Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 02 jan 2015, 21:53

WWholtere.pdf
(82.24 KiB) 102 keer gedownload
belofte maakt schuld, holtere even nazien wil je maar ik denk dat er geen fouten in zitten, k-factor voor rvs 0.273 , komt van een plaatverwerkingsbedrijf die dat gebruiken.

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 02 jan 2015, 21:54

dxf wilde niet mee, hoe doe ik dat?

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB » 02 jan 2015, 23:29

@palletpower: Voor thermosifon helpt schuin zetten wel, maar eerst maar een recht versie zonder bugs maken :). Volgens mij ben je er al achter hoe je de parameters opgeeft, met --help krijg je info welke parameters er zijn, maar nog geen uitleg. Nieuwe versie is toegevoegd.
Standaard heb ik de buitendiameter op 33.7 gezet, dikte op 3.25mm (volgens http://de.wikipedia.org/wiki/Nennweite), en 10x5=50 pijpen met 10mm ertussen.
Er zat idd een fout in de dikte van de gaten voor de nokjes, is nu gefixed. Het aantal schotten kan je aanpassen met --separators=5 bijv.
Verder ben ik even bezig geweest om de oneven rijen een pijp diameter op te schuiven, maar uiteindelijk wordt het aantal liters er niet veel minder op (zie screenshot voor hoe het er uit ziet, zit wel een bugje in nog, met de --odd-offset ongelijk op 0 worden de nokjes nog niet goed gezet).
Screen Shot 2015-01-02 at 23.19.20 PM.png
De output is:

Code: Selecteer alles

$ python ~/Documents/Dropbox/huis/kachel/generate-heat-exchanger.py  --single --odd-offset=16.85 --separators=5
width = 416.587266mm (418.587266mm including edge)
depth = 245.350000mm (247.350000mm including edge)
area (inner) = 2.136283 m^2
volume
	in box = 49.390657 liters
	in pipes = 22.299221 liters
	nett = 27.091436 liters
total length of pipes = 25.000000 m
cost of pipes ~ 124.359945 euro (steel) ~ 621.799726 euro (stainless)
weight of pipes = 62.179973 kg
total area of plates for box is = 1.377405 m^2
cost of plates ~ 66.115443 euro (steel) ~ 275.481013 euro (stainless) 
cost of plates ~ 44.076962 euro (steel) ~ 220.384810 euro (stainless)
weight of plates (gross, holes need to be removed) = 22.038481 kg
total cost  ~ 168.436907 euro (steel) ~ 842.184536 euro (stainless)
total weight (gross, holes need to be removed) = 84.218454 kg
writing heat-exchanger.dxf
Ik neig meer naar staal, geen idee hoe lang dat mee gaat, maar was niet een condenserende van plan, en als ie wegroest kan je een verbeterde weer maken.

generate-heat-exchanger-v0.2.zip
(2.39 KiB) 48 keer gedownload

@marini: ik heb het in een zipjes gezet

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere » 02 jan 2015, 23:30

Hé Marini Super :geek: :geek: :geek:

Een dingetje...er zitten maar tien pijpen in toch? Moesten er 12 zijn :roll:

Grz,
Holtere

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB » 02 jan 2015, 23:35

@marini/holtere: Hmm, een combinatie tussen vlampijp en vlakke plaat? Of wat is jullie plan ? :) Een paar van deze naast elkaar en dan heb je ook nog de platen aan de zijkanten als effectief oppervlak.

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 02 jan 2015, 23:45

wel ik weet niet wat hij van plan is, de vraag was een dxf maken, vandaar, maar heb niet goed gelezen 12buizen dus.
aanpassen...

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 02 jan 2015, 23:53

de buizen komen dan wel erg dicht bij elkaar.
Bijlagen
WWholtere 12p.pdf
(90.41 KiB) 72 keer gedownload

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini » 03 jan 2015, 09:32

wat ik vooral mij afvraag is of de diameter van de aansluitingen 30mm wel groot genoeg zijn en de assymetrie van het tussenschot dat dient voor het zigzag waterverloop ook groot genoeg is om geen stromingsverliezen te krijgen, verder vind ik de buizen met 12buizen wel heel dicht bij elkaar staan met 11mm

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7900
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie » 03 jan 2015, 09:41

Ik zou de aansluitingen groot kiezen. Een reduceerstuk is er zo opgezet. Wil je 'm groter maken, dan moet je weer lassen :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere » 03 jan 2015, 10:31

Betreffende de tussen-pijpse-maat van de WW.
Binnenmaat = 74,6 - (12 pijpen met maat 48,3 ) 58 = 16,6 / 13 (spaties) = 12,7 mm tussen de pijpen onderling. Naar de zijwand toe is er een spatie van ruim 12 mm. (73 - 48,3 = 24,7 : 2)
De tussenschotten kunnen wel wat ingekort. Ik zou zeggen tot de tweede pijp.

