Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Nou ja, vermogen van een wisselaar is natuurlijk ook afhankelijk van de vrrschillende media en in- en uittrede temp. In mijn geval is de zelfbouw ww achter de pelletkachel geplaatst. De ww heeft een opp van 2,5 meter en zou dus een 25 kW zijn. Door de lage afgastemp (150-180 gr) wordt die 25 kW natuurlijk nooit gehaald. Deze ww op een kleine rocket zou misschien wel dat vermogen kunnen leveren.

Waar vindt jij dat de verschillen zitten? Onze pelletkachel heeft intern opp van een 0,07 m2 met uitlaat 120 mm. Vermogen is 20 kW voluit. Ik heb hem naar schatting afgeregeld op 12 kW. Komt toch best overeen mt jou bevindingen?
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

OK,
Je hebt dus 2,5 + 0,7 aan oppervlakte bij 12 Kw draaien nu? Dat komt in de richting waarin ik ook denk.
Dan is dat toch 3,2 / 12 is 0,26 m2 per Kw. Tenminste als je echt lage afgastemp wilt halen of zelfs condenseren. (Overigens hoef je niet te condenseren omdat je ventiel op 60 graden staat. Afgas zou dan theoretisch 60 graden kunnen zijn)
Jij had het over 0,1 m2 per Kw toch? Dat leek me zo laag, wel een verbetering maar dan haal je niet die mooie lage afgastemperatuur!

Grz,
Holtere
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Jazekerwel. Pelletkachel zit op 0,07 m2/kWh. Uitgevoerd in plaat en als laatste buiswisselaar. De stroomsnelheid is hier erg laag. Geen idee hoe laag, maar een factor 4 aflopend naar 2 wel. De warmte heeft dus ruim de tijd over te steken naar het water. Sterker nog, de brandkamer is als een bell uitgevoerd, dus maximale overdracht. Een groot verschil met omgebouwde oliebranders waar de rookgassen zo naar buiten rennen. Dit is geen promopraatje voor onze kachel, ik wil alleen maar aangeven dat flow en vorm ook van invloed zijn.

Hierachter heb ik nog een ww geplaatst met intern opp van 2,5 m2 om dat laatste uit de rookgassen te halen. Totaal overbodig aangezien de rookgastemp max 150 gr is bij een schone kachel. Bij vervuilde kachel loopt natuurlijk ook de afgastemp op. Dit en natuurlijk vooral dit open source gebeuren hebben mij doen besluiten deze ww te bouwen. Zoals gezegd is ie ten onder gegaan aan zijn eigen succes. Er waren momenten dat de ww gewoon stond te borrelen van de condens.

Nogmaals, als je zelf gaat bouwen en je rekent met 0,1 m2/kW en tegenstroom, dan kom je waarschijnlijk rond de 100 gr afgastemp.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

De ww staat bij Kockie als je wat wil experimenteren. Hij heeft een aansluiting van 120 mm.

Ik maak wel weer een nieuwe, of ik haal hem weer op als niemand er iets mee doet. Een nieuwe zou gerust de helft kleiner kunnen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Sorry, aanvankelijk hadden we 1,4 m2 met naar schatting 12 kW. Het is een 20 kW kachel, maar heeft dat vermogen bij lange na niet nodig om de tent warm te houden. Mengventiel hebben we niet. Pomp gaat draaien bij 40 gr. Kachel moduleert terug bij 55 en stopt bij 60 gr. Gaat goed zo en zou nog wat minder kunnen. Voordeel is dat zo in putje winter de instellingen niet gewijzigd hoeven worden.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door holtere »

Heb je een idee hoe groot je luchttoevoer is bij deze pelletkachel in cm2?
Hoe groot is je schoorsteen?
Ik ga er eigenlijk van uit dat er geen ventilator in zit!

Grz,
Holtere

Sorry, crosspost :roll:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Rookgasventator zit altijd in een pelletkachel, evenals geblazen luchttoevoer. Nou ja, altijd. Meestal wel. Beetje gevaarlijk om op natuurlijke trek te vertrouwen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Zo, pelletkachel is watertechnisch weer aangesloten. Nog rookgas en electrisch. Als er zich niemand meldt voor de ww Kockie kom ik em eerdaags weer halen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door kockie »

Hij staat al verzendklaar! Hij vond het gezellig om hier even op vakantie te zijn!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

'T is welletjes geweest. Hij moet weer aan de bak.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door MaartenB »

Heb je het probleem opgelost met de ontsnappende rook, of ga je de WW voor wat anders gebruiken?
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

De ketel is verhuisd naar een loods. Het rookgaskanaal in de kelder onder het huis is er niet meer en kan dus ook niet lekken. Door de ww koelde het rookgas zover af dat er geen trek meer was. De ventilator blies de rook door een verbinding in de pijp naar de kelder. Vandaar de overlast. In de loods hebben we rioolaansluiting en wat meer ruimte. Prima om de ww weer terug te plaatsen.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) ro

Bericht door pelletpower »

Zo, vandaag nog even een koolstoffilter geinstalleerd. Geen idee of het werkt. Wel leuk om even in elkaar te prullen. Bovenste cilinder bevat het koolstof. In de ondrste is gewoon ruimte. Dit moet nog een cycloon worden. Bij het minste of geringste luchtje in huis meteen code rood. Het is waarschijnlijk dan de buurman of de openhaard(liftdeur), maar ja. Het was al lastig genoeg de directie te overtuigen dat de enige connectie de ingegraven cv leiding is en dat het onmogelijk is dat er zo rook in huis komt. Eens kijken of ik met het koolstoffilter de discussie kan beslechten zonder woorden.
Bijlagen
pellet koolstoffilter.png
pellet koolstoffilter.png (155.26 KiB) 4294 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Samen bouwen aan een warmtewisselaar voor een (batch) rocket

Bericht door pelletpower »

Haha, bedankt Kockie. Was weer uit de oude doos. Dat koolstoffilter werkte dus niet, teveel weerstand. Bijna afgefikt door terugbranden. Pelletkachel staat weer op de grond en doet het nog steeds buitengewoon goed.
Plaats reactie