Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

marini
Berichten: 323
Lid geworden op: 10 okt 2013, 08:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door marini »

diameter van de buitenbuis, je kan ook een gastank gebruiken maar eerst even vullen met water voor je die openslijpt.....
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door fikkie stoken »

kiekeboe schreef:kijk aan, john en fikkie stoken hebben er in elk geval lol in.
belangrijkste lijkt me toch dat er uiteindelijk een zo goed mogelijke wisselaar komt op een zo goed mogelijke kachel.
en als Michel hiervoor alle eer toekomt dan mag dat wat mij betreft zo zijn hoor.
Leuke sneer :wink: we antwoorden nog, we kunnen het ook niet doen.
Dat opent de zwerende plek bij sommige alweer.

Lol hebben we meestal wel, maar een tijdje geleden was ik hier erg fout bezig volgens de maatstaf hier :!: condensaat was vloeken in de ecologische kerk hier.

Inmiddels draait het hier ook om een beter rendement te halen, en de doelstelling zo min mogelijk vervuilend.
Het bezigzijn in wat mensen nodig hebben kan alleen maar verder gaan als mensen er mee bezig zijn, snappen jullie dit :?:.

Door ergens mee bezig te zijn vind je dingen uit en leert men en weet je wat er wel en niet kan, als je dit ook nog deelt in een forum kom je er verder mee.
Als je niets doet en er over praat gebeurt er niets :lol: en leer je niets.

Een wisselaar maken die past bij het gehele systeem is niet makkelijk, er zijn errug veel factoren die een standaard moeilijk maken, zeker met een houtkachel die gebruikt maak van een onderdruk.

Een simpele oliedrum is dan niet op zijn plaats, je kunt er leuk mee spelen om te testen.
En het is niet om te pesten, maar als je de tips leest tussen de regels door zit er opbouwende info in :!:
Ook is het niet zo: been there done that.

Perfect bestaat niet, het kan altijd beter.

Kritiek naar Kockie en de rest; het lijkt simpel, beetje lassen en slijpen; maar de bewerkingen zijn niet zonder problemen, pas als je het zelf doet zie je dat pas in :wink:
En maak je de volgende met een aanpassing, omdat de praktijk iets anders uitwijst.

Ik kan een lijst opsommen maar dat doe ik niet.

Dat haat en nijd zal er toch wel blijven; als je wil dat ik niet meer reageer geef dat dat aan :wink: of ban je mij net als de anderen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door deleted »

Fikkie,

Leuk om tussen de smileys door te lezen dat jij het wel allemaal weet maar het lekker niet verder vertelt.
Daar kunnen we weer wat mee.

Bedankt.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Dutch John »

holtere schreef:Als je pak em beet 40 pijpen in die deksel las gaat ie nergens meer heen!
Wordt niks met zo'n dunne deksel. 40 rondjes lassen -zelfs door een goede lasser- trekt de deksel diameter millimeters kleiner en staat garant voor scheuren tussen de buizen. Met zo'n groot aantal lassen moet je denken in plaatdiktes van 3-4 millimeter minimaal. En dat trekt evengoed. Rvs doet rare dingen als je het gaat lassen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie »

fikkie stoken schreef:Kritiek naar Kockie en de rest; het lijkt simpel, beetje lassen en slijpen; maar de bewerkingen zijn niet zonder problemen, pas als je het zelf doet zie je dat pas in :wink:
Ik geloof niet dat ik deze topic gestart ben, omdat ik het allemaal zo simpel vind. Als dát zo was, dan had ik spullen besteld en was ik gewoon begonnen
fikkie stoken schreef: Dat haat en nijd zal er toch wel blijven; als je wil dat ik niet meer reageer geef dat dat aan :wink: of ban je mij net als de anderen.
Wat een flauwekul :!: Mooie manier van een dialoog aangaan, :? :?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Fikkie Stoken, in het verleden heb ik me nergens mee bemoeit. En eigenlijk wil ik dat nu ook niet, maar die haat en nijd is hier niet. Mijn tijd is me te kostbaar om daaraan te verdoen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Tim »

Mooi, klaar.

Verder gaan, anders kunnen we beter naar Sirië gaan als kachelpijpen zonder grenzen oid.

Dus, voor de stook- (lees: las) dag, mijn voorstel: Twee projecten. Beide in staal, duur rvs kan altijd nog. Geen backing nodig en kan iedereen een poging wagen.

2 stuks grote oliedrum (zware uitvoering)
Kop en bodem gesneden met de pijpgaten
Grote gastank of luchttank + idee om ze aan een rookgaskanaal te koppelen
Pijpenbundel 1"x2mm (paar lengtes)

Gereedschap:
TIG-apparaat (Tim en ??)
MIG-apparaat (Kockie en ??
Gatenzaag (??)
Snij olie
Recirpo (Tim)

Vul maar aan.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie »

Ik heb een gatenzaag. Moet alleen even kijken welke maten ik heb.

