- WWholtere.pdf
- (82.24 KiB) 179 keer gedownload
Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket
Moderator: Moderators
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
belofte maakt schuld, holtere even nazien wil je maar ik denk dat er geen fouten in zitten, k-factor voor rvs 0.273 , komt van een plaatverwerkingsbedrijf die dat gebruiken.
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
dxf wilde niet mee, hoe doe ik dat?
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
@palletpower: Voor thermosifon helpt schuin zetten wel, maar eerst maar een recht versie zonder bugs maken . Volgens mij ben je er al achter hoe je de parameters opgeeft, met --help krijg je info welke parameters er zijn, maar nog geen uitleg. Nieuwe versie is toegevoegd.
Standaard heb ik de buitendiameter op 33.7 gezet, dikte op 3.25mm (volgens http://de.wikipedia.org/wiki/Nennweite), en 10x5=50 pijpen met 10mm ertussen.
Er zat idd een fout in de dikte van de gaten voor de nokjes, is nu gefixed. Het aantal schotten kan je aanpassen met --separators=5 bijv.
Verder ben ik even bezig geweest om de oneven rijen een pijp diameter op te schuiven, maar uiteindelijk wordt het aantal liters er niet veel minder op (zie screenshot voor hoe het er uit ziet, zit wel een bugje in nog, met de --odd-offset ongelijk op 0 worden de nokjes nog niet goed gezet). De output is:
Ik neig meer naar staal, geen idee hoe lang dat mee gaat, maar was niet een condenserende van plan, en als ie wegroest kan je een verbeterde weer maken.
@marini: ik heb het in een zipjes gezet
Standaard heb ik de buitendiameter op 33.7 gezet, dikte op 3.25mm (volgens http://de.wikipedia.org/wiki/Nennweite), en 10x5=50 pijpen met 10mm ertussen.
Er zat idd een fout in de dikte van de gaten voor de nokjes, is nu gefixed. Het aantal schotten kan je aanpassen met --separators=5 bijv.
Verder ben ik even bezig geweest om de oneven rijen een pijp diameter op te schuiven, maar uiteindelijk wordt het aantal liters er niet veel minder op (zie screenshot voor hoe het er uit ziet, zit wel een bugje in nog, met de --odd-offset ongelijk op 0 worden de nokjes nog niet goed gezet). De output is:
Code: Selecteer alles
$ python ~/Documents/Dropbox/huis/kachel/generate-heat-exchanger.py --single --odd-offset=16.85 --separators=5
width = 416.587266mm (418.587266mm including edge)
depth = 245.350000mm (247.350000mm including edge)
area (inner) = 2.136283 m^2
volume
in box = 49.390657 liters
in pipes = 22.299221 liters
nett = 27.091436 liters
total length of pipes = 25.000000 m
cost of pipes ~ 124.359945 euro (steel) ~ 621.799726 euro (stainless)
weight of pipes = 62.179973 kg
total area of plates for box is = 1.377405 m^2
cost of plates ~ 66.115443 euro (steel) ~ 275.481013 euro (stainless)
cost of plates ~ 44.076962 euro (steel) ~ 220.384810 euro (stainless)
weight of plates (gross, holes need to be removed) = 22.038481 kg
total cost ~ 168.436907 euro (steel) ~ 842.184536 euro (stainless)
total weight (gross, holes need to be removed) = 84.218454 kg
writing heat-exchanger.dxf
@marini: ik heb het in een zipjes gezet
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
Hé Marini Super
Een dingetje...er zitten maar tien pijpen in toch? Moesten er 12 zijn
Grz,
Holtere
Een dingetje...er zitten maar tien pijpen in toch? Moesten er 12 zijn
Grz,
Holtere
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
@marini/holtere: Hmm, een combinatie tussen vlampijp en vlakke plaat? Of wat is jullie plan ? Een paar van deze naast elkaar en dan heb je ook nog de platen aan de zijkanten als effectief oppervlak.
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
wel ik weet niet wat hij van plan is, de vraag was een dxf maken, vandaar, maar heb niet goed gelezen 12buizen dus.
aanpassen...
aanpassen...
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
de buizen komen dan wel erg dicht bij elkaar.
- Bijlagen
-
- WWholtere 12p.pdf
- (90.41 KiB) 109 keer gedownload
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
wat ik vooral mij afvraag is of de diameter van de aansluitingen 30mm wel groot genoeg zijn en de assymetrie van het tussenschot dat dient voor het zigzag waterverloop ook groot genoeg is om geen stromingsverliezen te krijgen, verder vind ik de buizen met 12buizen wel heel dicht bij elkaar staan met 11mm
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
Ik zou de aansluitingen groot kiezen. Een reduceerstuk is er zo opgezet. Wil je 'm groter maken, dan moet je weer lassen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
Betreffende de tussen-pijpse-maat van de WW.
Binnenmaat = 74,6 - (12 pijpen met maat 48,3 ) 58 = 16,6 / 13 (spaties) = 12,7 mm tussen de pijpen onderling. Naar de zijwand toe is er een spatie van ruim 12 mm. (73 - 48,3 = 24,7 : 2)
De tussenschotten kunnen wel wat ingekort. Ik zou zeggen tot de tweede pijp.
Overigens zitten er nog wat kleine foutjes in, met name in de de overmaat die nodig is om de flappen van de doos haaks om te zetten en de deksel te lassen. Ik moet eerst even de experts raadplegen die daar ervaring mee hebben anders blijf ik Marini telkens lastig vallen met kleine frutdingen. Sowieso super dat hij dit doet
Zal binnenkort ook een ontwerpje laten zien waar ze in komen (met een rocket 123) te zitten.
