerking van het hout...
Ik denk dat een degelijke hoeveelheid kolen noodzakelijk is voor een goede verbranding van het hout er bovenop.
Leuk was ook dat ik eveneens lichtere houtsoort zoals populier mooi en rustig kon laten vergassen.

Ik zal ook eens proberen met het hout opzij te leggen...
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door hotglass »

Er al eens aan gedacht om de resultaten aan je schoorsteen te meten? :twisted:
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door swake »

Gisteren nacht ook nog een blokje of 2 hout opgelegd. Zonder veel resultaat eigenlijk want het antraciet is weer uitgegaan. Vanmorgen 5 liter antraciet uit de haard geschept. Alles proper maken. Het zit hem in de lucht... er was niet voldoende lucht voor de kolen...
Bij een flam moet je gebruikmaken van een extra kolenrooster. Dit zodat het oorspronkelijk rooster niet zou vervormen onder de hitte. Er is een onder en een boven rooster. Lieve heeft me zo'n stel roosters geschonken. Welnu de assen vallen er maar moeilijk door, dat viel op deze morgen bij het leegmaken. Resultaat is verstopt en niet voldoende lucht. Nu zit er nog alleen het gietijzeren rooster in. En we hebben weer een beetje nieuwe hoop.

De temp in de schoorsteen meten stel ik al een week uit. Zal toch eens moeten beginnen met gaatjes boren om de sonde erin te steken...
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

Twee extra roosters voor kolen te branden, dus met 't diafragma erbij 3 roosters in totaal? Lijkt me normaal dat de boel verstopt.
Ikzelf heb een oude rooster van de open haard op maat geslepen en dit ligt nu bovenop het diafragma om dit wat te beschermen. Er zitten gleuven in van bijna 1cm breed dus lucht kan goed door.

Om die kolen brandende te houden heb ik precies ook opgemerkt dat je er best niet meer aankomt na het aanvullen; dus niet herschikken nadat ze wat hebben gebrand. Ik vermoed dat dit de ontstane 'luchtkanaaltjes' tussen de kolen dichtmaakt. Zeker nadat de al enige tijd hebben gebrand en de vluchtige stoffen eruit zijn komt dit niet meer goed als je er dan nog aan rommelt of de rooster 'schudt'.

Zelfde voor opleggen van houtblokken, ik had de reflex van alles wat aan te drukken zoals bij houtstook maar dit deed kolen bijna doven waardoor het hout ook niet mooi vergast. Voorzichtig hout erop leggen als de kolen goed branden werkt voor mij.

Ik heb twee thermokoppels(ééntje voor in de schouw) en een (toevoer) lucht-debietsensor besteld voor op m'n arduino aan te sluiten.
Laatst gewijzigd door TLS op 31 dec 2014, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door kiekeboe »

ik ben geneigd het met hotglass eens te zijn, alhoewel niet gebaseerd op kennis.
ook heb ik het gevoel dat jullie willen proberen de kachel de nacht door te laten branden.
die wens had ik ook in het begin van mijn houtstokerij, en ik ben er al vrij vlot achter gekomen dat dat geen goed plan was.

verstopte schoorsteen (en echt niet met een ecologisch verantwoord goedje)was het gevolg!
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door TLS »

Kiekeboe, hout langer willen laten branden door de lucht dicht te zetten is zonder twijfel slecht voor de kwaliteit van de verbranding en met gevolgen voor de schoorsteen.

Echter heb ik de indruk dat kolen zich véél beter laten 'smoren' zonder echt slecht te verbranden zoals hout. Dus voor een nachtje door zou vanuit m'n huidige ervaring eerder kolen aanraden.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: tegelijk kolen en hout stoken: beter rendement?

Bericht door swake »

Nu met alleen het gietijzeren rooster lijkt één en ander veel beter te gaan. Het diafragma zoals je het noemt kan nu ook beter vrij draaien.
Van de kolen moet je inderdaad afblijven. Herschikken is uit den boze. Dit is ook te lezen in een aantal berichten op US fora waar ze er ogenschijnlijk een hoop ervaring mee hebben. Ik begreep dat de lucht niet alleen langs de kolen moest maar er echt door. En dat dikkere kolen/antraciet zorgen voor moeilijkere verbranding omdat er dan veel meer lucht langs kan.

Ondertussen is de luchtaanvoer op 1 gezet waar hij gisteren nog helemaal open moest. Om het half uur of zo wanneer de vorige laag rood geworden is, wordt er een extra schep kolen midden bovenop gegooid. Langs de zijkanten nu haast niks meer. Ik gooi er nog een blokje hout op nu en dan ook. Nog geen kwart van wat ik anders verbruik, opmerkelijke besparing langs die kant.

Waarom nog hout kan je vragen? Gewoon om zeker te zijn.... als dat ding uit gaat is het hier binnen de kortste keren weer 15°C.... nu is het 18°C en dat is zalig hoor na een week van veel minder...
Plaats reactie