Gereedschap:
TIG-apparaat (Tim en ??)
MIG-apparaat (Kockie en ??
Gatenzaag (Kockie en ??)
Snij olie (Kockie heeft nog wel een klein beetje)
Recirpo (Tim)
Haakse slijper (Kockie en??)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kiekeboe »

bij mij in de schuur:

Tig + electrode las apparaat
gatzagen alle maten (in rvs boren wordt hem niet)
snijbrander
afkortzaag niet mobiel (kan dus wel buis in gewenste maten meenemen)

verder heb ik redelijke condities bij lasaulec voor staal.

voor rvs weet ik ook wel adresjes.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

@ DJ,

Er heeft een hele poos bijna een m3 aan 42 of 48 mm rvs pijp gelegen bij Kelders in Boxmeer. Lengtes ruim 1 m.
Wellicht hebben ze ook gasbuis als oud ijzer? Zou wellicht de moeite zijn om een belletje te doen.

Wellicht ten overvloede, er mocht iemand steigerpijp hebben liggen: niet lassen aan verzinkt staal vanwege giftige gassen!

grz en succes,
Holtere
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door Dutch John »

Ik had al in de planning om volgende week bij Kelders gaan winkelen. Het is ongeveer de maat die ik zoek. Prijs, naar ik meen, 3 euro/kg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Is een olievat niet veel te groot kwa waterinhoud? En zou het misschien een idee zijn een wisselaar vergelijkbaar met het ontwerp van Michel in dxf tekening te maken, onderkant en bovenkant en 1 of 3 tussenschotten zijn altijd hetzelfde, de zijkanten afhankelijk van de lengte (waar de nokjes komen voor de tussenschotten). Zo kan iedereen met een dxf bestand naar z'n favo metaalsnijder en het daarna zelf in elkaar lassen. Misschien zou er een standaard plek moeten komen voor dxf bestanden / kachel onderdelen, voor het deurstel zag ik ook al een dxf bestand van marini geloof ik.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Zoals met Kockie besproken kan een constructiedag ook bij ons georganiseerd worden. Ons is een dorpje net boven Waalwijk. Werkplaats is compleet, schaar 3m-6mm, kantbank 2m 60ton, Trumpf cnc pons-nibbel 2000-1000 3mm als het moet 4, cnc plasma 2200-1250 10mm als het netjes moet zijn 15 max, deze plasma bron is ook met de hand te gebruiken, semi-auto Bewo afkortzaag, hydr pers, autogeenset, migmag, electrode, geen tig, diverse handgereedschappen. Mocht er backinggas noodzakelijk zijn, dan zou het mooi zijn t stukje enzo mee te nemen. Dan hoeven we niet te zoeken. Voor Maarten de kans ook zelf eens iets te doen, voor mij leuk om mee te kijken. Eerst andere dingen afwerken voor de ww aan de beurt is.
Er is ruimte om een rocket te bouwen, enig buismat voor schoorsteen is er in 0,7mm buis 120/160/200/250/300mm.
Sanitairboiler aansluiten op pelletkachel staat met stip op to-do lijst. Zolang ie niet aangesloten is, is ie beschikbaar voor een proefopstelling. 500 liter oeg sanitair geval.
Geen idee wat de gemiddelde afstand tot geïnteresseerden is.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

@Pelletpower,

Bij jou wil ik wel komen spelen 8) 8) 8)
Stel misschien een domme vraag maar zo'n cnc plasmasnijder kan die aan de hand van een dxf tekening 2 mm rvs uitsnijden?
Ik bedoel dan op 0,1 mm nauwkeurig uit een grote plaat dus? Dan ook nog loepzuiver omzetten in de kantbank en een doosje van maken zodat je minder laswerk hebt?

grz,
Holtere
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Cnc plasma is een retrofit van esab tafel. Er zit nog wat speling op de tandheugel. Deze zou ik graag vervangen voor tandriem. 0,1 mm zit er dus niet in. Voor de ponsnibbel is dat geen probleem. Dxf is in beide gevallen ok. Kantbank stond begin van 2014 op de nominatie aangevuld (inruilen loont niet) te worden met een Safan e brake. De betaalbare gaan tot 2,5 m. Als ik geld uit ga geven wil ik het goed doen. Na lang wikken en wegen de bestaande gelaten. 3m komt nog wel op mijn pad. Maw loepzuiver is mijn kantbank niet. We maken op een professionele manier filterinstallaties en hiervoor voldoet de kantbank. Een warmtewisselaartje moet dus geen probleem zijn.

De plaatmaterialen op voorraad zijn sendzimir verzinkt in klein en middl vermaat. Diktes 1.2-2 en 3 mm.

Koker zwart 40-40-2 , 35-35-2 en diverse korte stukken van verschillende afmetingen.

Strip 60-6 en 50-5 zwart.

Enkele reststukjes rvs in diverse diktes.

Rvs lassen mig/mag geen tig.

Stuur anders dxf door
Plaats reactie