Overigens zitten er nog wat kleine foutjes in, met name in de de overmaat die nodig is om de flappen van de doos haaks om te zetten en de deksel te lassen. Ik moet eerst even de experts raadplegen die daar ervaring mee hebben anders blijf ik Marini telkens lastig vallen met kleine frutdingen. Sowieso super dat hij dit doet 8)

Zal binnenkort ook een ontwerpje laten zien waar ze in komen (met een rocket 123) te zitten.

Grz,
Holtere

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB » 03 jan 2015, 10:44

@marini: ik plaats zelf de nokjes precies tussen de gaten, zo kunnen ze de meeste kracht opvangen.

@holtere: je kan het ook met mijn programma genereren, alleen is de spatie in de x en y richting nog niet apart in te stellen, maar is zo te maken. De 'flapjes' heb ik standaard staan op 1mm, maar ook ik wil graag weten wat daar de beste keuze voor is.
Daarnaast vraag ik me ook af hoe precies zoiets uit te snijden is, moeten de gaten voor de buizen niet iets groter ivm afwijking van maten of machines, ik heb dat nu standaard op 0.25mm staan, maar misschien is dat niet eens nodig.

pelletpower
Berichten: 2320
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower » 03 jan 2015, 11:01

Nokjes van 1 mm zijn wel krap. De laatste keer waren ze 3 mm, hetzelfde als de plaatdikte?
Verspringen van de buizen lijkt me niet nodig en kan wel eens in de weg zitten.

Plaatwerk aan de binnenzijden rekenen voor omzetten werkt het makkelijkste.

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere » 03 jan 2015, 11:10

Deze warmtewisselaar is voor een "open" systeem gedacht. Er staat dus geen druk op. (Kan ik overigens iedereen aanraden)

Ik heb al wel wat andere dingen laten laseren. Daar zaten gaten gaten in 12 mm 316 rvs materiaal. Die gaten waren zo precies dat er zo draad in getapt kon worden en asjes zaten vrijwel zonder speling :geek:
Ben eigenlijk bang voor knibbelen en ponsen vanwege vervormingen in de plaat maar daar kan Pelletpower wel wat van zeggen?

Een tekeningetje gemaakt ter verduidelijking van wat ik bedoel met overmaat:

Grz,
Holtere

PS, kruispost!
"Plaatwerk aan de binnenzijden rekenen voor omzetten werkt het makkelijkste."
dank voor de info Pelletpower
Bijlagen
Overmaat.jpg
Laatst gewijzigd door holtere op 03 jan 2015, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere » 03 jan 2015, 11:14

Nokjes van 1 mm zijn wel krap. De laatste keer waren ze 3 mm, hetzelfde als de plaatdikte?
Die zouden 10 mm moeten zijn x de plaatdikte! 1,5 mm. uitsteken i.v.m. aflassen!

MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB » 03 jan 2015, 11:45

Nokjes zijn standaard 2cm x plaatdikte en steken 1mm uit, en alle randen steken ook 1mm over ivm lassen. Kan er standaard 1.5mm van maken.
Voor de retour van de ww (de warme uitgang) is het voor de thermosifon werking nodig dat de bovenkant van de binnenkant van de buis (waar het warme water dus uit stroomt) gelijkt zit met de onderkant van de bovenste plaat. Als de wanddikte van deze buis dus dikker is dan het plaatmateriaal dan steekt de ronding van deze buis iets uit boven de bovenste plaat. Zie plaatje voor hoe het er overdreven uitziet. Dan moet er wel een hapje uit de bovenste plaat, is dit goed te lassen op deze manier?
retour-ww.png
retour-ww.png (12.83 KiB) 1886 keer bekeken
Waar 'recht uitgesneden' naar wijst moet dus gelast worden.

Plaats reactie