Grz,
Holtere
Binnenmaat = 74,6 - (12 pijpen met maat 48,3 ) 58 = 16,6 / 13 (spaties) = 12,7 mm tussen de pijpen onderling. Naar de zijwand toe is er een spatie van ruim 12 mm. (73 - 48,3 = 24,7 : 2)
De tussenschotten kunnen wel wat ingekort. Ik zou zeggen tot de tweede pijp.
Overigens zitten er nog wat kleine foutjes in, met name in de de overmaat die nodig is om de flappen van de doos haaks om te zetten en de deksel te lassen. Ik moet eerst even de experts raadplegen die daar ervaring mee hebben anders blijf ik Marini telkens lastig vallen met kleine frutdingen. Sowieso super dat hij dit doet
Zal binnenkort ook een ontwerpje laten zien waar ze in komen (met een rocket 123) te zitten.
Grz,
Holtere
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
@marini: ik plaats zelf de nokjes precies tussen de gaten, zo kunnen ze de meeste kracht opvangen.
@holtere: je kan het ook met mijn programma genereren, alleen is de spatie in de x en y richting nog niet apart in te stellen, maar is zo te maken. De 'flapjes' heb ik standaard staan op 1mm, maar ook ik wil graag weten wat daar de beste keuze voor is.
Daarnaast vraag ik me ook af hoe precies zoiets uit te snijden is, moeten de gaten voor de buizen niet iets groter ivm afwijking van maten of machines, ik heb dat nu standaard op 0.25mm staan, maar misschien is dat niet eens nodig.
@holtere: je kan het ook met mijn programma genereren, alleen is de spatie in de x en y richting nog niet apart in te stellen, maar is zo te maken. De 'flapjes' heb ik standaard staan op 1mm, maar ook ik wil graag weten wat daar de beste keuze voor is.
Daarnaast vraag ik me ook af hoe precies zoiets uit te snijden is, moeten de gaten voor de buizen niet iets groter ivm afwijking van maten of machines, ik heb dat nu standaard op 0.25mm staan, maar misschien is dat niet eens nodig.
-
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
Nokjes van 1 mm zijn wel krap. De laatste keer waren ze 3 mm, hetzelfde als de plaatdikte?
Verspringen van de buizen lijkt me niet nodig en kan wel eens in de weg zitten.
Plaatwerk aan de binnenzijden rekenen voor omzetten werkt het makkelijkste.
Verspringen van de buizen lijkt me niet nodig en kan wel eens in de weg zitten.
Plaatwerk aan de binnenzijden rekenen voor omzetten werkt het makkelijkste.
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
Deze warmtewisselaar is voor een "open" systeem gedacht. Er staat dus geen druk op. (Kan ik overigens iedereen aanraden)
Ik heb al wel wat andere dingen laten laseren. Daar zaten gaten gaten in 12 mm 316 rvs materiaal. Die gaten waren zo precies dat er zo draad in getapt kon worden en asjes zaten vrijwel zonder speling
Ben eigenlijk bang voor knibbelen en ponsen vanwege vervormingen in de plaat maar daar kan Pelletpower wel wat van zeggen?
Een tekeningetje gemaakt ter verduidelijking van wat ik bedoel met overmaat:
Grz,
Holtere
PS, kruispost!
"Plaatwerk aan de binnenzijden rekenen voor omzetten werkt het makkelijkste."
dank voor de info Pelletpower
Ik heb al wel wat andere dingen laten laseren. Daar zaten gaten gaten in 12 mm 316 rvs materiaal. Die gaten waren zo precies dat er zo draad in getapt kon worden en asjes zaten vrijwel zonder speling
Ben eigenlijk bang voor knibbelen en ponsen vanwege vervormingen in de plaat maar daar kan Pelletpower wel wat van zeggen?
Een tekeningetje gemaakt ter verduidelijking van wat ik bedoel met overmaat:
Grz,
Holtere
PS, kruispost!
"Plaatwerk aan de binnenzijden rekenen voor omzetten werkt het makkelijkste."
dank voor de info Pelletpower
Laatst gewijzigd door holtere op 03 jan 2015, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
Die zouden 10 mm moeten zijn x de plaatdikte! 1,5 mm. uitsteken i.v.m. aflassen!Nokjes van 1 mm zijn wel krap. De laatste keer waren ze 3 mm, hetzelfde als de plaatdikte?
Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro
Nokjes zijn standaard 2cm x plaatdikte en steken 1mm uit, en alle randen steken ook 1mm over ivm lassen. Kan er standaard 1.5mm van maken.
Voor de retour van de ww (de warme uitgang) is het voor de thermosifon werking nodig dat de bovenkant van de binnenkant van de buis (waar het warme water dus uit stroomt) gelijkt zit met de onderkant van de bovenste plaat. Als de wanddikte van deze buis dus dikker is dan het plaatmateriaal dan steekt de ronding van deze buis iets uit boven de bovenste plaat. Zie plaatje voor hoe het er overdreven uitziet. Dan moet er wel een hapje uit de bovenste plaat, is dit goed te lassen op deze manier? Waar 'recht uitgesneden' naar wijst moet dus gelast worden.
Voor de retour van de ww (de warme uitgang) is het voor de thermosifon werking nodig dat de bovenkant van de binnenkant van de buis (waar het warme water dus uit stroomt) gelijkt zit met de onderkant van de bovenste plaat. Als de wanddikte van deze buis dus dikker is dan het plaatmateriaal dan steekt de ronding van deze buis iets uit boven de bovenste plaat. Zie plaatje voor hoe het er overdreven uitziet. Dan moet er wel een hapje uit de bovenste plaat, is dit goed te lassen op deze manier? Waar 'recht uitgesneden' naar wijst moet dus gelast worden.