Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Vanwege de druk zou ik voor rond. Dat dxf ding moet ik nog openen . Lijkt me wel leuk om vandaar te vertrekken. Isoleren gaat makkelijk op platte vlakken.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

@ Marini,

Je hebt mail :)

Holtere
martinus
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 okt 2011, 15:08

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door martinus »

MaartenB schreef:Heb je wat info, zoals formaat, kosten etc? En werkt hij al of heb je hem net gebouwd?
Ik heb hem net gebouwd. Deze is voor een 314. 63 stalen buizen 38 x 2 mm met een hoogte 63 cm. materiaalkosten ± €200. meer info op http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=19&t=941
marini schreef:ik heb net ontdekt dat een ronde wisselaar moeilijker in te bouwen is achter een rechthoekige rocket... dus een vierkante is nog zo gek niet.
Als ik een nette oplossing krijg is een ronde voor druksystemen wel beter natuurlijk en je vind wel tanken in ronde vormen makkelijker als buitenmantel.
Rond had ook mijn voorkeur. 50 liter bierfusten hebben mooie maatjes en bijkomstig het voordeel dat je ze eerst leeg moet drinken. Voor een gezamenlijk project ideaal, proost!
mvg,
Maarten
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Lachen, die dxf. De maatvoering heb ik nog niet gecontroleerd. Op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Nu het python gedeelte doorgronden. De nokjes aanpassen aan de ponsmaten die ik heb liggen. Kan zomaar zijn dat dit project voorrang gaat krijgen, erg leuk.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Thx, de code voor de nokjes is mssn wat onduidelijk hoor, de rest is redelijk recht toe recht aan tekenen. Ik ging er van uit dat de gaten voor de nokjes ook uitgesneden zouden worden, maar de lengte is aan te passen met --pin-width, de andere dimensie is de plaatdikte + 2x 0.25mm (--tolerance optie). Ook moet er nog een optie in om de buizen niet in een patroon te zetten als martinus heeft, maar volgens mij in de andere richting, zodat het water er elke keer omheen moet.
Voor een beter thermosifon werking en om makkelijker het lucht er uit te krijgen zouden de tussenschotten onder een lichte hoek moeten staan (5-10 graden ofzo). Hiervoor moet ik alleen een ellips kunnen tekenen en dat kan met dit pakket niet. Ik zou het kunnen benaderen door heel veel recht lijnen, kan zo'n machine daar een beetje mee omgaan? Wat is uberhaupt de precisie van zo'n machine, en wat is de dikte van de snede?

Verder zou het mooi zijn goede defaults te hebben, en zijn er goede randvoorwaarden voor een warmtewisselaar te geven. 1 buis van 10 meter is niet praktisch en wat lastig voor de rookgasafvoer denk ik :) en aan de andere kant is een wissellaar van 10x10meter met 2cm lange buizen ook geen optie, maar daar tussenin zit een groot gebied. Valt er wat te zeggen of de effectieve oppervlak voor de rookgas afvoer, stel je hebt een 150mm diameter rookkanaal, wil je het aantal buizen en de diameter dan zo kiezen dat het groter is dan pi * 150^2 ? Ik neem aan van wel, maar hoeveel groter, en is er ook een te groot? Als daar een vuistregel voor is, dat zou al heel handig zijn. Ook voor de diameter van de buizen, bestaat te klein? of is het enige nadeel aan een kleine diameter veel laswerk?

Ik heb ook een kostenschatting voor het materiaal gemaakt nu adv de kiloprijzen:

Code: Selecteer alles

$ python ~/Documents/Dropbox/huis/kachel/generate-heat-exchanger.py  --Nx=8 --Ny=4 --height=300 --pipe-spacing=10 --single
width = 730.000000mm (732.000000mm including edge)
depth = 370.000000mm (372.000000mm including edge)
area (inner) = 2.292106 m^2
volume
	in box = 78.651936 liters
	in pipes = 48.254863 liters
	nett = 30.397073 liters
total length of pipes = 9.600000 m
cost of pipes ~ 75.277587 euro (steel) ~ 376.387933 euro (stainless)
weight of pipes = 37.638793 kg
total area of plates for box is = 2.010500 m^2
cost of plates ~ 64.336000 euro (steel) ~ 321.680000 euro (stainless)
weight of plates (gross, holes need to be removed) = 32.168000 kg
total cost  ~ 139.613587 euro (steel) ~ 698.067933 euro (stainless)
total weight (gross, holes need to be removed) = 69.806793 kg
writing heat-exchanger.dxf
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Lastig Python. Welke versie? 2.7.9 staat nu geinstalleerd.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Ja, moet goed zijn, dan zorgen dat je pip hebt (ik ga uit van linux?) https://pip.pypa.io/en/latest/installing.html
En dan dxfwrite installeren als user:
pip install --user dxfwrite
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Ga even uit van een doorstroomopp vd wisselaar dat 2 keer zo groot is als de schoorsteen diameter.

Ponsnibbel machines is nauwkeuriger dan 0,1 mm. Geen snede, materiaal wordt eruitgeslagen. Passing voor vlambuizen kun je op 1 mm houden. De gaten maak ik waarschijnlijk met een vierkante pons 10mm. Gat van 40 heeft dan kleine rechte kantjes en wordt iets kleiner. Bij een plaat van 3mm is een redelijke doorlassing te krijgen. Dat vult dus wel. Het zigzagpatroon heeft dan gelijk genoeg lekken om de lucht af te voeren. Deze schuin zetten hoeft niet. Ik kan me voorstellen dat in je programma een min afstand van deze platen ingevuld wordt. Bij een hoge ww veel platen, bij een korte geen oid.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Linux? Ik ben van de dos generatie, en dat is voornamelijk al vergeten. Ben nu bezig op comp van de kinderen (geen zin om naar de wp te gaan). Comp zie ik als noodzakelijk kwaad, en da's lastig in deze tijd.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Wow! Geen idee wat ik met die lap tekst moet.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Ja, het draait! Wat is nu de makkelijkste manier om parameters in te vullen?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door swake »

Liever een te grote wisselaar, dan kan het debiet van het water geregeld worden met een pomp aangestuurd door een regeling gebaseerd op de temperatuur uitgang gassen; temp uitgang water en eventueel temp ingang water. Zo moet er optimaal rendement kunnen gehaald worden ook tijdens de veranderlijke condities van opstart en einde stook.

Als het technisch eenvoudig moet dan kan thermosiphon. Dan is er ook al geen verbruik van de pomp. De buffer kan ook drukloos zijn dan. Kan iemand dit uitrekenen? Zelf heb ik er te weinig verstand van om de juiste diameters boven te toveren
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Minimaal duims wordt er gezegd en als het kan groter.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe »

duims is 33,7 uitwendig, dit lijkt mij niets te groot.
anderhalf is 48,3, voor mijn gevoel mooi, of 5/4 (42,4) kan ook.
ik heb gezien dat martinus geperforeerde plaat heeft genomen.
dat maakt het een heel stuk makkelijker als je een vierkante wisselaar wil maken, echt een goed idee.
ik heb nog niet gekeken wat de opties dan zijn, maar martinus heeft pijp 38 mm gebruikt.
volgens mij is dat een papier maat.


verder kun je in 3 mm prima een doorlassing maken, met staal iets aanschuinen, rvs lukt zo wel.

al lezende zie ik dat ik het over de vlampijpen heb en mijn voorgangers over de waterleiding, sorry voor de verwarring.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Vlampijpen zo klein mogelijk ivm maximaliseren warmteoverdragend opp. Beperkende factor is vervuiling. In de pelletkachel zou ik ze op moeten meten, waarschijnlijk ergens tussen 1 a 1,5 duim, met retarders. Hier geef ik een rammel aan en dat is het. De vlakke wisselaars in de kachel maak ik eens per 1000 kg pellets schoon met een schraper. De afgastemp gaat dan richting 160 gr, na schoonmaken rond 120 gr.

Generate programma is fantastisch. Ongelofelijk, ik verbaas me elke dag wat er mogelijk is met internet en computers. Niet normaal! Het kan bijna direct in de pons nibbel kees. Er zit nog wel een fout in de gaten van de zijkant. Bij speling op 0 blijven de gaten 6mm. zouden 3 moeten zijn.
Plaats reactie