Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8041
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie » 29 dec 2014, 12:00

nck schreef: ... "halve v-naad"... soeverijnen... revet draaien.
Heb je hier ook een nederlandse vertaling van? :mrgreen:

Alles begrijp ik, alleen het "revet draaien" niet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

pelletpower
Berichten: 2470
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower » 29 dec 2014, 12:39

Mooie wisselaar Holtere. Wanddiktes vallen ook mee. Ik wil nog wel eens benadrukken dat mijn machines ter beschikking staan. Cnc pons 2000-1000 mm max 3 mm. Aanleveren in dxf. Nck aflassen?

Plaat heb ik alleen in sendzimir. Wel nog enkele 1,25 duims zwarte buis. Niet echt bruikbaar denk ik. Nieuw bestellen van mat tegen 0% marge is ook geen probleem.

Nou kom op jongens

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1730
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door nck » 29 dec 2014, 12:42

Een revet draaien is de buis die te dik is een stukje dunner draaien aan de buitendiameter.
Hierdoor valt ie pas in het gat en steunt op de dikkere buitendiameter.
Zo'n klein afgedraaid stukkie noem je een revet(je)

Niet te verwarren met cunet, dat is iets uit de wegenbouw :fff
Vinden wanneer je stopt met zoeken

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Dutch John » 29 dec 2014, 12:43

Voor de maatvoering sluit ik mij aan bij Holtere. Aangezien het lastig is om het wisseloppervlak uit te rekenen, beter een ruime overmaat wisseloppervlak te nemen. Pijpen afdoppen kan altijd nog als je geen mengklep of laddomat gebruikt en blijkt dat condens tot het laatste moment je deel blijft.

Turbulatoren zie ik niet zitten ivm vervuiling, beter het materiaal in meer buis steken. Buisdiameter is een compromis tussen aanladen met stof en wisseloppervlak.

Kleine condensopvang in de hete rookgas aanvoer, waardoor je na de stook (en het water warm) eindigt zonder condens.

Royale en snelle toegang tot de buizen en het condensbakje.

Komende maand ga ik ermee starten. Wisselaar voor het houtfornuis. Thermosiphon. Boilervat 2 meter hoger op de verdiepingsvloer.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere » 29 dec 2014, 13:30

Zo zou het volgens mij kunnen met een schetsje ter verduidelijking:

Schotjes worden met nokjes aan de zijkant uitgevoerd. Die nokjes vallen dan in gaatjes in de zijwanden van de wisselaar en worden daar afgelast.
Aantal pijpen, diameters, lengte is allemaal aan te passen net als de aansluitingen.

Grz,
Holtere
Bijlagen
zijaanzicht WW.jpg

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8041
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie » 29 dec 2014, 22:44

Een van de filmpjes heb ik gevonden (het gaat om het principe, niet om de precieze apparatuur)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 29 dec 2014, 22:54

ik wil gerust de dxf maken, geef de buismaat maar en lengte en aantal dan verzin in wel iets, en kan er bijgestuurd worden.
Ik werk met inventor, dat kan verschillende bestandsformaten maken.
Ik heb voor mij zelf al trouwens zo iets getekend maar met mijn maten dan wel te verstaan,

pelletpower
Berichten: 2470
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower » 29 dec 2014, 22:59

Over wat voor plaatdiktes praten we? Geen 20mm zoals in het filmpje toch? Dunwandige buis langs bandschuurmachine en vol aflassen? Waarom doorsteken en plaat afschuinen?

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 29 dec 2014, 23:11

ja vroeg ik mij ook af, ik denk dat zo'n voorbereiding niet nodig is voor onze wisselaar.

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere » 29 dec 2014, 23:14

Dunwandige buis langs bandschuurmachine en vol aflassen
Ja, twee mm. rvs is zat! Tis maar een warmtewisselaar en geen shhhhttoomloc :lol:
Overigens: ik sluit hier de boel wel aan met een open buffervat maar twee of drie bar zal ook wel gaan!

grz.
Holtere

kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe » 29 dec 2014, 23:45

wow, dit is echt een super apparaat.
ik heb deze reparatie wel eens uitgevoerd zonder zo'n ding.
een enorme klus, uit mn hoofd was de faktuur 40.000 euro of zo.
met dit ding had ik minimaal 300 uur bespaard.

maar goed, voor "onze" wisselaar inderdaad een kind met een waterhoofd.

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 30 dec 2014, 00:23

eerste poging voor de gemeenschappelijke wisselaar,
een bak met buizen, gekeken 48.3x2mm is dat dik genoeg? te krijgen in alle soort materiaal
afmeting bak l600xh500xb350 aantal buizen 45 oppervlakte 45x3.14x0.0443x0.5= 3.1m²
Die wisselaar gaat gigantisch worden mijn gevoel.
het patroon kunnen we ook zichzaggen, lijkt mij beter wegens meer buizen.
foto van wat ik bedoel
Bijlagen
Assembly WWpatroon.jpg

pelletpower
Berichten: 2470
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower » 30 dec 2014, 00:48

Als je onder druk gaat werken is rond beter.

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 30 dec 2014, 00:54

goede vraag , willen we onderdruk?
Ik alvast wel, de ronde is er eentje voor hier thuis, grote buis heb ik ooit meegebracht van de schroothandelaar, was het eigenlijk al vergeten tot deze tread zich voordeed.
Neemt niet weg dat de rechthoekige ons al is voorgedaan onder druk en ook wel lukken.
rond is op zich geen probleem, je kan makkelijk een buis laten rollen voor een prikje. Dan kies je weer je afmeting.
Dat zigzag patroon is dat iets om uit te werken in de rechthoekige of niet? In een ver verleden moest ik de warmtewisselaars altijd zigzag tekenen, in rechthoekpatroon eigenlijk nooit.

Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Johndc » 30 dec 2014, 01:26

Ha! De heren zijn eigenlijk niet meer aan't "uitvinden" dan wat "Michel" al veel eerder heeft gemaakt.
Maar als we het dan over dat "lassen" hebben...hou het dan simpel en degelijk. Gewoon die (RVS) buizen een half mm'tje langer maken en Tig lassen.
Dan hoef je niks toe te voegen en smelt het "overtollige" materiaal mooi in de las.
Enheuu..."Retarders" of hoe je het noemen wil hebben wel degelijk hun nut. Zeker als je ze als (automatische) reiniger koppelt/gebruikt in de buizen.
Vind dit topic eigenlijk wel "kostelijk" :lol: (Vlaams voor bvb; "niet te schatten wat ze hier weer aan't klooien zijn") :mrgreen:


Maarheuuu....de beste wensen voor het jaartje dat komen gaat hé! (en nog veel uitvindersgenot) :wink:

Plaats reactie